Mindez megerĹ‘sĂti a dohánypiaci berkekbĹ‘l származĂł Ă©rtesĂĽlĂ©seinket, miszerint hárombĂłl kĂ©t trafik eleve vesztesĂ©ges.
A trafikok már a nyitásuk után igen hamar nehĂ©z helyzetbe kerĂĽltek – dacára, hogy a kormány Ă©s a dohánygyártĂłk is rendkĂvĂĽl kedvezĹ‘ feltĂ©teleket biztosĂtottak számukra –, amit a sokszor fideszes pártbizalmikbĂłl lett tulajdonosok hozzá nem Ă©rtĂ©se Ă©s a feketekereskedelem minden korábbinál nagyobb megerĹ‘södĂ©se okozott. Ugyan szakmai szervezetek, Ăgy a Dohányipari BefektetĹ‘k Magyarországi SzövetsĂ©ge (DBMSZ) mĂ©g a trafiktörvĂ©ny elĹ‘tt figyelmeztette a jogalkotĂłkat, hogy az eladási pontok radikális, 38 ezerrĹ‘l hat-hĂ©tezerre törtĂ©nĹ‘ szűkĂtĂ©se a feketepiac megerĹ‘södĂ©sĂ©t fogja hozni.
Olyannyira Ăgy volt ez, hogy mĂ©g a jogalkotĂłkkal, Ăgy a trafiktörvĂ©ny atyjának tartott Lázár János miniszterelnöksĂ©gi államtitkárral jĂł kapcsolatot ápolĂł Continental vezetĹ‘je is – igaz, mint a DBMSZ soros elnöke – a trafikszám növelĂ©se mellett kardoskodott. KĂ©sĹ‘bb Lázár fokozta a dohánypiacra nehezedĹ‘ nyomást azzal, hogy a trafikbotránnyá fajult pályázat március közepi lezárása után sajátos mĂłdon nĂ©hány nappal olyan törvĂ©nymĂłdosĂtást nyĂşjtott be, amely a dohány kiskereskedelmi árrĂ©sĂ©t tĂzszázalĂ©kosra pumpálta fel. Menet közben többször változott a termĂ©kkör is: mĂg az eredeti koncepciĂł szerint a trafikokban csak dohánytermĂ©ket lehetett volna kapni, ma már lottĂłt Ă©s sorsjegyeket, szeszes Ă©s energiaitalokat, kávĂ©t, ásványvizet, ĂĽdĂtĹ‘ket Ă©s Ăşjságokat is árulhatnak. Â
Ezzel azonban lehetetlenĂĽl nagyra nĹ‘tt az ollĂł a csempĂ©száru Ă©s a legális Ăşton, azaz a nemzeti trafikokon keresztĂĽl Ă©rtĂ©kesĂtett cigaretta ára között. MĂg a márkás cigaretta ára mára 1000 forint körĂĽli összegre nĹ‘tt dobozonkĂ©nt, addig a csempĂ©száru már nĂ©gy-ötszáz forintĂ©rt is elĂ©rhetĹ‘. Ennek következtĂ©ben felĂ©lĂ©nkĂĽlt a dohánycsempĂ©szet: a GfK Hungária piackutatása azt mutatta, hogy jĂşniusra már 11 százalĂ©k fölĂ© nĹ‘tt a csempĂ©sz- (illetve hamisĂtott) cigaretta aránya. Könnyen lehet, hogy ez az arány azĂłta akár a duplájára is nĹ‘tt.
A Nemzeti AdĂł- Ă©s Vámhivatal (NAV) adataibĂłl is kiderĂĽl, hogy jĂşliust követĹ‘en 30-40 százalĂ©kkal zuhant a dohánygyárakbĂłl Ă©rtĂ©kesĂtett dohányáru mennyisĂ©ge, illetve hasonlĂł arányban estek vissza a dohánybĂłl származĂł jövedĂ©ki bevĂ©telek. A NAV mindkĂ©t felvetĂ©sre egy-egy sajtĂłközlemĂ©nnyel reagált, mondván: sem az adĂłbevĂ©telek alakulásábĂłl, sem pedig a szabad forgalomba kerĂĽlĹ‘ dohány mennyisĂ©gĂ©bĹ‘l nem lehet pontos következtetĂ©st levonni a piac mĂ©retĂ©re.
A vártnál jóval gyengébben muzsikáló trafiktulajdonosok között hamar konkurenciaharc tört ki, amelynek első körben legalább 500 boltos látja a kárát. A minap hozott kormánydöntés, mely szerint júniustól a nagy bevásárlóközpontok közvetlen közelében és a benzinkutaknál megtelepedett trafikoknak máshová kell költözniük, súlyos következményekkel jár.
A kormány azzal nem foglalkozik, hogy mi lesz a tulajdonosok által eddig elvĂ©gzett sokmilliĂłs – feleslegessĂ© válĂł – fejlesztĂ©sek sorsa, az viszont már a kormányzati szereplĹ‘k elĹ‘tt is világos, hogy a változás tovább gerjeszti a feketepiacot, Ă©s a munkanĂ©lkĂĽlisĂ©get is növeli, mivel a plázás trafikok átlagosan hat-nyolc fĹ‘t foglalkoztattak, szemben a kisebb Ă©s rövidebb nyitva tartással ĂĽzemelĹ‘ társaikkal. InformáciĂłink szerint a kormány a trafikok megsegĂtĂ©sĂ©re Ăşjabb termĂ©kkörbĹ‘vĂtĂ©sre kĂ©szĂĽl, amivel a hagyományos kis ĂĽzletek kerĂĽlnek mĂ©g nehezebb helyzetbe.
Forrás: Nol.hu |