Mivel a parlament Ĺ‘szi ĂĽlĂ©sszaka csak szeptember elsĹ‘ hete után ĂĽl össze (az iskolakezdĂ©s meg ennĂ©l korábban van), Ăgy augusztus vĂ©gĂ©n lesz egy rendkĂvĂĽli parlamenti ĂĽlĂ©s a tanárok kedvĂ©Ă©rt.
Pillanatkép
A köznevelĂ©si törvĂ©ny kiindulĂł állapotkĂ©nt a pedagĂłgusgyakornok fizetĂ©sĂ©t a minimálbĂ©r kĂ©tszeresĂ©ben állapĂtja meg. Ehhez kapcsolva adja meg a nĂ©gy minĹ‘sĂ©gi fokozatot Ă©s a szolgálati idĹ‘t figyelembe vevĹ‘ szorzĂłszámokat. A sajtĂłközlemĂ©nyben megismert Ăşj bĂ©rtábla a minimálbĂ©r 200 százalĂ©ka helyett a fĹ‘iskolai vĂ©gzettsĂ©gűeknek 157,8, az egyetemi vĂ©gzettsĂ©gűeknek 172,9 százalĂ©kot szán. A kĂ©szĂĽlĹ‘ rendelet a törvĂ©nyben szereplĹ‘ nĂ©gy minĹ‘sĂ©gi fokozatot egyáltalán nem alkalmazza, vagyis minden pedagĂłgus a PedagĂłgus I. fokozatba kerĂĽlhet csupán.
A törvĂ©nyben a minĹ‘sĂ©gi fokozat a gyakornoki státuszt követĹ‘en a PedagĂłgus I.-tĹ‘l a TudĂłstanárig terjed, Ă©s megszabja azt a minimális szolgálati idĹ‘t, amely a pedagĂłgust az egyĂ©b követelmĂ©nyek (minĹ‘sĂtĹ‘ vizsga, pedagĂłgus-szakvizsgát adĂł másoddiploma, PhD) meglĂ©te esetĂ©n az egyes fokozatokra jogosulttá teszi. Mindezek alapján a pedagĂłgus legkisebb fizetĂ©se a pályán töltött 3. Ă©v Ă©s az elsĹ‘ minĹ‘sĂtĹ‘ vizsga sikeres letĂ©tele után a minimálbĂ©r 240 százalĂ©ka lenne, mĂg a tudĂłstanár több mint 40 Ă©v szolgálati idĹ‘ után a minimálbĂ©r 530 százalĂ©kát kapná havonkĂ©nt, bruttĂłban.
A hatályos törvĂ©nyt mĂłdosĂtĂł rendelet bĂ©rtáblája – azon tĂşl, hogy mindenkit a PedagĂłgus I. fokozatba helyez – a szolgálati idĹ‘vel is máskĂ©pp bánik. A háromĂ©venkĂ©nti magasabb fizetĂ©si osztályba sorolás a törvĂ©nyben mindenhol azonos százalĂ©kos emelkedĂ©ssel jár a minĹ‘sĂ©gi kategĂłriákon belĂĽl. A hivatalos sajtĂłközlemĂ©nybĹ‘l megismert Ăşj bĂ©rtábla viszont a fizetĂ©si osztályok között egĂ©szen változatos százalĂ©kos növekedĂ©seket állapĂt meg.
A mĂ©g hatályos bĂ©rtábla szerinti fizetĂ©seket a tervek szerint 2017-ben Ă©rhetik el a tanárok, miközben jĂłl tudjuk, hogy az elmĂşlt öt Ă©vben a bĂ©rek rögzĂtve voltak, Ă©s az infláciĂłt sem követte semmifĂ©le automatizmus.
A sajtóközleményben a tanárok informálására a jelenleg még érvényben lévő Kjt.-bértáblát olvashatatlan minőségben tették közzé. Ez a táblázat a tervezett új bértábla fölött van, vagyis a jelenleg hatályos törvényben található életpályamodell bértábláját mintegy „kifelejtették” a tájékoztató anyagból. Mintha csak a közölt kettőt lenne szabad összevetni, mintha más opció nem is létezne.
A közlemĂ©ny szövege egyszerre hurráoptimista Ă©s kioktatĂł. Kicsaphatja a biztosĂtĂ©kot mindenkinĂ©l, aki nem csak a magára vonatkozĂł táblázati sorokat olvassa: „A bĂ©rkiegyenlĂtĂ©s Ă©rvĂ©nyre juttatja minĹ‘sĂ©gjavĂtĂł hatását azáltal, hogy felszámolja az aránytalan, már-már elfogadhatatlan nagyságrendű tĂşlmunka önkĂ©ntes vagy kĂ©nyszerű vállalásának lehetĹ‘sĂ©gĂ©t. Az extrĂ©m jövedelmeket eredmĂ©nyezĹ‘, gyakran kĂ©telyeket felvetĹ‘ átláthatatlan pĂłtlĂ©kok Ă©s egyĂ©b juttatások helyĂ©be a szĂnvonalas munkát, a gyermekek elĹ‘rehaladását támogatĂł, a pedagĂłgusok teljesĂtmĂ©nyĂ©t ösztönzĹ‘ megfelelĹ‘ bĂ©rezĂ©sű elĹ‘meneteli rendszer lĂ©p.” (KiemelĂ©sek tĹ‘lem – V. M.)
