Az utólagos normakontrollt – emiatt érthetően teljes egységben – valamennyi ellenzéki erő támogatta, de erre szükség is volt, mert ilyen eljárást csak a parlamenti képviselők legalább negyede, tehát ötven fő kezdeményezhet. Az MSZP és a Jobbik 29, illetve 23 mandátum birtokában egyébként közösen bármikor az AB-hez fordulhatna, de most az LMP és a függetlenek többsége is csatlakozott hozzájuk.
Korábban a FĹ‘városi KözgyűlĂ©s tagjait pártlistárĂłl választották, a szavazĂłk tehát tudhatták, hogy az általuk leadott voksok mikĂ©nt befolyásolják az eredmĂ©nyt. Amit nagyjábĂłl elĹ‘re is lehetett látni, mert az egyes jelölĹ‘ szervezetek a támogatottságuk arányában szereztek mandátumot. Vagyis: a parlamenti Ă©s az EP-választás eredmĂ©nyei alapján idĂ©n Ĺ‘sszel a kormányoldal Budapesten ilyen arányos választási rendszer mellett legfeljebb szerĂ©ny többsĂ©gre számĂthatna – sĹ‘t akár veszĂthetne is –, mert az erĹ‘viszonyok meglehetĹ‘sen kiegyensĂşlyozottak.
EzĂ©rt találták ki, hogy a fĹ‘polgármester mellett automatikusan a közgyűlĂ©sbe kerĂĽl a 23 kerĂĽleti polgármester, további kilenc helyet pedig egy kompenzáciĂłs listárĂłl szinte átláthatatlan szabályok szerint osztanak ki. Erre a listára nem lehet kĂĽlön szavazni, hanem összesĂtik a vesztes kerĂĽleti polgármesterjelöltekre leadott voksokat, Ă©s közĂĽlĂĽk azok szerezhetnek mandátumot, akiket a legtöbben támogattak. Ha pedig valaki nagyobb kerĂĽletben indul, annak több töredĂ©kszavazata lesz.
De ez mĂ©g nem elĂ©g, mert a töredĂ©kszavazatok meghatározásához a vitatott törvĂ©nymĂłdosĂtás szerint az „egyes fĹ‘városi kerĂĽletek lakosságszámát el kell osztani a legkisebb lakosságszámmal rendelkezĹ‘ fĹ‘városi kerĂĽlet lakosságszámával”. EbbĹ‘l városrĂ©szenkĂ©nt adĂłdik egy arányszám, amellyel a kerĂĽletben elveszett voksokat meg kell szorozni.
Egyszerűbben fogalmazva: a legkisebb kerĂĽletben – a Belvárosban, ahol hĂşszezren szerepelnek a nĂ©vjegyzĂ©kben – egy szavazat Ă©ppen egy szavazatot Ă©r. Ăšjbudán viszont 107 ezer választásra jogosult Ă©l, tehát egy töredĂ©kszavazatot ötszörösen kell figyelembe venni. Tehát ha valamelyik párt jelöltjĂ©t az V. kerĂĽletben ötezren támogatják, a XI.-ben pedig hĂşszezren, az indulĂł mindkĂ©t helyen biztosan veszĂt, de az elĹ‘bbi esetben ötezer, Ăšjbudán viszont százezer töredĂ©kszavazatot Ărnak jĂłvá az Ĺ‘t jelölĹ‘ szervezet kompenzáciĂłs listáján.
Az ellenzék egyebek mellett azt kifogásolja, hogy a kerületek lakosságszáma közötti jelentős eltérés miatt sérül a választójog egyenlősége, mert a Fővárosi Közgyűlésbe kerülő polgármesterek megválasztásához szükséges szavazatok száma között ötszörös a különbség. Az AB viszont korábban kimondta, hogy „minden körülmények között ellentétes az egyenlő választójog elvével, ha az egyéni választókerületekben a jegyzékbe vett választópolgárok száma között kétszeres eltérés mutatható ki”. Kérdés, hogy ezt most miként értelmezik.
A beadványban azt is felvetik, hogy a töredékszavazatok lakosságszám alapján történő súlyozása tovább növeli az aránytalanságot. Ez ugyanis azt jelenti, hogy egy újbudai vagy III. kerületi voks ötszörös szorzóval eredményezhet kompenzációs közgyűlési mandátumot, mint egy V. kerületi szavazat. Az ellenzék szerint ez is „egyértelműen és világosan sérti a választójog egyenlőségére vonatkozó alaptörvényi követelményeket”.
