EzĂ©rt csökkentik a közĂ©piskolák Ă©s a felsĹ‘oktatás kapacitását is. (A "munkaalapĂş" társadalom korporatista-fasiszta vĂziĂłját most hagyjuk). Az elitbe bekerĂĽlni szinte lehetetlen, de kikerĂĽlni azĂ©rt lehet. És ezzel már át is tĂ©rtĂĽnk a politikai cĂ©lra...
A kivĂ©reztetett állami iskolarendszer helyĂ©t, kĂĽlönösen a gimnáziumoknál, egyre inkább átveszi az egyházi oktatás, hogy ekkĂ©ppen biztosĂtsák a rendszer ideolĂłgiai hátterĂ©t Ă©s megszilárdulását; no Ă©s a rendszerhű elit ĂşjratermelĹ‘dĂ©sĂ©t. De mivel minden gimnáziumot nem lehet egyházi kĂ©zbe adni, az állami fenntartásĂşaknál is Ă©rvĂ©nyesĂtik a „kaszárnya-elvet”: abbĂłl lehet iskolavezetĹ‘, aki nemcsak hűsĂ©geskĂĽt tesz, de katonai fegyelmet is tart. Aki egyszerűen csak jĂłl vĂ©gzi a dolgát, de nem fojtja el csĂrájában az „ellenzĂ©ki” hangokat, azt megleckĂ©ztetik. Már csak azĂ©rt is, hogy mindenkinek intĹ‘ pĂ©ldául szolgáljon.
ĂŤgy járt egykori alma materem, a Szilágyi ErzsĂ©bet Gimnázium, illetve annak sikeres, mĂ©g csak nem is ellenzĂ©ki igazgatĂłja. A 444 Ărta meg, hogy „az iskola vezetĂ©sĂ©re kiĂrt pályázatot annak ellenĂ©re Ă©rvĂ©nytelenĂtettĂ©k az utolsĂł pillanatban, hogy a jelenlegi igazgatĂłt szinte mindenki támogatta.” A magyarázat sajnos kĂ©zenfekvĹ‘: „Nem tudunk másra gondolni, mint hogy ez bosszĂş az igazgatĂł ellen. Itt többen nyilvánosan felemeltĂ©k a szavukat az oktatási rendszer átalakĂtása miatt, szerintem ezt torolják most meg.”
A sors irĂłniája, hogy az indoklás nĂ©lkĂĽli, önkĂ©nyes döntĂ©snek Ă©pp az a jogalapja, ami ellen az intĂ©zmĂ©ny 49 pedagĂłgusa tiltakozott: a totális államosĂtás, a hatalmi önkĂ©nynek teret adĂł törvĂ©ny, Ă©s az, hogy a kinevezĂ©seket Ă©s ki-nem-nevezĂ©seket mĂ©g csak indokolni sem kell. Vagyis a KLIK ezzel a döntĂ©sĂ©vel most Ăgy utĂłlag igazat ad nekik. NyĂlt levelĂĽkben anno a szilágyis tanárok ezt Ărták: „KöveteljĂĽk, hogy a tankerĂĽleti igazgatĂłk kinevezĂ©sĂ©nek mĂłdja legyen nyilvános, Ă©s ezekbe a kinevezĂ©sekbe legyen beleszĂłlása az Ă©rintett intĂ©zmĂ©nyeknek Ă©s vezetĹ‘iknek.” Hát, hiába követeltĂ©k. SĹ‘t, kĂ©pletesen szĂłlva: megásták a saját sĂrjukat. A magyar közoktatás testĂ©t az Orbán-rezsim felnĂ©gyelte, Ă©s kitűzte a vár fokára, okulásul. Hogy lássuk mi vár ránk, mindannyiunkra.
Sajnos mára evidencia, amit 3 Ă©vvel ezelĹ‘tt Ărtam: „Ha a király nevezi ki az iskolaigazgatĂłt, megteremthetĹ‘ a trĂłntĂłl a palatábláig terjedĹ‘ hűbĂ©ri lánc. ĂŤgy nyeri el Ă©rtelmĂ©t a „tanári tekintĂ©ly helyreállĂtásának” szĂłlama is. A tekintĂ©ly itt a ráciĂł tagadása. (…) Ahhoz, hogy a központosĂtást vĂ©gre lehessen hajtani, meg kell törni az autonĂłm szĂĽlĹ‘i közössĂ©gek, a máskĂ©nt gondolkozĂłk ellenállását, pĂ©ldát kell statuálni: ez törtĂ©nt a kaposvári Toldi Ă©s a budapesti Janikovszky iskolával. De ez nem elĂ©g. Az autonĂłm szemĂ©lyisĂ©geket Ă©s intĂ©zmĂ©nyeket egzisztenciális bizonytalanságban kell tartani.”
…Épp 25 évvel ezelőtt, 1989-ben történt, hogy harmadikos szilágyis gimnazistaként osztály- és iskolatársaimmal fellázadtunk, mert szó szerint ránk zárták október 23-án a gimnázium épületét, „kiváltva a fővárosi gimnazisták egyetlen rendszerváltó akciócskáját, az ülősztrájkot”. Kossuth-nótákat és a Marseillaise-t énekeltük; forradalmi volt a hangulat. Pár héttel később a négyigenes népszavazás, amelyben az akkori radikális-demokrata Fidesz kulcsszereplő volt, 20 évre leverte a lakatot az iskolák kapujáról.
Aztán a 2. Orbán-kormány alatt visszakerĂĽlt a kapukra. A kulcsot most fordĂtják rá.
A 2012-2013 telĂ©n zajlott diákdemonstráciĂłkban sok közĂ©piskolás is rĂ©szt vett. ÉrthetĹ‘, hiszen a keretszám-szűkĂtĂ©sek, a tandĂj nem is a már felsĹ‘oktatásban tanulĂłkat, hanem a közĂ©piskolásokat Ă©rintette elsĹ‘sorban. Nos, mostantĂłl várhatĂł, hogy ha Ăşjra tĂĽntetni indulnának a közĂ©piskolások, ebben ugyanĂşgy megakadályozzák majd Ĺ‘ket, mint ahogy minket akadályozott meg annak idejĂ©n az MSzMP-s igazgatĂłnk, Hoffmann RĂłzsa elvtársnĹ‘je.
25 év alatt visszajutottunk ugyanoda.
Forrás: drerossgabor.blog |