Pedig valójában arról van szó, hogy megint más és másképp történik, mint ahogy az érvényes köznevelési törvény szerint történni kellene. Ilyen szöveggel indoktrinálni, hülyét csinálni mindenkiből bizonyos klubokban azonnali botrányt okozna, és nem maradna következmények nélkül. De ez nem az a klub.
Nem vĂ©letlen, egyszeri hangulatkeltĹ‘ szövegrĹ‘l van szĂł; ennĂ©l is látványosabb szemĂ©rmetlensĂ©ggel hangoztatta ugyanezt a Klebelsberg Központ Az állam a pedagĂłgus-bĂ©remelĂ©ssel gondoskodik a kiszámĂthatĂł jövedelemrĹ‘l cĂmű közlemĂ©nyĂ©ben.
 Kit fizettek az alábbi mondatokért? – kérdezném
„A korábbi rendszerben egyes köznevelĂ©si intĂ©zmĂ©nyek nem minden álláshelyet töltöttek be, hanem tĂşlĂłra-kifizetĂ©sekkel kompenzálták az alacsony bĂ©reket. ĂŤgy nĂ©hány pedagĂłgus magasabb jövedelemhez jutott, ugyanakkor pályakezdĹ‘ fiatalok állás nĂ©lkĂĽl maradtak. Akik ezt az utat követtĂ©k, nemcsak a jogszabályi tĂşlĂłramaximumot sĂ©rtettĂ©k meg ezzel, hanem a pedagĂłgusok tĂşlterhelĂ©sĂ©vel a szĂnvonalas munkavĂ©gzĂ©st nehezĂtettĂ©k. PĂ©ldául egy dunántĂşli város általános iskolájának igazgatĂłja a kötelezĹ‘ 4 Ăłrája helyett heti 43 Ăłrát látott el, munkatársai között a kötelezĹ‘ 21 Ăłra helyett 47, 49 Ăłrában dolgozĂł gyĂłgypedagĂłgusokat is találtunk. Volt, aki 5 helyen vĂ©gzett munkát heti 50 Ăłrában a kötelezĹ‘ 22 Ăłra helyett. Több általános iskolai tanár tĂşlĂłrája haladta meg a havi száz Ăłrát, de akadt olyan közĂ©piskolai pedagĂłgus, akinek 172 Ăłra tĂşlmunkát számoltak el. Azok, akik ilyen tĂşlzott mĂ©rtĂ©kű többletjövedelemhez jutottak, Ă©rtelemszerűen a jövĹ‘ben ezekre a kiegĂ©szĂtĹ‘, minĹ‘sĂ©get nem tĂĽkrözĹ‘ juttatásokra nem számĂthatnak.”
NyilvánvalĂł ezek után, hogy az „egyes” pedagĂłgusok tehetnek a kisebb bĂ©remelĂ©srĹ‘l, a fiatalok munkanĂ©lkĂĽlisĂ©gĂ©rĹ‘l Ăşgy általában. ArrĂłl is, hogy olyan tĂşlmunkát vĂ©geztek „egyesek”, amit kĂĽlön megfizettek. Ha szeptembertĹ‘l egy tanár az alapfizetĂ©sĂ©Ă©rt hasonlĂł tĂşlmunkát kap a nyakába, akkor az nem tĂşlmunka többĂ©; Ă©s mindenki maradjon csöndben, hiszen ezek az egyĂ©bkĂ©nt elĂtĂ©lendĹ‘ pĂ©ldák is mutatják, hogy simán lehet heti 26 tanĂłrát leadni Ă©s 32 Ăłrát blokkolni az iskolában. A maradĂ©k nyolc Ăłra meg maga az Ă©rtelmisĂ©gi havaj.
 Az Ă©rvĂ©nyes narratĂva – Kanonizálás mindenáron
Az államtitkár asszony a Duna Tv Heti HĂrmondĂłjának jĂşlius 14-i adásában közel negyedĂłrán át magyarázta, hogy csak örĂĽlni szabad az országban páratlan bĂ©remelĂ©snek, Ă©s nyomatĂ©kkal közölte, hogy a munka törvĂ©nykönyvĂ©t alapul vĂ©ve semmifĂ©le megnövekedett munkaterhelĂ©srĹ‘l nincs szĂł. Ugyanakkor Ĺ‘ is elmondta azt a törtĂ©netet, miszerint van olyan pedagĂłgus, vezetĹ‘, aki 200-300 ezer forintnyi tĂşlmunkát számolt el, Ă©s annak most valĂłban nem nĹ‘ a jövedelme.
