Amit a „ komcsik” elrontottak?

2013-08-11 08:35:25

Négy évvel ezelőtt a Márkót elkerülő autóút építésekor és átadása előtt volt egy kis politikai huzavona. Ekkor még (a Parlamentbe listáról bejutó) országgyűlési képviselő voltam. A térség egyéni választókerületben választást nyerő (2006-ban és 2010-ben is) országgyűlési képviselője, Dr. Horváth Zsolt, Dr. Horváth Balázs politikai utóda volt.

A 8-as út fejlesztéseként Márkót elkerülő szakasz megépítését sikernek tartottam. A Fideszes politikus inkább csak kritizálta. Vita leginkább a Bánd előtti szakasz zajvédőfallal történő ellátásának kérdése körül bontakozott ki.

2009 júniusában a helyszínen sajtótájékoztatót is tartottam. Erről így írtak a vehir.hu-n.

"Elkezdődött a 8-as út márkói elkerülő szakaszának műszaki átadás-átvétele, ám a közlekedőknek még várniuk kell a birtokbavételre.

Örülnünk kell annak, hogy hamarosan elkészül egy olyan fontos infrastrukturális fejlesztés, mint a 8-as főút márkói elkerülő szakasza – mondta Katanics Sándor képviselő kedd délelőtti helyszíni sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a végleges forgalomba helyezés után jelentősen csökkennek ezen a szakaszon a környezetterhelési problémák, javulnak a márkói és a bándi lakosok életkörülményei és mobilitási esélyei is.

Egy többmilliárdos beruházás műszaki átvétele nem pár órás, hanem meglehetősen hosszadalmas, precíz eljárás. A márkói elkerülővel kapcsolatosan (többek közt) meg kellett vizsgálni a híd statikus próbaterhelését (ez már május 24-én vasárnap meg is történt jó eredményekkel). A folytatásra (dinamikus próbaterhelésre mozgó teherrel) ma kerül sor.
A műszaki átadás-átvétel folyamán a hiányok pótlását is listázzák. Ezután 15-30 nap áll rendelkezésre a pótlásokra. Az első járművek bő egy hónap múlva (július eleje) hajthatnak át a hídon.

A vehir.hu Katanics Sándor képviselőtől azt is megtudta, hogy a szakaszt főútként egyelőre 90 km/h sebességgel, majd a szakhatósági engedélyek kézhezvétele után 110 km/h sebességgel használhatjuk.
Az építkezés során több fórumon is szóba került a környezetvédelem. A képviselő a sajtó rendelkezésére bocsátotta az ezzel kapcsolatos adatokat: eszerint a beruházás folyamán a munkaterületen (földdel borítva!) több helyen betontörmelék, kommunális hulladék került elő mintegy 8000 m3 mennyiségben. Ezt el kellett szállíttatni, de az arra alkalmas anyag az útalapba kerülhetett.

Emellett olajfogókat, s az esővíznek párologtató medencét is kialakítottak. Az útépítés során több mint 1500 fát, 40000 cserjét ültetnek, illetve ültettek ki. Az elkerülő út kardinális kérdése a zajhatás. Bánd térségében a zajmérésre július végén, augusztus elején kerül sor. Ha a mérések alapján a zajszint a határértéket túllépi, akkor a pontosan behatárolt hosszra a kivitelező zajvédő műtárgyat épít (ennek átfutási ideje minimum 6 hónap).

A 8-as főút új nyomvonala a falut (Márkó) déli irányból kerüli el, s a jelenlegi bándi kereszteződés előtt csatlakozik vissza. A 3,8 kilométeres szakaszon - a 2x2 sáv miatt - a márkói temető és a homokbánya között két, egyenként 276 méteres völgyhidat építettek. A teljes beruházási költség nem meghaladja az ötmilliárd forintot (4,9 Mrd)."

Dr. Horváth Zsolt (Fidesz) a honlapján a 2008. dec 19-i írásban feltett kérdésében is a zajvédőfal sorsával foglalkozik. Honlapján a kampány tetőfokán „Tíz pontban a 8-asért” címmel tartott sajtótájékoztatójának anyagát is érdemes elolvasni.

