Tanmese nemcsak 56-rĂłl

2013-10-23 05:51:23

„Ha valamire bĂŒszkĂ©n emlĂ©kezĂŒnk, akkor ĂŒnnepeljĂŒnk önfeledt örömmel! Ha nemzetĂŒnk tragikus pillanatĂĄrĂłl van szĂł, akkor gyĂĄszoljunk! RĂ©gen rossz, ha egy ĂŒnnep azĂ©rt ĂŒnnep, mert egy szĂłnok azt ĂĄllĂ­tja, hogy az” –fejtette ki gondolatait Korbel PĂ©ter tanĂĄr, a Lovassy LĂĄszlĂł GimnĂĄzium elƑtt Brusznyai ÁrpĂĄd mellszobrĂĄnĂĄl.

„Az ĂŒnnep akkor ĂŒnnep, ha az egyĂ©n pĂĄr pillanatra eggyĂ© vĂĄlik sajĂĄt kultĂșrĂĄjĂĄnak eszmĂ©jĂ©vel; ha pĂĄr pillanatra Ășgy Ă©rzi: Én is meg tudnĂĄm tenni, amit Ƒk tettek.”

Korbel PĂ©ter sem szĂłnokolt, inkĂĄbb mesĂ©t mondott. Az emersoni „nagy ember” –rƑl mesĂ©lt, aki soha sem politikai pĂĄrtĂ©rdek mentĂ©n cselekszik, akinek tettei Ă©s gondolatai mögött mindig megtalĂĄlhatĂł az alĂĄzatos humanizmus, az alkut nem ismerƑ liberalizmus valamint a vĂ©getlenĂŒl pĂĄrtsemleges demokratizmus. Brusznyai ÁrpĂĄdra utalva idĂ©zte fel, hogy a „nagy ember” forradalmĂĄrkĂ©nt tanĂĄr, tanĂĄrkĂ©nt forradalmĂĄr. „Jutalma” pedig a halĂĄl. Az 56-os tragikus hƑsök közĂ© tartozik, tetteivel mindenki egyetĂ©rt, ĂĄm azokat senki nem mernĂ© Ășjra megtenni helyette. TörtĂ©nete azonban ma sem Ă©rt vĂ©get. Korbel PĂ©ter Bessenyei György TarimĂ©nes utazĂĄsa cĂ­mƱ mƱvĂ©t ĂĄtalakĂ­tva kĂ©t nĂ©pcsoportrĂłl mesĂ©lt, akiket egy nagy hegy vĂĄlasztott el egymĂĄstĂłl. Soha nem talĂĄlkoztak, mĂ­gnem egyikĂŒk elindult a mĂĄsik csoport felfedezĂ©sĂ©re.

Az egyik szƑke, a mĂĄsik fekete, de egy istenben hittek. Mindaddig barĂĄtsĂĄggal fogadtĂĄk a tĂșloldali szomszĂ©dot, mĂ­g az istennek valĂł ĂĄldozatrĂłl nem kĂ©rdeztek. Maguk rƑt kecskĂ©t, mĂ­g a jövevĂ©ny fehĂ©r kakast ĂĄldozott.

A megbocsĂĄthatatlan bƱnt halĂĄl követte. A mese szerint azĂłta is törtĂ©nnek kĂ­sĂ©rletek a köztĂŒk magasodĂł hegyek, falak, kerĂ­tĂ©sek lebontĂĄsĂĄra. SikerĂŒl is, de aztĂĄn ismĂ©t Ășjak Ă©pĂŒlnek helyĂŒkbe.

Csak az nem vĂĄltozott, hogy mindkĂ©t oldalon megemlĂ©keznek azokrĂłl, akik a hatĂĄrt igyekeztek eltörölni. „Ki ilyen szobrot emel, ki olyat. Ki itt koszorĂșz, ki ott. Ki ilyen beszĂ©det mond, ki olyat. Ki rƑt kecskĂ©t ĂĄldoz, ki fehĂ©r kakast. Korbel PĂ©ter azzal a gondolattal engedte ĂștjĂĄra a nĂ©hĂĄny tucatnyi ĂŒnneplƑt, hogy vĂĄljanak eggyĂ© a közös kultĂșrĂĄnk egyik legdicsƑsĂ©gesebb pillanatĂĄval Ă©s mondjĂĄk magukban: „Én is meg tudnĂĄm tenni, amit Ƒk tettek.”

