Hajba Ferenc: PontosĂ­tott pedagĂłgusok

2014-06-23 21:56:59

Jó tudni, hogy Klebelsbergékre számíthatnak a magyar pedagógusok. Pontosabban az ő névbitorlóira. A Klik emberei élenjáró lámpásai a tanártársadalomnak, útmutató bölcsességük személyiségépítő ereje még a nyári szünetben is hatni tud. A Klik egyik tankerületére bizonyosan. Nemrég ugyanis ott eljuttatták a helyi tanerőkhöz a pedagógusok 12 pontját.

Rendkívül emberi. A kollegiális közvetlenség hatja át ezeket a valószínűleg teammunkában kiérlelt sorokat. Tegező stílusban vetették papírra a nélkülözhetetlennek tartott értékeket, s a nyomaték kedvéért minden pont után felkiáltójelet tettek. Nyelvtanilag joggal, hiszen minden pont felszólítás. Hogy kinek a nevében, kinek a felhatalmazásával, az nem derül ki.

Remek kis dolgozat került ki a Klik munkatársainak a kezei közül. A címlapon az őrsvezetőknek szánt intelem, bizonyára akkor idézték, amikor még Nagy László sorainak hitték. Abban a városban, Pápán, ahol mellesleg az iszkázi költő iskolába járt. Az első pont példaszerűen rövid: Kommunikálj! Ennyi. Olyan, mintha arra biztatták volna őket, hogy lélegezzenek. Nem kommunikálni ugyanis akkor sem lehet, ha ez volna a tanárok elhatározása.

Anélkül, hogy minden falvédőbölcsességet idéznénk ebből a tizenkét pontból, csemegézünk köztük. A harmadik pont például azt írja elő, hogy „Légy kedvesen szigorú és következetes!” Ha netán neveléselméletből valaki ezt nem tanulta, vagy elfelejtette volna, most szakszerűen emlékeztetik rá. Emberileg és módszertanilag. A fogalmazvány visszatérő kedvenc szava a team. Megtudhatják a tanárok, tanítók – sokuk több évtizedes tapasztalattal – azt is, hogy igyekezni kell hasznos csapattagnak lenni, „csapatszerepeid és a teammunka fontosságának, fortélyainak az ismeretében”.

Meg kell tanulni a legkülönbözőbb teamekben eredményesen és örömmel dolgozni. Feltétele ennek a szép pályának az is, hogy a pedagógusok alapvetően sikerorientáltak legyenek, s dolguk, hogy ezt sugározzák is, főleg tanítványaik „felé”. A problémákat természetesen „kezelni” szükséges, nem a felnagyításukon kell fáradozni, hanem a megoldásukon. Az utolsó pont pedig arra biztat, hogy keressük meg az örömforrást és önmagunk megvalósításának lehetőségeit a mindennapi pedagógiai munkában.

Hát ennyi. Pontosabban van még egy zárójeles mondat: „Ha nem találod meg, sürgősen változtass pályát.” Mint egy társasjáték: hármast dobtál, beleestél a verembe, indulj el elölről. Vagy mint egy férchoroszkóp: ha sikeres akarsz lenni, „ismerd reálisan önmagad”. Egyszer talán majd lesz erejük és bátorságuk a pedagógusoknak arra, hogy önmaguktól is megkérdezzék, nem az őrsvezetőnek szánt sorokkal, hanem Nagy László nyomán: „S dúlt hiteknek kicsoda állít káromkodásból katedrálist?”

Forrás: Nol.hu

Vissza...