„A térség szempontjából stratégiailag fontos a 8-as főút fejlesztésének folytatása, biztosítva ezzel a balesetek megelőzését és a térség gazdasági feltárását – ez az első pontja az érintett települések képviselőiből álló érdekvédelmi szervezet által megfogalmazott elvárásoknak. Fontosnak tartják továbbá, hogy a fejlesztés során a Márkó-Körmend közötti szakaszon létesült „legkisebb keresztmetszet” minél hamarabb feloldódjon. Az egyesület szerint előre látható reálisan ütemezett fejlesztésekre van szükség. Elvárják, hogy a döntéshozók az egyeztetésekbe minden esetben vonják be a főút mellett található települések önkormányzatait. Az állásfoglalásban továbbá az is szerepel, hogy a 2X2 sávos főút megvalósulása esetén a le és felhajtókat úgy kell kialakítani, hogy ezáltal a legrövidebb úton lehessen megközelíteni a főút melletti településeket. A beruházás során a kivitelezők biztosítsanak szerviz-utat a térségben dolgozó gazdálkodók számára, hogy minden település elérhető legyen. A tagok alapelvként fogalmazták meg, hogy a fejlesztésekkel egyszerre, azokkal párhuzamosan kell megvalósítani a környezetvédelmi célú beruházásokat. „A márkóiak továbbra is nehezményezik, hogy elmaradt a zajvédő fal megépítése az elkerülő szakasz megépítése során, valamint már a bándiak is hiányolják, hogy a legújabb tervekben sem szerepel a zajvédő fal kiépítése, pedig az út közvetlenül a házak mellett halad el. A legújabb tervekben több olyan elem is szerepel, melyhez ragaszkodnak az érintettek, ilyen a Bánd-Herend csomópont, illetve a Herend-Szentgál csomópont, melyek megfelelő közlekedési utakat biztosítanak a biztonságos közlekedéshez, továbbá egy Herend melletti zajvédő fal és mellette egy önálló lehajtó, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra megközelítése biztosított legyen.”
Csak egy apró megjegyzés, nem értem miért volt olyan fontos a Márkót elkerülő út völgyhídja felőli zajvédelem. Aki a területet jól ismeri, nem igazán érti, miért akart a képviselő valójában a márkói temetőnek zajvédő falat építeni.

Horváth Zsolt a zajvédőfal építésével kapcsolatosan egy évvel később is kérdezett. A zaol.hu így ír erről. (Klikk ide.)

Bár ő volt az egyéni képviselő és én a listás, akkori kormánypárti politikus lévén én inkább cselekedni próbáltam. Bevallom, a bándi zajvédőfal ügyében (mert én csak azt, a Márkóit viszont nem szorgalmaztam) végül is sikertelen voltam.

Ma - négy év után- körbejártam újra az említett területet. (Márkó "hátborzongatóan" csendes. Vélhetően több útmenti vállalkozás is tönkrement, miután a főút már elkerüli.) Három éve a Fidesz kormányoz kétharmados többséggel. Számos példa mutatja, azt csinál, amit akar. Törvényeket ír át visszamenőleges hatállyal. Nem értem miért nem épült meg még mindig a Márkónál a zajvédőfal. S ami nagyobb baj, mert arra szerintem is szükség lett volna (bár én szakember ebben a kérdéskörben nem vagyok) miért nem épült meg a Bándnál a  védőfal? S egyáltalán történik valami manapság a 8-as tájékán?

Én egyelőre csak annak az eredményét látom, amit a Gyurcsány kormány idején a gyakori akadékoskodás ellenére sikerült megvalósítani.

Megjegyzés: Dr. Horváth Zsolt politikai tevékenysége- ha az ő esetében lehet egyáltalán ilyesmiről beszélni,- ebben a ciklusban megtörni látszik. Ő volt az a veszprémi országgyűlési képviselő, akit az ügyészség kérésére a Tisztelt Ház kiadott. A per még nem zárult le jogerős ítélettel. Akárhogyan is zárul, ma úgy tűnik a következő ciklusra Horváth Zsolttal a Fidesz nem számol. (Vélhetően azért olyan komolyan nem kell aggódni azon, hogy a képviselő a jövőben kenyér nélkül marad.) 

 

Vissza...