A GEMS Education Solutions oktatással foglalkozĂł tanácsadĂł cĂ©g szeptember ötödikĂ©n tette közzĂ© a közoktatás hatĂ©konyságát mĂ©rĹ‘, általuk kidolgozott indexet, amely azt vizsgálja, kimutathatĂł-e bármifĂ©le összefĂĽggĂ©s az oktatásra költött kormányzati pĂ©nzek Ă©s a közoktatás eredmĂ©nyessĂ©ge között. A mostani, harminc országot tartalmazĂł listán a sorrend kialakĂtásában a számĂtás alapját egyĂĽttesen kĂ©pezte a PISA-felmĂ©rĂ©s során kialakult átlagos pontszám, a tanári fizetĂ©sek nagysága Ă©s az osztályok lĂ©tszáma.
Miközben az elsĹ‘ kĂ©t helyen az OECD által szervezet nemzetközi tanulĂłi tudásszint-vizsgálaton (PISA) ugyancsak kiemelkedĹ‘en teljesĂtĹ‘ Finnország Ă©s DĂ©l-Korea áll, Ă©s a kutatás a korábbi felmĂ©rĂ©sekhez kĂ©pest a sereghajtĂłk tekintetĂ©ben sem mutatott fel váratlan eredmĂ©nyeket - a PISA-felmĂ©rĂ©sen gyengĂ©n teljesĂtĹ‘ BrazĂlia Ă©s IndonĂ©zia az oktatási hatĂ©konyság terĂĽletĂ©n is az utolsĂłk között szerepel -, a tanulmány szolgált nĂ©hány meglepetĂ©ssel.
Az emlĂtett skandináv országban a tizenöt Ă©ves diákok 2012-ben átlagosan 519 pontot Ă©rtek el a matematika-felmĂ©rĂ©sen, a finn tanárok átlagos Ă©ves fizetĂ©se pedig vásárlĂłerĹ‘-paritáson számolva 2011-ben elĂ©rte a 42 810 dollárt (mintegy 10,4 milliĂł forint). Ehhez kĂ©pest DĂ©l-Korea tanulĂłi 554-es pontszámával, valamint a 47 340 dolláros (11,5 milliĂł forint) tanári fizetĂ©sekkel a második helyet szerezhette meg a listán.
A The Economist szerint a harmadik Ă©s negyedik helyet elfoglalĂł Csehország Ă©s Magyarország eredmĂ©nye meglepetĂ©st jelent a világranglista elsĹ‘ felĂ©t elfoglalĂł országok között, hiszen az alacsony tanári fizetĂ©sek ellenĂ©re az OECD átlagához kĂ©pest (vonatkozĂł mutatĂłszám esetĂ©n 494) a diákok meglepĹ‘en jĂłl teljesĂtenek. Csehországban 499 pontot Ă©rtek el a tizenöt Ă©vesek a matematika-teszten, miközben a cseh tanárok fizetĂ©se átlagosan Ă©vente 18 610 dollárt (mintegy 4,5 milliĂł forint) tesz ki. Magyarország 477 pontos eredmĂ©nye Ă©s tanárai 14 760 dolláros (mintegy 3,5 milliĂł forint) átlagos Ă©ves fizetĂ©se a befektetĂ©s Ă©s a megtĂ©rĂĽlĂ©s arányában a negyedik helyet biztosĂtotta az országnak.
A tekintĂ©lyes brit lap szerint a felmĂ©rĂ©s legnagyobb tanulsága az, mennyire gyenge a korreláciĂł a diákok eredmĂ©nyei Ă©s a tanárok fizetĂ©se között. Ezzel elsĹ‘sorban arra utalnak, hogy bár Svájcban a tanárok átlagos Ă©ves fizetĂ©se 2011-ben 68 000 dollárt (16,5 milliĂł forint) tett ki, Ă©s a diákok matematika-eredmĂ©nyei figyelemre mĂ©ltĂłak - a 2012-es PISA-felmĂ©rĂ©sen a kilencedik helyet Ă©rtĂ©k el -, sokkal kevĂ©sbĂ© teljesĂtenek jĂłl a szövegĂ©rtĂ©s Ă©s a termĂ©szettudományok terĂ©n. NĂ©metországban 54 000 dolláros (13 milliĂł forint) juttatást kapnak Ă©vente a tanárok, miközben az ország oktatásának hatĂ©konysága a jelenlegi listán csupán a 25. hely megszerzĂ©sĂ©re volt elĂ©g.
Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatĂłja rámutatott arra, hogy a közoktatásra fordĂtott költsĂ©gek csupán az esetek egyötödĂ©ben magyarázták az egyes országok közötti eltĂ©rĂ©seket. A kutatĂł Ăşgy vĂ©lte, hogy a tanárok hozzáértĂ©se sokkal nagyobb hatással van az eredmĂ©nyekre, mint pĂ©ldául az osztályok mĂ©rete.
A brit lap emiatt arra a következtetĂ©sre jutott: egy gazdagabb ország dönthet Ăşgy, hogy magasabb bĂ©rt fizet tanárainak a jobb eredmĂ©nyek elĂ©rĂ©séért Ă©s a szakma megbecsĂĽlĂ©sĂ©nek fenntartásáért, a hatĂ©konyság szempontjábĂłl talán mĂ©gis fontosabb, hogy az oktatĂłk hozzáértĂ©sĂ©re Ă©s anyagiakon tĂşli segĂtĂ©sĂ©re is elegendĹ‘ hangsĂşlyt helyezzenek.
Sokkoló eredmények
A The Economist által is hivatkozott PISA felmĂ©rĂ©s ugyanakkor nem igazán támasztja alá a magyar oktatás hatĂ©konyságát. (A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörĂtĹ‘ gazdasági szervezet, a párizsi szĂ©khelyű OECD nemzetközi tanulĂłi teljesĂtmĂ©nymĂ©rĂ©si programja, amelyet 2000-ben indĂtottak el, Ă©s háromĂ©venkĂ©nt ismĂ©telnek meg. Az olvasás-szövegĂ©rtĂ©s, a matematika Ă©s termĂ©szettudományok terĂĽletĂ©n mĂ©rik a diákok - fĹ‘kĂ©nt a gyakorlati - ismereteit.)
A PISA -felmĂ©rĂ©s alapján a legtöbb mutatĂłnk romlik, mĂ©g az EMMI szakĂ©rtĹ‘jĂ©t is sokkolták a legfrissebb, 2012-es vizsgálat eredmĂ©nyei. Eszerint ugyanis olvasás terĂ©n 2,1, a matematika terĂĽletĂ©n 5,8, a termĂ©szettudományokat illetĹ‘en pedig 3,9 százalĂ©kponttal emelkedett Magyarországon 2009 Ăłta azon 15 Ă©ves diákok aránya, akik a program által felállĂtott hatfokozatĂş skálán kettesnĂ©l rosszabbul teljesĂtettek. Az olvasás terĂ©n 19,7 százalĂ©k, a matematikában 27,1 százalĂ©k, a termĂ©szettudományok terĂ©n pedig 18 százalĂ©k azok aránya, akik nem Ă©rtĂ©k el a kettes szintet.
A magyar gyermekek 35 százalĂ©ka tartozott a felmĂ©rĂ©s szerint a leggyengĂ©bben teljesĂtĹ‘k, vagyis az 1-es Ă©s 2-es szintű eredmĂ©nyt elĂ©rĹ‘k közĂ©. A legjobban teljesĂtĹ‘k, az 5-ös Ă©s 6-os szintet elĂ©rĹ‘k a magyar 15 Ă©vesek 5,6 százalĂ©kát tettĂ©k ki. Ugyanez az arány a finn gyermekeknĂ©l 14,3, illetve 15 százalĂ©k volt, a bolgároknál 56,7, illetve 1,6 százalĂ©k, az OECD-átlag 21,4, illetve 11,4 százalĂ©k.
Forrás: Nol.hu
 |