A választĂłpolgár informáciĂłja szerint az egykori önkormányzati ingatlant mĂ©g 1998 vagy ’99-ben jelkĂ©pes összegĂ©rt Ă©rtĂ©kesĂtette az önkormányzat illetĂ©kes bizottsága. JelkĂ©pes összegĂ©rt, mert a szándĂ©k az lehetett, hogy ezzel támogassák a környĂ©ken akkor alakult baráti kör működĂ©sĂ©t. Az ingatlan azonban rövid idĹ‘n belĂĽl gazdát cserĂ©lt Ăşgy, hogy ez állĂtĂłlag mintegy 10-szeres hasznot hozott az Ă©rtĂ©kesĂtĹ‘nek. Az ingatlan Ă©rtĂ©kesĂtĂ©s körĂĽlmĂ©nyeit jĂł lenne tisztán látni, ezĂ©rt Ărásbeli kĂ©rdĂ©ssel fordulunk VeszprĂ©m jegyzĹ‘jĂ©hez, akitĹ‘l kĂ©rjĂĽk, hogy a döntĂ©srĹ‘l szĂłlĂł bizottsági/testĂĽleti jegyzĹ‘könyv másolatát bocsássa rendelkezĂ©sĂĽnkre. Ha megkapjuk, akkor termĂ©szetesen tájĂ©koztatjuk az Ă©rdeklĹ‘dĹ‘ket.
ĂŤme:
Pár nappal ezelĹ‘tt megkaptuk VeszprĂ©m jegyzĹ‘jĂ©tĹ‘l a kĂ©rt dokumentumokat. Ezek áttanulmányozása alapján az alábbiakat tudatjuk, minden Ă©rdeklĹ‘dĹ‘vel. 1996. december 12-Ă©n a Gazdasági Bizottság egy határozatot fogadott el, amelyben foglaltak szerint az önkormányzat a Pajta u.1. sz. alatti 451. hrsz.-Ăş ingatlant a rajta lĂ©vĹ‘ felĂ©pĂtmĂ©nnyel egyĂĽtt meg kĂvánja szerezni. „Az Ă©pĂĽlet, amely az ingatlanon áll, közĂ©pkori eredetű. Az un. ĂšrkĂşt Malom Ă©pĂĽletegyĂĽttes rĂ©sze, igen rossz állapotban van. A további romlás megakadályozása Ă©rdekĂ©ben az állagvĂ©delemrĹ‘l a tulajdonosnak gondoskodni kell. VĂ©gleges helyreállĂtása-törtĂ©nelmi állapotának megfelelĹ‘en-az egyĂĽttes többi elemĂ©vel összhangban törtĂ©njen. Esetleges elidegenĂtĂ©se csak a MűemlĂ©kfelĂĽgyeleti IgazgatĂłság engedĂ©lyĂ©vel lehetsĂ©ges.” 1997.áprilisában igazságĂĽgyi szakĂ©rtĹ‘ felĂ©rtĂ©kelte az ingatlant. A felĂ©pĂtmĂ©nyt 190 ezer Ft -ra, a telekingatlant 840 ezer Ft-ra Ă©rtĂ©kelte. Az ingatlant egyĂĽttes Ă©rtĂ©kben 1 milliĂł 30 ezer Ft-ban állapĂtotta meg. 1997. szeptember 25-Ă©n a Gazdasági Bizottság egy Ăşjabb határozatában az ingatlant elidegenĂtĂ©sre jelölte ki. Az, hogy ez után ki Ă©s mikĂ©nt licitálhatott az ingatlanra, volt-e egyáltalán bármifĂ©le „verseny” a terĂĽletĂ©rt, arrĂłl nem áll rendelkezĂ©sĂĽnkre semmifĂ©le adat. Amit tudunk, hogy az egykor civilszervezetet vezetĹ‘ szemĂ©ly, aki ma VeszprĂ©m alpolgármestere, (fĂ©rjĂ©vel egyĂĽtt) VeszprĂ©m önkormányzatával adásvĂ©teli szerzĹ‘dĂ©st kötve vette meg összesen 1 milliĂł 77 ezer 500 Ft-Ă©rt a terĂĽletet. Az adásvĂ©teli szerzĹ‘dĂ©sben kikötĂ©sre kerĂĽlt, hogy vevĹ‘knek az Országos MűemlĂ©kvĂ©delmi Hivatal kikötĂ©seit tulajdonba vĂ©tel után teljesĂteniĂĽk kell. ĂŤgy pĂ©ldául azt, hogy a további romlás megakadályozása Ă©rdekĂ©ben a szakszerű állagvĂ©delemrĹ‘l gondoskodnak. ArrĂłl sincs tudomásunk, hogy ezután mi törtĂ©nt. Ki milyen ĂgĂ©retĂ©t, mikĂ©nt teljesĂtette. A tulajdonszerzĂ©s megtörtĂ©nt, annyi bizonyos. S a Nemzeti Kulturális Ă–röksĂ©g Minisztere 1999. január 15-Ă©n a 451. hrsz.-Ăş műemlĂ©k vĂ©dettsĂ©gű ingatlan adás-vĂ©telĂ©hez egyetĂ©rtĂ©sĂ©t megadta. Amit az általunk közzĂ©tett Ăşjabb adásvĂ©teli szerzĹ‘dĂ©s tartalmaz, az arrĂłl szĂłl, hogy a várostĂłl az ingatlant megvásárolĂł házaspár 2006 augusztusában a szerzemĂ©nyĂ©t 9 milliĂł Ft-Ă©rt eladta. Az, hogy törtĂ©nt-e bármi közben az ingatlanon akár a felĂ©pĂtmĂ©nnyel, akár a felĂ©pĂtmĂ©nyt tartalmazĂł terĂĽlettel, arrĂłl nekĂĽnk nincs semmifĂ©le informáciĂłnk.
