Valerie J. Bunce, a Cornell Egyetem Ă©s Sharon L. Wolchik, a George Washington Egyetem professzora 2011-es, poszkommunista tekintĂ©lyelvű kormányzatok leváltásának sikeres Ă©s sikertelen kĂsĂ©rleteit magyarázĂł könyvĂ©ben (Defeating Authoritarian Leaders in Postcommunist Countries, Cambridge University Press) 9 országot – Szlovákiát, Horvátországot, Szerbiát, GrĂşziát, Kirgizisztánt, Ukrajnát, Ă–rmĂ©nyországot, Azerbajdzsánt Ă©s FehĂ©roroszországot – vizsgált. A 9 vizsgált országbĂłl a 6 sikeres eset (Szlovákia, Horvátország, Szerbia, GrĂşzia, Kirgizisztán Ă©s Ukrajna) is, a viszonylagosan szabad SzlovákiátĂłl a nyĂltan autoriter Szerbiáig Ă©s Kirgizisztánig, a politikai elnyomás legszĂ©lesebb spektrumát mutatta. A 9 ország rezsimeinek stabilitása Ă©s ereje is a demokratikus fordulat kĂsĂ©rletĂ©nek sikerĂ©tĹ‘l Ă©s kudarcátĂłl fĂĽggetlenĂĽl jelentĹ‘s változatosságot mutat. A gazdasági teljesĂtmĂ©ny sem magyarázza a rezsimek tĂşlĂ©lĂ©sei esĂ©lyeit, a sikeres csoportban találhatĂłk jelentĹ‘s gazdasági fejlĹ‘dĂ©st Ă©s stagnálást, visszaesĂ©st mutatĂł országok is. Fontos, hogy Ă–rmĂ©nyország kivĂ©telĂ©vel minden vizsgált országban a választások elĹ‘tti kĂ©t Ă©vben folyamatosan romlott a helyzet, azaz fokozĂłdott az elnyomás, illetve, ahogy Ă©ppen Szerbia Ă©s Kirgizisztán esete bizonyĂtja, az ellenzĂ©k igen autoriter rendszerekben is kĂ©pes volt a gyĹ‘zelemre. Ráadásul a rezsimek mind a „sikeres“, mind a „sikertelen“ csoportba tartozĂł országokban használtak erĹ‘szakot az ellenzĂ©kkel szemben (pĂ©ldául a Milosevics-rezsimhez 1998 Ă©s 2000 között legalább 20 politikai gyilkosság köthetĹ‘; Ukrajnában brutálisan meggyilkoltak egy ĂşjságĂrĂłt, Ă©s az ellenzĂ©k vezĂ©rĂ©t, Viktor JuscsenkĂłt megmĂ©rgeztĂ©k; Szlovákiában „csupán“ elrabolták a köztársasági elnök fiát, Ă©s az ĂĽgyet vizsgálĂł ĂĽgyĂ©sz kocsijára gyĂşjtĂłbombát dobtak).
Mi magyarázza tehát a sikert Ă©s a kudarcot? Bunce Ă©s Wolchik szerint a választások körĂĽli rövidebb távĂş dinamikában kell keresni a sikeres Ă©s sikertelen rendszerváltási kĂsĂ©rletek okait, hiszen mĂ©g a gyengĂ©bb, „szabadabb“ rezsimeket is meg kell verni a választásokon. A siker politikai feltĂ©teleit megvizsgálva a szerzĹ‘k arra jutottak, hogy a rezsimmel szemben állĂł politikai pártok Ă©s civil szervezetek gyĹ‘zelme azon mĂşlik, hogy kĂ©pesek-e az általuk „választási modellnek“ keresztelt stratĂ©gia alkalmazására. A választási modell elemei: ellenzĂ©ki egysĂ©g; ambIciĂłzus, országos kampány, mind a mĂ©diában, mind az utcán; választĂłi regisztráciĂłs kampányok; választĂłi rĂ©szvĂ©telre buzdĂtĂł kampányok; a választási bizottságokra nehezedĹ‘ nemzetközi nyomás; civil szervezetek, ifjĂşsági mozgalmak Ă©s az ellenzĂ©ki pártok közötti egyĂĽttműködĂ©s; közvĂ©lemĂ©ny-kutatások; exit pollok; párhuzamos szavazatszámlálás Ă©s választási megfigyelĂ©s. Ezt a stratĂ©giát a posztkommunista tĂ©rsĂ©gben minden egyes, a demokratikus erĹ‘k gyĹ‘zelmĂ©vel járĂł választáson alkalmazták. ElsĹ‘ látásra könnyen mondhatjuk, Magyarország mĂ©g nem tart itt, hogy erre lenne szĂĽksĂ©g. MeggyĹ‘zĹ‘dĂ©sem szerint azonban a modell, ha a jelenlegi magyar viszonyokra vetĂtjĂĽk, legalábbis megfontolásra Ă©rdemes. Vizsgáljuk meg sorban a modell egyes elemeit.
