RendkĂvĂĽl emberi. A kollegiális közvetlensĂ©g hatja át ezeket a valĂłszĂnűleg teammunkában kiĂ©rlelt sorokat. TegezĹ‘ stĂlusban vetettĂ©k papĂrra a nĂ©lkĂĽlözhetetlennek tartott Ă©rtĂ©keket, s a nyomatĂ©k kedvéért minden pont után felkiáltĂłjelet tettek. Nyelvtanilag joggal, hiszen minden pont felszĂłlĂtás. Hogy kinek a nevĂ©ben, kinek a felhatalmazásával, az nem derĂĽl ki.
Remek kis dolgozat kerĂĽlt ki a Klik munkatársainak a kezei közĂĽl. A cĂmlapon az Ĺ‘rsvezetĹ‘knek szánt intelem, bizonyára akkor idĂ©ztĂ©k, amikor mĂ©g Nagy LászlĂł sorainak hittĂ©k. Abban a városban, Pápán, ahol mellesleg az iszkázi költĹ‘ iskolába járt. Az elsĹ‘ pont pĂ©ldaszerűen rövid: Kommunikálj! Ennyi. Olyan, mintha arra biztatták volna Ĺ‘ket, hogy lĂ©legezzenek. Nem kommunikálni ugyanis akkor sem lehet, ha ez volna a tanárok elhatározása.
AnĂ©lkĂĽl, hogy minden falvĂ©dĹ‘bölcsessĂ©get idĂ©znĂ©nk ebbĹ‘l a tizenkĂ©t pontbĂłl, csemegĂ©zĂĽnk köztĂĽk. A harmadik pont pĂ©ldául azt Ărja elĹ‘, hogy „LĂ©gy kedvesen szigorĂş Ă©s következetes!” Ha netán nevelĂ©selmĂ©letbĹ‘l valaki ezt nem tanulta, vagy elfelejtette volna, most szakszerűen emlĂ©keztetik rá. Emberileg Ă©s mĂłdszertanilag. A fogalmazvány visszatĂ©rĹ‘ kedvenc szava a team. Megtudhatják a tanárok, tanĂtĂłk – sokuk több Ă©vtizedes tapasztalattal – azt is, hogy igyekezni kell hasznos csapattagnak lenni, „csapatszerepeid Ă©s a teammunka fontosságának, fortĂ©lyainak az ismeretĂ©ben”.
Meg kell tanulni a legkĂĽlönbözĹ‘bb teamekben eredmĂ©nyesen Ă©s örömmel dolgozni. FeltĂ©tele ennek a szĂ©p pályának az is, hogy a pedagĂłgusok alapvetĹ‘en sikerorientáltak legyenek, s dolguk, hogy ezt sugározzák is, fĹ‘leg tanĂtványaik „felé”. A problĂ©mákat termĂ©szetesen „kezelni” szĂĽksĂ©ges, nem a felnagyĂtásukon kell fáradozni, hanem a megoldásukon. Az utolsĂł pont pedig arra biztat, hogy keressĂĽk meg az örömforrást Ă©s önmagunk megvalĂłsĂtásának lehetĹ‘sĂ©geit a mindennapi pedagĂłgiai munkában.
Hát ennyi. Pontosabban van mĂ©g egy zárĂłjeles mondat: „Ha nem találod meg, sĂĽrgĹ‘sen változtass pályát.” Mint egy társasjátĂ©k: hármast dobtál, beleestĂ©l a verembe, indulj el elölrĹ‘l. Vagy mint egy fĂ©rchoroszkĂłp: ha sikeres akarsz lenni, „ismerd reálisan önmagad”. Egyszer talán majd lesz erejĂĽk Ă©s bátorságuk a pedagĂłgusoknak arra, hogy önmaguktĂłl is megkĂ©rdezzĂ©k, nem az Ĺ‘rsvezetĹ‘nek szánt sorokkal, hanem Nagy LászlĂł nyomán: „S dĂşlt hiteknek kicsoda állĂt káromkodásbĂłl katedrálist?”
Forrás: Nol.hu |