Az augusztusban közzĂ©tett, pedagĂłgusokra vonatkozĂł etikai kĂłdex tervezete számos kĂ©rdĂ©st vetett fel rögtön megjelenĂ©se után. Ebben a cikkben nem foglalkozom azzal, miszerint kollĂ©gáknak eszĂĽkbe kell, hogy jusson, vajon öltözĂ©kĂĽk nem rontja-e a foglalkoztatĂł intĂ©zmĂ©ny hĂrnevĂ©t, nem sĂ©rti-e környezetĂĽk mĂ©ltĂłságát. Ezen kĂ©rdĂ©sfelvetĂ©sek legfeljebb gumicsontnak tekinthetĹ‘k. Azzal sem szeretnĂ©k foglalkozni, hogy a kĂłdex szerint etikai vĂ©tsĂ©get követ el a dohányzás káros (Ă©s innentĹ‘l kezdve bűnös) szenvedĂ©lyĂ©nek hĂłdolĂł tanár, aki egyĂ©bkĂ©nt törvĂ©nytisztelĹ‘ mĂłdon az iskola terĂĽletĂ©n Ă©s annak öt mĂ©teres sávján kĂvĂĽl gyĂşjt rá. Ha ezen elĂtĂ©lhetĹ‘ magatartásrĂłl bejelentĂ©s Ă©rkezik, az eset etikai eljárást von maga után. Ilyen alapon vajon etikai vĂ©tsĂ©gnek tekinthetĹ‘-e, ha egy tanár diákjai szeme láttára (pl. osztálykirándulás alkalmával) rossz pĂ©ldát mutatva Ă©s legális droggal Ă©lve kávĂ©zik? És mĂ©g lehetne sorolni azon teljesen hĂ©tköznapi Ă©lethelyzeteket, amelyek megĂtĂ©lĂ©se az etikai kĂłdex tervezetĂ©nek megjelenĂ©sĂ©vel vitatottá válhat, Ă©s rossz lĂ©gkört teremthet. Ezzel egyĂĽtt a tiltakozás nem vet nagy hullámokat a pedagĂłgustársadalmon belĂĽl: csupán a TörtĂ©nelemtanárok Egylete szedte pontokba gyorsreagálásĂş hadtestkĂ©nt a tervezettel kapcsolatos kifogásokat, a PDSZ (PedagĂłgusok Demokratikus Szervezete) pedig állásfoglalás megfogalmazása mellett online petĂciĂłt indĂtott tiltakozáskĂ©nt.
A rendszerváltás elĹ‘tti Ă©vtizedben a hatalom puhĂtott a diktatĂşrán. Ezt Ăşgy is közvetĂtette, hogy az alattvalĂłkkal összekacsintott: mindenki tudta, mi kellene tenni, mĂ©gsem tette. A hatalom pedig nem mindent szankcionált: Ăgy váltak hallgatĂłlagosan bizonyos magatartásformák, tĂşlĂ©lĂ©si technikák, szabálytalanságok megtűrtekkĂ©. Sok esetben csupán az egyĂ©n lelkiismerete szabott határt a kihágásoknak. Az összekacsintás rĂ©sze volt a kettĹ‘s kommunikáciĂł is: az állampolgár megtanulta Ă©s megtanĂtotta gyermekeinek is, ki mit mondhat otthon, baráti, rokoni körben, Ă©s mirĹ‘l kell hallgatnia. Aki elfogadta a játĂ©kszabályokat, biztonságban Ă©rezhette magát, s akár anyagi gyarapodásra is nyĂltak lehetĹ‘sĂ©gek.
