Nyílt levél Veszprém törvénytisztelő polgáraihoz

2015-10-03 14:07:48

Naivan hiszek abban, hogy esküt tevő közhivatalnokok, a hatóságok emberei, s az igazságszolgáltatásban dolgozók nem engedik - még ha a kenyerük féltése is felsejlik előttük,- s ha szerintük is bűncselekmények történtek, hogy azok rejtve maradjanak. Nem tűrik el, ha felmerül a gyanúja, sőt egyértelmű bizonyítékai vannak a közpénzek lenyúlásának, hogy akkor azokat, akik bűnt követtek el, futni hagyják.

Zajlik egy NAV vizsgálat városunkban. Ez a vizsgálat az Intézményi Szolgáltató Szervezet működését érinti. Hiába próbáltam eddig számos alkalommal képviselőként, eskümnek megfelelőn a közgyűlés nyilvánossága előtt kérni a város vezetőit, felelős döntéshozókat a cselekvésre, semmi érdemi nem történt. Várnak. Vélhetően arra, hogy a feledés jótékony homálya boruljon az ügyre. Minden képviselő, a polgármester és a területért felelős alpolgármester előtt ismert kell, hogy legyen, mit tartalmaz az a belső ellenőri jelentés, amit az intézmény soron kívüli vizsgálatakor megállapítottak. Az alábbiakban idézni fogok belőle, mert a dokumentum nem titkos. Ugyanakkor értetlenül állok az előtt, a város polgármestere miért nem hozza ezt a jelentést a közgyűlés elé. Sejtem persze, hogy az az oka, ekkor felkerülne a jelentés a város honlapjára is és nagyon is nyilvánvalóvá válna sok minden, a dokumentumot tanulmányozók számára. Szerintem nagyon nincsenek rendben azok a dolgok, amelyek az elmúlt időszakban a jóval több, mint egymilliárd forintból gazdálkodó önkormányzati intézménynél történtek.

Nemrég megjelent egy írás a Népszabadságban. A város vezetése a cikk megjelenését követően sem szólalt meg sajtó előtt az ügyben. Hallgatott. A polgármester ugyan reagált a Népszabadság megkeresésére, de érdemit nem mondott.

„Törvénysértéseket állapított meg egy belső vizsgálat a veszprémi önkormányzat Intézményi Szolgáltató Szervezeténél (ISZSZ), egyes ügyekben az adóhatóság is nyomoz. A polgármester úgy látja, nincs ok firtatni senki felelősségét. Március–áprilisban belső ellenőrzési eljárást folytattak le az ISZSZ-nél Porga Gyula polgármester (Fidesz) megbízásából, amely számos súlyos mulasztást tárt fel, szabálytalanságokat és törvénysértéseket: fedezet nélküli kötelezettségvállalásra, előzetes kötelezettségvállalás nélküli kifizetésre, a közbeszerzési törvény többszöri megsértésére is sor került az anyag szerint. Előfordult, hogy az ISZSZ egyszerűen elmulasztotta a közbeszerzési eljárás kiírását, amikor pedig törvény kötelezte volna erre.” (Teljes cikk itt érhető el.)

Miért a nyílt levél?

Azt kérem minden olyan törvénytisztelő embertől, aki az ügyben érdemi információval rendelkezik, hogy ne hallgasson tovább! Segítsen feltárni a hivatalos szervekkel maximálisan együttműködve, mi történt valójában pl. a próbatakarítások címén. A hivatalos szervek felelős beosztású munkatársaitól pedig azt kérem, tegyék meg az ügy tisztázása érdekében mindazt, amit más ilyen jellegű ügyek hátterének a feltárásakor is meg kell tenniük. Pl. ha a próbatakarítások olyan időpontban zajlottak a feljegyzések szerint, ami meglehetősen furcsa, pl. hajnali kettő és hajnali hat óra között, akkor az intézményeknél nyilván nem volt portaszolgálat. Valakinek az iskolákat ki kellett nyitni, s mivel az intézményekben van vagyonvédelem és riasztóberendezések, egyszerű ellenőrizni, hogy a riasztóberendezéseket ekkor kikapcsolták-e egyáltalán. Mert, ha nem, akkor elég nehéz lehetett elvégezni a próbatakarításokat. Gondolom, nemcsak nekem tűnt fel a belső ellenőri jelentésben, hogy az egyik intézmény konyhájában érdekes módon éppen november 1-jén is volt próbatakarítás. Szerintem mindannyiunk közös érdeke, hogy ne gondolhassa senki, hogy ő a törvények felett áll, rá a törvények nem vonatkoznak, s ne rendülhessen meg a bizalom Veszprémben sem a jogbiztonságban.

Idézetek a belső ellenőri jelentésből:

A takarítási tevékenység költségeinek vizsgálata során megállapítottuk, hogy ezen feladat teljesítése során külső szolgáltatók tevékenységét is igénybe vette az Intézményi Szolgáltató Szervezet, amely a 053373 Egyéb szolgáltatások teljesítése főkönyvi számlán került elszámolásra. Ezen főkönyvi számlán 2015. évben 2.590.000 Ft + Áfa (br.3.289.300 Ft) összeg lett kifizetve a Kristály-Mix Kft. részére 3 db számlán. A Kristály-Mix Kft-vel az Intézményi Szolgáltató Szervezet 2014.október 16-án szerződést (ikt.K/SZ-45/2014.) kötött „Takarítási tevékenység környezetbarát technológiával (bemutató takarítások)” tárgyban. A szerződés keretében a Kft az elméleti megalapozáson túl gyakorlatban is bemutatja a technológia működését. A bemutató takarítások egyben az Intézményi Szolgáltató Szervezet 2014. IV. negyedévi és 2015. I. negyedévi kapacitás hiányait is kiváltja.

