(No, meg bĂzva abban is, hogy a nemrĂ©g befejezett Ă©s idĹ‘ben jĂłcskán elhĂşzĂłdĂł csatornaberuházás okozta traumákat a veszprĂ©miek már rĂ©g elfelejtettĂ©k.) Brányi Mária tegnapi sajtĂłtájĂ©koztatĂłjában örömhĂrrel állt elĹ‘. Hamarosan megkezdĹ‘dik Ă©s közel egy Ă©ven át tart az az Ăşjabb (permanens) felfordulás, ami a Jutasi Ăşt Ă©s Budapest út keresztezĹ‘dĂ©sĂ©nek körforgalommá alakĂtása miatt várhatĂł. Emiatt változnak a menetrendek, a távolsági buszok máshol állnak majd meg, Ă©s az iskola megkezdĂ©sekor, a szabadságok lejártakor várhatĂłan már a litĂ©ri elágazĂłig Ă©s nemcsak a kĂĽlsĹ‘ körgyűrűig fog Ă©rni a Budapest felĹ‘l Ă©rkezĹ‘ autĂłsor. A Jutasi Ăşton közlekedĹ‘kre is minden eddiginĂ©l áldatlanabb állapotok várnak. A sűrűn elhelyezett közlekedĂ©si lámpák sora soha nem látott mĂ©rtĂ©kű torlĂłdásokhoz fog vezetni.
Na, de azt mondom, mĂ©g ezt az áldozatot is Ă©rdemes vállalni, ha a munkálatok elvĂ©gzĂ©se után, kb. egy Ă©v mĂşlva sokkal kedvezĹ‘bb körĂĽlmĂ©nyek közĂ© kerĂĽlhetĂĽnk. Szakemberek nyilatkoztak az elmĂşlt idĹ‘szakban Ăşgy, hogy ez viszont tĂ©vedĂ©s, nem fogunk jobban „járni”, a közlekedĂ©si helyzet a beruházás vĂ©geztĂ©vel sem fog kedvezĹ‘en változni. Nemcsak a magamfajta laikusok mondogatták azt mindenĂĽtt szinte fanatikusan, amĂg nem Ă©pĂĽl meg a MártĂrok Ăşti Ă©s a Bagolyvár Ăşti, illetve a Kopácsi Ăşti körforgalom, addig a Jutasi Ă©s Budapest utak keresztezĹ‘dĂ©sĂ©ben sem fog tudni jĂłl funkcionálni egy drága pĂ©nzen megvalĂłsĂtott körforgalom. Szakemberek mondták azt is, lehetett volna sokkal jobb megoldásokat találni, de a város jelenlegi vezetĂ©se errĹ‘l ki tudja miĂ©rt hallani sem akart. OkvetetlenkedĹ‘nek, ellensĂ©gnek tekintettek mindenkit, aki mĂłdosĂtĂł javaslatokkal prĂłbálkozott. LegutĂłbb (jĂşniusban) a belvárosi rehabilitáciĂłs program várhatĂł megvalĂłsĂtási folyamata lakosság elĹ‘tti ismertetĂ©sekor is voltak ezzel kapcsolatosan megfogalmazĂłdĂł komoly aggodalmak, de azokat is csĂpĹ‘bĹ‘l tĂĽzelve vertĂ©k vissza a ma mindent megfellebbezhetetlenĂĽl eldönteni tudĂł városvezetĹ‘k.
A sok-sok városlakĂł változatlanul nem Ă©rti, miĂ©rt kell ennyi pĂ©nzĂ©rt a Pap gödört hosszan elnyĂşlĂł sĂ©tálĂł gödörrĂ© átalakĂtani? MiĂ©rt a gyalogosforgalmat viszik a föld alá Ă©s miĂ©rt nem azt az Ăştszakaszt, ami keresztezi a gyalogosforgalmat? Változatlanul hallani arrĂłl az elkĂ©pzelĂ©srĹ‘l is, hogy a Cserhát lakĂłteleprĹ‘l a Vásárcsarnokba átvezetĹ‘ lámpás átközlekedĹ‘ helyet megszĂĽntetik. Sokan már most tudják, a gyalogosok akkor is Ă©s azĂ©rt is ugyanitt fognak átjárni! S annak idejĂ©n hiába Ă©pĂttette Pap János az akkor korszerűnek számĂtĂł gyalogos aluljárĂłt, azt mĂ©gsem voltak hajlandĂłk a városlakĂłk birtokukba venni. Ez lesz a sorsa a Hotel elĹ‘l a parkolĂł felĂ© a Budapest Ăşt alatt átvezetĹ‘ Ăşjabb aluljárĂłnak is. Ezt a köznyelv minden bizonnyal Debreczenyi árokkĂ©nt emelgeti majd a következĹ‘ 5 Ă©vtizedben. A most megvalĂłsulĂł Brányi körönd lĂ©nyeges kiegĂ©szĂtĹ‘ elemekĂ©nt indokolják megĂ©pĂteni a városi adĂłfizetĹ‘k pĂ©nzĂ©bĹ‘l (drága hitelbĹ‘l) 130 millióért a közműalagĂştbĂłl a gyalogos alagutat.