AlapvetĹ‘ emberi jogok biztosĂtása azonban csak a rendszerváltás után lett valĂłsággá Ă©s tartott egĂ©szen az Ăşj alkotmány Ă©letbelĂ©pĂ©sĂ©ig, 2012. január 1-ig. EttĹ‘l a naptĂłl kezdve viszont valamennyiĂĽnk mögött megjelent egy, a hatalmat jelkĂ©pezĹ‘ valamifĂ©le vĂ©gzet, mint egy többkarĂş polip, amely ugyan állampolgári lĂ©tĂĽnket eddig nem fenyegette, nem vált agresszĂvvĂ©, csak jelen volt. Ellenben akinek az elmĂşlt idĹ‘szakban volt fĂĽle, szeme, abban tudatosĂtotta az erĹ‘viszonyokat, azok ijesztĹ‘ voltát. Az emlĂtett dátummal ugyanis Ă©rvĂ©nybe lĂ©pett az alkotmány bevezetĹ‘je, a Nemzeti hitvallás, amely világos Ă©s határozott ideolĂłgiai elkötelezettsĂ©get fejez ki: „BĂĽszkĂ©k vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer Ă©vvel ezelĹ‘tt szilárd alapokra helyezte a magyar államot, Ă©s hazánkat a keresztĂ©ny EurĂłpa rĂ©szĂ©vĂ© tette.” Továbbá: „Tiszteletben tartjuk törtĂ©neti alkotmányunk vĂvmányait Ă©s a Szent Koronát, amely megtestesĂti Magyarország alkotmányos állami folytonosságát Ă©s a nemzet egysĂ©gĂ©t. … ElismerjĂĽk a keresztĂ©nysĂ©g nemzetmegtartĂł szerepĂ©t. BecsĂĽljĂĽk országunk kĂĽlönbözĹ‘ vallási hagyományait.”
Lassan nĂ©gy Ă©ve tehát visszalĂ©ptĂĽnk a felvilágosodás elĹ‘tti törtĂ©nelmi korba: alkotmányjogilag deklaráltan nemzeti Ă©s keresztĂ©ny államban Ă©lĂĽnk, mely önmagában is kirekeszt ateistákat, más vallásĂş magyar állampolgárokat. Jelenkori államunk a Szent Koronára törtĂ©nt hivatkozással elismeri Vatikán (azaz a katolikus egyház) primátusát, a trĂłn Ă©s oltár szövetsĂ©gĂ©nek ezer Ă©ves gyökereit, az egyháznak a hatalombĂłl valĂł rĂ©szesedĂ©sĂ©t. Mindez a fent emlĂtett csoportokon kĂvĂĽl sĂşlyos lelkiismereti aggályokat Ă©breszthet bibliai alaptörvĂ©nyekhez ragaszkodĂł protestáns honfitársainkban is. Ezen következtetĂ©sek alátámasztására hadd idĂ©zzek egy szakjogászi tanulmánybĂłl:
„A magyar Szent Korona közjogi Ă©rtelemben jogi szemĂ©ly, az állam, mint elvont, megfoghatatlan gondolat fizikai megtestesĂĽlĂ©se, akitĹ‘l minden hatalom származik. Mindemellett nemcsak a politikai hatalom jelkĂ©pe, hanem a pápát is jelenti, aki a koronát kĂĽldte. A Szent Korona nyilvánvalĂł jelentĂ©se tehát az egyház bevonása a hatalomba. És ha ezt bárki fĂ©lreĂ©rtenĂ©, Ăşgy idĂ©zze fel a törtĂ©neti alkotmánybĂłl a szakrális mozzanatot: mit is tett az államalapĂtĂł Szent István a pápátĂłl kapott koronával? Felajánlotta Szűz Máriának, aki a katolikus egyház dogmája szerint a Menny királynĹ‘je. EbbĹ‘l nyilvánvalĂłan az következik, hogy Magyarország alkotmányos állami folytonosságát Ă©s a nemzet egysĂ©gĂ©t az testesĂti meg, akinek a Szent Korona a tulajdonában van … .
