Évek Ăłta baj van az egyesĂĽlet pĂ©nzĂĽgyei körĂĽl. Az utĂłbbi kĂ©t Ă©vben mindig sokkal többet sikerĂĽlt költeni, mint amennyi bevĂ©telhez jutott a csapat, illetve a csapat pĂ©nzĂĽgyeit egyengetĹ‘ társaság. Az elmĂşlt idĹ‘szakban az önkormányzati tulajdonĂş cĂ©gek jelentĹ‘s összegű, mintegy 500 milliĂł Ft-os kölcsönnel is segĂtettĂ©k a működĂ©st. (A kölcsönök visszafizetĂ©sĂ©nek határideje- miután kĂ©t Ă©s fĂ©l Ă©vvel kitolták a korábban szerzĹ‘dĂ©sben rögzĂtett határidĹ‘t - mĂ©g nem járt le.)
A Veszprém Handball Team Zártkörűen Működő Részvénytársaság határozatából kiolvasható, hogy „a társaság 2015. évi vesztesége a 2012-2014 alatt felhalmozott 158 millió Ft és a 2015. évi 580 millió Ft várható veszteség együttes összege alapján kb. 733 millió Ft lesz.”
A társaság a vesztesĂ©gĂ©t Ăşgy tudta lekĂĽzdeni, hogy a társaság tĹ‘kĂ©jĂ©t a felnĹ‘tt fĂ©rfi Nemzeti Bajnokságban valĂł indulási/ nevezĂ©si jog vĂ©gleges átruházásával, mint nem pĂ©nzbeli hozzájárulással 742 milliĂł Ft-tal megemelte. Ezt az összeget elĹ‘zetesen kikĂ©rt szakmai vĂ©lemĂ©ny határozta meg, s bár a szakĂ©rtĹ‘i vĂ©lemĂ©nyt a határozathoz kell a leĂrtak szerint csatolni, VeszprĂ©m PĂ©nzĂĽgyi Bizottsága Ăşgy tárgyalta meg azt az elĹ‘terjesztĂ©st, amelynek alapján a döntĂ©s szĂĽletett arrĂłl, hogy VeszprĂ©m egyszemĂ©lyes gazdasági társasága, a Csarnok Kft, rĂ©szvĂ©nyesĂ©vĂ© válik a Handball Team-nek, hogy ez a szakĂ©rtĹ‘i vĂ©lemĂ©ny nem volt elĹ‘tte. S a közgyűlĂ©s tagjai is csak a közgyűlĂ©st megelĹ‘zĹ‘ nap dĂ©lutánján ismerhettĂ©k meg a szakĂ©rtĹ‘i elemzĂ©st. Az apportkĂ©nt megvalĂłsult tĹ‘kerendezĂ©ssel lett a Zrt saját tĹ‘kĂ©je pozitĂv. ĂŤgy hárulhatott el annak minden akadálya, hogy a Csarnok Kft-n keresztĂĽl VeszprĂ©m is rĂ©szvĂ©nyese legyen a VeszprĂ©m Handball Team Zártkörűen MűködĹ‘ RĂ©szvĂ©nytársaságnak.
Nem csodálkozom azon, hogy mindezekrĹ‘l egy sort sem olvashatnak az Ă©ves szinten az adĂłfizetĹ‘k pĂ©nzĂ©bĹ‘l Ă©vi 25 milliĂł Ft-tal támogatott ingyenes hetilap közgyűlĂ©si tudĂłsĂtásában. Azt az ellensĂ©geskedĂ©s szĂtására kiválĂłan alkalmas mondatot, hogy „Porga Gyula kiemelte, azt hitte a kĂ©zilabda közös ĂĽgye a veszprĂ©mieknek”, bezzeg igen. A korrekt tájĂ©koztatást adni kĂ©ptelen tudĂłsĂtĂł mĂ©g egy-egy okvetetlenkedĹ‘nek tűnĹ‘ rövid kĂ©rdĂ©st szövegkörnyezetĂ©bĹ‘l kiragadva ugyan idĂ©zett az ellenzĂ©ki kĂ©pviselĹ‘k szájábĂłl, de ezekkel egyĂĽtt is kĂ©ptelensĂ©g világos mĂłdon tájĂ©kozĂłdni az Ăşjságban leĂrtak alapján az ott törtĂ©ntekrĹ‘l. Nem is ez a cĂ©lja persze annak a fajta ĂşjságĂrásnak, ami ebben a kiadványban sajnos immár hosszĂş ideje megvalĂłsul.