Erre Ă©rkezett egy Ărás az egyik olvasĂłnktĂłl:
Sok vagy kevés (népmese nyomán, meseelemek felhasználásával)
Mindig feltehetĹ‘ a kĂ©rdĂ©s egy adott eladás-vĂ©tel kapcsán, hogy sok vagy kevĂ©s? Már mint a vĂ©telár. Az eladĂł mindig kevesellni, a vevĹ‘ pedig sokallni fogja bármi legyen is az „alku” vĂ©geredmĂ©nye. Ez Ăgy van jĂłl. Az eladĂł „drágán” szeretne eladni, a vevĹ‘ „olcsĂłn” szeretne venni. Erre valĂł a „piac”, hogy ezek az árak mind jobban megközelĂtsĂ©k a realitást a valĂłs piaci Ă©rtĂ©ket.
Ha kĂ©t – feltĂ©telezve, hogy Ă©peszű, s a piac világában legalább nagyjábĂłl eligazodni tudĂł – magánszemĂ©ly ad-vesz, általában biztosak lehetĂĽnk abban, hogy leszámĂtva szubjektĂv elĂ©gedett(len)sĂ©gĂĽket, a piac fenti szabálya Ă©rvĂ©nyesĂĽlni fog.
Mi a helyzet, ha az ĂĽgy egyik szereplĹ‘je – jelen esetben az eladĂł – az (csak tegyĂĽk fel, a veszprĂ©mi) Ă–nkormányzat, az ingatlan pedig egy (csak tegyĂĽk fel, SĂ©d-parti kĂ©tszázvalahánynĂ©gyzetmĂ©teres) belvárosi ingatlan, a vĂ©telár pedig egymilliĂł forint közeli? EldönthetĹ‘-e ezekbĹ‘l az adatokbĂłl a cĂmben feltett kĂ©rdĂ©s, sok ez vagy kevĂ©s? A választ az segĂti megadni, ha a vevĹ‘ – jelen esetben az a magánszemĂ©ly, aki az Ă–nkormányzattĂłl az ingatlant megvásárolta – pár Ă©v mĂşlva Ăşgy dönt, hogy az ingatlant Ĺ‘ is Ă©rtĂ©kesĂti, vagyis a „vevĹ‘bĹ‘l eladĂł lesz”. Ezt a vĂ©telárat kell visszavetĂteni az eredeti önkormányzatira, arányosĂtani, s a kĂ©rdĂ©s máris megválaszolhatĂł. Amennyiben ez a vĂ©telár – ugyanerre a kĂ©tszázvalahánynĂ©gyzetmĂ©teres ingatlanra Ă©s változatlan állagĂş felĂ©pĂtmĂ©nyre – kilencmilliĂł forintra nĹ‘tt, akkor felmerĂĽl annak a gyanĂşja, hogy pár Ă©vvel korábban az eladĂł nem kellĹ‘ gondossággal járt el. (Ez a megfogalmazás a jogilag lehetĹ‘ legenyhĂ©bb minĹ‘sĂtĂ©se az „ügyletnek”.)
Már csak egy kĂ©rdĂ©s maradt. Mi van akkor, ha az elĂ©vĂĽlĂ©s szabálya kizárja minden-nemű jogĂ©rvĂ©nyesĂtĂ©s lehetĹ‘sĂ©gĂ©t mindazokkal szemben, akik annak idejĂ©n az Ă–nkormányzat rĂ©szĂ©rĹ‘l „eladtak”, s azzal szemben is, aki „vásárolt”? Marad az ĂĽgy erkölcsi tanulsága, s a figyelemfelhĂvás a jelenleg regnálĂł városvezetĂ©s felĂ©, ilyet eladĂłkĂ©nt nehogy csináljatok, mert mĂ©g „szegĂ©ny vevĹ‘nek” lesznek skrupulusai..., s hirtelen felindulásában, szembesĂĽlve a helyzet tarthatatlanságával beszalad a polgármesteri hivatal pĂ©nztárába, s befizeti a kĂĽlönbözetet...
Igaz, ha csak a nyolcmillió utáni kamatot tartja meg, már akkor is jól járt...
Majd elfelejtem, itt a mese vége, fuss el gyorsan véle, de a tanulságot ne feledd...!!! |