„Mondja, hogy kerĂĽlt az ELTE fizika szakára?” – kĂ©rdezte az az oktatĂł, akinĂ©l ötödik alkalommal sem ment át a matematika beugrĂłvizsgán az egyik diák. „Nem volt elĂ©g pontszámom, hogy felvegyenek a rendĹ‘rtiszti fĹ‘iskolára – vallotta be az egyetemista, akinek kĂ©t tört összeadása is meghaladta a kĂ©pessĂ©geit. Ezt a törtĂ©netet RadnĂłti Katalin, az ELTE docense mesĂ©lte el a PISA-eredmĂ©nyek a felsĹ‘oktatás Ă©s a kutatás igĂ©nyeinek tĂĽkrĂ©ben cĂmű akadĂ©miai konferencián. (A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörĂtĹ‘ gazdasági szervezet, a párizsi szĂ©khelyű OECD nemzetközi tanulĂłi teljesĂtmĂ©nymĂ©rĂ©si programja, amelyet 2000-ben indĂtottak el, Ă©s háromĂ©venkĂ©nt ismĂ©telnek meg.)
A törteken megbukĂł hallgatĂł nincs egyedĂĽl. Mindennapos tapasztalat, hogy magas pontszámmal felvett diákok tudása nem ĂĽti meg az egyetemi nĂvĂłt. Az utĂłbbi Ă©vekben az elsőévesek körĂ©ben felmĂ©rĹ‘ dolgozatot Ăratnak, hogy kiderĂĽljön, ki szorul felzárkĂłztatĂł foglalkoztatásra Ă©s kit lehet az egyetemen szokásos mĂłdon terhelni.
Az eredmĂ©nyek lehangolĂłk. A választott szak követelmĂ©nyeinek kĂ©miábĂłl a diákok 35, fizikábĂłl 47 százalĂ©ka nem felel meg. Mindez következmĂ©nye annak, hogy nagyon sokan Ăşgy jelentkeznek pĂ©ldául fizika alapszakra, hogy fizikábĂłl nem is Ă©rettsĂ©giznek. De egyĂ©bkĂ©nt is, mit várjunk el egy olyan rendszertĹ‘l, ahol hatvanszázalĂ©kos eredmĂ©ny is elegendĹ‘ egy ötös Ă©rettsĂ©gihez? És mit egy olyan rendszertĹ‘l, amelybĹ‘l egyre rosszabb teljesĂtmĂ©nnyel kerĂĽlnek ki a diákok? A rosszabb teljesĂtmĂ©nyt a 2012-es PISA-eredmĂ©nyek egyĂ©rtelműen visszaigazolják.
CsapĂł BenĹ‘, a Szegedi Tudományegyetem professzora, a PISA világtanács alelnöke szerint 2012-ben a korábbi felmĂ©rĂ©sekhez kĂ©pest a gyengĂ©n teljesĂtĹ‘ diákok aránya növekedett, Ăgy Magyarország jelenleg a fejlett Ă©s a fejletlen országok között helyezkedik el a rangsorban. A szövegĂ©rtĂ©s hiánya miatt a diákok nem tudják megoldani a matematikai szöveges feladatokat, a digitális szövegĂ©rtĂ©s terĂ©n pedig az utolsĂłk között vannak a magyarok.
A matematikai felmĂ©rĂ©sben egyĂ©rtelműen az ázsiai országok vezetnek – a vietnamiak pĂ©ldául mĂ©rföldekkel elĹ‘ttĂĽnk járnak –, e tĂ©ren EurĂłpában Észtország Ă©s Lengyelország fejlĹ‘dött látványosan. A lengyelek 2000–2012 között ötven pontot javĂtottak a matematikai eredmĂ©nyĂĽkön – tehát arra is van pĂ©lda, hogy nem csak lefelĂ© vezet Ăşt – miközben a magyarok ezen idĹ‘szakban tĂz pontot rontottak.
A matematikábĂłl legjobban teljesĂtĹ‘ kĂ©t csoportba tartozĂł hazai diákok aránya 2003-ban 10,7 százalĂ©k volt, 2012-ben 9,3 százalĂ©k. Ezen belĂĽl a legjobb csoport 2,1 százalĂ©kot jelent, mĂg Sanghajban ez 30,8 százalĂ©k, de mĂ©g a lengyeleknĂ©l is 5 százalĂ©k. Mi következik ebbĹ‘l? – lesĂşjtĂł jövĹ‘kĂ©p. Ez a 2,1 százalĂ©k 2100 embert jelent, belĹ‘lĂĽk kerĂĽlnek ki az orvosok, mĂ©rnökök, kutatĂłk, a legjobb tanárok. Ez nagyon szűk merĂtĂ©si lehetĹ‘sĂ©g. A termĂ©szettudományos felmĂ©rĂ©sben mindössze 500 magyar diák jutott a legjobbak közĂ©. Ez mĂ©g az elĹ‘bbinĂ©l is alacsonyabb Ă©rtĂ©k.
A másik szĂ©lsĹ‘sĂ©g, a lemaradĂłk csoportja egyre bĹ‘vĂĽl. Magyarországon 20 százalĂ©k a szövegĂ©rtĂ©sben gyengĂ©n teljesĂtĹ‘k, azaz funkcionális analfabĂ©ták aránya. A matematikában a nagyon gyengĂ©n teljesĂtĹ‘k aránya 28 százalĂ©kra emelkedett a korábbi 23 százalĂ©krĂłl – Ĺ‘k nem tudják megmondani, hogy adott felĂĽletre mennyi csempĂ©t kell venni egy fĂĽrdĹ‘szoba felĂşjĂtásához –, ugyanakkor növekszik az iskolát korán elhagyĂłk száma.
A felmĂ©rĂ©sben rĂ©szt vevĹ‘ országok közĂĽl az utolsĂł elĹ‘tti helyen állunk azon a listán, amelyik azt nĂ©zi, hogy a tanulĂłk átlagosan mennyi idĹ‘t töltenek tanulással. CsapĂł BenĹ‘ szerint mindent meg kell tenni azĂ©rt, hogy a tehetsĂ©ges fiatalokat a pedagĂłguspályára vonzzák Ă©s ott meg is tartsák, ugyanakkor tĂşl sok az a 39 intĂ©zmĂ©ny, ahol pedagĂłgusokat kĂ©peznek, mert ez szerinte a minĹ‘sĂ©g rovására megy. PĂ©ldakĂ©nt emlĂtette, hogy orvost mindössze nĂ©gy egyetemen kĂ©peznek – igaz, mĂ©g világszĂnvonalon.
A PISA-vizsgálatból levonható következmény: lassan megfordul a világ. Papucsot napjainkban Vietnam gyárt, mi pedig még Mercedeseket szerelünk össze, ám évtizedek múlva Vietnamból érkezik majd a műszaki eszköz és mi gyártunk majd papucsot. Mert csak erre leszünk képesek.
Forrás: Nol.hu