A mostani tanĂ©vtĹ‘l a kormány „kötelezĹ‘en választható” tantárgykĂ©nt bevezeti az állami erkölcstant, illetve egyházi hitoktatást az általános iskolákban. A hitoktatás helyzete a katolikus pĂĽspöki kar ĂĽlĂ©sĂ©n is szĂłba kerĂĽlt – Ă©s nem Ă©ppen pozitĂv összefĂĽggĂ©sben.
A hivatalos pĂĽspökkari közlemĂ©ny szerint a testĂĽlet tagjai tájĂ©koztatást kaptak arrĂłl, „hol tartanak jelenleg a köznevelĂ©ssel Ă©s a hit- Ă©s erkölcstanoktatással kapcsolatban a kormányzattal folytatott egyeztetĂ©sek. Az Ăşj rendszer indulása a mĂ©g tisztázatlan kĂ©rdĂ©sek miatt sok bizonytalanságot okoz. BĂzunk abban, hogy az elmĂşlt kĂ©t Ă©vtizedben az egyenlĹ‘ finanszĂrozás elvĂ©n alapulĂłan kialakult jogszabályi háttĂ©rnek Ă©s gyakorlatnak megfelelĹ‘en rövid idĹ‘n belĂĽl rendezĹ‘dnek a nyitott kĂ©rdĂ©sek”.
A diplomatikus nyelvezetbe csomagolt bĂrálatokat a pĂĽspöki kar ĂĽlĂ©se utáni tájĂ©koztatĂłn rĂ©szletesebben is kifejtette a testĂĽlet elnöke, ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros, prĂmás, esztergom-budapesti Ă©rsek. SzavaibĂłl Ă©rzĹ‘dött, hogy egyháza Ă©s szemĂ©ly szerint az Ĺ‘ tĂĽrelme is igencsak fogytán van.
bĂboros ezĂşttal is hangsĂşlyozta: nem a katolikus egyház kĂ©rte, hogy ilyen formában bevezessĂ©k a hitoktatást az iskolákban. ErdĹ‘ PĂ©ter közlĂ©se szerint „rendkĂvĂĽl elhĂşzĂłdik azoknak a problĂ©máknak a sora”, amelyekre pedig a „testvĂ©regyházakkal egyĂĽtt” már másfĂ©l Ă©vvel ezelĹ‘tt felhĂvták a figyelmet. A tanĂ©v elkezdĹ‘dött, de a problĂ©mákra mĂ©g mindig nem sikerĂĽlt megoldást találni.
KĂ©rdĂ©s pĂ©ldául, hogy a hitoktatĂłk – az erkölcstant oktatĂł pedagĂłgusokhoz hasonlĂłan – a nyári vakáciĂł idejĂ©re kapnak-e tiszteletdĂjat. Nem mindenhol rendezĹ‘dött a hittanos csoportok elhelyezĂ©se sem. A bĂboros utalt a hittankönyvekkel kapcsolatos gondokra is: az iskolák egy rĂ©sze már megrendelte a hittankönyveket, amikor kiderĂĽlt, hogy azokrĂłl nem a központi ellátĂł, hanem az egyházak gondoskodnak.
Ăšjra Ă©s Ăşjra nehĂ©zsĂ©gek támadnak – állapĂtotta meg ErdĹ‘ PĂ©ter, jelezve, hogy mĂ©g az egyházi intĂ©zmĂ©nyek finanszĂrozásának ĂĽgye sincs teljesen lezárva. A kormányzati ötletek idĹ‘nkĂ©nt ellentmondanak egymásnak.
Az egyházak rĂ©szĂ©rĹ‘l „bizonyos idegessĂ©g” figyelhetĹ‘ meg – tette hozzá a bĂboros. Az egyházi közoktatási intĂ©zmĂ©nyek esetĂ©ben olyan volumenű közfeladat átvállalásárĂłl van szĂł, amelynek költsĂ©geit az egyházak kĂ©ptelenek lennĂ©nek a saját költsĂ©gvetĂ©sĂĽkbĹ‘l fedezni.
ErdĹ‘ PĂ©ter kĂ©rdĂ©sĂĽnkre a problĂ©mák között emlĂtette: egyelĹ‘re az sem világos, hány gyerekbĹ‘l kell állnia egy csoportnak ahhoz, hogy a hitoktatĂł a teljes ĂłradĂját megkapja. ÉrtesĂĽlĂ©sĂĽnket, miszerint több helyen Ă©ppen ezĂ©rt mĂ©g nem tudtak szerzĹ‘dĂ©st kötni a hitoktatĂłkkal, a bĂboros nem kĂvánta kommentálni.
A nol.hu-n megjelent Ărás ide klikkelve olvashatĂł tovább! |