Ami az ellenzĂ©ki egysĂ©get illeti, a Fidesz szervezettsĂ©ge (Kubatov-listák), nyomasztĂł pĂ©nzĂĽgyi Ă©s mĂ©diafölĂ©nye, az Ăşj választási törvĂ©ny (amely aránytalanul a gyĹ‘ztest jutalmazza, nem beszĂ©lve a Fideszre szabott egyĂ©ni körzethatárokrĂłl Ă©s az egyfordulĂłssá alakĂtott rendszerrĹ‘l) mind racionális ösztönzĹ‘t jelentenek arra, hogy az ellenzĂ©k olyan választási egyĂĽttműködĂ©st hozzon lĂ©tre, amely maximálja az elĂ©rhetĹ‘ mandátumok számát, Ă©s minimalizálja az elveszĹ‘ szavazatokat. EnnĂ©l is fontosabb azonban, hogy a kormány vitatott Ă©s nĂ©pszerűtlen közpolitikája Ă©s az alkotmányos rendszer rombolása, a politikai hatalom tĂşlburjánzása, minden terĂĽletre valĂł betörĂ©se, ahogy az várhatĂł volt, növelte a választĂłi apátiát. Az ellenzĂ©k kĂ©ptelen a FideszbĹ‘l valĂł tömeges elfodulásbĂłl profitálni. Ez a politikai rendszerbĹ‘l valĂł általános kiábrándultság mellett a jelenlegi ellenzĂ©ki pártok más-más okbĂłl eredĹ‘ gyengesĂ©gĂ©vel, hitelessĂ©gi problĂ©máival magyarázhatĂł. A magyar ellenzĂ©k kĂsĂ©rtetiesen hasonlĂt a könyvben tárgyalt megosztott, rĂ©szben vagy egĂ©szben hiteltelen, a közvĂ©lemĂ©ny által nemhogy kormánykĂ©pesnek, hanem a gyĹ‘zelemre is esĂ©lytelennek tartott ellenzĂ©kekre. A Fidesszel szemben felállĂł ellenzĂ©ki egysĂ©gnek egy közös politikai programot is fel kell tudnia vázolni, gyĹ‘zelemre Ă©s kormányzásra kĂ©pesnek kell látszania. Az összefogás termĂ©szetesen nem jelenti az egyes pártok összeolvadását, önállĂłságuk feladását, hanem pragmatikus, az adott szituáciĂłnak, választási rendszernek, na meg a szereplĹ‘knek leginkább megfelelĹ‘ formát jelenti.