Ha azoknak a szakmai körökben nagy elismerĂ©snek örvendĹ‘ szakembereknek a javaslatait figyelembe vettĂ©k volna, akik jĂł másfĂ©l Ă©vvel ezelĹ‘tt megfogalmazták az alternatĂv elkĂ©pzelĂ©seiket, akkor az Ăşjabb „árok-”, pontosabban „alagĂştásás” nem törtĂ©nhetne meg Ă©s nem zajlana most le egy teljesen feleslegesnek tekinthetĹ‘ beruházás. Nem Ă©pĂĽlne meg egy a jövĹ‘ben a városunkban Ă©lĹ‘ket minden bizonnyal csak bosszantĂł költsĂ©ges mementĂł a maiak hĂĽlyesĂ©gĂ©rĹ‘l. Akárcsak Pap János annak idejĂ©n, most Brányi Mária Ă©s Debreczenyi János is itt hagy egy olyan „kĂ©znyomot” az utánunk ide szĂĽletĹ‘kre, amit valĂłjában ráadásul az utĂłdainkkal is fizettetnek meg. Itt hagynak egy nehezen eltĂĽntethetĹ‘, minden bizonnyal a várost tovább csĂşfĂtĂł, Ă©s csak sok-sok pĂ©nzbĹ‘l karbantarthatĂł, közutálatot kiváltĂł „közlekedĹ‘csatornát”.
Brányi Mária a sajtĂłtájĂ©koztatĂłn arrĂłl persze ezĂşttal is bölcsen hallgatott, hogy a projekt mennyibe is kerĂĽl. Kevesen tudják, hogy az elnyert pĂ©nz összegĂ©nek közel duplájára van szĂĽksĂ©g a beruházás vĂ©grehajtásához. AzĂ©rt, hogy itt -ĂşjságĂrĂłi kĂ©rdĂ©sre a pontos megvalĂłsĂtási idĹ‘pontot sem tudta az alpolgármester asszony megmondani- a fontossági sorrendet felrĂşgva körforgalom kerĂĽljön kialakĂtásra, a jövĹ‘ felĂ©lĂ©sĂ©t jelentĹ‘ saját keretbĹ‘l is jelentĹ‘s összegeket tett hozzá az elnyert forrásokhoz többsĂ©gi döntĂ©ssel a város. Nemcsak a döntĂ©s meghozatala volt, hanem ennek a döntĂ©snek a hamarosan kialakulĂł kellemetlen következmĂ©nyei is az Ĺ‘ felelĹ‘ssĂ©gĂĽk lesz. Nem árt mindezt majd akkor is felidĂ©zni, ha helyben is megkezdĹ‘dnek a város hitelállományának durva mĂ©rtĂ©kű növekedĂ©se miatt most a kormányfĹ‘ szĂłvivĹ‘je által mĂ©g oly lelkesen szorgalmazott, eladĂłsodásnövekedĂ©s miatti felelĹ‘ssĂ©gre vonások.
Ebben a támĂ©ban 2010. februárjában Ărt korábbi blogbejegyzĂ©sem Zöld Ăşt: megĂ©pĂĽlhet a "Brányi körönd" Ă©s a "Debreczenyi árok" cĂmmel ide klikkelve olvashatĂł.
SzintĂ©n ebben a tĂ©mában Ărt, ValĂłban elkĂ©stek volna? cĂmmel 2010. januárjában megjelent blogbejegyzĂ©sem pedig ide kattintva olvashatĂł el. Â
Kattintson ide, ha a város honlapján meglévő legfontosabb információk is érdeklik. |