Pedig azt állĂtották, korábban, hogy Ăgy törtĂ©nt. Szerdán reggel a Demokratikus KoalĂciĂł (DK) a sajtĂł elĂ© tárta azt a több mint tĂzezer trafikaktát, amelyeket Nemzeti FejlesztĂ©si MinisztĂ©rium adott át a számukra. A tárca nem könnyĂtette meg a dokumentumokat vizsgálĂłk dolgát: a pályázatokat nem elektronikus adathordozĂłn, hanem több mázsányi akta formájában adta át. ĂŤgy elĂ©g nehĂ©z lesz MĂ©száros LĹ‘rinc felcsĂşti polgármester rokonainak, illetve a velĂĽk párhuzamosan indulĂł, ám a terĂĽleten valahogy mĂ©gis vesztes pályázĂłknak az anyagait elĹ‘keresni Ă©s összehasonlĂtani. Vagy esetleg ugyanĂgy eljárni a többi, kormánypárthoz köthetĹ‘ nyertes ĂĽgyĂ©ben.
Molnár Csaba, a DK alelnöke elmondta: a minisztĂ©rium az átadási levelĂ©ben kĂĽlön felhĂvta a figyelmĂĽket arra, törvĂ©nysĂ©rtĂ©st követ el a párt, amennyiben másnak – pĂ©ldául az ĂşjságĂrĂłknak – is megmutatja a trafikaktákat.
Molnár Csaba elmondta: nem ijednek meg a fenyegetĂ©stĹ‘l, Ăgy átadják a dokumentumokat a sajtĂłnak is.
A minisztĂ©rium ugyanis az átadott aktákbĂłl nem takarta ki a vesztes pályázĂłk neveit. Ez álláspontjuk szerint szemĂ©lyes adatnak minĹ‘sĂĽl, amit a DK nem mutathat meg másnak, vagy ha mĂ©gis, akkor törvĂ©nysĂ©rtĂ©st „követhet el". A vesztesek neveit viszont egyesĂ©vel kellene kihĂşzni, eltĂĽntetni, átsatĂrozni az aktákban.
Molnár Csaba azt mondta: a minisztĂ©rium azzal is nehezĂtette a DK dolgát, hogy a pályázati anyagokat kuszán, összevissza kapták meg. Annyit azonban Molnár elsĹ‘ pillantásra is megállapĂtott, hogy egymástĂłl teljesen eltĂ©rĹ‘ pályázatok esetĂ©ben is szĂł szerint azonos Ă©rtĂ©kelĂ©st adtak az ĂĽzleti tervekre. "Mintha egymásrĂłl kopizták volna azokat" – fogalmazott Molnár.
A munkatársaink által átnyálazott dokumentumokból nem derül ki semmi, ami közelebb vinné az érdeklődőket: mi alapján kapott az egyik pályázó koncessziót, a másik pedig nem.
Az Ă©rtĂ©kelĹ‘lapok egyazon sablon alapján kĂ©szĂĽltek, amelyben az objektĂv szempontok összevethetĹ‘ek - a rĂ©szpontok is fel vannak tĂĽntetve. Itt olyan bĂrálati szempontok vannak, mint a nyitva tartási idĹ‘, foglakoztatottak száma, illetve hogy a pályázĂł helyi lakos-e, s vállalja-e a trafik nyitását 2013 jĂşliusáig.
Az elvi pontok felĂ©t adĂł szubjektĂv szempontok azonban nem árulnak el semmit. A bĂrálati papĂrokon az szerepel csupán, hogy mi mentĂ©n törtĂ©nik a szubjektĂv bĂrálat - trafik kialakĂtása, ĂĽzleti terv kĂ©szĂtĂ©se, működtetĂ©se. Hogy ebbĹ‘l mi jött össze Ă©s mi nem, az nem derĂĽlt ki, csak a vĂ©gsĹ‘ pontszám. Ami háromtĂłl nagyjábĂłl 58 pontig tetszĹ‘leges Ă©rtĂ©ket felvehetett, de hogy mi alapján, az nem derĂĽlt ki.
A beadott Ă©rtĂ©nyes pályázatok objektĂv pontszámai között nem voltak jelentĹ‘s eltĂ©rĂ©sek, jellemzĹ‘en 48-53 pont között alakultak az Ă©rtĂ©kek - ennĂ©l akkor volt jĂłval alacsonyabb a pont, ha a pályázĂł nem vállalta a tavaly nyári nyitást. Ehhez kĂ©pest a szubjektĂv pontok durva szĂłrást mutattak, valĂłjában tehát ezek az Ă©rtĂ©kelĂ©sek döntöttek.
És milyen jĂłl. Hiszen sok esetben a polgármester, a helyi CBA-sok, MĂ©száros LĹ‘rinc barátai Ă©s hozzátartozĂłi nyertek koncessziĂłt. KĂĽlön Ă©rdekes, hogy a bĂrálatot vĂ©gzĹ‘ minisztĂ©riumi porminensek – helyettes államtitkárok, osztályvezetĹ‘k, fĹ‘osztályvezetĹ‘k – egyetlen nap alatt letudták az egĂ©sz munkát.
Az összesen több tĂzezer oldalt kitevĹ‘ bĂrálati dokumentumokat ugyanazon a napon, március 18-án Ărták alá. Ez mĂ©g akkor is hatalmas munka lett volna, ha csak a szignĂł aláfirkálása lett volna a feladat. Emellett azonban a Nemzeti FejlesztĂ©si MinisztĂ©rium azt prĂłbálja meg elhitetni, hogy valĂłdi bĂrálat is lezajlott.
Ez azt feltĂ©teleznĂ©, hogy a bĂrálĂłbizottság tagjai plusz karokat növesztettek Ă©s egyszerre tanulmányozták át a pályázatokat, kĂ©szĂtettek jegyzĹ‘könyvet Ă©s pályázati Ă©rtĂ©kelĹ‘ket. Egyetlen nap alatt, szakszerűen Ă©s rĂ©szrehajlás nĂ©lkĂĽl.
Forrás: Nol.hu