Hiába hĂvtam a fel a közgyűlĂ©sen is arra a figyelmet, most tĂĽnteti el az átláthatĂł támogatási formát Ă©ppen a Fideszes többsĂ©g Ă©s hiába mondta el Hartmann Ferenc is világosan, jobb lenne, ha akkor már maga az önkormányzat lenne (az önkormányzat egyik cĂ©ge helyett) a tulajdonszerzĹ‘.
A Fidesz frakcióvezetője ugyan büszkén nyilatkozta, hogy társadalmi munkában vesz részt a Veszprém Handball Team Zrt igazgatóságának munkájában, akárcsak a polgármester a felügyelő bizottságban, azt elfelejtették közölni, csak a Fidesz politikusai és fideszközeli vállalkozók kerülhettek ellenőrző szerepbe, ellenzékiek véletlenül sem. Éppen az átláthatóság megakadályozása érdekében is.
Hartmann Ferenc frakcióvezetőként az alábbiakat tartotta még fontosnak jelezni. A város polgáraihoz nem véletlenül ezek a gondolatok sem juthattak el.
Hajrá ÉpĂtĹ‘k!
A veszprémi Fideszes többség nem a Fair Play szabályai szerint döntött
VeszprĂ©m önkormányzata Ăşgy döntött, hogy a jövĹ‘ben nem csak szponzori mĂłdon támogatja tĂzmilliĂłkkal a kĂ©zilabdaklubot, hanem tulajdont is szerez abban.
Mindig támogattam a sportot, sportegyesületeket, számos alkalommal magam voltam előterjesztője erre vonatkozó javaslatnak.
Szerencse, öröm és rengeteg munka, hogy a városban vannak olyan sportegyesületek, sportrendezvények, amelyek marketing szempontból is kiemelkedőek. Akár európai mércével is!
Magával a támogatással fikarcnyi probléma sincs.
A gazdasági és sportmarketing szempontot összekeverni azonban nem szabad, az felelőtlenség.
Egy gazdasági társaságba akkor szokás befektetni, abban tulajdonrészt szerezni, ha attól azt várjuk, hogy további nyereséget produkáljon. Márpedig itt ez szinte kizárt dolog. Osztalékot ne is reméljünk.
Ne felejtsük el, hogy 50 millió forintnyi közpénzről beszélünk. Közösségi vagyonról. Európa boldogabb részében egyébként törvény tiltja az efféle tulajdonszerzést. (Szerkesztői megjegyzés: A Csarnok Kft 50 millió Ft-tal szerez tulajdont a Handball Team Zrt-nél. A tulajdonszerzést eldöntő veszprémi testületi ülés 2016. június 29-én zajlott. Másnap járt le a határideje egy 50 millió Ft-os kölcsönszerződésnek, ahol a kölcsönadó a Csarnok Kft, az önkormányzat egyszemélyes gazdasági társasága volt.)
Egy olyan gazdasági társaságban lett tulajdonos az önkormányzat gazdasági társaságaként a Csarnok kft, amelynek 742 milliós tőkeemelése ráadásul csak virtuális pénz, nem valódi forint. Az egyesület nevezési értékét becsülték ennyire.
Arra nincs válasz, hogy akkor már miért nem maga az önkormányzat a tulajdonszerző, mint ahogy arra sem, hogy az önkormányzat Csarnok Kft-ben végrehajtott ötszáz milliós tőkeemelése mind elfolyik a kézilabdára, vagy esetleg a veszprémi adófizetők egyébként országosan is magas önkormányzati adóinak csökkentését is szolgálja.
Kell a kézilabdát támogatni, én is örömmel teszem, de nem azon az áron, hogy félmilliárdot veszünk ki a veszprémiek zsebéből.
Â
Előzmény: Harapófogóban a veszprémi kézilabda? |