Mivel a mĂşlĂł idĹ‘ az ilyen költsĂ©ges projektek esetĂ©ben igen fontos tĂ©nyezĹ‘, pár hĂłnap elteltĂ©vel több más fĂłrumhoz- Ăgy az EurĂłpai UniĂł ebben az ĂĽgyben illetĂ©kes egyik biztosához- is levĂ©lben fordultam.
KĂ©rdĂ©seim okakĂ©nt ezt Ărtam: „TörvĂ©nytisztelĹ‘ állampolgárkĂ©nt s város jövĹ‘jĂ©Ă©rt aggĂłdĂł kĂ©pviselĹ‘kĂ©nt azĂ©rt fordultam Ă–nökhöz, hogy kiderĂĽljön, szabályszerű-e a megállapodástervezet, hisz ha utĂłlag derĂĽl ki az esetleges szabálytalanság, VeszprĂ©m nem lenne kĂ©pes a belvárosi projekt uniĂłs támogatásainak a visszafizetĂ©sĂ©re. Márpedig a Hangvilla Ă©pĂtĂ©se körĂĽli esetleg szabálytalanság az egĂ©sz belvárosi rehabilitáciĂłt is veszĂ©lyezteti. Szerettem volna idĹ‘ben a megfelelĹ‘ fĂłrumoktĂłl meggyĹ‘zĹ‘dni arrĂłl, hogy minden rendben zajlik-e, miután a város illetĂ©kesei nem voltak hajlandĂłak komolyan venni kĂ©rdĂ©seimet.”
Nos, a biztosi válaszlevĂ©l lĂ©nyegĂ©t a Magyar Narancs is megĂrta jĂşlius vĂ©gi számában.
„Katanics a Nemzeti FejlesztĂ©si ĂśgynöksĂ©gnek is jelezte a vĂ©lt anomáliákat, de márciusban kĂĽldött levelĂ©re mĂ©g nem kapott választ. Az EurĂłpai Bizottság Regionális Ă©s VárosfejlesztĂ©si Politikai FĹ‘igazgatĂłság szintĂ©n nem találta aggályosnak a beruházás finanszĂrozási modelljĂ©t. Johannes Hahn uniĂłs biztos jĂşlius 16-án kĂĽldött válaszát az NFĂś-tĹ‘l kapott felvilágosĂtásra alapozta. Eszerint megkeresĂ©sĂĽkre az irányĂtĂł hatĂłság visszaigazolta, hogy a VeszprĂ©m Integrált VárosfejlesztĂ©se keretĂ©ben a megjelölt projektelem kivitelezĂ©se folyamatban van, s a projekt szempontjábĂłl rendben találhatĂł. „Továbbá tájĂ©koztatást kaptunk arrĂłl is, hogy a projekt benyĂşjtásakor a konzorciumi tag megfelelĹ‘en igazolta a tulajdonviszonyokat s megfelelt a jogosultsági feltĂ©teleknek. Ezen oknál fogva az EurĂłpai Bizottság nem fogja a tovább vizsgálni a projekt jogosultságát” – közölte a biztos, aki az NFĂś-höz irányĂtotta a kĂ©pviselĹ‘t. Ami a jogtalan kezessĂ©gvállalás, a bĂşjtatott államit támogatást megvalĂłsulását illet, lehetĹ‘sĂ©gĂ©t illeti, ennek megvizsgálása Ă©rdekĂ©ben azt javasolták, forduljon a Versenypolitika FĹ‘igazgatĂłsághoz.”
Nos, további fĂłrumokhoz, Ăgy a Versenypolitikai FĹ‘igazgatĂłsághoz sem fordulok. Ha az uniĂłs biztosnak megfelel az NFĂś-tĹ‘l kapott felvilágosĂtás, amit hozzám persze azĂłta sem kĂĽldtek el, szerintem Ă©rdemben Ă©n már tĂ©nyleg semmit sem tehetek. S ezek után azt remĂ©lem a megyei fĹ‘ĂĽgyĂ©szsĂ©gnĂ©l mĂ©g mindig megválaszolásra várĂł levelemben leĂrtak sem okozhatnak Ăşjabb Ă©s váratlan anomáliákat.
