Orbán oktatási reformja nem más, mint az idĹ‘ kerekĂ©nek visszaforgatása."Nem egyszerű megĂ©rteni, mirĹ‘l is szĂłl az oktatási rendszer átalakĂtása. LátszĂłlag a minĹ‘sĂ©g javĂtása a cĂ©l, a tömegkĂ©pzĂ©s visszaszorĂtása. ValĂłjában nincs másrĂłl szĂł, mint a tudáshoz vezetĹ‘ Ăşt szűkĂtĂ©sĂ©rĹ‘l. A gyermekek nagyobb rĂ©szĂ©nek a megfosztása mindez attĂłl a lehetĹ‘sĂ©gtĹ‘l, hogy eljusson az Ă©rettsĂ©gi vizsgáig, a felsĹ‘oktatásig. Ez a kĂ©szĂĽlĹ‘ legnagyobb összeeskĂĽvĂ©s a jövĹ‘ nemzedĂ©ke ellen, a társadalom tagjainak tudásalapĂş kettĂ©szakĂtása annak törvĂ©nyekbe rögzĂtĂ©sĂ©vel, hogy kinek van joga tanulni, illetve kit lehet kiejteni, kitaszĂtani az oktatás rendszerĂ©bĹ‘l."
EzĂ©rt nincs szĂĽksĂ©g autonĂłm pedagĂłgiai közössĂ©gekre. Az állam megrendel, diktál, ellenĹ‘riz, vĂ©grehajtat Ă©s bĂĽntet. Az iskola pedig vĂ©grehajtja az állam megrendelĂ©sĂ©t, amelynek a szĂĽlĹ‘ köteles gyermekĂ©t alávetni anĂ©lkĂĽl, hogy megkĂ©rdĹ‘jelezhetnĂ© az iskolahivatal bármilyen intĂ©zkedĂ©sĂ©t. Ez világossá válik a koncepciĂł másik központi gondolatábĂłl: az elvárt szabályok megsĂ©rtĂ©se azonnali Ă©s határozott szankciĂłval jár, mind a tanulĂłval, mind a szĂĽlĹ‘vel szemben. És lehet-e más következtetĂ©sre jutni abbĂłl a kormányzati szándĂ©kbĂłl, hogy a tizennyolc Ă©vig tartĂł tankötelezettsĂ©get leszállĂtják tizenöt Ă©vre. Egy lehetsĂ©ges közoktatási pályaĂv:Megszűnik a rugalmas, az Ăłvoda által megállapĂtott iskolaĂ©rettsĂ©ghez kapcsolĂłdĂł iskolakezdĂ©s.
Az ĂłvodábĂłl hatĂ©ves korban kell az iskolába lĂ©pni, kivĂ©ve, ha ez alĂłl a hivatal felmentĂ©st ad. Megszűnik a tanulĂł fejlettsĂ©gĂ©hez igazodĂł egyĂ©ni tanulási Ăştvonal kialakĂtásának lehetĹ‘sĂ©ge. Az általános iskolában a kötelezĹ‘ tantervben meghatározottak szerint mindenkinek ugyanazt ugyanakkorra teljesĂtenie kell. Aki lemarad, azt már az elsĹ‘ben meg kell buktatni. A tĂşlkoros tanulĂł rĂ©szĂ©re az igazgatĂł engedĂ©lyezi, hogy magántanulĂłvá váljon, s ezzel az iskola vĂ©gleg megszabadul a problĂ©más gyerektĹ‘l. Ha az nem akar magántanulĂłvá válni, akkor sincs gond. Az iskola fegyelmi bĂĽntetĂ©skĂ©nt kizárhatja. Ilyenkor a szĂĽlĹ‘ köteles másik iskolát keresni gyermekĂ©nek, s ha ezt elmulasztja, a hatĂłság intĂ©zkedik.
Az általános iskolábĂłl a közĂ©piskolába törtĂ©nĹ‘ átlĂ©pĂ©shez nem elĂ©gsĂ©ges a jövĹ‘ben a kĂ©pessĂ©geket mĂ©rĹ‘ központi Ărásbeli vizsga eredmĂ©nye: ismĂ©t meg lehet válogatni a jelentkezĹ‘ket a szĂłbeli vizsgán. Aki nem jut be a közĂ©piskolába, mehet a háromĂ©ves szakiskolába, ahol nem jut idĹ‘ csak a szakkĂ©pzĂ©sre, azon belĂĽl is tĂşlnyomĂłrĂ©szt a gazdaság által szervezett gyakorlati kĂ©pzĂ©sre. A műveltsĂ©g gyarapĂtásához, idegen nyelv elsajátĂtásához, számĂtĂłgĂ©p alkalmazásának megtanulásához ezĂ©rt nem szĂĽksĂ©ges tanĂtás idĹ‘, Ă©s felesleges a pedagĂłgus is. Aki a szakiskolába sem valĂł, rĂ©szt vehet a HĂd-programban, amelynek keretei között a hozzá hasonlĂłkkal összezárva várhatja meg, hogy elĂ©rje a leszállĂtott tankötelezettsĂ©g felsĹ‘ határát, Ă©s esetleg az általános iskolai tanulmányok befejezĂ©se nĂ©lkĂĽl, immár jogszerűen kilĂ©pjen a közoktatásbĂłl, egyben belĂ©pjen a munkanĂ©lkĂĽliek táborába.
SzĂĽdi János Nol.hu-n megjelent Ărását ide kattintva olvashatja tovább! |