– Az elmúlt években megépült a Budapest úti körforgalom, újabbak vannak tervben, és heteken belül elkészülhet a belvárost a Radnóti térrel összekötő új útszakasz. Mit gondol a veszprémi úthálózat fejlesztéseiről?
– Amit már jó néhány évvel ezelőtt – még a tervek elkészültekor – minderről gondoltam. Sajnos azóta az élet igazolta is sejtéseimet. Rengeteg pénzt költöttünk el uniós forrásokból és jelenleg a belvárosi közlekedés ugyanolyan rosszul, akadozva működik, amilyen módon működött a Budapesti úti körforgalom elkészülése előtt. Mindezt közlekedésmérnökök az általunk akkor rendezett fórumon is megjósolták, a szavukra mégsem adtak.
Feleslegesen Ă©s drágán kĂ©szĂĽltek el az aluljárĂłk. Modern gondolkodásĂş, fejlĹ‘dĹ‘ városokban nem a gyalogosokat kĂ©nyszerĂtik a föld alá. Az Ă©szak-dĂ©li tengely átadásával a szinte mindennapos torlĂłdás a belvárosban mĂ©g gyakoribb lesz várhatĂłan. AmĂg nem Ă©pĂĽl meg a MártĂrok Ăşti, a Bagolyvár Ăşti Ă©s a Kopácsi Ăşti körforgalom, addig marad a mindennapos dugĂł. Eleve elhibázott a sorrend Ă©s a most a RadnĂłti tĂ©r közelĂ©ben megĂ©pĂĽlĹ‘ dupla körforgalom, illetve a belvárost a tĂ©rrel összekötĹ‘ Ăştszakasz miatt a város komoly mĂ©rtĂ©kű anyagi kártĂ©rĂtĂ©sek megfizetĂ©sĂ©re is számĂthat.
– Közel tĂz kilomĂ©ternyi kerĂ©kpárĂşt találhatĂł a városban, megĂ©pĂĽlt a VeszprĂ©met Nemesvámossal összekötĹ‘ szakasz, elĹ‘kĂ©szĂtĂ©s alatt a márkĂłi Ă©s a csopaki nyomvonal. Hol tart VeszprĂ©m a kerĂ©kpáros közlekedĂ©s terĂ©n?
– A sorrenddel itt is baj van. ElĹ‘bb kellett volna VeszprĂ©men belĂĽl megoldani a kockázatmentes kerĂ©kpáros közlekedĂ©s kialakĂtását. SzomorĂşnak tartom, hogy a Kádrátáig 2002-ben elkĂ©szĂĽlt gyalogos Ă©s kerĂ©kpárĂşt Ă©pĂtĂ©sĂ©nek a folytatását nem támogatta, inkább akadályozta a jobboldali városvezetĂ©s. KĂ©sz tervek voltak arra, hogy Kádártán keresztĂĽl turisztikai cĂ©lzattal, hogyan mehetne tovább az Ăşt RátĂłtig. Aztán a rátĂłti kĂ©pviselĹ‘ az utat a 82. számĂş Ăşt melletti terĂĽletre szabályoztatta ki. Most meg azt ĂgĂ©ri, hogy ebben a ciklusban Kádártán keresztĂĽl Ă©pĂtik meg. Eltelt közben kĂ©tszer nĂ©gy Ă©v.
A belvárosban az aluljárĂłk kialakĂtása Ă©s az Ăşj burkolat lerakása Ăłta sokan kerĂ©kpároznak a gyalogosok számára kialakĂtott terĂĽleteken, futkározĂł kisgyermekek között, ezzel balesetveszĂ©lyes helyzetet okozva. Ha nem kerĂtĂĽnk sort sĂĽrgĹ‘sen arra, hogy a Kossuth utcai Ă©s az aluljárĂłkon át a kerĂ©kpározást valamilyen mĂłdon szabályozzuk, tragĂ©dia is bekövetkezhet.
– Jelenleg is folyamatban van a helyi járatos közlekedĂ©sre kiĂrt pályázat, a döntĂ©st már a következĹ‘ kĂ©pviselĹ‘-testĂĽlet hozza meg. Ha ön lesz a polgármester, milyen elvárásokkal Ă©rkezik majd az ezt tárgyalĂł ĂĽlĂ©sre?
– Jelenleg nem igazán van olyan útvonal, ahol a helyi járatos közlekedést igénybe vevők elégedettek lennének a szolgáltatással. A külvárosokban lakók nem tudnak számos belvárosi programban részt venni az esti és éjszakai járathiány miatt. A beérkező és az induló vonatok menetrendi időpontjaihoz sem alkalmazkodnak mindig a buszok.
A hĂ©tvĂ©gi közlekedĂ©si lehetĹ‘sĂ©gek rosszak, a járatok a korai munkakezdĂ©si idĹ‘pontokhoz sem mindig igazodnak, a városon belĂĽli járatcsatlakozásokat is lehetne az igĂ©nyeknek megfelelĹ‘en tökĂ©letesĂteni. Egy számunkra elfogadhatĂł ajánlatban nĂ©lkĂĽlözhetetlen a gĂ©pjárműpark modernizáciĂłja, az akadálymentessĂ©g feltĂ©telrendszerĂ©nek biztosĂtása.
Olyan ajánlatot szabad csak elfogadni, ami a város polgárinak az elváráshoz maximálisan igazodik.
– Milyennek látja Veszprém helyzetét a helyközi, távolsági tömegközlekedés terén?
– Változatlanul igaz, hogy tömegközlekedési eszközökkel este nyolc és reggel öt óra között szinte lehetetlen elhagyni a várost. Nagyobb és távolabbi városokba a napi egy járatnál többre is igény volna. Igaz, a legnagyobb gondja jelenleg az embereknek nem ez. Sokaknak a mindennapok biztonságos megélhetésének a megteremtése a megoldandó probléma.
Forrás: Vehir.hu |