Az avatĂł beszĂ©det nem kisebb szemĂ©ly, mint a volt KöztĂĄrsasĂĄg volt elnöke, mindenki Plagi bĂĄcsija tartotta. Ennek a beszĂ©dnek volt egy döbbenetes kitĂ©tele. Schmitt PĂĄl Makovecz ImrĂ©t idĂ©zte, aki szerint ânemcsak templom Ă©s iskola lehet szentĂ©ly, hanem egy stadion isâ. Nem tudom, hogy az Ă©pĂtĂ©sz ezt tĂ©nyleg Ăgy mondta-e? Azt sem, hogy hol, mikor Ă©s milyen kontextusban? A lĂ©nyeg nem is ez. AnnĂĄl is kevĂ©sbĂ©, mivel Makovecz Imre organikus mƱvĂ©szetĂ©be â teljesen fĂŒggetlenĂŒl attĂłl, hogy ki hogyan ĂtĂ©li meg â belefĂ©r mind a kĂ©pletes beszĂ©d, mind a misztika. A mƱvĂ©sz szabadsĂĄgĂĄrĂłl nem is beszĂ©lve. Mindezt azonban helyĂ©n lehet â Ă©s kell is â kezelni.
Egy â a magyar helyesĂrĂĄssal hadilĂĄbon ĂĄllĂł, intellektuĂĄlisan nem kĂŒlönösebben sziporkĂĄzĂł â politikussal azonban teljesen mĂĄs a helyzet. Az Ć szavainak mĂĄsfajta sĂșlya van. KĂ©t dolog miatt is. Egyik, hogy a hĂșsvĂ©t hĂ©tfĆi stadionavatĂĄs nem vonatkoztathatĂł el a 2011-ben ugyancsak Plagi bĂĄcsi ĂĄltal, Ă©s ugyancsak hĂșsvĂ©t hĂ©tfĆn alĂĄĂrt â idĆközben agyontoldozott-foldozott â AlaptörvĂ©nytĆl, amelyet hasonlĂłkĂ©ppen gĂĄlamƱsorral ĂŒnnepelt a rezsim. Hiszen az a jogi alapja mindennek. A nemzetiszocialista Carl Schmitt jogfilozĂłfiĂĄjĂĄra alapozott rendszer pedig igyekszik mindent jogszerƱvĂ© tenni. Ennek köszönhetĆen Ă©pĂŒlt fel a felcsĂști stadion-szentĂ©ly a vĂĄllalkozĂłk âközadakozĂĄsĂĄbĂłlâ. Hogy magukĂ©nak Ă©rezhessĂ©k!
Mert mit is jelent tulajdonkĂ©ppen a szentĂ©ly? A modern nyelvekben a latin sanctuarium-bĂłl szĂĄrmazĂł teolĂłgiai/vallĂĄstudomĂĄnyi szakkifejezĂ©s a szenttel, a szakrĂĄlissal, az Istennek/istensĂ©gnek szentelttel van szerves (organikus) összefĂŒggĂ©sben. Olyan helyet jelöl, ahovĂĄ az emberek elzarĂĄndokolnak az Istennel/istensĂ©ggel valĂł szemĂ©lyes talĂĄlkozĂĄs cĂ©ljĂĄbĂłl. A Magyar Katolikus Lexikon szĂłcikke szerint a jeruzsĂĄlemi zsidĂł templomban a szentek szentjĂ©t jelöli, ahovĂĄ a fĆpap Ă©vente csak egyszer (jom kippur ĂŒnnepĂ©n, az engesztelĂ©s napjĂĄn) lĂ©phetett be. KeresztĂ©ny kontextusban a szentĂ©ly a templom (mint Ă©pĂŒlet) azon rĂ©sze, ahol a fĆoltĂĄr Ă©s többnyire a papsĂĄg helye talĂĄlhatĂł. Minden esetben olyan hely, amely elkĂŒlönĂŒl a profĂĄntĂłl, a vilĂĄgitĂłl, Ă©s ahovĂĄ csak a kivĂĄlasztottaknak, az arra Ă©rdemeseknek van belĂ©pĂ©si jogosultsĂĄguk.
