Zsidai Péter:Veszprémben félmilliárdba kerül két iskolai labor

2014-07-11 09:06:59

Veszprémben nem olcsó mulatság az EU-nak középiskolai laboratóriumot létrehozni: 585 millió forintból tudtak két természettudományos termet kialakítani. Hasonlóan a gyanús szekszárdi ügyekhez, itt sem a tanterem kialakítása, hanem az igénybe vett szolgáltatások, a projektmenedzsment, az előkészítés viszi el a támogatás javát, az egyik iskolában 338 millió forintból 235 milliót.

Egy uniós pályázati szakértő szerint az önkormányzatok eljárása jogos, a pályázati kiírásban megfogalmazott költségarányok torzak - ez pedig kormányzati felelősség. A veszprémi Ipari Szakközépiskola és Gimnázium természettudományos közoktatási laboratóriuma létrehozására 335 millió 394 ezer forinthoz jutott a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől. A pénzt az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében nyerte el a város „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban” című felhívásra 2012-ben beadott pályázatával. E tanterem szintén az NFÜ által indított Öveges-program része, amelynek keretében 14 milliárd forintból 44 vidéki és 8 fővárosi iskola kapott támogatást természettudományos tantermek kialakítására.A veszprémi szakközép a korszerű pedagógiai szemléltetés igényeinek megfelelő, a fizika/kémia/biológia szaktantárgyak oktatását segítő iskolai laboratórium kialakításához igényelte a pénzt, amely több iskola tanulóit és szaktanárait képes fogadni. További cél volt a korszerű laboratóriumi munkát megvalósítani képes, „a tanulók széles körét a kísérletezésbe bevonó, speciális szaktudást garantáló képzések lebonyolítása, a működtetéshez szükséges szakemberek alkalmazásának, valamint a projektidőszakban lebonyolított tanórák anyagi feltételeinek biztosítása”.

A megvalósításáról tavaly márciusban döntött a veszprémi képviselő-testület. Konzorciumi partnerként – törvény által kötelezve – az állami oktatást irányító mamutcéget, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (KLIK) is bevonták. Két olyan tétel emelkedett ki a az elnyert támogatásból, mely meghaladta a 100 millió forintot. A beruházás elvégzése 103,5 millió forintért, valamint az igénybe vett szolgáltatások 165 millió forintért. Utóbbiból az oktatásra, továbbképzésre, szakmai tanácsadásra és rendezvényszervezésre költöttek. Igénybe vettek ezenkívül további szolgáltatásokat 11 millió forintért, összességében 176 millió forint ment el erre. Veszprémet a projekt előkészítésére 17 millió forint, a menedzselésére 12 millió forint illette. A KLIK-re is jutott projektmenedzsment-támogatás: 2 millió forint, az előkészítésére 16 millió forint. A már említett 103 és 176 millió forintot Veszprém város használhatta fel.

A százmillió forintos támogatás nem új terem építését finanszírozza, hanem egy meglévő terem korszerűsítését, amelyet  a város alkalmassá tesz kémiai, fizikai, biológiai, természetföldrajzi természettudományos kísérletek és mérések elvégzésére, felszereli hagyományos tanulókísérleti és demonstrációs, valamint új, interaktív szemléltetőeszközökkel, vegyszerekkel, anyagokkal.Porga Gyula (Fidesz), Veszprém polgármestere a VS.hu-nak a pályázat típusával indokolta, hogy a támogatás több mint felét szolgáltatásvásárlásra fordították. „Ezeken a fejlesztési programokon belül jellemzően maximálisan általában 10-15 százalék építési beruházási tartalom számolható el. Jelen pályázati felhívás a szokásostól eltérően magasabb épített tartalmat engedett meg: a teljes elszámolható költség 20 százalékát. Az eszközbeszerzés maximális aránya szintén 20 százalék volt, azzal, hogy együttesen nem haladhatták meg a 30 százalékot. Ennek megfelelően a projektben a pályázatban tervezettel összhangban 100 millió forint bruttó összegből újul meg a labor, amely tartalmazza az építést, a bútorok beszerzését, az informatikai eszközöket – interaktív tábla, szavazóberendezés – és a speciális laboreszközöket” – közölte a polgármester. Vagyis a támogatásból 235 millió forint bruttó összeg bérköltségre és a fejlesztett tartalom kapcsán igénybe vett szolgáltatásokra fordítódik. Mit vásárolnak ennyi pénzből? Kifejlesztenek 28 tanulói munkafüzetetet és 28 szaktanári segédletet  5 tantárgyban, e munkafüzetek nyomtatott formában kerülnek az iskolába. A kidolgozott kísérleteket digitalizálják, ezekről  kisvideók készülnek, amelyeket ingyenesen hozzáférhetővé tesz az iskola. A 235 millióból fizetik a pedagógusok képzését, ami a laboratóriumi szaktanárok 90-120 órás oktatását jelenti. Ezzel felkészítik őket arra is, hogy más tanárokat 30 órás „továbbképzésben részesítsenek a laboratórium működtetéséhez szükséges szakmai ismeretek és a korszerű pedagógiai módszerek és oktatástechnikai eszközök használata mellett”.  A pályázati dokumentáció szerint a bérköltség két szaktanár foglalkoztatását fedezi, akik a laboratóriumban zajló foglalkozásokat tervezik, vezetik. Arra a kérdésünkre a polgármestertől nem kaptunk választ, kiket bíztak meg, kitől vásárolnak szolgáltatást 176 millióért. „Az Önkormányzat a közbeszerzési törvény szerinti klasszikus ajánlatkérőnek minősül, azaz a törvény által előírt rezsimben, versenyeztetéssel kerültek/kerülnek kiválasztásra a szolgáltatók. A kiválasztási eljárások részben lezárultak, a teljesítések folyamatban vannak” – közölte.