Van mĂ©g további alkotmányossági aggály is: az alaptörvĂ©ny szerint a „helyi önkormányzati kĂ©pviselĹ‘ket Ă©s polgármestereket (…) közvetlen Ă©s titkos szavazással” választják meg. Ez az elv a FĹ‘városi KözgyűlĂ©s esetĂ©ben sĂ©rĂĽlni látszik, hiszen azok tagjaira nem lehet közvetlenĂĽl voksolni. Egy 2005-ös AB-határozat viszont kimondta, hogy alkotmányellenes, ha a telepĂĽlĂ©si kisebbsĂ©gi önkormányzat tagjai bizonyos szavazatarány elĂ©rĂ©se esetĂ©n az önkormányzati kĂ©pviselĹ‘-testĂĽlet tagjává válhattak volna. Az indĂtványozĂłk szerint hasonlĂłkĂ©ppen kerĂĽlhetnĂ©nek most a polgármesterek egy másik olyan grĂ©miumba – a FĹ‘városi KözgyűlĂ©sbe –, ahová senki nem kĂĽldte Ĺ‘ket.
A szakértők szerint súlyosan sérül a választójog egyenlőségének alkotmányos alapelve
Az ellenzĂ©ki kĂ©pviselĹ‘k TĂłth Zoltán választási szakĂ©rtĹ‘ szerint korrekt beadványt kĂ©szĂtettek, amellyel nagyrĂ©szt egyetĂ©rt. Maga is Ăşgy látja, hogy a rendszer a korábbinál sokkal aránytalanabbá válik, Ă©s azĂ©rt a választĂłjog egyenlĹ‘sĂ©ge sĂşlyosan sĂ©rĂĽl. TĂłth álláspontja, hogy az AB-nek a kifogásolt szabályokat meg kellene semmisĂtenie, de kiszámĂthatatlan, hogy a testĂĽlet mikĂ©nt foglal állást. HangsĂşlyozta ugyanakkor, hogy amennyiben az indĂtványban foglaltaknak helyt adnak, a Fidesz akár az alaptörvĂ©nybe foglalhatja: a fĹ‘városban a közgyűlĂ©s tagjait nem kell közvetlenĂĽl választani. Jelezte emellett, hogy az EU önkormányzati chartája szerint önállĂł feladat- Ă©s hatáskörökkel csak a közvetlenĂĽl megválasztott önkormányzati testĂĽleteket lehet felruházni, tehát az ĂĽgyet uniĂłs fĂłrumok elĂ© lehet vinni.
Szoboszlai György politolĂłgus szintĂ©n Ăşgy látja, hogy egy jogállamban az alkotmánybĂrák a választĂłjog közvetlensĂ©gĂ©nek, de kĂĽlönösen egyenlĹ‘sĂ©gĂ©nek durva megsĂ©rtĂ©se miatt csak egyfĂ©le döntĂ©st hozhatnának. Azt azonban Ĺ‘ sem elĹ‘legeznĂ© meg, hogy a testĂĽlet mikĂ©nt határoz. Szoboszlai egyĂ©bkĂ©nt magyarázattal szolgált arra is, miĂ©rt kell a nagyobb kerĂĽletekben keletkezett töredĂ©kszavazatokat tĂşlĂ©rtĂ©kelni. Ăšgy gondolja, a Fidesz bizonyára vĂ©gzett modellszámĂtásokat, amelyeket arra alapozhatott, hogy a kormányoldal gyĹ‘zelme elsĹ‘sorban a viszonylag kisebb városrĂ©szekben – Ăgy pĂ©ldául az I., a II., az V., a XII. kerĂĽletben – tekinthetĹ‘ biztosnak, mĂg a III., a IV., a XI. vagy a XIV. kerĂĽletben veszĂthetnek. ĂŤgy ezekben egy esetleges ellenzĂ©ki befutĂł esetĂ©n sokkal több töredĂ©kszavazatot szerezhetnek, mint a másik oldal a kevĂ©sbĂ© nĂ©pes városrĂ©szekben, ahol eleve vesztĂ©sre van ĂtĂ©lve. Vagyis: mĂ©g a kilenc kompenzáciĂłs mandátum sorsát sem bĂznák a vĂ©letlenre.
Lencsés Károly
Forrás: Nol.hu
|