De hány szemĂ©lyrĹ‘l van szĂł, aki tĂşlzott jövedelemhez jutott? A Duna Tv-ben az államtitkártĂłl is hallottak alapján 1547-rĹ‘l (kiszámolták, nyilvános adat). A pedagĂłgusok durván 1 százalĂ©kárĂłl. Boldogabb Ă©s gazdagabb ország lennĂ©nk, ha az aktĂv nĂ©pessĂ©gnek csupán egy százalĂ©ka jutna tĂşlzott jövedelemhez.
TegyĂĽk fel, hogy 1 százalĂ©k valĂłban tĂşlzott jövedelemre tett szert Ăgy vagy Ăşgy. Akkor tessenek azt korrigálni, Ă©s ne a bĂ©rtábla, az Nkt. mĂłdosĂtását pertraktálni ilyen mĂłdon.
Augusztus elsejĂ©n Ăşjabb Ă©rvet hallhattunk az államtitkár asszonytĂłl a fenti dicsĹ‘ közlemĂ©nyek Ă©s nyilatkozatok után. Nevezetesen, hogy a csökkentett bĂ©remelĂ©s azĂ©rt van, mert a nem iskolákban tanĂtĂł, de pedagĂłgusi munkakörben foglalkoztatottakat – szakmai szolgáltatĂłkat, pedagĂłgiai intĂ©zetekben dolgozĂłkat – is beemeltĂ©k a bĂ©rtáblába. ArrĂłl nem esett szĂł, vajon a pedagĂłgusi Ă©letpályamodellbe is bekerĂĽltek-e, vagy csak a mostani bĂ©rrendezĂ©sbe. Ha az elĹ‘bbi az igaz, akkor Ă©rdekes lesz, hogyan fog működni számukra az a minĹ‘sĂtĂ©si protokoll, amit az iskolákban tanĂtĂł tanárokra dolgoztak ki oktatĂł-nevelĹ‘ munka Ă©rtĂ©kelĂ©sĂ©re.
Mindenki ismeri azt az Ă©rvelĂ©si hibát, amely a következtetĂ©st tĂşl kicsi vagy nem reprezentatĂv minta alapján vonja le. PĂ©ldával szĂłlva: bergengĂłc szomszĂ©dom mindig az Ă©n gyĂĽmölcsfámat dĂ©zsmálja. A bergengĂłc már csak ilyen lopĂłs fajta.
Tudjuk, léteztek és léteznek olyanok, akik szerint az a propaganda a jó, ami sikeres, és az a rossz, amely sikertelen. Szerintük a propagandának nem feladata az, hogy értelmes dolgokat mondjon, a feladata az, hogy sikeres legyen. Számos ismétléssel elhitethető, hogy a kör valójában egy négyzet.
Amit tudunk, Ă©s amit nem
 Mi a tanári lojalitás elnyerésének ára mindazon esztelen centralizáció után, ami már kész tény, részben átélt tapasztalat is, de aminek a java még hátravan? Nem tudjuk. Lehet, hogy havi nettó 10-20 vagy 30 ezer forint. Ez az egyik, de sajnos, nem a legfontosabb kérdés az újonnan megalkotott bértábla esetében.
A politikai vezetĂ©s szemlĂ©letĂ©t ismerve számukra nyilván fontos szempont, hogy az emberekkel elhitessĂ©k: a tanárok jelentĹ‘s bĂ©remelĂ©st kapnak a kormánytĂłl. A másik fontos szempont viszont az, hogy a költsĂ©gvetĂ©st a lehetĹ‘ legkevĂ©sbĂ© terhelje meg az Ă©letpályamodell immár torzĂtott változatának a bevezetĂ©se. A jelek szerint a kormány arra törekszik, hogy a mostani játszma vĂ©ge közel nullszaldĂłs legyen.
SzeretnĂ©k egy hosszĂş bájtok Ă©jszakáját a KLIK-ben. Nem azĂ©rt, hogy adatok vesszenek el, hanem azĂ©rt, hogy adatokat lehessen látni. SzeretnĂ©m pĂ©ldául látni, hogy a 62 Ă©v fölötti tanárok elzavarása Ă©s a tĂşlmunkák dĂjazásának eltörlĂ©se mennyit hozott a konyhára. SzeretnĂ©m látni, mennyit hoz vagy visz a jĂłváhagyandĂł Ăşj bĂ©rtábla Ă©s egy sor további mĂłdosĂtás (pĂ©ldául a pedagĂłgusasszisztensek számarányának változtatása). SzeretnĂ©m látni, hány általános iskola felsĹ‘ tagozatában nem lesz iskola-összevonás, holott az elĹ‘Ărt lĂ©tszámok szerint lennie kellene. A kisiskolák meghagyása eddig csak az elsĹ‘ nĂ©gy osztályra vonatkozott.
