Csökkenti a jogvédelem szintjét, növeli a bürokráciát és számos rendelkezésével kárt okoz az ország gazdaságának az új adatvédelmi törvény javaslata – mondta az új adatvédelmi törvényről Jóri András az országgyűlés plenáris ülésén. Az adatvédelmi biztos az előterjesztés átdolgozását javasolta. A tervezet csütörtöki általános vitáján Jóri András rámutatott a készülő szabályozás legkritikusabb pontjaira, amelyek véleménye szerint csökkentik a jogvédelem szintjét, ugyanakkor kárt okoznak a gazdasági életben.
A biztos hangsĂşlyozta, hogy az Ăşjonnan felállĂtandĂł adatvĂ©delmi hatĂłság vezetĹ‘jĂ©nek miniszterelnöki jelölĂ©se nyilvánvalĂł mĂłdon csökkenti a fĂĽggetlensĂ©get, amely mind az adatvĂ©delem, mind az informáciĂłszabadság Ă©s a titokfelĂĽgyelet terĂĽletĂ©n is elengedhetetlen lenne. Az Ăşj hatĂłság által kiszabhatĂł bĂrság összege pĂ©ldátlanul alacsony EurĂłpában, a globális nagyvállalatokra nem jelent visszatartĂł erĹ‘t. A kiszabhatĂł maximum 10 milliĂł forinttal szemben (forintra átszámĂtva) Szlovákiában 90 milliĂł, Csehországban 110 milliĂł, Portugáliában 268 milliĂł, Olaszországban 320 milliĂł forint a bĂrság összege.
Magát ellenőrző hatóság
KĂĽlönösen elhibázottnak tartja JĂłri András a hatĂłság által vĂ©gzett adatvĂ©delmi auditálás bevezetĂ©sĂ©t. A javaslat szerint a hatĂłság pĂ©nzĂ©rt nyĂşjtott szolgáltatás keretĂ©ben megvizsgálhatja, hogy jogszerű-e az adatkezelĂ©s. Ez azt jelenti, hogy a hatĂłság határozza meg az audit szempontjait, majd önmaga vĂ©gzi el pĂ©nzĂ©rt az auditot, s vĂ©gĂĽl állampolgári panasz esetĂ©n ugyanez a hatĂłság ellenĹ‘rzi a saját maga által auditált szervezetet. Ez a korrupciĂł melegágya – hĂvta fel a jogalkotĂł figyelmĂ©t a biztos. Egyes eurĂłpai adatvĂ©delmi szervek mĂ©g a konzultáciĂłs beadványok fogadását is megszĂĽntettĂ©k ez okbĂłl az utĂłbbi Ă©vekben.
A javaslat növeli az adatvĂ©delem terĂĽletĂ©n a felesleges bĂĽrokráciát. Az adatvĂ©delmi nyilvántartás jelenleg is tĂşlbĂĽrokratizált, a hetvenes Ă©vekbĹ‘l származĂł intĂ©zmĂ©ny elavult, felesleges. A tervezet szerint ezen tĂşl mĂ©g fizetni is kell a funkciĂł nĂ©lkĂĽli nyilvántartásba törtĂ©nĹ‘ bejelentkezĂ©sĂ©rt, ami vállalkozások Ă©s magánszemĂ©lyek százezreinek okoz majd fölösleges költsĂ©get Ă©s adminisztráciĂłt. Az adatvĂ©delmi biztos vĂ©gĂĽl rámutatott, hogy az EU adatvĂ©delmi irányelve szerint a hatĂłság felállĂtásának javasolt 2012. január 1-ei határideje sĂ©rti az adatvĂ©delmi biztos mint lĂ©tezĹ‘ felĂĽgyelĹ‘ hatĂłság fĂĽggetlensĂ©gĂ©t, ami uniĂłs kötelezettsĂ©gszegĂ©si eljáráshoz vezethet Magyarország ellen.Â
Alapjogokat szétzilálni feles törvényekkel
A Transparency International Magyarország (TI) a javaslat pozitĂvumának Ă©rtĂ©keli, hogy a közĂ©rdekű adatigĂ©nylĂ©s Ă©s hozzá kapcsolĂłdĂł bĂrĂłsági jogorvoslat továbbra is gyors Ă©s egyszerű marad. A TI a javaslat Ă©rdemĂ©nek azt tartja, hogy megĹ‘rizte a magyarországi informáciĂłszabadság-szabályozás nemzetközi szinten is elismert szerkezeti elemeit. ĂŤgy, ha valaki nem fĂ©r hozzá közĂ©rdekű adatokhoz, továbbra is lehetĹ‘sĂ©g lesz gyors Ă©s egyszerű bĂrĂłsági eljárások lefolytatására. Ezzel párhuzamosan megmarad a korábbi ombudsmani, most már hatĂłsági jogorvoslat Ăştja is.
A TI is kĂ©tsĂ©gbe vonja ugyanakkor, hogy egy a miniszterelnök által jelölt hatĂłság fĂĽggetlen lesz a vĂ©grehajtĂł hatalomtĂłl, Ăgy „éppen azzal a hatalmi ággal szemben nem fogja tudni megvĂ©deni az állampolgárok alapvetĹ‘ jogait, amelynek a leginkább kiszolgáltatottak”. SzintĂ©n visszalĂ©pĂ©snek tartja a TI, hogy az adatvĂ©delemre Ă©s informáciĂłszabadságra vonatkozĂł szabályokat eddig kĂ©tharmados törvĂ©ny rendezte Ă©s minden más jogszabálynak ehhez kellett igazodnia, mĂg az Ăşj törvĂ©ny kizárĂłlag a hatĂłságra vonatkozĂł rĂ©szĂ©ben lesz sarkalatos. Ez azĂ©rt problematikus, mert ezáltal bármilyen más törvĂ©ny az informáciĂłs önrendelkezĂ©si jogrĂłl Ă©s az informáciĂłszabadságrĂłl szĂłlĂł törvĂ©nnyel ellentĂ©tes szabályokat vezethet be, Ă©s a kĂ©t törvĂ©ny esetleges ĂĽtközĂ©sekor az alapjogot garantálĂł törvĂ©ny többĂ© nem Ă©lvez majd elsĹ‘bbsĂ©get.
PozitĂvumkĂ©nt emeli ki a szervezet ugyanakkor azt az ĂşjĂtást, hogy amennyiben a döntĂ©shozatallal kapcsolatos adatok nyilvánosságra hozatalát korlátozzák, akkor elĹ‘tte mĂ©rlegelni kell, hogy az adat megismerĂ©sĂ©hez vagy a nyilvánosságtĂłl valĂł elzáráshoz fűzĹ‘dik-e nagyobb közĂ©rdek.
Ide kattintva olvashatĂł tovább a cikk a HĂrszerzĹ‘.hu-n. |