Magyarországon a nemzeti konzervatĂv kormány igen elĂ©gedetten bĂşcsĂşzott el a nyári szĂĽnetre. Három Ă©vvel ezelĹ‘tti hivatalba lĂ©pĂ©se Ăłta ez volt az elsĹ‘ eset, hogy Orbán Viktor miniszterelnök ilyen bizakodĂłan ĂtĂ©lte meg nemzete helyzetĂ©t. Magyarország kimászott a gödörbĹ‘l, amelybe egykor a szocialisták taszĂtották – mondta a Fidesz polgári szövetsĂ©g frontembere. A nĂ©p kĂ©pviselĹ‘je már most EurĂłpa egyik legĂgĂ©retesebb nĂ©pgazdaságának látja az országát.
Itt az Ăłhaj a gondolat atyja, noha a kabinet legalábbis nĂ©hány pontban figyelemre mĂ©ltĂł haladást könyvelhet el. Kilenc Ă©v Ăłta elsĹ‘ Ăzben kerĂĽl ki Magyarország, az EU-Bizottság ajánlására, a tĂşlzottdeficit-eljárásbĂłl, amelybe krĂłnikus költsĂ©gvetĂ©si vĂ©tkeskĂ©nt maga vitte bele magát. EbbĹ‘l azonban nem vezethetĹ‘ le az, hogy Budapest pĂ©nzĂĽgypolitikailag kiválĂł teljesĂtmĂ©nyt nyĂşjt. A kis közĂ©p-eurĂłpai ország a gazdasági adataival mĂ©g mindig problĂ©más gyerek a tĂ©rsĂ©g berendezkedett piacai között.
Magyarország lezárja az IMF-fel való együttműködést
Az adĂłssághegy továbbra is a GDP több mint háromnegyedĂ©re rĂşg. A tĂşlzottdeficit-eljárásbĂłl valĂł kikerĂĽlĂ©s kereken fĂ©l tucat uniĂłs tagállamot Ă©rint, Ă©s fĹ‘leg az a politikai számĂtás áll mögötte, hogy a tömeges munkanĂ©lkĂĽlisĂ©g Ă©s a gazdasági pangás körĂĽlmĂ©nyei között teret adjanak a gazdasági növekedĂ©st jobban segĂtĹ‘ fiskális politikának. Az annyira kĂĽlönbözĹ‘ államokat tömörĂtĹ‘ EU szerkezetĂ©ben tĂşlságosan nagyra nĹ‘tt a szociális nyomás. A lĂ©pĂ©s egyelĹ‘re fĹ‘leg annyit jelent, hogy megszűnik a fenyegetĂ©s, hogy befagyasztják az uniĂłs pĂ©nzek kifizetĂ©sĂ©t.
Ilyen háttĂ©r elĹ‘tt a kormány vĂ©get vet az egyĂĽttműködĂ©snek a Nemzetközi Valutaalappal (IMF), amely az Ĺ‘ szemszögĂ©bĹ‘l elfogadhatatlan feltĂ©teleket támaszt. A segĂtsĂ©gnyĂşjtásrĂłl szĂłlĂł tárgyalások kĂ©t Ă©ve leálltak. Az országot nĂ©gy Ă©vvel ezelĹ‘tt a csĹ‘dtĹ‘l megmentĹ‘ IMF kiebrudalásával a Fidesz egy Ă©vvel a választások elĹ‘tt magához akarja ragadni a cselekvĂ©si szabadságot. Orbán számára ez a szolgaságbĂłl kivezetĹ‘ Ăşt.
Ettől függetlenül Magyarország, mint Európa sok más országa, kicsi, nyitott népgazdaság, és ezért függ a partnereitől. Sőt, a szomszédaihoz képest az ország  különösen rá van utalva a külkereskedelemre. Az export pedig közvetlenül az eurótérség és a világgazdaság konjunktúrájának a függvénye. Az elfordulás a Valutaalaptól az országnak esetleg pénzbe kerülhet, mert mostantól előreláthatólag magasabb kamatokat kell fizetnie.
Magyarország ugyan jelenleg jĂłl tudja finanszĂrozni magát a piacrĂłl, a kis nĂ©pgazdaság azonban kĂ©tsĂ©gkĂvĂĽl nem olyan egĂ©szsĂ©ges, hogy ki lehetne zárni a viszontlátást a Valutaalappal. Magyarország a forinttal a piacok játĂ©kszere marad, amelyek egy csapásra kellemetlen helyzetbe tudják hozni az országot. Éppen ezĂ©rt Orbán jĂłl tennĂ©, ha az IMF nyomása nĂ©lkĂĽl is vĂ©gre nekikezdene a szervezet által követelt reformoknak.
Több adóemelés, mint bármely más magyar kormánynál
Orbán bizakodását ugyanis semmi esetre sem fedezi meredek, felfelĂ© ĂvelĹ‘ fejlĹ‘dĂ©s. Magyarország kilátásai más országokhoz kĂ©pest továbbra is felhĹ‘sek. Miközben olyan fontos versenytársak, mint a Cseh Köztársaság Ă©s Szlovákia, továbbá Lengyelország idĂ©n alighanem akár egy százalĂ©kkal is növekednek, Magyarország legjobb esetben is csak Ă©ppen hogy kiemelkedik a stagnálásbĂłl. Ezzel szemben a kormány Ăşjra a növekedĂ©s Ăştján látja a gazdaságot.
A második Orbán-kabinet eddig már több adóemelést vezetett be, mint bármely más előző magyar kormány. Fantáziája e tekintetben határtalannak tűnik. Az államháztartás szanálása céljából a polgárokat és a vállalkozásokat számos új adóval terhelték meg. Ennek megfelelően a közteher továbbra is jóval nagyobb, mint a többi posztkommunista országban. Ezzel szemben a kiadási oldalon csak kevés dolog történik.
A befektetĹ‘k egyebek mellett ezĂ©rt is tekintenek vegyes Ă©rzelmekkel arra az országra, amely a vasfĂĽggöny lehullása után az Ă©ltanulĂł volt. Az ország jĂłlĂ©te szempontjábĂłl oly fontos kĂĽlföldi vállalatok, köztĂĽk legjelentĹ‘sebb csoportkĂ©nt a nĂ©metek joggal kifogásolják az adĂłterheket, Ă©s a kormány kiszámĂthatatlanságát. ElbizonytalanĂtĂł hatással vannak a törvĂ©nyi Ă©s adĂłzási keretfeltĂ©telek gyakori változtatásai. A folyĂł ĂĽzleteket, kĂĽlönösen a befektetĂ©seket nehezebb tervezni.
Ha a bizonytalanság tĂşl nagy, a befektetĂ©seket elhalasztják, feladják vagy más országokban valĂłsĂtják meg. Ez továbbra is akadályozza a Nyugat-EurĂłpához valĂł felzárkĂłzás folyamatát. Az egy fĹ‘re jutĂł GDP az EU-átlag kĂ©tharmadának felel meg. A volt keleti tömb más berendezkedett piacai e tĂ©ren már elĹ‘rĂ©bb járnak. Magyarországnak tehát sem a gazdasági fejlĹ‘dĂ©s abszolĂşt összehasonlĂtásában, sem a relatĂv jĂłlĂ©t terĂ©n nincs oka rá, hogy már tanĂtĂłmesternek állĂtsa be magát.
Forrás: Galamus.hu
|