Tavaly szeptember 1-jĂ©n HĂłdmezĹ‘vásárhelyen tartotta a kormány az I. Nemzeti TanĂ©vnyitĂłt (hogy elĹ‘tte miĂ©rt nem volt nemzeti a tanĂ©vnyitĂł, arrĂłl nem szĂłltak a hĂrek). A Lázár János vezette város fĹ‘terĂ©n tartott happeningen azt ĂgĂ©rtĂ©k az oktatás Ăşj irányĂtĂłi, hogy rendet Ă©s biztonságot teremtenek az oktatási rendszer egĂ©szĂ©ben. SzakĂtanak „az idegen minták kritikátlan követĂ©sĂ©vel, Ă©s helyettĂĽk a legnemesebb nevelĂ©störtĂ©neti hagyományaink erejĂ©re támaszkodva, azokat a mai kor követelmĂ©nyeihez igazĂtva Ă©pĂtik tovább Ă©s Ăşjra a magyar iskolarendszert”. Ăšj felsĹ‘oktatási -, közoktatási -, Ă©s pedagĂłgus Ă©letpályamodell-törvĂ©nyekrĹ‘l beszĂ©lt Hoffmann RĂłzsa, Ăşj alaptantervrĹ‘l, mindennapos testnevelĂ©srĹ‘l, a művĂ©szeti Ă©s a termĂ©szettudományos nevelĂ©s megerĹ‘sĂtĂ©sĂ©rĹ‘l. RĂ©thelyi MiklĂłs azt is hangsĂşlyozta, hogy a szegĂ©nysĂ©g leghatĂ©konyabb ellenszere az oktatás, amely tartĂłsan Ă©s fenntarthatĂłbban kĂ©pes felszámolni a bármely közössĂ©get sĂşjtĂł nĂ©lkĂĽlözĂ©st, mint bármely szociálpolitika.
Az ĂgĂ©retekbĹ‘l nem valĂłsult meg szinte semmi. Ăšgy indul el a mostani tanĂ©v, hogy szinte semmi törvĂ©nyi változás nincs egyelĹ‘re, de soha ennyire nem volt mĂ©g bizonytalan az iskolák, a pedagĂłgusok helyzete, a nem állami iskolák az ellehetetlenĂĽlĂ©s szĂ©lĂ©n állnak, a szakszervezetek sztrájkra kĂ©szĂĽlĹ‘dnek. Az iskola esĂ©lyteremtĹ‘ funkciĂłja tovább romlott, a művĂ©szeti nevelĂ©s szinte negligálĂłdott, a termĂ©szettudományos tárgyakban sem volt változás.
A mĂşlt hĂ©ten Orbán Viktornál járt raporton RĂ©thelyi MiklĂłs Ă©s Hoffmann RĂłzsa, Ă©s a találkozĂł utáni nyilatkozatok szerint Ĺ‘sszel kormány elĂ© kerĂĽlhetnek az oktatást átalakĂtĂł törvĂ©nyek. Ezek alapján többek közt elveszik az önkormányzatoktĂłl az iskolafenntartás lehetĹ‘sĂ©gĂ©t (noha ezt az államtitkár asszony ellenezte, Ĺ‘ csak a pedagĂłgusbĂ©reket vonta volna állami irányĂtás alá), lecsökkentik az oktatásra fordĂthatĂł forrásokat Ă©s a tankötelezettsĂ©g korhatárát. Drasztikusan kevesebb gimnazistát Ă©s több szakiskolást finanszĂrozna az állam, ez utĂłbbibĂłl kivonnák a közismereti tárgyak zömĂ©t, kisebb hangsĂşllyal szerepelne az angol nyelv a közoktatási tartalmak között, jelentĹ‘sen megszigorĂtanák az Ă©rettsĂ©gi követelmĂ©nyeket, központi tantervet Ă©s ellenĹ‘rzĂ©si rendszert vezetnĂ©nek be, elitizálnák a szĂnvonalas oktatáshoz valĂł hozzáfĂ©rĂ©st. A tanárok Ăłraszámát (iskolában töltött idejĂ©t) megemelnĂ©k, lĂ©tszámukat csökkentenĂ©k. Az egĂ©sz más cĂ©lbĂłl kifejlesztett kompetenciamĂ©rĂ©sek alapján döntenĂ©k el a nyolcadikosok sorsát. 70-100 milliárdos forráskivonás várhatĂł Ăşgy, hogy közben a rendszer közĂ©p- Ă©s hosszĂş távĂş hatĂ©konyságnövelĂ©sĂ©rĹ‘l ellentmondĂł tervek keringenek. Az oktatási államtitkárság elkĂ©pzelĂ©seit ráadásul rendre felĂĽlĂrják a szakmailag mĂ©g erĹ‘sebben vitathatĂł nemzetgazdasági minisztĂ©riumbĂłl vagy legĂşjabban a BelĂĽgyminisztĂ©riumbĂłl Ă©rkezĹ‘ ötletelĂ©sek.
A Hoffmann-terveket sokszor a kormánypárton belülről is támadják. Félő, hogy az ősszel a kormány elé kerül törvénytervezeteket is csak azért hajtják majd át a parlamenten, mert „a törvényhozási kényszer ezt diktálja”.
Augusztus 28-án a GyĹ‘r-Moson-Sopron megyei LipĂłton tartják a II. Nemzeti TanĂ©vnyitĂłt, az egyik olyan telepĂĽlĂ©sen, ahol ĂşjrakezdĹ‘dik a tanĂtás egy kisiskolában. (Az is nagy ĂgĂ©ret volt, hogy mindenĂĽtt Ăşjranyitják a kisiskolákat, de az erre a cĂ©lra kiĂrt pályázat csĂşfosan megbukott. LipĂłt mellett mindössze három iskola jöhetett volna szĂłba az Ă©vnyitĂłra.) Itt is felszĂłlal majd a miniszter, Ă©s államtitkára a kivezĂ©nyelt diákok elĹ‘tt. A rend, biztonság, a pedagĂłgusok presztĂzsĂ©nek, bĂ©rĂ©nek növelĂ©sĂ©t most is emlegetni fogják. KĂ©rdĂ©s, hogy kinek kellene megnyitnia a tanĂ©vet, RĂ©thelyi MiklĂłsnak, vagy Matolcsy Györgynek esetleg PintĂ©r Sándornak? Ki irányĂtja a közoktatást, Hoffmann RĂłzsa vagy Demján Sándor, esetleg Parragh LászlĂł?
KĂ©rdĂ©s, milyen lesz az az ország, ahol a most az iskolában tanulĂł mintegy 1, 3 milliĂł gyerek nagy rĂ©sze nem kap megfelelĹ‘, az Ă©letben felhasználhatĂł vĂ©gzettsĂ©get? Ahol a tudásalapĂş társadalom helyett munkára Ă©pĂĽlĹ‘ társadalomrĂłl beszĂ©lnek, amin betanĂtott, valamint közmunkára Ă©pĂĽlĹ‘ társadalmat Ă©rtenek.
A mostani tanév egyelőre nem hoz változást, de ez a vihar előtti csend.
Itt találhatĂł meg az Fn.hu-n megjelent kiválĂł Ărás. |