Mi több, ha azt vesszĂŒk, hogy a nemzeti mentĆautĂł-ĂĄllomĂĄny mindössze hĂ©tszĂĄznegyven gĂ©pkocsibĂłl ĂĄll, akkor az Ăgy megmenekĂtett hĂĄromszĂĄz mentĆautĂł akĂĄr Ășj beruhĂĄzĂĄsnak is tekinthetĆ. Mindezt mellesleg oly meggyĆzĆ erĆvel, optimizmussal, sĆt angyali bĂĄjjal tudja elĆadni GyĆrfi PĂĄl szĂłvivĆ a kamera elĆtt, akĂĄr hĂĄrom hullĂĄval a hĂĄta mögött is, hogy az ember legszĂvesebben azonnal befekĂŒdne egy esetkocsiba.
KĂ©rdĂ©s azonban, hogy a mentĆautĂł tud-e rĂłla, hogy Ć mĂĄr nem öreg. Ezt azĂ©rt kĂ©rdem, mert hiszen a kommunikĂĄciĂłs tĂĄrsadalom alapjĂĄt Ă©ppen az effĂ©le adminisztrĂĄciĂłs bƱvĂ©szkedĂ©sek, statisztikai kiigazĂtĂĄsok, szaknyelven szĂłlva hazudozĂĄsok Ă©s blöffök kĂ©pezik, de annyira, hogy mĂĄr senkit se idegesĂtenek. NyilvĂĄn azĂ©rt, mert nincsenek az ember hĂ©tköznapjaira azonnal Ă©rzĂ©kelhetĆ hatĂĄssal. PĂ©ldĂĄnak okĂĄĂ©rt Matolcsy nemzetgazdasĂĄgi miniszter rendre cĂĄfolja a statisztikĂĄt, a statisztika pedig Ćt, ĂĄm ebbĆl semmifĂ©le közvetlen Ă©letveszĂ©ly nem következik, sĆt Ă©letutat lehet a blöffre Ă©pĂteni. Ha a nemzetgazdasĂĄgi miniszter azt mondja, hogy az Ć egykulcsos szemĂ©lyijövedelemadĂłrendszerĂ©nek köszönhetĆen ĂĄllt meg a lakossĂĄgi fogyasztĂĄs visszaesĂ©se, akkor az Ășgy van, akkor is, ha a statisztika szerint ez a folyamat mĂĄr kĂ©t Ă©ve megĂĄllt.
Mindezt e lap pénteki szåmåban olvastam, s azért hivatkozom rå, mert mintha mi sem történt volna, az élet megy tovåbb.
De mĂĄr, mondjuk, mentĆautĂłnĂĄl vagy Ă©pp az Alstom fĂ©krendszerĂ©nĂ©l nĂ©mileg mĂĄs a helyzet. Mint ismeretes, a nĂ©gyes metrĂłhoz a francia cĂ©g szĂĄllĂtotta volna a szerelvĂ©nyeket, ĂĄm a fĂ©kek nem feleltek meg a magyar szabvĂĄnyoknak, Ăgy a cĂ©get kirĂșgtĂĄk, sĆt ellensĂ©ggĂ© vĂĄlt, olyannyira, hogy mĂĄr a spirituĂĄlis tĂ©rben is megjelent: TarlĂłs fĆpolgĂĄrmester jobban gyƱlölte az Alstomot, mint a hajlĂ©ktalanokat. Ăm pĂĄr hete az Alstom fĂ©kjei hirtelen jĂłk lettek, mĂ©gpedig anĂ©lkĂŒl, hogy Ă©rdemben bĂĄrmit is vĂĄltoztattak volna rajtuk.
Nem mintha ez jobban elbizonytalanĂtanĂĄ az embert, mint ha egy sötĂ©t utcĂĄn a torkĂĄt fojtogatva azt mondanĂĄk neki, hogy amit Ă©rez, az nem megszorĂtĂĄs, hanem strukturĂĄlis ĂĄtalakĂtĂĄs, csak Ă©ppen egĂ©szen mĂĄs abban a tudatban beĂŒlni egy vadonatĂșj metrĂłszerelvĂ©nybe, hogy az ember esetleg a seggĂ©n csĂșszik majd ki a kelenföldi pĂĄlyaudvarnĂĄl egy hiĂĄbavalĂł fĂ©kezĂ©s utĂĄn.
A fĆ gond abbĂłl az egyelĆre mĂ©g feloldhatatlannak lĂĄtszĂł ellentmondĂĄsbĂłl adĂłdik, hogy az ilyen meglehetĆsen buta fĂ©k- meg mentĆautĂł-szerƱ materiĂĄlis dolgok kĂ©ptelenek betagozĂłdni a nemzeti egyĂŒttmƱködĂ©s rendszerĂ©be. Sajnos attĂłl, hogy a kommunistĂĄk eladĂłsĂtottĂĄk az orszĂĄgot, s eközben mĂ©g OrbĂĄn GĂĄspĂĄrt is megfigyeltĂ©k, az Ășj kurzusnak pedig semmire sincs se anyagi, se szellemi kapacitĂĄsa, mĂ©g nem fog a fĂ©k jobban fogni. A mentĆdolgozĂłk kĂ©pviselĆje szerint âcsak akkor lehetne megengedni, hogy ennyire öreg autĂłkkal vonuljanak ki a mentĆk a betegekĂ©rt Ă©s sĂ©rĂŒltekĂ©rt, ha ezzel egyidejƱleg szigorĂtjĂĄk a gĂ©pkocsik mƱszaki ellenĆrzĂ©sĂ©tâ. Amire viszont se pĂ©nz, se ember, annak pedig egyelĆre a legkisebb jelĂ©t se lĂĄtni, hogy a hĂĄromszĂĄz mentĆautĂł közĂŒl akĂĄr csak egy is kĂ©pes volna vĂĄltoztatni az eddigi ĂĄllapotĂĄn.
NĂ©mi remĂ©nyt adhat, hogy ha mĂĄr az Ăr amĂșgy is a törtĂ©nelem ura, az Ć vĂ©gtelen tĂŒrelmĂ©vel bele-belejavĂtgat majd a fizika törvĂ©nyeibe is.
A szerzĆ Megyesi GusztĂĄv (az Ălet Ă©s Irodalom munkatĂĄrsa)
Ide klikkelve Ă©rheti el a cikk forrĂĄsĂĄt a Nol.hu-n. |