ĂŤgy már Ă©rthetĹ‘ a keresztĂ©nysĂ©gre valĂł hivatkozás. Legalábbis arra a keresztĂ©nysĂ©gre, amely erkölcsi hatalmat akar mások felett … Ă©s ezt ki is tudja kĂ©nyszerĂteni. EzĂ©rt bĂĽszke a Nemzeti hitvallás Szent Istvánra, hiszen Ĺ‘ kĂ©pes volt kötelezĹ‘vĂ© tenni a katolicizmust
„Ugyan a papok meg az ispánok hagyják meg mindenfelé a falusbiráknak, hogy vasárnaponként az ő felszólitásokra minden ember, nagyja és apraja, férfia s asszonya, mind templomba menjen, kivéve azokat, akik a tűzhelyet őrzik. Valaki pedig konokul hátramarad, csapják meg és kopaszszák meg.” (István Király Dekrétumainak Második Könyve 8 fejezet). „Akik Isten igéjének hallgatására templomba gyülekezvén, ott a misemondás ideje alatt egymás között suttognak, egyebeket léha fecsegéssel zavarnak és a szent leckék éltető szavára nem figyelmeznek: ha öregebbek, dorgálják meg őket és szégyenséggel űzzék ki a templomból. Az ifjakat és közrendűeket pedig kössék ki mindenek szeme láttára a templom pitvarába és ostorozzák meg az ily nagy vakmerőségért.” (18 fejezet)
A Nemzeti hitvallás nem a világnĂ©zeti semlegessĂ©g elvĂ©n nyugszik, hanem a keresztĂ©ny hitet jelöli meg kiindulási pontnak, jĂłllehet a törtĂ©neti alkotmányra valĂł hivatkozással csak a katolikus hit normáinak felel meg. A Nemzeti hitvallás Ăgy tartalmilag szembekerĂĽl az alkotmánynak a gondolat, a lelkiismeret Ă©s a vallás szabadságárĂłl szĂłlĂł kijelentĂ©sĂ©vel – Ă©s mivel Ă©rtelmezĂ©si szempontbĂłl az alkotmány felett áll, Ăgy alkalmazását tekintve felĂĽl is bĂrálhatja azt.”
Jogosan vetĹ‘dik fel a kĂ©rdĂ©s: milyen összefĂĽggĂ©s van a Nemzeti hitvallás Ă©s a Nemzeti PedagĂłgus Kar által összeállĂtott etikai kĂłdex tervezete között? A kĂłdex bevezetĹ‘jĂ©ben az alábbi olvashatĂł:
„Az állami Ă©s önkormányzati fenntartásĂş köznevelĂ©si intĂ©zmĂ©nyekben a Kar által elfogadott KĂłdex alkalmazása kötelezĹ‘. …” valamint: „PedagĂłguskĂ©nt feladatainkat: (1) önkĂ©ntes jogkövetĹ‘ magatartást tanĂşsĂtva Magyarország AlaptörvĂ©nyĂ©hez hűen a jogszabályok elĹ‘Ărásait követve … teljesĂtjĂĽk.”
A kĂ©t idĂ©zetbĹ‘l az következik, hogy a Nemzeti PedagĂłgus Karba kötelezĹ‘ mĂłdon beterelt tanárokkal munkaviszony csak akkor tarthatĂł fenn, illetve lĂ©tesĂthetĹ‘, ha a pedagĂłgus magára nĂ©zve elfogadja az etikai kĂłdexet annak szellemisĂ©gĂ©vel, ideolĂłgiai irányultságával egyĂĽtt. Hogy ez a lĂ©pĂ©s a már hivatásrendhez tartozĂł, szerzĹ‘dĂ©ssel, vagy státusszal rendelkezĹ‘ alkalmazottakkal szemben mennyire etikus, további aggályokat kelt. Magyarországon tehát egyedĂĽlállĂł mĂłdon most olyasmi törtĂ©nik, amitĹ‘l a rendszerváltáskor azt hittĂĽk, hogy eltávolodunk: állampolgárok megĂ©lhetĂ©sĂ©nek, családjaik fenntartásának feltĂ©tele egy eszmĂ©hez valĂł elkötelezĹ‘dĂ©s, amely önmagában sĂşlyosan sĂ©rt minden polgári szabadságjogot. Az AlaptörvĂ©nyben Ă©s a kĂłdex tervezetĂ©ben deklarált hűsĂ©g ugyanis gondolkodási Ă©s lelkiismereti irányultságot szab meg, felĂĽlĂr Ă©s elsĹ‘bbsĂ©get követel minden más eszmei Ă©s etikai elkötelezĹ‘dĂ©s felett, azaz kĂ©nyszerĂt, zsarol Ă©s szankcionál. MĂg a tervezet azon társadalmi igĂ©nynek szeretne megfelelni, hogy a tanárok erkölcse ne romoljon, pĂ©ldamutatĂł legyen, addig ezt a jogos elvárást kihasználva a rendszerhez hű ideolĂłgusokká akarja tenni az iskolákban dolgozĂłkat. MásrĂ©szt, aki ennek az eszmei irányultságnak a vĂ©delmĂ©be helyezi magát, kellĹ‘ támogatottságot Ă©s magabiztosságot nyerhet, agitátorkĂ©nt lĂ©phet fel annak nĂ©pszerűsĂtĂ©sĂ©ben Ă©s terjesztĂ©sĂ©ben. Hogy ez az attitűd mennyire jelen lehet hĂ©tköznapjainkban, kiderĂĽl egy ismert közössĂ©gi oldalon terjesztett meghĂvĂłbĂłl is:
Láthatjuk, érzékelhetjük, hogy az eddig csak figyelő polip megmozdult. Mozgásirányát a trón és oltár bibliai értelemben tiltott (parázna) szövetségének a szellemisége jelöli ki. Kétségünk nem lehet afelől: tudja, mi a dolga.