SzeretnĂ©m látni, pontosan hányan vannak azok a pedagĂłgusok, akik tĂz Ă©ven belĂĽl elĂ©rik a 62 Ă©ves kötelezĹ‘ nyugdĂjkorhatárt, Ă©s tovább nem lehetnek közalkalmazottak – vagy maradnak engedĂ©llyel, de az államnál marad a nyugdĂjuk. Rájuk már nem feltĂ©tlenĂĽl vonatkozik az Ă©letpályamodell, hanem maradni kĂ©nyszerĂĽlnek az eddigi közalkalmazotti (Kjt.) bĂ©rtábla-besorolásban.
SzeretnĂ©m látni, hogy hány álláskĂ©relem jutott el a KLIK-be. Milyen a korfája az egyes szaktárgyakat tanĂtĂłknak. Ezeket az adatokat olyanoknak adnám oda, akik mindezt összefĂĽggĂ©seikben tudják Ă©s akarják elemezni.
Nem lenne egyszerűbb?
Addig is nem lenne egyszerűbb kimondani, hogy 2013 szeptemberĂ©ben nem lesz minĹ‘sĂ©gi fokozat szerinti besorolás, Ă©s csakis az alapdiploma számĂt? Nem lenne egyszerűbb kimondani, hogy itt most tabula rasa van, mert a kormányzat Ăgy akarja? Hogy Ĺ‘ dönti el, ki mire Ă©rdemes?
Nem lenne egyszerűbb kimondani, hogy hiába van egy tanárnak szakvizsgája, doktori fokozata, egy ideig biztos, hogy a PedagĂłgus I. kategĂłriában kell dekkolnia? Hogy ez már önmagában is az eddigi szakmai, tudományos teljesĂtmĂ©nyek lenullázása? Hogy a diplomák, tudományos fokozatok akkor lesznek Ă©rvĂ©nyesek megint, ha az Ăşj minĹ‘sĂtĂ©sen is sikeresen tĂşljutnak? (Hogy mikor? EgytĹ‘l öt Ă©vig tartĂł idĹ‘intervallumban.)
Nem lenne egyszerűbb kimondani, hogy lesznek majd persze kivĂ©telek, mert a felállĂtandĂł minĹ‘sĂtĹ‘bizottságokban szakmai rĂ©szrĹ‘l (tehát nem igazgatási rĂ©szrĹ‘l) olyanoknak is kell ĂĽlni, akik legalább a PedagĂłgus II. fokozatban vannak? Erre lesznek a kiskapuk, hiszen az államigazgatási rendszer öt Ă©v alatt mindenkit minĹ‘sĂteni akar; az elsĹ‘ Ă©vben minĹ‘sĂtendĹ‘ tanárok száma a rendelettervezet szerint 30 ezer. Az eljárásokat a tervek szerint 2000 minĹ‘sĂtĹ‘ szemĂ©ly vĂ©gzi; ezek egy rĂ©sze igazgatási pozĂciĂłja rĂ©vĂ©n lesz tagja a minĹ‘sĂtĹ‘bizottságnak, de lesznek olyan kikĂ©pzett tanárok, akik a minĹ‘sĂtĂ©sre alkalmasĂtĂł tanfolyami papĂrok megszerzĂ©sĂ©vel magasabb besorolási pozĂciĂłbĂłl rajtolnak kollĂ©gáikhoz kĂ©pest, Ă©ppen azĂ©rt, hogy foroghasson a minĹ‘sĂtĂ©s kereke.
Nem lenne egyszerűbb kimondani, hogy a beharangozott bĂ©rtábla az elsĹ‘ pillanattĂłl irreális volt? Többek között arra kellett, hogy a törvĂ©nnyel szembeni jogos szakmai Ă©s politikai ellenállást társadalmilag elĂ©rdektelenĂtse, mondván, ekkora bĂ©remelĂ©s mellett ugyan miĂ©rt ágálnak az okosok. Nem lenne egyszerűbb kimondani, hogy a szĂĽksĂ©ges szakmai, pedagĂłgiai innováciĂłk sehol sincsenek? Nem lenne egyszerűbb kimondani, hogy amit társadalompolitikábĂłl, morálfilozĂłfiábĂłl, politikai filozĂłfiábĂłl bárki is tanult, kĂ©pviselt, az elfelejtendĹ‘?
Persze hogy nem lenne egyszerűbb, mert annak komoly ára lenne.
Forrás: Magyar Narancs |