Az egész NFÜ működése persze felvethet még jogos kritikákat.
A 168ora.hu-n tegnap jelent meg egy Ărás.
„MeglepĹ‘ Ĺ‘szintesĂ©ggel, viszont a pártjátĂłl megszokott sajátos magyarázattal adta elĹ‘ Lázár János, hogy ezermilliárd forintnyi uniĂłs támogatás kerĂĽlt veszĂ©lybe a fejlesztĂ©si pĂ©nzek lassĂş lehĂvása Ă©s a folyamat során elkövetett szabálytalanságok miatt. ArrĂłl nem beszĂ©lt, hogy ezĂ©rt az NFĂś elmĂşlt három Ă©vi, zaklatott működĂ©se a felelĹ‘s.
A nemrĂ©giben a MiniszterelnöksĂ©ghez kerĂĽlt Nemzeti FejlesztĂ©si ĂśgynöksĂ©get felĂĽgyelĹ‘ államtitkár számos korábbi kormányzati tájĂ©koztatást cáfolva vĂ©gre Ĺ‘szintĂ©n beszĂ©lt az uniĂłs pĂ©nzek lehĂvása körĂĽli problĂ©mákrĂłl. MegerĹ‘sĂtette, amit egyĂ©bkĂ©nt már tudtunk, hogy BrĂĽsszel a 15 kiemelt operatĂv program közĂĽl 13-ban emelt kifogást szabálytalanságok miatt Ă©s nem hajlandĂł a pĂ©nzeket folyĂłsĂtani. Ezzel csaknem 600 milliárd forinttĂłl eshetĂĽnk el, ami számos projekt leállásához vezethet. Lázár azt is elmondta, hogy az eddigi gyĹ‘zelmi jelentĂ©sek ellenĂ©re alig van esĂ©ly az erre a ciklusra nekĂĽnk járĂł keretek lehĂvására, mivel mintegy 500 milliárd forintnyi támogatásra mĂ©g a pályázatokat sem Ărták ki.”
MegnĂ©zve az NFĂś honlapján a VeszprĂ©m Integrált VárosfejlesztĂ©s - A belváros funkciĂłbĹ‘vĂtĹ‘ rehabilitáciĂłja I. ĂĽtem aktuális állapotát, a kifizetĂ©s adatokkal kapcsolatosan az alábbiakat láthatjuk:
Szerződött összeg:
|
1 758 955 054 FtÂ
|
Kifizetett előleg összesen:
|
177 772 942 FtÂ
|
Számla alapú kifizetés összesen:
|
505 800 144 FtÂ
|
Utolsó kifizetés dátuma:
|
2013.08.07Â
|
Bár a kivitelezĂ©s papĂrforma szerint lassan már a vĂ©gĂ©nĂ©l tart, alig három hĂłnap mĂşlva lejár a határidĹ‘, a kifizetĂ©sekkel jelentĹ‘s elmaradásban vannak. MĂ©g több mint egymilliárd forint- a projekt teljes költsĂ©gĂ©nek a nagyobb rĂ©sze-mĂ©g nem kerĂĽlt rendezĂ©sre.
A mai napon-segĂtĹ‘immel elĹ‘zetesen egyeztetve- ezt a levelet kĂĽldtem válaszlevĂ©lkĂ©nt Ă©s az ĂĽgy lezárásakĂ©nt a cĂmzetteknek.
Johannes HAHN biztos úr, Jacobus ENGWEGEN főosztályvezető úr
 Tisztelt Biztos úr!
Tisztelt Főosztályvezető úr!