Az ĂŒnneplƑk egy-egy szĂĄl fehĂ©r virĂĄgot helyeztek el a forradalmĂĄrkĂ©nt tanĂĄr tanĂĄrkĂ©nt forradalmĂĄr Brusznyai ÁrpĂĄd mellszobrĂĄnĂĄl. 

ForrĂĄs: VĂĄrpalotai HĂ­rhatĂĄr

A Vehir.hu ( a kĂ©pek forrĂĄsa) is Ă­rt röviden az esemĂ©nyrƑl. (Klikk ide!)

Íme a beszĂ©d teljes egĂ©szsĂ©ben:

Ünnepi mese- nĂ©pbeszĂ©d ( Korbel PĂ©ter, tanĂĄr)

„Legtöbb cselekedetĂŒnket a pĂ©lda vezĂ©rli, nem sajĂĄt vĂĄlasztĂĄsunk.” (Montaigne)

A legtöbb – Ășgynevezett normĂĄlis – kultĂșrĂĄban az ĂŒnnepek a következƑkĂ©ppen zajlanak: Az elöljĂĄrĂłsĂĄg embere fellĂ©p egy aprĂł emelvĂ©nyre (melyet aztĂĄn rögvest el is tĂĄvolĂ­tanak onnan), szĂłval fellĂ©p egy piciny pĂłdiumra, Ă©s annyit mond: „Kedves egybegyƱltek! 

Az ĂŒnnepsĂ©g ezennel kezdetĂ©t veszi!” Mikor lelĂ©p, Ă©s a zsĂĄmoly eltƱnik, mĂĄr fel is harsan a fanfĂĄr; lĂĄtjuk, ahogy a tamburmajor jelet ad zenekarĂĄnak, elindul a parĂĄdĂ©. Mazsorettek, zĂĄszlĂłt hajigĂĄlĂł fiatalok, gĂłlyalĂĄbon zsonglƑrködƑ srĂĄcok Ă©s mĂĄs szĂ­nes csoportok mulattatjĂĄk az utcĂĄn ĂĄllĂł, vagy Ă©ppen kĂĄvĂ©hĂĄzi teraszokrĂłl, erkĂ©lyekrƑl Ă©s ablakokbĂłl integetƑ nĂ©zƑsereget. Mindenki lelkes Ă©s vidĂĄm. Mindenki tudja, hogy mit ĂŒnnepelnek. Otthon, az iskolĂĄban mĂĄr elmesĂ©ltĂ©k nekik; mĂșltjuk dicsƑ pillanatainak esemĂ©nyei szervesen beĂ©pĂŒltek abba a nagy narratĂ­vĂĄba, mely keretet ad sajĂĄt nemzeti Ă©s/vagy ideolĂłgiai identitĂĄsuknak. Nincs tehĂĄt szĂŒksĂ©g arra, hogy Ășjra Ă©s Ășjra a szĂĄjukba rĂĄgjĂĄk, mi, hogyan Ă©s milyen sorrendben törtĂ©nt akkor Ă©s ott. Hogy mikor Ă©s hĂĄnyat lƑtt az AurĂłra a NĂ©vĂĄrĂłl. Hogy mikor van a vezĂ©r szĂŒletĂ©snapja (az amĂșgy is magĂĄnĂŒgy). Hogy pontosan merre ment a tömeg, hogy kiszabadĂ­tsa TĂĄncsicsot a börtönbƑl. Hogy pontosan ki mit mondott Ă©s tett 1956 oktĂłberĂ©ben. EzekrƑl az esemĂ©nyekrƑl „beszĂ©deket” tartani nem egyĂ©b, mint a hallgatĂłsĂĄg önzƑ Ă©s felesleges untatĂĄsa.