Mindezek fĂ©nyĂ©ben elmondhatĂł, hogy mind az AlaptörvĂ©ny alĂĄĂrĂĄsĂĄnak, mind a stadion-szentĂ©ly avatĂĄsĂĄnak hĂșsvĂ©t hĂ©tfĆi idĆzĂtĂ©se nem vĂ©letlen. Nagyon erĆs szimbolikus, ideolĂłgiai ĂŒzenete van. AnnĂĄl is inkĂĄbb, mivel az orbĂĄni szĂłhasznĂĄlatban a hĂșsvĂ©t nem Krisztus feltĂĄmadĂĄsĂĄt, hanem valamifĂ©le ĂșjpogĂĄny szĂnezetƱ Ă©s szinkretista ĂșjjĂĄszĂŒletĂ©st jelent. MĂ©gpedig a magyar nemzet OrbĂĄn Viktor ĂĄltal elkĂ©pzelt Ă©s megvalĂłsĂtandĂł ĂșjjĂĄszĂŒletĂ©sĂ©t. Ez az a cĂ©l, amely minden eszközt szentesĂt; amiĂ©rt semmi nem drĂĄga Ă©s minden megengedett. Most mĂĄr annĂĄl is inkĂĄbb, mert a kĂŒldetĂ©studatos VezĂ©r a nĂ©p ĂĄltal felhatalmazva â mintegy felkenve â Ă©rzi magĂĄt erre a feladatra.
Ha eddig nem volt elĂ©ggĂ© vilĂĄgos, akkor mostantĂłl az kellene hogy legyen. Az orbĂĄnizmus nem csupĂĄn politikai rendszer vagy hatalmi ideolĂłgia, hanem tulajdonkĂ©ppen vallĂĄs. Ez az ĂșjpogĂĄny szinkretizmus hĂșzĂłdik meg a nemzeti-keresztĂ©ny mĂĄz mögött (lasd a kereszteny.mandiner kommentjeit). A tekintĂ©lytiszteletre Ă©s engedelmessĂ©gre nevelni hivatott kötelezĆ hit- Ă©s erkölcstannak azt kell elkendĆznie, hogy Isten helyĂ©t lassan-lassan ĂĄtveszi OrbĂĄn Viktor, a bĂ©kemenetesek Ă©lĆ Istene.
Ez a vallĂĄs Ă©pĂtett magĂĄnak stadion-szentĂ©lyt FelcsĂșton, ahovĂĄ a hĂvĆk elzarĂĄndokolhatnak, Ă©s szemĂ©lyesen talĂĄlkozhatnak (pontosabban megszemlĂ©lhetik) a kivĂĄlasztottak Ă©s a kivĂĄltsĂĄgosok körĂ©ben a dĂszpĂĄholyban (a szentek szentjĂ©ben) trĂłnolĂł istenĂŒket.
A stadion-szentĂ©ly felszentelĂ©sĂ©hez azonban kellett valaki, aki tĂ©nylegesen kapcsolatban van a szakrĂĄlissal. Ezt a szerepet töltötte be Kiss-RigĂł LĂĄszlĂł szegedi megyĂ©spĂŒspök, aki szereplĂ©sĂ©vel mintegy nyilvĂĄnvalĂłvĂĄ is tette, hogy a magyarorszĂĄgi katolikus egyhĂĄzat nem Ă©rdeklik sem a VatikĂĄnban, sem pedig a vilĂĄgegyhĂĄzban zajlĂł folyamatok. OrbĂĄnisztĂĄn â a putyini OroszorszĂĄgot leszĂĄmĂtva â mindentĆl Ă©s mindenkitĆl fĂŒggetlen; minden vonatkozĂĄsban! BogĂĄrdi SzabĂł IstvĂĄn reformĂĄtus pĂŒspök jelenlĂ©te ne tĂ©vesszen meg senkit. Ć csupĂĄn dĂszlet volt ezen a kultikus rendezvĂ©nyen. Hiszen a protestantizmusban nincs szakralitĂĄs; Ăgy ezt Ć nem is tudta megjelenĂteni.
Kiss-RigĂł Ă©s SzabĂł pĂŒspökök azt tettĂ©k nyilvĂĄnvalĂłvĂĄ, hogy az OrbĂĄn-rezsim a katolikus Ă©s a reformĂĄtus egyhĂĄzakra mindenkor Ă©s mindenben bizton szĂĄmĂthat. MeghĂĄlĂĄljĂĄk Ă©s leszolgĂĄljĂĄk azt a tömĂ©ntelen pĂ©nzt, amit szĂĄmolatlanul kaptak Ă©s kapnak. SzabĂł pĂŒspök (mint Balogh ZoltĂĄn lelkĂ©szkedĆ csĂșcsminiszter embere) egyben azt is Ă©rzĂ©keltette, hogy Ă©rdemes lenne Ćt a MagyarorszĂĄgi ReformĂĄtus EgyhĂĄz zsinata lelkĂ©szi elnökĂ©nek pozĂciĂłjĂĄba juttatni, mert hƱ Ă©s megbĂzhatĂł szolga lesz. Ennek fĂ©nyĂ©ben jobban Ă©rthetĆ Bölcskei GusztĂĄv pĂŒspök Ășn. âbeszĂłlĂĄsaâ a kormĂĄnynak. MellĆzĂ©se a kultikus stadion-szentelĂ©si esemĂ©nyrĆl jelzĂ©s Ă©rtĂ©kƱ: sok minden miatt rezeg a lĂ©c a lĂĄba alatt. A reformĂĄtus egyhĂĄzban Ă©s egyhĂĄzĂ©rt zajlĂł harc igazi tĂ©tje: tovĂĄbb erĆsödik-e a Jobbik, vagy sikerĂŒl tĆlĂŒk visszavenni az egyhĂĄzat? Ez lenne SzabĂł pĂŒspök, mint lelkĂ©szi elnök, nagy feladata.
