Uborkaszezon és néma közöny

2011-07-20 12:53:41

Uborkaszezon van. S uborkaszezonban úgy tűnik érdemes előrukkolni a füleknek jól csengő információkkal. Abban reménykedve, hogy ilyenkor a választópolgárok mindezeket a pozitívnak gondolt üzeneteket jobban meghallják.

(No, meg bízva abban is, hogy a nemrég befejezett és időben jócskán elhúzódó csatornaberuházás okozta traumákat a veszprémiek már rég elfelejtették.) Brányi Mária tegnapi sajtótájékoztatójában örömhírrel állt elő. Hamarosan megkezdődik és közel egy éven át tart az az újabb (permanens) felfordulás, ami a Jutasi út és Budapest út kereszteződésének körforgalommá alakítása miatt várható. Emiatt változnak a menetrendek, a távolsági buszok máshol állnak majd meg, és az iskola megkezdésekor, a szabadságok lejártakor várhatóan már a litéri elágazóig és nemcsak a külső körgyűrűig fog érni a Budapest felől érkező autósor. A Jutasi úton közlekedőkre is minden eddiginél áldatlanabb állapotok várnak. A sűrűn elhelyezett közlekedési lámpák sora soha nem látott mértékű torlódásokhoz fog vezetni.

Na, de azt mondom, még ezt az áldozatot is érdemes vállalni, ha a munkálatok elvégzése után, kb. egy év múlva sokkal kedvezőbb körülmények közé kerülhetünk. Szakemberek nyilatkoztak az elmúlt időszakban úgy, hogy ez viszont tévedés, nem fogunk jobban „járni”, a közlekedési helyzet a beruházás végeztével sem fog kedvezően változni. Nemcsak a magamfajta laikusok mondogatták azt mindenütt szinte fanatikusan, amíg nem épül meg a Mártírok úti és a Bagolyvár úti, illetve a Kopácsi úti körforgalom, addig a Jutasi és Budapest utak kereszteződésében sem fog tudni jól funkcionálni egy drága pénzen megvalósított körforgalom. Szakemberek mondták azt is, lehetett volna sokkal jobb megoldásokat találni, de a város jelenlegi vezetése erről ki tudja miért hallani sem akart. Okvetetlenkedőnek, ellenségnek tekintettek mindenkit, aki módosító javaslatokkal próbálkozott. Legutóbb (júniusban) a belvárosi rehabilitációs program várható megvalósítási folyamata lakosság előtti ismertetésekor is voltak ezzel kapcsolatosan megfogalmazódó komoly aggodalmak, de azokat is csípőből tüzelve verték vissza a ma mindent megfellebbezhetetlenül eldönteni tudó városvezetők.

A sok-sok városlakó változatlanul nem érti, miért kell ennyi pénzért a Pap gödört hosszan elnyúló sétáló gödörré átalakítani? Miért a gyalogosforgalmat viszik a föld alá és miért nem azt az útszakaszt, ami keresztezi a gyalogosforgalmat? Változatlanul hallani arról az elképzelésről is, hogy a Cserhát lakótelepről a Vásárcsarnokba átvezető lámpás átközlekedő helyet megszüntetik. Sokan már most tudják, a gyalogosok akkor is és azért is ugyanitt fognak átjárni! S annak idején hiába építtette Pap János az akkor korszerűnek számító gyalogos aluljárót, azt mégsem voltak hajlandók a városlakók birtokukba venni. Ez lesz a sorsa a Hotel elől a parkoló felé a Budapest út alatt átvezető újabb aluljárónak is. Ezt a köznyelv minden bizonnyal Debreczenyi árokként emelgeti majd a következő 5 évtizedben. A most megvalósuló Brányi körönd lényeges kiegészítő elemeként indokolják megépíteni a városi adófizetők pénzéből (drága hitelből) 130 millióért a közműalagútból a gyalogos alagutat.

Ha azoknak a szakmai körökben nagy elismerésnek örvendő szakembereknek a javaslatait figyelembe vették volna, akik jó másfél évvel ezelőtt megfogalmazták az alternatív elképzeléseiket, akkor az újabb „árok-”, pontosabban „alagútásás” nem történhetne meg és nem zajlana most le egy teljesen feleslegesnek tekinthető beruházás. Nem épülne meg egy a jövőben a városunkban élőket minden bizonnyal csak bosszantó költséges mementó a maiak hülyeségéről. Akárcsak Pap János annak idején, most Brányi Mária és Debreczenyi János is itt hagy egy olyan „kéznyomot” az utánunk ide születőkre, amit valójában ráadásul az utódainkkal is fizettetnek meg. Itt hagynak egy nehezen eltüntethető, minden bizonnyal a várost tovább csúfító, és csak sok-sok pénzből karbantartható, közutálatot kiváltó „közlekedőcsatornát”.

Brányi Mária a sajtótájékoztatón arról persze ezúttal is bölcsen hallgatott, hogy a projekt mennyibe is kerül. Kevesen tudják, hogy az elnyert pénz összegének közel duplájára van szükség a beruházás végrehajtásához. Azért, hogy itt -újságírói kérdésre a pontos megvalósítási időpontot sem tudta az alpolgármester asszony megmondani- a fontossági sorrendet felrúgva körforgalom kerüljön kialakításra, a jövő felélését jelentő saját keretből is jelentős összegeket tett hozzá az elnyert forrásokhoz többségi döntéssel a város. Nemcsak a döntés meghozatala volt, hanem ennek a döntésnek a hamarosan kialakuló kellemetlen következményei is az ő felelősségük lesz. Nem árt mindezt majd akkor is felidézni, ha helyben is megkezdődnek a város hitelállományának durva mértékű növekedése miatt most a kormányfő szóvivője által még oly lelkesen szorgalmazott, eladósodásnövekedés miatti felelősségre vonások.

Ebben a táméban 2010. februárjában írt korábbi blogbejegyzésem  Zöld út: megépülhet a "Brányi körönd" és a "Debreczenyi árok" címmel ide klikkelve olvasható.

Szintén ebben a témában írt, Valóban elkéstek volna? címmel 2010. januárjában megjelent blogbejegyzésem pedig ide kattintva olvasható el.  

Kattintson ide, ha a város honlapján meglévő legfontosabb információk is érdeklik.

Vissza...