Ha valamire bĂŒszkĂ©n emlĂ©kezĂŒnk, akkor ĂŒnnepeljĂŒnk önfeledt örömmel! Ha nemzetĂŒnk tragikus pillanatĂĄrĂłl van szĂł, akkor gyĂĄszoljunk! RĂ©gen rossz, ha egy ĂŒnnep azĂ©rt ĂŒnnep, mert egy szĂłnok azt ĂĄllĂ­tja, hogy az. Ha az ĂŒnnepi esemĂ©ny minƑsĂ©gĂ©t a szĂłnokok, a megjelentek, a zĂĄszlĂłk Ă©s a kokĂĄrdĂĄk szĂĄmĂĄval mĂ©rjĂŒk. Ha mĂ©g az Ăłvodai gyereknapot is hĂĄrom, egyenkĂ©nt majd’ tĂ­z percig beszĂ©lƑ önkormĂĄnyzati korifeus nyitja meg. Nem: az ĂŒnnep akkor ĂŒnnep, ha az egyĂ©n pĂĄr pillanatra eggyĂ© vĂĄlik sajĂĄt kultĂșrĂĄjĂĄnak eszmĂ©jĂ©vel; ha pĂĄr pillanatra Ășgy Ă©rzi: „Én is meg tudnĂĄm tenni, amit Ƒk tettek!”

Jogos tehĂĄt a kĂ©rdĂ©s: Mit keresek Ă©n itt? MiĂ©rt feleltem habozĂĄs nĂ©lkĂŒl igennel, amikor megkĂ©rtek, hogy tartsak itt beszĂ©det? Nos, a vĂĄlaszt magam sem igazĂĄn tudom. Rengeteg vitĂĄm volt magammal azĂłta az „igen” Ăłta. Nem egyszer mĂĄr-mĂĄr azon voltam, hogy visszakozzam. Egyik Ă©nem azt sĂșgta: „Mit akarsz mondani? MĂ­nusz tĂ­z Ă©v öt napos voltĂĄl 1956. oktĂłber 23-ĂĄn. Ahhoz a nemzedĂ©khez tartozol, mely az iskolĂĄban nem tanult rĂłla semmit, maximum annyit, hogy ellenforradalom volt. Amit tudsz, annak nagy rĂ©szĂ©t a szĂŒleidtƑl hallottad, a többit a mĂ©diĂĄbĂłl.” Erre mĂĄsik Ă©nem Ă­gy felelt: „Így van. Ám – egyrĂ©szt – a hƑzöngve emlĂ©kezƑk többsĂ©ge szintĂ©n a te nemzedĂ©kedhez tartozik, sƑt nĂĄladnĂĄl mĂ©g fiatalabbak is. MĂĄsrĂ©szt muszĂĄj neked „beszĂ©det” tartanod? Ne szĂłnokolj, inkĂĄbb mesĂ©lj!”

VĂ©gĂŒl a mĂĄsodik Ă©nemnek fogadtam szĂłt. MesĂ©lni Ășgyis szeretek, Ă©s – hogy ellopjam Ralph Waldo Emerson „Az emberisĂ©g kĂ©pviselƑi” cĂ­mƱ, 1845-46-ban Ă­rt esszĂ©sorozatĂĄban megjelent gondolatait – „Én [is] csodĂĄlĂłja vagyok mindenfajta nagy embernek: a Tett kĂ©pviselƑinek Ă©ppĂșgy, mint a gondolatĂ©nak: szeretem az Ă©rdeset Ă©s a simĂĄt, az Isten ostorait Ă©ppĂșgy, mint az emberisĂ©g kedvenceit.” MielƑtt azonban fĂ©lreĂ©rtĂ©s kerekednĂ©k az emersoni „nagy ember” mibenlĂ©tĂ©t illetƑen, Ă©s esetleg mĂĄs, arra Ă©rdemtelen, ĂĄm sokak ĂĄltal mĂ©gis „nagy emberkĂ©nt”, mĂĄr-mĂĄr istensĂ©gkĂ©nt imĂĄdott szemĂ©lyt, szemĂ©lyeket titulĂĄlnĂĄnk ekkĂ©nt, hadd adjam mĂ©g hozzĂĄ az amerikai gondolkodĂł kĂ©t nagyon fontos finomĂ­tĂĄsĂĄt: „Azt sorolom a nagy emberek közĂ©, aki a gondolat magasabb körĂ©ben Ă©l, ahovĂĄ mĂĄs ember csak nagy ĂŒggyel-bajjal bĂ­r felkĂŒszködni. Ɛneki csak a szemĂ©t kell kinyitnia, hogy a dolgokat igazi vilĂĄgĂ­tĂĄsukban, s szĂ©les körƱ viszonylataikban lĂĄssa 
”, tovĂĄbbĂĄ: „A hatalom [
], amelyet velĂŒnk közölnek, nem az övĂ©k.”

