Tavasz Ăłta tulajdonkĂ©pp nem törtĂ©nik más az országban, mint hogy a Fidesz vezĂ©re a saját pártjában birtokolt korlátlan uralmát rohamos gyorsasággal kiterjeszti az országra is. A nyár vĂ©ge Ăłta e folyamat legfontosabb mozzanata a helyhatĂłságok fölötti uralom megszerzĂ©se volt. A Fidesz (a meddĹ‘ ostromok után) vĂ©gre bevehette a fĹ‘várost: övĂ© lett a fĹ‘polgármesteri poszt, a fĹ‘városi közgyűlĂ©si többsĂ©g, a kerĂĽleti polgármesteri helyek zöme (23-bĂłl 19) Ă©s egy hĂján az összes kerĂĽleti testĂĽlet.
|
Megnyert továbbá a huszonhárom megyei jogĂş városbĂłl huszonkettĹ‘t. A megyei közgyűlĂ©sek mindegyikĂ©t. A tĂzezres lĂ©lekszámnál nagyobb városok (122) közĂĽl több mint százat. A tĂzezer fĹ‘ alatti telepĂĽlĂ©sekbĹ‘l is sokat. A párt ma az összes önkormányzati poszt kilenctizedĂ©t birtokolja! A kormányhatalommal egyĂĽtt ez a demokrácia szempontjábĂłl önmagában is aggasztĂł – minden eddigi hazai pĂ©ldát messze meghaladĂł, a nyugati országokban elkĂ©pzelhetetlen – hatalomkoncentráciĂłt jelent. De ehhez demokratikus Ăşton jutott a Fidesz – mondhatják erre –, Ă©n azonban ezt mondom: jogszerűen, de törvĂ©nyhozásbeli hatalmi monopĂłliumával antidemokratikusan visszaĂ©lve. Mire alapozom ezt? Arra, hogy a választások elĹ‘tt kirĂvĂł durvasággal Ărták át a szabályokat: a maguk elĹ‘nyĂ©re Ă©s mindenki más kárára. 35-rĹ‘l 15 napra kurtĂtották a jelölĹ‘szelvĂ©ny-gyűjtĂ©s idejĂ©t, miközben a megyei közgyűlĂ©seknĂ©l a háromszorosára, a fĹ‘városinál a nĂ©gyszeresĂ©re növeltĂ©k azok elĹ‘Ărt darabszámát. A megyĂ©kben 4-rĹ‘l 5 százalĂ©kra emeltĂ©k a bejutási kĂĽszöböt, ugyanakkor drasztikusan csökkentettĂ©k a listás helyek arányát. Mindennek az lett a (jĂł elĹ‘re kiszámĂtott) következmĂ©nye, hogy a kis pártok Ă©s a fĂĽggetlenek eltűntek a vidĂ©ki önkormányzatokbĂłl, a helyĂĽkre pedig benyomult a behemĂłt kormánypárt. Az Ăşjabb hatalmi gyarapodás tehát legalább annyira a meglĂ©vĹ‘ hatalommal valĂł visszaĂ©lĂ©snek volt köszönhetĹ‘, mint amennyire a nĂ©p akaratának – pontosabban: az utĂłbbit hatalmi erĹ‘vel kanalizálták Ăşjonnan megásott, felĂ©jĂĽk lejtĹ‘ csatornákba.
 NĂ©zzĂĽk meg, melyek voltak az önkĂ©nyuralmi működĂ©s korábbi jelei: ElĹ‘ször is a parlament törvĂ©nygyárkĂ©nt valĂł ĂĽzemeltetĂ©se. Orbán olyan bĂĽszkĂ©n sorolta a jogi tömegtermelĂ©si adataikat, mintha a nĂ©hai sztahanovisták babĂ©rjaira pályázna. SzögezzĂĽk le: a parlamentet a választások Ăłta jĂłrĂ©szt önkĂ©nyesen működteti a kormány. Menetrendszerűen szegik meg a jogalkotásrĂłl szĂłlĂł törvĂ©ny elĹ‘Ărásait, amelyek a parlamenti törvĂ©ny-elĹ‘kĂ©szĂtĂ©s Ă©s -elfogadás normáit rögzĂtik (szakmai konzultáciĂłk, nyilvánossági elĹ‘Ărások, a tervezetek minisztĂ©riumi honlapokon valĂł közzĂ©tĂ©tele stb.). Ezeket negligálják vagy eljárási trĂĽkkökkel játsszák ki: kormányzati helyett egyĂ©ni kĂ©pviselĹ‘i elĹ‘terjesztĂ©sek nyomán fogadták el az Ăşj jogszabályok nyolcvan százalĂ©kát (az eddigi nyolc alkotmánymĂłdosĂtásbĂłl hetet). Az Ăşj törvĂ©nyek rendre alkotmánysĂ©rtĹ‘k, a fĂ©lig lábhoz hajlĂtott AlkotmánybĂrĂłság is marasztalt már el elĂ©je kerĂĽlt Ăşj joganyagot. A zöme persze nem kerĂĽlt elĂ© – Ă©s most már nem is fog. Az önkĂ©nyes hatalomgyakorlás tipikus esete a visszamenĹ‘leges hatályĂş jogalkotás. Ez rövid Ăşton vezet a jogbiztonság, a jogállamiság vĂ©gĂ©hez: a Fidesz mĂłdszeresen alkalmazza. Az egyik legkirĂvĂłbb eset a törvĂ©ny szerint járĂł vĂ©gkielĂ©gĂtĂ©sek öt Ă©vre visszamenĹ‘ megsarcolása (ez vezetett az AB – látszĂłlag hirtelen fölindulásbĂłl elkövetett, valĂłjában rĂ©gĂłta tervezett – kasztrálásához). Rokona ennek a köztisztviselĹ‘k Ă©s közalkalmazottak csökkent felmondási idĹ‘vel, indoklás nĂ©lkĂĽl valĂł elbocsátásának törvĂ©nybe iktatása. Itt jĂłval több sĂ©rĂĽl az Ă©rintettek biztonságánál. SĂ©rĂĽl az államigazgatás, a közigazgatás, az önkormányzati hivatalok szak- Ă©s jogszerű működĂ©se, hisz a bármikor utcára tehetĹ‘ alkalmazottak mindezek helyett csak a hatalom politikai elvárásaira, s azok bármi áron valĂł teljesĂtĂ©sĂ©re ĂĽgyelnek. Az önkĂ©nyuralmi működĂ©s tipikus tĂĽnete a politikai ellenfĂ©l kriminalizálása: a bĂĽntetĹ‘jog politikai cĂ©lra valĂł alkalmazása. A Gyurcsány Ferenc elleni koncepciĂłs eljárás körvonalai mind jobban kirajzolĂłdnak, az esemĂ©nyek hamarosan drámai fordulatot vehetnek.
Ha Debreczeni JĂłzsef: Egyeduralom után önkĂ©nyuralom cĂmű a NĂ©pszabadság online-on megjelent Ărása teljes terjedelmĂ©ben Ă©rdekli, kattintson ide!  |