Részemről az ügy le van zárva

2013-08-15 12:26:02

Lassan már fél éve annak, hogy Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzati képviselőjeként megírt és tértivevényesen, ajánlottan feladott és március 5-én át is vett levelemre a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől nem kapok választ.  (A Hangvilla projekttel kapcsolatosan írtam meg aggodalmaimat és tettem fel kérdéseket.)

Mivel a múló idő az ilyen költséges projektek esetében igen fontos tényező, pár hónap elteltével több más fórumhoz- így az Európai Unió ebben az ügyben illetékes egyik biztosához- is levélben fordultam.

Kérdéseim okaként ezt írtam: „Törvénytisztelő állampolgárként s város jövőjéért aggódó képviselőként azért fordultam Önökhöz, hogy kiderüljön, szabályszerű-e a megállapodástervezet, hisz ha utólag derül ki az esetleges szabálytalanság, Veszprém nem lenne képes a belvárosi projekt uniós támogatásainak a visszafizetésére. Márpedig a Hangvilla építése körüli esetleg szabálytalanság az egész belvárosi rehabilitációt is veszélyezteti. Szerettem volna időben a megfelelő fórumoktól meggyőződni arról, hogy minden rendben zajlik-e, miután a város illetékesei nem voltak hajlandóak komolyan venni kérdéseimet.”

Nos, a biztosi válaszlevél lényegét a Magyar Narancs is megírta július végi számában.

„Katanics a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek is jelezte a vélt anomáliákat, de márciusban küldött levelére még nem kapott választ. Az Európai Bizottság Regionális és Városfejlesztési Politikai Főigazgatóság szintén nem találta aggályosnak a beruházás finanszírozási modelljét. Johannes Hahn uniós biztos július 16-án küldött válaszát az NFÜ-től kapott felvilágosításra alapozta. Eszerint megkeresésükre az irányító hatóság visszaigazolta, hogy a Veszprém Integrált Városfejlesztése keretében a megjelölt projektelem kivitelezése folyamatban van, s a projekt szempontjából rendben található. „Továbbá tájékoztatást kaptunk arról is, hogy a projekt benyújtásakor a konzorciumi tag megfelelően igazolta a tulajdonviszonyokat s megfelelt a jogosultsági feltételeknek. Ezen oknál fogva az Európai Bizottság nem fogja a tovább vizsgálni a projekt jogosultságát” – közölte a biztos, aki az NFÜ-höz irányította a képviselőt. Ami a jogtalan kezességvállalás, a bújtatott államit támogatást megvalósulását illet, lehetőségét illeti, ennek megvizsgálása érdekében azt javasolták, forduljon a Versenypolitika Főigazgatósághoz.”

Nos, további fórumokhoz, így a Versenypolitikai Főigazgatósághoz sem fordulok. Ha az uniós biztosnak megfelel az NFÜ-től kapott felvilágosítás, amit hozzám persze azóta sem küldtek el, szerintem érdemben én már tényleg semmit sem tehetek. S ezek után azt remélem a megyei főügyészségnél még mindig megválaszolásra váró levelemben leírtak sem okozhatnak újabb és váratlan anomáliákat.

Az egész NFÜ működése persze felvethet még jogos kritikákat.

A 168ora.hu-n tegnap jelent meg egy írás.

„Meglepő őszinteséggel, viszont a pártjától megszokott sajátos magyarázattal adta elő Lázár János, hogy ezermilliárd forintnyi uniós támogatás került veszélybe a fejlesztési pénzek lassú lehívása és a folyamat során elkövetett szabálytalanságok miatt. Arról nem beszélt, hogy ezért az NFÜ elmúlt három évi, zaklatott működése a felelős.

A nemrégiben a Miniszterelnökséghez került Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget felügyelő államtitkár számos korábbi kormányzati tájékoztatást cáfolva végre őszintén beszélt az uniós pénzek lehívása körüli problémákról. Megerősítette, amit egyébként már tudtunk, hogy Brüsszel a 15 kiemelt operatív program közül 13-ban emelt kifogást szabálytalanságok miatt és nem hajlandó a pénzeket folyósítani. Ezzel csaknem 600 milliárd forinttól eshetünk el, ami számos projekt leállásához vezethet. Lázár azt is elmondta, hogy az eddigi győzelmi jelentések ellenére alig van esély az erre a ciklusra nekünk járó keretek lehívására, mivel mintegy 500 milliárd forintnyi támogatásra még a pályázatokat sem írták ki.”

Megnézve az NFÜ honlapján a Veszprém Integrált Városfejlesztés - A belváros funkcióbővítő rehabilitációja I. ütem aktuális állapotát, a kifizetés adatokkal kapcsolatosan az alábbiakat láthatjuk:

Szerződött összeg:

1 758 955 054 Ft 

Kifizetett előleg összesen:

177 772 942 Ft 

Számla alapú kifizetés összesen:

505 800 144 Ft 

Utolsó kifizetés dátuma:

2013.08.07 

Bár a kivitelezés papírforma szerint lassan már a végénél tart, alig három hónap múlva lejár a határidő, a kifizetésekkel jelentős elmaradásban vannak. Még több mint egymilliárd forint- a projekt teljes költségének a nagyobb része-még nem került rendezésre.

A mai napon-segítőimmel előzetesen egyeztetve- ezt a levelet küldtem válaszlevélként és az ügy lezárásaként a címzetteknek.

Johannes HAHN  biztos úr, Jacobus ENGWEGEN főosztályvezető úr

 Tisztelt Biztos úr!

Tisztelt Főosztályvezető úr!