A „nagy ember” – lĂ©nyegĂ©bƑl fakadĂłan – soha sem politikai pĂĄrtĂ©rdekek mentĂ©n cselekszik. Tettei Ă©s gondolatai mögött mindig megtalĂĄlhatĂł az alĂĄzatos humanizmus, az alkut nem ismerƑ liberalizmus, valamint a vĂ©gtelenĂŒl pĂĄrtsemleges demokratizmus. Olyan, mint a tragikus hƑs. Mint AntigonĂ©, aki az erkölcsöt a politika fölĂ© helyezi. Mint Hamlet, aki az igazsĂĄgot teszi minden mĂĄs fölĂ©. Vagy mint az egyszerƱ, vidĂ©ki klasszika-filolĂłgus, aki az eszme ĂĄltal megĂ©rintve egy percre sem veszti el humanizmusĂĄt Ă©s realitĂĄsĂ©rzĂ©kĂ©t. ForradalmĂĄrkĂ©nt tanĂĄr, tanĂĄrkĂ©nt forradalmĂĄr. MegĂłvja diĂĄkjait a fegyveres konfliktusba keveredĂ©stƑl ugyanĂșgy, ahogy a vele szemben ĂĄllĂłkat a lincselĂ©stƑl. Jutalma: halĂĄl. Brusznyai ÁrpĂĄdot is a tragikus hƑsök közĂ© sorolhatjuk tehĂĄt, hiszen tetteivel mindenki egyetĂ©rt, ĂĄm azokat senki nem mernĂ© Ășjra megtenni helyette. Sorsa azĂ©rt is sokszorosan tragikus, mert törtĂ©nete mĂ©g ma sem Ă©rt vĂ©get. Olyan mese hƑse lett, melyet magyar viszonylatban elƑször Bessenyei György körvonalazott TarimĂ©nes utazĂĄsa cĂ­mƱ mƱvĂ©ben, 1804-ben. Hadd mondjam el azt a mesĂ©t, persze teljesen ĂĄtalakĂ­tva:

Élt valaha kĂ©t nĂ©pcsoport. ÉvszĂĄzadok Ăłta egy nagy hegy vĂĄlasztotta el Ƒket egymĂĄstĂłl. Soha nem talĂĄlkoztak, nem is tudtak egymĂĄsrĂłl. Ám – valamifĂ©le, többezer Ă©ves okbĂłl kifolyĂłlag – ugyanabban az Istenben hittek. Egyik azonban rƑt kecskĂ©t, mĂ­g a mĂĄsik fehĂ©r kakast ĂĄldozott neki.

Egy szĂ©p napon Ă­gy szĂłlt egy fiatal: „MegnĂ©zem, mi van a hegy tĂșloldalĂĄn!” „Ó, ne menj, mĂ©g bajod esik!”, hallotta egyesektƑl; „Ó, hadd menjek Ă©n is veled!”, hallotta mĂĄsoktĂłl. Ɛ azonban nem engedte, hogy mĂĄs is csatlakozzon hozzĂĄ, mert nem akarta, hogy esetleg bajuk essen, viszont az ĂștrĂłl sem engedte magĂĄt lebeszĂ©lni.