Katanics Sándor veszprémi képviselő, a Demokratikus Koalíció helyi elnöke a VS.hu-nak a trafikmutyihoz hasonlította a veszprémi laborépítést. Elképesztőnek nevezte, hogy miközben a terem 103 millió forintba kerül, közel 150 milliót költöttek tanácsadásra, kapacitáskihasználtság-elemzésre, a laboratórium délelőtti foglalkozási rendjének kialakítása, a jobb kihasználtság érdekében a délutáni szakköri, tehetséggondozást szolgáló és a közép- és emelt szintű érettségi vizsgára való felkészítő foglalkozások rendjének kidolgozására, labornapló elkészítésére, digitalizálásra, tananyagfejlesztésre. Az ellenzéki képviselő egyébként már a városi közgyűlés szakbizottságában is megfogalmazta kifogásait. Veszprémben korábban egy másik iskola, a Vetési Albert Gimnázium is részesült az Öveges-programból. Ez sem volt olcsó mulatság az Európai Uniónak, 247 millió forintból sikerült kialakítani az új labort. A terem-tokkal vonóval 125 millióba került, egyéb szolgáltatásokra 44 milliót költöttek, a projektmenedzsment viszont a duplájába került, mint a szakközépiskolában, 26 millió forintba. Nem volt jelentéktelen tétel a szakmai megvalósításra eső 23 millió forint sem. A város és a KLIK egyik projektet sem támogatta egyetlen forinttal sem saját forrásból.

A veszprémi tanteremfejlesztés mellett kismiskának tűnik két szekszárdi középiskolai labor építése, amire a volt fideszes, ma már LMP-s önkormányzati képviselő, Hadházy Ákos hívta fel a figyelmet Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter vizsgálatát követelve. Ezek szintén az Öveges-program szülöttei, a két terem 310 millió forintba kerül. Az I. Béla Gimnáziumban 157 millióba – ebből 44 milliót fordítottak a terem kialakítására, további 45 milliót a felszerelésére, a többit a pályázat előkészítésére, lebonyolítására, szoftver- és munkaanyag-fejlesztésre. A szekszárdi Garay Gimnáziumban 177 millióba került ugyanez, ebből 35 millió volt a terem, a költségvetés kétharmadát egyéb megbízások tették ki. Összesen 52 iskola került be ebbe a programba. A VS.hu által megkérdezett, név nélkül válaszoló uniós pályázati szakértő szerint az önkormányzat joggal hivatkozik a pályázati útmutatóban előírt támogatási arányokra. „Ha az egyéb szolgáltatásokra kevesebbet igényeltek volna, az egész projekt költségvetése csökkent volna, ami a beruházásra eső részt is csökkentette volna. Teljesen érthető, hogy a város minél több pénzhez akart jutni a projekt megvalósításához” – közölte a szakértő. Az igényelhető támogatás tételeinek arányát ugyanakkor rendkívül torznak nevezte, mert felesleges pénzköltésre utal. Ezt azonban nem a pályázók, hanem a kormányzati szervek felelősségének tartja, amelyek a célokat és a támogatási tételek arányát  meghatározzák a pályázati kiírás során.

Forrás: vs.hu

Vissza...