’ A Kristály-Mix Kft-vel kötött szerződés tárgya: Takarítási tevékenység környezetbarát technológiával (bemutató takarítások). A teljesítés módja: A megbízó által kijelölt helyszíneken, a felek közt szóban vagy írásban előre egyezetett változó időpontokban is módon. Kristály-Mix Kft-vel kötött szerződés szerinti teljesítés helye: a megbízó (Intézményi Szolgáltató Szervezet) szolgáltatási körébe tartozó intézmények. A szerződés szerinti megbízási díj: 10.000 Ft/óra/fő+ Áfa. A szerződés hatálya: a szerződés keltétől (2014.október 16.) 2015. február 20-ig tartó határozott időtartam.

A szerződést a megbízó részéről az intézmény igazgatója írta alá és a gazdasági igazgató-helyettes ellenjegyezte. A Kft. által kiállított teljesítésigazolást és a számlák teljesítésigazolását logisztikai igazgató-helyettes írta alá. Az Intézmény részéről külön-külön az egyes takarítások elrendeléséről, illetve a számlák oktatási, kulturális intézmények részéről való leigazolásáról nem bocsátott dokumentumokat az ellenőrzés rendelkezésére.

Az ellenőrzés véleménye szerint a szerződés nem felel meg a kötelezettségvállalás szabályainak, mivel nem tartalmazza az elvégzendő munkák mennyiségének meghatározását, ennek hiányában a konkrét kötelezettségvállalás konkrét összege nem határozható meg.

A 2015/00078. sz. számlában két tétel is van, amely a szerződéses határidő előtt történt meg, bruttó 254.000 Ft, illetve 152.400 Ft, összesen 406.400 Ft összegben, amely a szerződés feltételei szerint nem volna beállítható a számlában.

2014. május 26-án az Intézményi Szolgáltató Szervezet a Kristály-Mix Kft. 2014. május 23-i ajánlata alapján megrendelte az intézmény tevékenységi körébe tartozó takarítási tevékenység szakvéleményezését. Az ellenőrzés a megtekintve a 276 oldalas szakvéleményt megállapította, hogy a szakvélemény I. része, 1-50 oldalig tartalmazza a jelenlegi szolgáltatás felmérését, ezen belül intézményenként a helyiségek alapterületeit, a takarítói létszámot, valamint a beosztás bemutatását, az eszközellátottságot, a felhasznált tisztítószereket.

A szakvélemény 41. oldala tartalmazza az összegzést és megállapításokat, amelyben megadja egy takarítóra jutó alapterület tisztitás-technológiai iparági normáját és jelzi a takarítási kockázatokat.

A szakvélemény II. része az 50. oldaltól a 99. oldalig részletezi a javasolt takarítási rendszert. A 100. oldaltól a takarítás során használt gépek, berendezések, eszközök, anyagok részletes műszaki, tárolási, vegyi, toxikológiai leírásait, valamint tanúsítványokat tartalmazza színes fotókkal. Pl. a 110. oldalon a Taski egytárcsás súrológép gépkönyvét is tartalmazza. Ezeken kívül javaslatokat az egységes takarítói öltözetre, fényképes névkitűzőkre, javaslatot a munkavédelmi oktatásra stb.

A 267. oldaltól a takarítási folyamat leírását, dokumentálását, ellenőrzését. Ennek során használt: tisztítószerek megnevezését, koncentrációját, az előírt védőfelszerelést, a takarítás kézi, és gépi eszközeit, a napi, heti, havi takarítási feladatokat, a nagytakarítási feladatokat mutatja be. Az utolsó oldalakon a vizesblokkok, öltözők napi feladatai, valamint a takarítás ellenőrzését írja le.

A szakvélemény költségjegyzéke szerint a bruttó díj összesen: 2.984.339 Ft (2.349.873 Ft+ÁFA) A megrendelés kötelezettségvállalója az INSZOL igazgatója volt, a megrendelés –amely kötelezettségvállalást jelent – pénzügyi ellenjegyzést nem tartalmazott.

A szakvélemény leadási határideje 2014. június 30. volt. 2014. július 1-én a Kristály-Mix Kft. megküldte a szakvéleményt 1 db papíralapú és 1 db elektronikus példányban, melyről az Intézmény igazgatója 2014. július 2-án teljesítésigazolást állított ki, mely alapján a Kristály-Mix Kft. bruttó 2.984.339 Ft-ot számlázhatott az intézmény felé. A szolgáltató 0426/2014. sz. 2014.07.07. keltű 2.984.339 Ft összegű számlájának kifizetésére 2014. július 27-én került sor. A számla utalványozása, utalványozás ellenjegyzése, érvényesítés megtörtént, a számlán a teljesítésigazoló az Intézmény igazgatója volt.

 

Vissza...