Ahogy ĂĄtĂ©rt a hegy tĂșloldalĂĄra, az ott lakĂłk rögtön meglĂĄttĂĄk, Ă©s gyanakodni kezdtek: „Ki lehet ez?”, „Milyen peckesen jĂĄr!”, „NĂ©zd, fekete a haja, nem olyan szĂ©p szƑke, mint a miĂ©nk!”, suttogtĂĄk mindenfelĂ©.

Amikor leĂ©rt hozzĂĄjuk, körbefogtĂĄk, Ă©s a legnagyobb rangĂșnak lĂĄtszĂł fĂ©rfi rendre kikĂ©rdezte, kifĂ©le, mifĂ©le. A tömeg egyre barĂĄtsĂĄgosabbĂĄ vĂĄlt, ahogy a jövevĂ©ny beszĂ©lt, az meg kimondottan tetszett mindenkinek, hogy Ƒ Ă©s nĂ©pe is ugyanabban az Istenben hisz, mint Ƒ maguk. Ekkor eljött a döntƑ kĂ©rdĂ©s ideje: „És ti mit ĂĄldoztok Istennek?” FeszĂŒlt csend vĂĄrta a vĂĄlaszt. „Kakast. FehĂ©ret.” Hangzott az, mire a tömeg bƑsz ordĂ­tozĂĄsban tört ki.

EgybƑl összeĂŒlt a tanĂĄcs, Ă©s a jövevĂ©nyt örökös elzĂĄrĂĄsra Ă­tĂ©ltĂ©k, nehogy kĂĄros gondolatait terjeszteni tudja. De a nagy befolyĂĄsĂș fƑpap mĂ©g ennĂ©l is nagyobb bĂŒntetĂ©st akart; hiĂșsĂĄga ugyanis nem bĂ­rta elviselni, hogy az ĂĄltala kitalĂĄlt ĂĄldozat bĂŒntetlenĂŒl helyettesĂ­thetƑ mĂĄssal is. Mivel a magas rangĂș fĂ©rfi közeli rokona volt, könnyedĂ©n elintĂ©zte, hogy tömlöc helyett akasztĂłfĂĄn vĂ©gezze a szerencsĂ©tlen idegen.

Az eset Ăłta szĂĄmtalan kĂ­sĂ©rlet törtĂ©nt arra, hogy jobban megismerjĂ©k egymĂĄst. Egy alkalommal mĂ©g azt is sikerĂŒlt elĂ©rni, hogy a köztĂŒk magasodĂł hegyet lebontsĂĄk. KĂ©sƑbb kerĂ­tĂ©st emeltek helyĂ©re. IdƑrƑl idƑre akadt valaki, akinek sikerĂŒlt megĂ©rtetnie a többiekkel, mennyire nevetsĂ©ges Ă©s gyermeteg ez az elvĂĄlasztĂłsdi, Ă©s a kerĂ­tĂ©st ilyenkor Ășjra meg Ășjra lebontottĂĄk, hogy aztĂĄn mĂĄsok megint Ășjat emeljenek a helyĂ©be. Ami azonban a mai napig nem vĂĄltozott, az az, hogy mindkĂ©t oldalon megemlĂ©keznek azokrĂłl, akik a hatĂĄrt igyekeztek eltörölni. Ki ilyen szobrot emel, ki olyat. Ki itt koszorĂșz, ki ott. Ki ilyen beszĂ©det mond, ki olyat. Ki rƑt kecskĂ©t ĂĄldoz, ki fehĂ©r kakast.

A mese azĂłta is tart. TalĂĄn tart, mĂ­g mindenki meg nem halt.

Köszönöm, hogy meghallgattak, Ă©s kĂ©rem, e megemlĂ©kezĂ©s utĂĄn tĂ©rjenek haza bĂ©kĂ©vel, Ă©s egy pillanatra hagyjĂĄk, hogy eggyĂ© vĂĄljanak közös kultĂșrĂĄnk egyik legdicsƑsĂ©gesebb pillanatĂĄval, Ă©s ezt mondjĂĄk magukban: „Én is meg tudnĂĄm tenni, amit Ƒk tettek!”

Vissza...