Kampányolni sem lesz könnyű az ellenzĂ©knek. A Fidesz választási törvĂ©nye sĂşlyosan korlátozza a választási kampány idejĂ©t Ă©s mĂ©rtĂ©kĂ©t. Az Ăşj törvĂ©ny szerint rádiĂłban Ă©s tĂ©vĂ©ben csak a közszolgálati mĂ©diában lehet majd kampányolni. A nyomtatott sajtĂłban Ă©s az interneten egyelĹ‘re nem tiltották be a kampányolást, de a kereskedelmi tĂ©vĂ©k Ă©s rádiĂłk kizárása a kampány radikális korlátozását jelenti. A tiltás Ă©s az idĹ‘beli korlátozás a kormányzati hirdetĂ©sekre termĂ©szetesen nem terjed ki. Bár eddig minden kormánypárt Ă©lt azzal az etikátlan eszközzel, hogy a kormány (vagyis a kĂĽlönbözĹ‘ minisztĂ©riumok, a miniszterelnöksĂ©g stb.) is beszállt a kampányba, ez a jelenlegi szabályok szerint 2014-ben a Fideszt soha nem látott mĂ©rtĂ©kű tisztessĂ©gtelen elĹ‘nyhöz fogja juttatni. A jelenlegi Magyarországhoz talán leginkább hasonlĂł 1998-as Szlovákiában ráadásul a legnĂ©zettebb kereskedelmi tĂ©vĂ© nyĂltan az ellenzĂ©knek kampányolt. Folyamatosan tudĂłsĂtott az – egyĂ©bkĂ©nt igen ötletes, „mĂ©diakĂ©pes” – ellenzĂ©ki kampányrĂłl, beszámolt a rezsim viselt dolgairĂłl. MeÄŤiar pártja azonban mĂ©g ezzel egyĂĽtt is a legnagyobb pártkĂ©nt kerĂĽlt ki a választásokbĂłl. Ezzel szemben a mai Magyarországon a kereskedelmi tĂ©vĂ©k a mĂ©diatörvĂ©ny Ă©s a mĂ©diahatĂłság nyomására teljesen apolitikusak, a kormány korrupciĂłgyanĂşs ĂĽgyeirĹ‘l hĂradĂłikban egy szĂł sem hangzik el. Az RTL Klub Ă©s a TV2 pĂ©ldául mĂ©g azt sem tartotta hĂrĂ©rtĂ©kűnek, hogy kiderĂĽlt, a miniszterelnök fĹ‘tanácsadĂłját garázdaságĂ©rt ĂtĂ©ltĂ©k el, mert a komoly harcművĂ©szeti mĂşlttal rendelkezĹ‘ Habony sĂşlyosan bántalmazott egy közĂ©pkorĂş házaspárt. Egy elemzĂ©s kimutatta, hogy a TV2-ben mĂ©g a közmĂ©diánál is kisebb teret kapott az utĂłbbi 20 Ă©v nyilvánvalĂłan egyik legnagyobb korrupciĂłs ĂĽgye, a „trafikmutyi”.
Ha mĂ©gis sikerĂĽlne egy ĂĽtĹ‘kĂ©pes kampányt összehoznia az egyesĂĽlt ellenzĂ©knek, az embereket el is kell vinni szavazni. Ebben a civil szervezetek, ifjĂşsági Ă©s diákmozgalmak szerepe felbecsĂĽlhetetlen. Szlovákiában a civil kezdemĂ©nyezĂ©s, az OK’98 kampánya nĂ©lkĂĽl nem sikerĂĽlt volna MeÄŤiart leváltani. A demokratikus minĹ‘sĂ©g romlása, a jĂłlĂ©ti rendszer leĂ©pĂtĂ©se ugyanis könnyen a választĂłi rĂ©szvĂ©tel csökkenĂ©sĂ©t eredmĂ©nyezheti, mint azt a közvĂ©lemĂ©ny-kutatási adatok hĂven tĂĽkrözik. KĂĽlönösen a fiatal választĂłk Ă©s a kormány intĂ©zkedĂ©sei által leginkább sĂşjtott rĂ©tegek távolmaradása jelent veszĂ©lyt az ellenzĂ©ki gyĹ‘zelemre. Tudatosan megtervezett, a meggyĹ‘zendĹ‘ választĂłi csoportokat pontosan felmĂ©rĹ‘, azokat megcĂ©lzĂł civil kampányra van szĂĽksĂ©g, amelynek nem szabad pártpolitikainak lennie, csakis a választĂłi rĂ©szvĂ©tel növelĂ©sĂ©re szabad irányulnia (ez önmagában ellenzĂ©ki jelleggel ruházza fel). Szlovákiában az amerikai „Rock the Vote” kampányt is átĂĽltettĂ©k, a legnĂ©pszerűbb könnyűzenei elĹ‘adĂłk turnĂ©zták vĂ©gig az országot választĂłi rĂ©szvĂ©telre buzdĂtva.