Mivel a bevezetĹ‘ben emlĂtett összekacsintás rendszerváltás utáni, az egyĂ©ni Ă©rzĂ©kenysĂ©gtĹ‘l fĂĽggĹ‘en mĂ©g kitolhatĂł idĹ‘szaka a vĂ©ge felĂ© közeledik, felvetĹ‘dik az „inkább” problematikája: mit tisztelek inkább, kinek adok tiszteletet inkább? Jelenleg ugyan nem a korai keresztĂ©nyek fizikai bántalmazásának idejĂ©t Ă©ljĂĽk, mĂ©gis vetĂthetnek elĹ‘re mintát a Decius rĂłmai császár rövid uralkodásának idejĂ©n fellobbanĂł ĂĽldözĂ©sektĹ‘l valĂł menekĂĽlĂ©s technikái. Ebben a vonatkozásban figyelemre mĂ©ltĂł az a tartalom, amelyet a kislexikon.hu oldal „lapsi” szĂłcikke alatt olvashatunk : „(lat.) a. m. elesettek; azok a keresztĂ©nyek, kik az ĂĽldözĂ©sek korában a pogány erĹ‘szaknak engedve áldoztak az isteneknek. Az ily elesettek az ĂĽldözĂ©s megszĂĽnte után több osztályba soroztattak s kĂĽlönbözĹ‘ elnevezĂ©ssel jelöltettek. Voltak t. i., kik a kĂnzásoktĂłl szabadulandĂłk, az isteneknek áldoztak (sacrificati), mások, kik tiszteletökre tömjĂ©nt gyujtottak (thurificati); ismĂ©t mások, kik pĂ©nzĂ©rt bizonyĂtványt vettek, mintha áldoztak volna, noha azt valĂłban nem tettĂ©k (libellatici) vagy nevöket egyszerĂĽen a császári parancsnak engedelmeskedĹ‘k hivatalos jegyzĂ©kĂ©be iratták (acta facientes), ismĂ©t mások, kik a szent edĂ©nyeket Ă©s könyveket a pogányoknak kiszolgáltatták (traditores).” Valamennyi csoport válaszreakciĂłiban egy közös dolgot találunk: lelkiismereti kĂ©nyszer hatására valĂłságosan vagy látszĂłlagosan feladtak, kĂ©ptelenek voltak kĂ©pviselni valamit, amiben addig hittek.
Most már csak egy kĂ©rdĂ©sĂĽnk marad: a jelenkori modern hatalom vajon milyen játszmákba kĂ©nyszerĂti bele polgárait?
Márkus Csaba
Veszprém
Forrás: Veszprém@Kukac
Â
http://www.peticiok.com/tiltakozas_a_nemzeti_pedagoguskar_etikai_kodexe_ellen
A TĂzparancsolat második pontja tiltja a faragott kĂ©pek (bálványok) tiszteletĂ©t (2 MĂłzes 20:4-6). A TĂzparancsolat katolikus változatábĂłl feltűnĹ‘ mĂłdon Ă©pp ez a rĂ©szlet hiányzik. A matematikai hiba elkerĂĽlĂ©se vĂ©gett a logikailag egybetartozĂł, „Ne kĂvánd…” kezdetű szakaszt az egyház önkĂ©nyesen kĂ©tfelĂ© bontotta.
Â
Â
 |