Elnézést, hogy ismételten visszatérek a „Magyarország-Veszprém-Hangvilla” tárgy megnevezéssel szerepeltetett ügyre, s ígérem ezt utoljára teszem.

Ennek alapvetően nem tartalmi, hanem teoretikus, szemléletbeli oka van.

Biztos úr megbízásából a Főosztályvezető úr által írt levél lényege, hogy a „megosztott irányítás keretében megvalósított fejlesztések egy részénél – s így jelen esetben is – ezen hatáskör gyakorlása abban áll, hogy a Bizottság az adott ország irányítási és ellenőrzési rendszerének a működését ellenőrzi”.  Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a magyar Nemzetgazdasági Minisztérium Főigazgatósága jelentést küld Brüsszelbe, – s a mi esetünkben – arra a meggyőződésre jutott, hogy az irányítási és az ellenőrzési rendszer rendben működik.  Levelem hatására Önök ennél továbbmentek, s a „jelzett szabálytalanságok ügyében” felvilágosítást kértem az NFÜ-től. Attól a magyar állami szervezettől, amelyiknek elemi érdeke, hogy minden rendben találjon és azt így is jelentse le. Jelen esetben is ez történt, visszaigazolták, hogy „a projekt szempontjából mindent rendben találtak, annak kivitelezése folyamatban van”. Ennek alátámasztására még azt is megjegyezték, hogy „a projekt benyújtásakor a konzorciumi tag megfelelően igazolta a tulajdonviszonyokat, megfelelt a jogosultsági feltételeknek”.

Az Európai Bizottság – az Önök által így levont következtetés alapján és álláspont szerint – így „nem fogja tovább vizsgálni a projekt jogosultságát”.

Tisztelt Biztos úr!  Tisztelt Főosztályvezető úr!

A történet itt tehát – legalábbis az Önök számára – ezek szerint véget ért…

Mint fent említettem én is lezártnak tekintem, pusztán arra hívnám fel a figyelmüket, hogy amennyiben beigazolódna valótlan, illetve megtévesztő adatok alapján jutottak erre a következtetésre, úgy nem hivatkozhatnak arra, hogy mindez a minisztériumi Auditáló Főigazgatóság, illetve az NFÜ felelőssége. Mint fent levezettem számukra az az elemi érdek, hogy a projekt körül „mindent rendben találjanak” Veszprém Város regnáló vezetése ugyanígy gondolkodik, a projektet „minden áron meg kell valósítani”. Attól sem „riadnak vissza”, hogy ezt oly módon tegyék, ahogy teszik.

Anélkül, hogy ismétlésbe bocsátkoznék, csak címszavakban:

- a tulajdonviszonyok igazolásakor már eldöntött volt, hogy a projekt végére, illetve azt követően, hogy kerül át önkormányzati tulajdonba az, ami akkor még magántulajdon volt,

- ennek érdekében, hogy fognak 6 év után (4+2) élni az opciós joggal, amelyre a magyar törvények 5 évet biztosítanak,

- az önkormányzati készfizető kezesség gyakorlatilag eljelentékteleníti a feltétel szerinti magántulajdonosi befektetés kockázatát, hiszen nem ő kell, hogy helytálljon, mint ahogy az üzemeltetést sem ő fogja biztosítani,

- ugyanígy került „kiváltásra” az eredeti projektben szereplő parkolóház megépítésére vállalkozó magántulajdonú cég, egy önkormányzatival, ami áttételesen – de valójában – ugyancsak önkormányzati tulajdonba kerülést jelent,

- és akkor még nem beszéltünk azokról a meg (és meg nem) valósult kulturális programelemekről, amelyek ugyancsak ezen városfejlesztési projekt részét képezték.

Azt kell tehát tudomásul vennem, hogy az EU-nak elég csak a látszat, és ha nem elég nyilvánvaló a visszaélés, úgy az „elmegy”. Én belátom, hogy nagy különbség van aközött, hogy valakitől a pénztárcáját úgy veszik el, hogy közben még bántalmazzák is, vagy csak egyszerűen „kizsebelik”. Amennyiben azonban a dolog lényegét abban jelöljük meg, hogy mindkettő „lopás” akkor az „erőszakmentesség” jelentősége eltörpül. A hasonlat természetesen nem arra utal, hogy vagyon elleni bűncselekmény valósul(t) meg városunkban, hanem csak arra, nekünk az is fájdalmas lesz, ha egy utólagos ellenőrzés később fogja megállapítani a szabálytalanságot, s annak anyagi terhét nekünk kell viselni.

Ez lehet, hogy Brüsszelben nem, de Veszprémben igen fontos szempont.

Veszprém, 2013. augusztus 15.

Tisztelettel: Katanics Sándor

Veszprém MJ Város, önkormányzati képviselő

Figyelem! Friss információ!

Ez van fenn az NFĂś honlapon.

Pályázó neve: Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata

Projekt megnevezése: Veszprém Integrált Városfejlesztés - A belváros funkcióbővítő rehabilitációja I. ütem

Pályázat neve: 3.1.1/D Megyei jogú városok integrált városfejlesztési stratégiája megvalósításának támogatása

Forrás megnevezése: ERFA

Az ERFA=Európai Regionális Fejlesztési Alap

Azt írja a porfolio.hu, hogy "Felfüggesztették az uniós támogatásokat Magyarország számára"

"Három uniós forrásból, az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, a kohéziós alapból és az Európai Szociális Alapból függesztette fel ideiglenesen az Európai Bizottság a Magyarországnak folyósítandó támogatások kifizetését - közölte egy név nélkül nyilatkozó bizottsági forrás kedden az MTI-vel."

Akkor most mi van?

Vissza...