Az ellenzĂ©ki pártok Ă©s a civil mozgalmak közeledĂ©se, egyĂĽttműködĂ©se ma mĂ©g várat magára. A decemberben elĹ‘lĂ©pett civil mozgalom, amely sikerrel tudta a diáklázadást a humán szakmák általános tiltakozási mozgalmává szĂ©lesĂteni, megmutatta, hogy a magyar civil társadalom, ha ellehetetlenĂtik, ha a falhoz szorĂtják, kĂ©pes nagyszabásĂş akciĂłkat vĂ©grehajtani (egyĂ©bkĂ©nt ugyanis ezek az emberek a munkájukat vĂ©gzik, Ă©s nem tĂĽntetĂ©seket szerveznek). A diákok a tĂĽntetĂ©seiken megjelenĹ‘ politikusokat elzavarták, Ă©s ebben valĂłszĂnűleg inkább igazuk volt. Valamifajta, az ellenzĂ©kkel valĂł, a rezsimmel szembeni, akár pusztán informális egyĂĽttműködĂ©sre azonban szĂĽksĂ©g lesz. Az ellenzĂ©k Ă©s a civilek Ă©rdekei ugyanis abban megegyeznek, hogy mindnyájan a jogállamiság helyreállĂtásában Ă©rdekeltek, amely azonban kormányváltás nĂ©lkĂĽl elkĂ©pzelhetetlen. Ehhez pedig szabad választásokra Ă©s magas választĂłi rĂ©szvĂ©telre van szĂĽksĂ©g. A civileknek termĂ©szetesen továbbra sem kell Ă©s szabad politikusokat felengedniĂĽk a szĂnpadra vagy a Millához hasonlĂłan direkt pártpolitikai cĂ©lokat vállalniuk. Sokkal inkább meglĂ©vĹ‘ szervezeti erejĂĽket kell a választási regisztráciĂłs, illetve a rĂ©szvĂ©telre buzdĂtĂł kampányra felhasználniuk. Ráadásul, ahogy Sik Domonkos mĂşlt heti cikkĂ©ben itt a SzuverĂ©nen hangĂşlyozta, a civileknek Ă©s az ellenzĂ©knek konkrĂ©t szakpolitikai ĂĽgyek mentĂ©n is egymásra kell találniuk, hiszen a Fidesz-fĂ©le teljesen dilettáns, a valĂłsággal minden kapcsolatot elvesztett kör mániáit Ă©s elĹ‘ĂtĂ©leteit kifejezĹ‘ (pl. köz- Ă©s felsĹ‘oktatás, szociálpolitika) Ă©s/vagy a korrupciĂłt szolgálĂł (pl. trafikmutyi) „közpolitika-alkotással” szemben az Ă©rintett szakmákat kĂ©pviselĹ‘, a közvĂ©lemĂ©ny szemĂ©ben hiteles civilekkel egyĂĽtt lehet eredmĂ©nyesen fellĂ©pni. Az Ăgy szĂĽletĹ‘, valĂłban minĹ‘sĂ©gi program mellett legalább ilyen fontos, hogy Ăgy a Fidesz-fĂ©le agresszĂv, a hatalommal visszaĂ©lĹ‘ erĹ‘politikával szemben egy valĂłban más minĹ‘sĂ©get kĂ©pviselĹ‘ Ă©s működĹ‘, valĂłdi, kĂ©zzelfoghatĂł eredmĂ©nyekre vezetĹ‘ politikai kultĂşrát lehetne szembeállĂtani. A civileknek a jogállam helyreállĂtásában is fontos dolguk van. Ehhez persze nemcsak az ellenzĂ©ki pártoknak, hanem, ahogy arra Berkovits Balázs rámutatott, a civileknek is változtatniuk kell. A Fidesszel szemben állĂł politikai pártoknak Ă©s civileknek be kell bizonyĂtaniuk, hogy a minden fĂ©l Ă©rdekeit figyelembe vĂ©vĹ‘ kompromisszumok politikája, az Ă©rdekegyeztetĂ©s gyakran hosszadalmas folyamata igenis működik, sĹ‘t Ă©ppensĂ©ggel egy demokratikus társadalom alapja.
