Kiszolgáltatottan

2011-06-25 18:05:41

Növeli a korrupció lehetőségét, még kiszolgáltatottabbá teszi az állampolgárt a bankokkal szemben, korlátozza a közérdekű adatok megismerhetőségét – súlyos kritikákat fogalmaztak meg az új adatvédelmi törvénytervezettel szemben.

Csökkenti a jogvédelem szintjét, növeli a bürokráciát és számos rendelkezésével kárt okoz az ország gazdaságának az új adatvédelmi törvény javaslata – mondta az új adatvédelmi törvényről Jóri András az országgyűlés plenáris ülésén. Az adatvédelmi biztos az előterjesztés átdolgozását javasolta. A tervezet csütörtöki általános vitáján Jóri András rámutatott a készülő szabályozás legkritikusabb pontjaira, amelyek véleménye szerint csökkentik a jogvédelem szintjét, ugyanakkor kárt okoznak a gazdasági életben.

A biztos hangsúlyozta, hogy az újonnan felállítandó adatvédelmi hatóság vezetőjének miniszterelnöki jelölése nyilvánvaló módon csökkenti a függetlenséget, amely mind az adatvédelem, mind az információszabadság és a titokfelügyelet területén is elengedhetetlen lenne. Az új hatóság által kiszabható bírság összege példátlanul alacsony Európában, a globális nagyvállalatokra nem jelent visszatartó erőt. A kiszabható maximum 10 millió forinttal szemben (forintra átszámítva) Szlovákiában 90 millió, Csehországban 110 millió, Portugáliában 268 millió, Olaszországban 320 millió forint a bírság összege.

Magát ellenőrző hatóság

Különösen elhibázottnak tartja Jóri András a hatóság által végzett adatvédelmi auditálás bevezetését. A javaslat szerint a hatóság pénzért nyújtott szolgáltatás keretében megvizsgálhatja, hogy jogszerű-e az adatkezelés. Ez azt jelenti, hogy a hatóság határozza meg az audit szempontjait, majd önmaga végzi el pénzért az auditot, s végül állampolgári panasz esetén ugyanez a hatóság ellenőrzi a saját maga által auditált szervezetet. Ez a korrupció melegágya – hívta fel a jogalkotó figyelmét a biztos. Egyes európai adatvédelmi szervek még a konzultációs beadványok fogadását is megszüntették ez okból az utóbbi években.

A javaslat növeli az adatvédelem területén a felesleges bürokráciát. Az adatvédelmi nyilvántartás jelenleg is túlbürokratizált, a hetvenes évekből származó intézmény elavult, felesleges. A tervezet szerint ezen túl még fizetni is kell a funkció nélküli nyilvántartásba történő bejelentkezésért, ami vállalkozások és magánszemélyek százezreinek okoz majd fölösleges költséget és adminisztrációt. Az adatvédelmi biztos végül rámutatott, hogy az EU adatvédelmi irányelve szerint a hatóság felállításának javasolt 2012. január 1-ei határideje sérti az adatvédelmi biztos mint létező felügyelő hatóság függetlenségét, ami uniós kötelezettségszegési eljáráshoz vezethet Magyarország ellen. 

Alapjogokat szétzilálni feles törvényekkel

A Transparency International Magyarország (TI) a javaslat pozitívumának értékeli, hogy a közérdekű adatigénylés és hozzá kapcsolódó bírósági jogorvoslat továbbra is gyors és egyszerű marad. A TI a javaslat érdemének azt tartja, hogy megőrizte a magyarországi információszabadság-szabályozás nemzetközi szinten is elismert szerkezeti elemeit. Így, ha valaki nem fér hozzá közérdekű adatokhoz, továbbra is lehetőség lesz gyors és egyszerű bírósági eljárások lefolytatására. Ezzel párhuzamosan megmarad a korábbi ombudsmani, most már hatósági jogorvoslat útja is.

A TI is kétségbe vonja ugyanakkor, hogy egy a miniszterelnök által jelölt hatóság független lesz a végrehajtó hatalomtól, így „éppen azzal a hatalmi ággal szemben nem fogja tudni megvédeni az állampolgárok alapvető jogait, amelynek a leginkább kiszolgáltatottak”. Szintén visszalépésnek tartja a TI, hogy az adatvédelemre és információszabadságra vonatkozó szabályokat eddig kétharmados törvény rendezte és minden más jogszabálynak ehhez kellett igazodnia, míg az új törvény kizárólag a hatóságra vonatkozó részében lesz sarkalatos. Ez azért problematikus, mert ezáltal bármilyen más törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvénnyel ellentétes szabályokat vezethet be, és a két törvény esetleges ütközésekor az alapjogot garantáló törvény többé nem élvez majd elsőbbséget.

Pozitívumként emeli ki a szervezet ugyanakkor azt az újítást, hogy amennyiben a döntéshozatallal kapcsolatos adatok nyilvánosságra hozatalát korlátozzák, akkor előtte mérlegelni kell, hogy az adat megismeréséhez vagy a nyilvánosságtól való elzáráshoz fűződik-e nagyobb közérdek.

Ide kattintva olvasható tovább a cikk a Hírszerző.hu-n.

Vissza...