Ăšgy tűnik, a leggyengĂ©bbek, mert a legkevĂ©sbĂ© egysĂ©gesek azok az erĹ‘k, amelyek gátolhatnák e folyamatot. Márpedig, ha a szakadás vĂ©gbemegy, a Magyar Köztársaság tĂ©nyleg megszűnik abban az Ă©rtelemben, hogy csak a Magyarország nevű földrajzi tĂ©rsĂ©g tartja majd egyĂĽtt az itt Ă©lĹ‘ embereket, semmifĂ©le más kötelĂ©k nem marad. A jelenlegi kormány tudatosan kihasĂtja magának a magyar társadalom prosperálĂł felvilágát, amelyet adĂłkedvezmĂ©nnyel, adĂłcsökkentĂ©ssel jutalmaz azĂ©rt, mert amĂşgy is jĂłl Ă©l. A szegĂ©nyek remĂ©nytelensĂ©ge, kiilleszkedĂ©se Ă©s kiillesztĂ©se a társadalombĂłl felgyorsult, elkeseredĂ©sĂĽk fokozza az etnikai feszĂĽltsĂ©geket Ă©s a versengĂ©st az egyre szűkĂĽlĹ‘ erĹ‘források iránt. A vĂ©gletes biztonságvesztĂ©st a Jobbik a leggátlástalanabb eszközökkel igyekszik a maga javára fordĂtani. Közben kĂ©shegyre menĹ‘ harc dĂşl a társadalom heterogĂ©n közĂ©prĂ©tegeiĂ©rt. E szegmensben van lehetĹ‘sĂ©g a demokratikus ellenzĂ©k tĂ©rnyerĂ©sĂ©re, de a Fidesz megprĂłbálja e csoportok egy rĂ©szĂ©t is ideolĂłgiával, retorikával, illetve az Ăşjraelosztás eszközeivel a maga oldalára állĂtani. Ez a kĂĽzdelem mĂ©g messze nem dĹ‘lt el.Â
Kettőbe
KezdjĂĽk talán onnan, hogy kormány közlĂ©se szerint a megĂşjulĂł bĂĽntetĹ‘ törvĂ©nykönyvben kĂĽlön jogi tĂ©nyállás lesz a táppĂ©nzcsalás. Emellett kormányoldal máris megfelezte a napi táppĂ©nz lehetsĂ©ges maximális összegĂ©t, Ăgy az már csak 5200 forint. Az intĂ©zkedĂ©sek cĂ©lja elvileg az volna, hogy a munkahelyĂĽkrĹ‘l a munkaadĂłk költsĂ©gĂ©n távolmaradĂł munkavállalĂłk ne vĂ©gezhessenek feketemunkát. Az idĹ‘zĂtĂ©s azonban arrĂłl árulkodik, hogy ez csak „fedĹ‘sztori". A 2008 Ăłta tartĂł pĂ©nzpiaci válság következtĂ©ben jelentĹ‘sen növekedett a munkanĂ©lkĂĽlisĂ©g, s az adatok a jelenlegi kormány hivatalba lĂ©pĂ©se Ăłta csak romlottak. A tĂ©mában megjelenĹ‘ Ăşjságcikkek 2009 Ăłta rendre arrĂłl szĂłlnak, hogy a táppĂ©nzcsalás visszaszorult. A munkavállalĂłk mĂ©g akkor sem mernek betegállományba menni, mikor valĂłban betegek, mert tudják, hogy nagyon könnyen elveszthetik az állásukat. A világgazdasági válság következtĂ©ben a feketemunka piaca is beszűkĂĽlt. Ami tehát most törtĂ©nik, az nem egyĂ©b, mint a munkaadĂłk kötelezettsĂ©geinek erĹ‘teljes mĂ©rsĂ©klĂ©se: az emberekrĹ‘l szĂłnoklĂł kormány a munkaadĂłi elvárásokat teljesĂti, a populista retorika elitista praxisba fordul át. A munkavállalĂłk kiszolgáltatottsága fokozĂłdik, hiszen nemcsak százezrek keresete csökkent az Ăşj szja-szabályozás következtĂ©ben, de a betegsĂ©g valĂłságos egzisztenciális vĂ©szhelyzetet jelent számukra a jövĹ‘ben.
Kis „szĂneskĂ©nt" megjegyezhetjĂĽk, hogy Keleti Márton egykor filmet is forgatott, amelyben a babonaság Ă©s a selejtes munka mellett a táppĂ©nzcsalĂłkat állĂtotta pellengĂ©rre. Igaz, komikusan Ă©s hatalmas szĂnĂ©szekkel. 1953-at Ărtak akkor.
A munkanĂ©lkĂĽliek elterelĂ©sĂ©re szánt közfoglalkoztatási rendszer esetĂ©ben a kormány a fábĂłl vaskarika politikáját követi: kevesebb pĂ©nzbĹ‘l prĂłbál kĂ©tszer annyi embert a közfoglalkoztatásba vonni. Az e műfajba sorolt munkák köre szűk, Ăgy sok helyĂĽtt az Ă©rtelmes Ă©s hasznos munka lehetĹ‘sĂ©ge sem merĂĽl fel. A nyolcĂłrás közmunkákat 4-6 Ăłrásak (vagy kĂ©tĂłrásak) váltják fel, a megkereshetĹ‘ összeg 33 ezer forint körĂĽl lesz. Mivel a foglalkoztatás idejĂ©re nem jár segĂ©ly, Ăgy tehát ebbĹ‘l a segĂ©lynĂ©l alig nagyobb összegbĹ‘l kellene a közfoglalkoztatásra fogott munkanĂ©lkĂĽlieknek megĂ©lniĂĽk - ami lehetetlen -, miközben a közfoglalkoztatás során semmi olyan nem törtĂ©nik velĂĽk, ami fokozná a normál munkapiacra valĂł visszatĂ©rĂ©sĂĽk esĂ©lyĂ©t. Nem szĂłlva arrĂłl, hogy ha a segĂ©lynĂ©l alig magasabb a munkával megszerezhetĹ‘ kereset, akkor a sokat hangoztatott munkára ösztönzĂ©s egyszerűen nem lĂ©tezik, Ă©s csakis bĂĽntetĂ©ssel helyettesĂthetĹ‘.
Ă–sszessĂ©gĂ©ben a Fidesz vĂ©gleg Ă©s teljes mĂ©rtĂ©kben felmondta a közĂ©posztály Ă©s a szegĂ©nyek társadalmi koalĂciĂłját, ami pedig gyĹ‘zelmĂ©nek alapja volt. Az Ăşj szja lefelĂ© „rĂşg", a közfoglalkoztatás kĂ©nyszert Ă©s Ă©hbĂ©rt „szolgáltat" csupán, a táppĂ©nz megfelezĂ©se pedig megkĂ©rdĹ‘jelezi az eurĂłpai jĂłlĂ©ti államoknak a bismarcki társadalombiztosĂtástĂłl kezdve kiĂ©pĂĽlĹ‘ rendszerĂ©t. Ahol a táppĂ©nz nem szerzett jog többĂ©, hanem lopás, összegĂ©t tekintve pedig elrettentĂ©s, az nem eurĂłpai jĂłlĂ©ti állam, elveiben sem.
Lakner Zoltán Ărása ide klikkelve olvashatĂł tovább! |