ElnĂ©zĂ©st, hogy ismĂ©telten visszatĂ©rek a „Magyarország-VeszprĂ©m-Hangvilla” tárgy megnevezĂ©ssel szerepeltetett ĂĽgyre, s ĂgĂ©rem ezt utoljára teszem.
Ennek alapvetően nem tartalmi, hanem teoretikus, szemléletbeli oka van.
Biztos Ăşr megbĂzásábĂłl a FĹ‘osztályvezetĹ‘ Ăşr által Ărt levĂ©l lĂ©nyege, hogy a „megosztott irányĂtás keretĂ©ben megvalĂłsĂtott fejlesztĂ©sek egy rĂ©szĂ©nĂ©l – s Ăgy jelen esetben is – ezen hatáskör gyakorlása abban áll, hogy a Bizottság az adott ország irányĂtási Ă©s ellenĹ‘rzĂ©si rendszerĂ©nek a működĂ©sĂ©t ellenĹ‘rzi”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a magyar Nemzetgazdasági MinisztĂ©rium FĹ‘igazgatĂłsága jelentĂ©st kĂĽld BrĂĽsszelbe, – s a mi esetĂĽnkben – arra a meggyĹ‘zĹ‘dĂ©sre jutott, hogy az irányĂtási Ă©s az ellenĹ‘rzĂ©si rendszer rendben működik. Levelem hatására Ă–nök ennĂ©l továbbmentek, s a „jelzett szabálytalanságok ĂĽgyĂ©ben” felvilágosĂtást kĂ©rtem az NFĂś-tĹ‘l. AttĂłl a magyar állami szervezettĹ‘l, amelyiknek elemi Ă©rdeke, hogy minden rendben találjon Ă©s azt Ăgy is jelentse le. Jelen esetben is ez törtĂ©nt, visszaigazolták, hogy „a projekt szempontjábĂłl mindent rendben találtak, annak kivitelezĂ©se folyamatban van”. Ennek alátámasztására mĂ©g azt is megjegyeztĂ©k, hogy „a projekt benyĂşjtásakor a konzorciumi tag megfelelĹ‘en igazolta a tulajdonviszonyokat, megfelelt a jogosultsági feltĂ©teleknek”.
Az EurĂłpai Bizottság – az Ă–nök által Ăgy levont következtetĂ©s alapján Ă©s álláspont szerint – Ăgy „nem fogja tovább vizsgálni a projekt jogosultságát”.
Tisztelt Biztos úr! Tisztelt Főosztályvezető úr!
A történet itt tehát – legalábbis az Önök számára – ezek szerint véget ért…
Mint fent emlĂtettem Ă©n is lezártnak tekintem, pusztán arra hĂvnám fel a figyelmĂĽket, hogy amennyiben beigazolĂłdna valĂłtlan, illetve megtĂ©vesztĹ‘ adatok alapján jutottak erre a következtetĂ©sre, Ăşgy nem hivatkozhatnak arra, hogy mindez a minisztĂ©riumi AuditálĂł FĹ‘igazgatĂłság, illetve az NFĂś felelĹ‘ssĂ©ge. Mint fent levezettem számukra az az elemi Ă©rdek, hogy a projekt körĂĽl „mindent rendben találjanak” VeszprĂ©m Város regnálĂł vezetĂ©se ugyanĂgy gondolkodik, a projektet „minden áron meg kell valĂłsĂtani”. AttĂłl sem „riadnak vissza”, hogy ezt oly mĂłdon tegyĂ©k, ahogy teszik.