Az orbĂĄnizmust azĂ©rt fontos vallĂĄskĂ©nt tudatosĂtani, mert egy hĂvĆ tömeggel szemben nem mƱködik sem a racionĂĄlis beszĂ©d, sem a bejĂĄratott politikai kommunikĂĄciĂł. KĂŒlönösen akkor nem, ha a tĂĄrsadalmi agymosĂĄsban Ă©s lebutĂtĂĄsban a legnagyobb keresztĂ©ny egyhĂĄzak is tevĂ©keny szereplĆkĂ©nt vesznek rĂ©szt a hatalom oldalĂĄn. Nem vĂ©letlen az oktatĂĄs gĆzerĆvel folyĂł lepusztĂtĂĄsa; ennek van racionalitĂĄsa.
Ma mĂĄr közhely, hogy a baloldalnak ĂșjjĂĄ kell Ă©pĂtenie önmagĂĄt. Ellenben pontosan ilyen fontos â ha nem fontosabb â, hogy az eurĂłpai Ă©s demokratikus Ă©rtĂ©krendet kĂ©pviselĆ konzervatĂv jobboldal is ĂșjjĂĄszervezze önmagĂĄt MagyarorszĂĄgon. Kell egy eurĂłpai Ă©s demokratikus centrĂĄlis erĆtĂ©r, ahol lehetsĂ©ges a szakmai pĂĄrbeszĂ©d Ă©s ĂŒgyek alapjĂĄn az egyĂŒttmƱködĂ©s. Ma ez az orszĂĄg legelemibb Ă©rdeke. Mert a felcsĂști stadion-szentĂ©ly felszentelĂ©sĂ©vel teljesen egyĂ©rtelmƱvĂ© vĂĄlt, hogy az OrbĂĄn-rezsim rĂĄlĂ©pett a ceausescui Ăștra. Ebben vĂ©lelmezhetĆen oroszlĂĄnrĂ©szĂŒk van azoknak az erdĂ©lyieknek is, akik az orbĂĄni holdudvarban fontos hĂĄttĂ©rszerepet töltenek be, s akik a romĂĄn nemzeti-bolsevizmusban szocializĂĄlĂłdtak.
Mindennek fĂŒggvĂ©nyekĂ©nt a szemĂ©lyi kultusz kibontakozĂĄsa gyakorlatilag elkerĂŒlhetetlen. Ăs ez, mondhatni, fĂŒggetlen OrbĂĄn ViktortĂłl. Neki csupĂĄn jĂłlesik. Erre elsĆsorban a körĂŒlötte levĆ alattvalĂłkban, a rendszerbĆl Ă©lĆ rendszermƱködtetĆkben van elemi kĂ©nyszer. Ennek oka a VezĂ©r kegyeiĂ©rt egymĂĄssal folytatott kĂŒzdelemben keresendĆ. Hiszen hatalmuk Ă©s jĂłlĂ©tĂŒk most mĂĄr teljesen a rendszerfĂŒggĆ, mondhatni VezĂ©rfĂŒggĆ lett. Abban Ă©rdekeltek tehĂĄt, hogy a rendszer a lehetĆ legtovĂĄbb fennmaradjon; s Ćk szemĂ©ly szerint ne vĂĄljanak kegyvesztettĂ©.
Egy dolgon azonban ezeknek az embereknek mindenkĂ©ppen Ă©rdemes lenne elgondolkodniuk. Amikor 1987-ben Ceausescu szĂŒlĆfalujĂĄban (Scornicesti) felavattĂĄk a szintĂ©n modernnek szĂĄmĂtĂł stadiont, akkor a Ceausescu-rendszer csĂșcsvezetĂ©se mĂĄr rĂ©gen nem Ă©rtette, mi zajlik körĂŒlötte a vilĂĄgban, Ă©s a tĂĄrsadalommal sem volt mĂĄr kapcsolata. Ceausescunak mĂ©g nagyjĂĄbĂłl kĂ©t Ă©ve volt hĂĄtra. Erre, akkor, ott, a scornicesti avatĂĄson szinte biztos hogy senki nem gondolt!
1987-ben a romĂĄniai tĂ©boly a vĂ©ge fele közeledett; MagyarorszĂĄgon valĂłjĂĄban most kezdĆdik. IdĆközben azonban az idĆ nagyon felgyorsult.
ForrĂĄs: Galamus.hu |