A buta mentƑautó

2011-09-04 06:42:32

MĂĄsfĂ©l hĂ©ttel ezelƑtt jelentette a nemzeti hĂ­rĂŒgynöksĂ©g, hogy egyetlen tollvonĂĄsnyi rendeletmĂłdosĂ­tĂĄssal tĂ­z Ă©vrƑl tizenhĂĄromra emeltĂ©k az orszĂĄgos mentƑszolgĂĄlatnĂĄl a mentĂ©sben mĂ©g hasznĂĄlhatĂł gĂ©pkocsik korhatĂĄrĂĄt, Ă­gy most az a hĂĄromszĂĄz mentƑautĂł, amit biztonsĂĄgi okokbĂłl ki kellett volna vonni a forgalombĂłl, bĂĄrmennyire lejĂĄrt is az ideje, tovĂĄbb közlekedhet.

Mi több, ha azt vesszĂŒk, hogy a nemzeti mentƑautĂł-ĂĄllomĂĄny mindössze hĂ©tszĂĄznegyven gĂ©pkocsibĂłl ĂĄll, akkor az Ă­gy megmenekĂ­tett hĂĄromszĂĄz mentƑautĂł akĂĄr Ășj beruhĂĄzĂĄsnak is tekinthetƑ. Mindezt mellesleg oly meggyƑzƑ erƑvel, optimizmussal, sƑt angyali bĂĄjjal tudja elƑadni GyƑrfi PĂĄl szĂłvivƑ a kamera elƑtt, akĂĄr hĂĄrom hullĂĄval a hĂĄta mögött is, hogy az ember legszĂ­vesebben azonnal befekĂŒdne egy esetkocsiba.

KĂ©rdĂ©s azonban, hogy a mentƑautĂł tud-e rĂłla, hogy Ƒ mĂĄr nem öreg. Ezt azĂ©rt kĂ©rdem, mert hiszen a kommunikĂĄciĂłs tĂĄrsadalom alapjĂĄt Ă©ppen az effĂ©le adminisztrĂĄciĂłs bƱvĂ©szkedĂ©sek, statisztikai kiigazĂ­tĂĄsok, szaknyelven szĂłlva hazudozĂĄsok Ă©s blöffök kĂ©pezik, de annyira, hogy mĂĄr senkit se idegesĂ­tenek. NyilvĂĄn azĂ©rt, mert nincsenek az ember hĂ©tköznapjaira azonnal Ă©rzĂ©kelhetƑ hatĂĄssal. PĂ©ldĂĄnak okĂĄĂ©rt Matolcsy nemzetgazdasĂĄgi miniszter rendre cĂĄfolja a statisztikĂĄt, a statisztika pedig Ƒt, ĂĄm ebbƑl semmifĂ©le közvetlen Ă©letveszĂ©ly nem következik, sƑt Ă©letutat lehet a blöffre Ă©pĂ­teni. Ha a nemzetgazdasĂĄgi miniszter azt mondja, hogy az Ƒ egykulcsos szemĂ©lyijövedelemadĂłrendszerĂ©nek köszönhetƑen ĂĄllt meg a lakossĂĄgi fogyasztĂĄs visszaesĂ©se, akkor az Ășgy van, akkor is, ha a statisztika szerint ez a folyamat mĂĄr kĂ©t Ă©ve megĂĄllt.

Mindezt e lap pénteki szåmåban olvastam, s azért hivatkozom rå, mert mintha mi sem történt volna, az élet megy tovåbb.

De mĂĄr, mondjuk, mentƑautĂłnĂĄl vagy Ă©pp az Alstom fĂ©krendszerĂ©nĂ©l nĂ©mileg mĂĄs a helyzet. Mint ismeretes, a nĂ©gyes metrĂłhoz a francia cĂ©g szĂĄllĂ­totta volna a szerelvĂ©nyeket, ĂĄm a fĂ©kek nem feleltek meg a magyar szabvĂĄnyoknak, Ă­gy a cĂ©get kirĂșgtĂĄk, sƑt ellensĂ©ggĂ© vĂĄlt, olyannyira, hogy mĂĄr a spirituĂĄlis tĂ©rben is megjelent: TarlĂłs fƑpolgĂĄrmester jobban gyƱlölte az Alstomot, mint a hajlĂ©ktalanokat. Ám pĂĄr hete az Alstom fĂ©kjei hirtelen jĂłk lettek, mĂ©gpedig anĂ©lkĂŒl, hogy Ă©rdemben bĂĄrmit is vĂĄltoztattak volna rajtuk.

Nem mintha ez jobban elbizonytalanĂ­tanĂĄ az embert, mint ha egy sötĂ©t utcĂĄn a torkĂĄt fojtogatva azt mondanĂĄk neki, hogy amit Ă©rez, az nem megszorĂ­tĂĄs, hanem strukturĂĄlis ĂĄtalakĂ­tĂĄs, csak Ă©ppen egĂ©szen mĂĄs abban a tudatban beĂŒlni egy vadonatĂșj metrĂłszerelvĂ©nybe, hogy az ember esetleg a seggĂ©n csĂșszik majd ki a kelenföldi pĂĄlyaudvarnĂĄl egy hiĂĄbavalĂł fĂ©kezĂ©s utĂĄn.

A fƑ gond abbĂłl az egyelƑre mĂ©g feloldhatatlannak lĂĄtszĂł ellentmondĂĄsbĂłl adĂłdik, hogy az ilyen meglehetƑsen buta fĂ©k- meg mentƑautĂł-szerƱ materiĂĄlis dolgok kĂ©ptelenek betagozĂłdni a nemzeti egyĂŒttmƱködĂ©s rendszerĂ©be. Sajnos attĂłl, hogy a kommunistĂĄk eladĂłsĂ­tottĂĄk az orszĂĄgot, s eközben mĂ©g OrbĂĄn GĂĄspĂĄrt is megfigyeltĂ©k, az Ășj kurzusnak pedig semmire sincs se anyagi, se szellemi kapacitĂĄsa, mĂ©g nem fog a fĂ©k jobban fogni. A mentƑdolgozĂłk kĂ©pviselƑje szerint „csak akkor lehetne megengedni, hogy ennyire öreg autĂłkkal vonuljanak ki a mentƑk a betegekĂ©rt Ă©s sĂ©rĂŒltekĂ©rt, ha ezzel egyidejƱleg szigorĂ­tjĂĄk a gĂ©pkocsik mƱszaki ellenƑrzĂ©sĂ©t”. Amire viszont se pĂ©nz, se ember, annak pedig egyelƑre a legkisebb jelĂ©t se lĂĄtni, hogy a hĂĄromszĂĄz mentƑautĂł közĂŒl akĂĄr csak egy is kĂ©pes volna vĂĄltoztatni az eddigi ĂĄllapotĂĄn.

NĂ©mi remĂ©nyt adhat, hogy ha mĂĄr az Úr amĂșgy is a törtĂ©nelem ura, az Ƒ vĂ©gtelen tĂŒrelmĂ©vel bele-belejavĂ­tgat majd a fizika törvĂ©nyeibe is.

A szerzƑ Megyesi GusztĂĄv (az Élet Ă©s Irodalom munkatĂĄrsa)

Ide klikkelve Ă©rheti el a cikk forrĂĄsĂĄt a Nol.hu-n.

Vissza...