AnĂ©lkĂĽl, hogy ismĂ©tlĂ©sbe bocsátkoznĂ©k, csak cĂmszavakban:
- a tulajdonviszonyok igazolásakor már eldöntött volt, hogy a projekt végére, illetve azt követően, hogy kerül át önkormányzati tulajdonba az, ami akkor még magántulajdon volt,
- ennek Ă©rdekĂ©ben, hogy fognak 6 Ă©v után (4+2) Ă©lni az opciĂłs joggal, amelyre a magyar törvĂ©nyek 5 Ă©vet biztosĂtanak,
- az önkormányzati kĂ©szfizetĹ‘ kezessĂ©g gyakorlatilag eljelentĂ©ktelenĂti a feltĂ©tel szerinti magántulajdonosi befektetĂ©s kockázatát, hiszen nem Ĺ‘ kell, hogy helytálljon, mint ahogy az ĂĽzemeltetĂ©st sem Ĺ‘ fogja biztosĂtani,
- ugyanĂgy kerĂĽlt „kiváltásra” az eredeti projektben szereplĹ‘ parkolĂłház megĂ©pĂtĂ©sĂ©re vállalkozĂł magántulajdonĂş cĂ©g, egy önkormányzatival, ami áttĂ©telesen – de valĂłjában – ugyancsak önkormányzati tulajdonba kerĂĽlĂ©st jelent,
- és akkor még nem beszéltünk azokról a meg (és meg nem) valósult kulturális programelemekről, amelyek ugyancsak ezen városfejlesztési projekt részét képezték.
Azt kell tehát tudomásul vennem, hogy az EU-nak elĂ©g csak a látszat, Ă©s ha nem elĂ©g nyilvánvalĂł a visszaĂ©lĂ©s, Ăşgy az „elmegy”. Én belátom, hogy nagy kĂĽlönbsĂ©g van aközött, hogy valakitĹ‘l a pĂ©nztárcáját Ăşgy veszik el, hogy közben mĂ©g bántalmazzák is, vagy csak egyszerűen „kizsebelik”. Amennyiben azonban a dolog lĂ©nyegĂ©t abban jelöljĂĽk meg, hogy mindkettĹ‘ „lopás” akkor az „erĹ‘szakmentessĂ©g” jelentĹ‘sĂ©ge eltörpĂĽl. A hasonlat termĂ©szetesen nem arra utal, hogy vagyon elleni bűncselekmĂ©ny valĂłsul(t) meg városunkban, hanem csak arra, nekĂĽnk az is fájdalmas lesz, ha egy utĂłlagos ellenĹ‘rzĂ©s kĂ©sĹ‘bb fogja megállapĂtani a szabálytalanságot, s annak anyagi terhĂ©t nekĂĽnk kell viselni.
Ez lehet, hogy Brüsszelben nem, de Veszprémben igen fontos szempont.
Veszprém, 2013. augusztus 15.
Tisztelettel: Katanics Sándor
Veszprém MJ Város, önkormányzati képviselő
Figyelem! Friss információ!
Ez van fenn az NFĂś honlapon.
Pályázó neve: Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
Projekt megnevezĂ©se: VeszprĂ©m Integrált VárosfejlesztĂ©s - A belváros funkciĂłbĹ‘vĂtĹ‘ rehabilitáciĂłja I. ĂĽtem
Pályázat neve: 3.1.1/D Megyei jogĂş városok integrált városfejlesztĂ©si stratĂ©giája megvalĂłsĂtásának támogatása
Forrás megnevezése: ERFA
Az ERFA=Európai Regionális Fejlesztési Alap
Azt Ărja a porfolio.hu, hogy "FelfĂĽggesztettĂ©k az uniĂłs támogatásokat Magyarország számára"
"Három uniĂłs forrásbĂłl, az EurĂłpai Regionális FejlesztĂ©si AlapbĂłl, a kohĂ©ziĂłs alapbĂłl Ă©s az EurĂłpai Szociális AlapbĂłl fĂĽggesztette fel ideiglenesen az EurĂłpai Bizottság a Magyarországnak folyĂłsĂtandĂł támogatások kifizetĂ©sĂ©t - közölte egy nĂ©v nĂ©lkĂĽl nyilatkozĂł bizottsági forrás kedden az MTI-vel."
Akkor most mi van? |