Hallgatnak változatlanul

2015-09-25 16:25:40

Hallgatnak, nem tagadnak. Tagadni azt ugyanis nehéz lenne, hogy valami nagyon nincs rendben a veszprémi önkormányzat egyik intézménye körül. Igen, még mindig a veszprémi Intézményi Szolgáltató Szervezetről van szó. Arról a szervezetről, amelyik évi közel 1300 millió forintból gazdálkodik, és amelyik intézmény a felelős Veszprém szinte valamennyi közintézmények napi működtetéséért. Nekem egyre inkább tűnik úgy, hogy a gazdálkodása egyáltalán nem felelős módon történt és történik. A tegnapi közgyűlésen a lejárt határidejű határozatok között szerepelt egy 2014. december 18-án elfogadott közgyűlési határozat.

A határozatban arról volt szó, hogy Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata milyen feltételekkel vállal előzetes kötelezettséget a diákétkeztetés biztosítása érdekében. A Fideszes többség magától értetődőnek vélte, hogy a határozatban foglaltak teljesültek. Mikor szót kértem és elmondtam, hogy így elfogadhatatlan a határozati javaslat, a polgármester értetlenségének adott hangot. Elmondtam, hogy a határozati javaslat egyértelművé tette, hogy a diákétkeztetés jövőbeni biztosítása érdekében a közbeszerzési eljárást a Polgármesteri Hivatal Közbeszerzési Csoportjának kellett volna lefolytatni. Ehhez minden feltétel adott volt. A határozatban külön kiemelésre került, hogy a közbeszerzési eljárás lefolytatásának felelőse a Hivatal közbeszerzési csoportvezetője.

A közbeszerzési eljárás lefolytatását viszont, ahogyan az a 2015 tavaszán az Intézményi Szolgáltatónál lefolytatott belső ellenőrzési jelentésből is kiderül egy külső cégre bízták 5 millió Ft+Áfáért.

A belső ellenőrzési jelentés az alábbiakat írja erről: „2015. február 4-én az Intézményi Szolgáltató Szervezet szerződést kötött a VANIN Vezetési Tanácsadó Kft-vel „a közétkeztetési (élelmezési) szolgáltatás ellátására, illetve tálalókonyhák és főzőkonyhák üzemeltetésére irányuló 1 db árubeszerzés vagy szolgáltatás megrendelés tárgyú nyílt közbeszerzési eljárásának előkészítésével és lefolytatásával, egyidejűleg értve alatta a szükséges közbeszerzés tárgya szerinti (dietetikai) szakértelmet igénylő feladatok elvégzését is. A megbízás összege 5.000.000 Ft+ Áfa.”

Azt is rögzíti a belső ellenőri jelentés, hogy „a szerződéskötés időpontjában az intézménynek nem volt a VMJV Közgyűlése által elfogadott költségvetése, a feladat ellátásáról szóló 324/2014. (XII.18.) közgyűlési határozat előzetes kötelezettségvállalásról nem döntött.” Puff neki. Leírják ők is feketén-fehéren a súlyos mértékű mulasztás tényét. A polgármester még sem értette, mi ezzel a baj.

Miután elmondtam, milyen tartalmú levelet kértem ki a Hivatal Pénzügyi Irodájától, még akkor sem értette.

Az Intézményi Szolgáltató Szervezet igazgatója a Pénzügyi Iroda vezetőjéhez fordult február 4-én levélben. Tessék csak figyelni! Azon a napon, amikor már valójában megkötötte a Vanin Kft-vel a szerződést! Közbeszerzési költségek fedezésére 10 millió Ft-ot kért. Az iroda válaszlevelében, aminek a keltezési dátuma február 6, világosan rögzítésre kerül, indokolatlannak tartják a kérést. Felhívják a figyelmet arra, hogy a 2015. évi költségvetés keretszámait kérik figyelembe venni, annak elfogadása után pedig betartani. S kiemelik a levélben a költségvetési szerv elemi költségvetésének végrehajtásért a költségvetési intézmény vezetőjének felelősségét. A levélben emlékeztetik a vezetőt a 2014. december 18-án a diákétkeztetés előzetese kötelezettségvállalásáról szóló határozatra, s annak a 3. pontjában foglaltakra is, mely szerint a Polgármesteri Hivatal Közbeszerzési Csoportjának a közreműködésével kell lefolytatni a közbeszerzési eljárást.

Mindezek alapján elég világosnak kellett volna lenni a polgármester számára is, hogy a lejárt határidejű határozatok között elfogadni kívánt jelentésrészlet elfogadhatatlan. Nagy nehezen és ügyrendi javaslatra annyit volt hajlandó engedni, hogy erről az egy pontról külön szavazzon a testület. Az 5 fős ellenzék nem szavazata és további 1 tartózkodás mellett a polgármester javaslatára a Fideszes többség elfogadta a jelentést. Elfogadta annak ellenére, hogy feketén-fehéren bizonyítottá vált, hogy az Intézményi Szolgáltató Szervezet, annak vezetője nem tartotta be a közgyűlési határozatot.

Mit lehet ezek után mondani? Örüljünk annak, hogy egy tartózkodás is akadt a vezényszó ellenére a Fidesz soraiban? Örüljünk annak, hogy valakiben esetleg megszólalt a lelkiismeret, hogy ezt azért talán mégse?

Beszéltem persze ennél többről is. Világossá próbáltam tenni, a képviselői eskü mire kötelezne normális esetben mindenkit. Engem arra is, hogy amennyiben az igen drága próbatakarítások miatti NAV vizsgálat eredménytelenül zárul, fontolgatom további lépések megtételét. A Pénzügyi és Költségvetési Bizottság elnökeként már megtettem, amit a törvény rám rótt. (Itt tudja elolvasni 2015.09.16, milyen határozati javaslatot nem támogatott a többség.) Képviselőként, még van további mozgásterem.

Bevallom, reménykedem abban, hogy a NAV felderíti a nagyon is gyanús történéseket, amit szintén érdemi módon taglal a belső ellenőri jelentés. Elég furcsa önmagában az is, ami fogalmazzunk úgy, jelenleg szóbeszéd tárgya. Történetesen, hogy próbatakarításokat hajnali 2 és 6 között végeztek az intézmények némelyikében. Nyilván csak annyit kell tenni, hogy kikérik a riasztókezeléssel kapcsolatos nyilvántartást. Ha nem volt kiriasztva ekkor az épületben, akkor nehéz lehetett a próbatakarításokat elvégezni ebben a furcsa időintervallumban. Azt a belső ellenőri jelentés is rögzíti, hogy pl. november elsején az egyik iskola konyhájában zajlott próbatakarítás. November elsején, munkaszüneti napon, Mindenszentek napján.

Hiába kértem a polgármestert, hogy tűzze napirendre októberben a belső ellenőri jelentés megtárgyalását és vegye komolyan a jelzéseket, hiszen a közbeszerzési eljárás lefolytatása körül is túl sok a gyanús történés, nem talált kérésem értő fülekre.

 

Vissza...