Mivel egyelĹ‘re a kormányzati milliárdokkal kitömött SzázadvĂ©g Ă©s NĂ©zĹ‘pont intĂ©zetek nem kaptak kizárĂłlagos jogot a közvĂ©lemĂ©ny-kutatásra, ebben a pontban Magyarország jĂłl áll. Az ellenzĂ©ki pártok által közösen megszervezett, rendesen felkĂ©szĂtett választási bizottsági tagokra Ă©s párhuzamos szavazatszámlálásra azonban nagyon nagy szĂĽksĂ©g lesz. Ma Magyarországon nem állnak fenn a szabad Ă©s tisztessĂ©ges választások intĂ©zmĂ©nyes garanciái (sem belföldön, ahol a választási eljárás tisztasága felett Ĺ‘rködni hivatott intĂ©zmĂ©nyrendszer minden szintjĂ©t a kormánypárt tartja ellenĹ‘rzĂ©se alatt, a nemzetközi megfigyelĹ‘k jelenlĂ©tĂ©t az Ăşj törvĂ©ny korlátozza, Ă©s a bĂrĂłságok fĂĽggetlensĂ©ge nem biztosĂtott, sem a kĂĽlhoni választás, ahol a szabályok rĂ©szben tisztázatlanok, a meglĂ©vĹ‘k pedig aggályokat vetnek fel). A magyar közvĂ©lemĂ©nyt fel kell kĂ©szĂteni arra, hogy elĹ‘fordulhatnak sĂşlyos visszaĂ©lĂ©sek, helyĂ©n kell lennie annak a megfigyelĹ‘i Ă©s szavazatszámlálĂłi hálĂłzatnak, amely hitelesen tudja a közvĂ©lemĂ©ny felĂ© jelezni, ha baj van. Ez nem azt jelenti, hogy a következĹ‘ választás nem lesz szabad Ă©s tisztessĂ©ges, „csupán“ azt, hogy akik ilyen választásokban Ă©rdekeltek, maguknak kell kiharcolniuk, ha nem akarnak, jobb hĂján, a kormány jĂłzan belátásában bizakodni.
A Bunce Ă©s Wolchik által leĂrt választĂłi modell tehát a magyar ellenzĂ©k Ă©s civil társadalom számára is megfontalandĂł. Magyarország mindazonáltal mĂ©g nem tart ott, mint a könyv legdemokratikusabb pĂ©ldája, az 1993 Ă©s 1998 közötti Szlovákia. Ez elsĹ‘ látásra a magyar ellenzĂ©knek kedvez, hiszen a magyar polgárok nincsenek hozzászokva elcsalt választásokhoz, politikai erĹ‘szakhoz, a mindenen tĂşlcsordulĂł, utoljára a kommunizmusban látott hatalmi koncentráciĂłra törĹ‘ posztkommunista rezsimhez. Magyarország EU-tagállam. A Fidesz kormányzati teljesĂtmĂ©nye minden mutatĂł szerint olyan rossz, hogy meg kellene buknia. A Fidesz azonban nem mutatja az összeomlás jeleit, a közvĂ©lemĂ©ny-kutatások szerint továbbra is vezet mind a teljes nĂ©pessĂ©gben, mind a biztos szavazĂł pártválasztĂłk között. A párt egysĂ©ge töretlen. Sok olyan pĂ©lda van, hogy tekintĂ©lyelvű, akár rendkĂvĂĽl nĂ©pszerűtlen, de nagyjábĂłl szabad választásokat tartĂł rezsimek stabilak tudnak maradni, az apátia Ă©s a rendkĂvĂĽl alacsony rĂ©szvĂ©tel miatt. A Fidesz pedig ezt pontosan tudva erre szabta az Ăşj választási rendszert. Ráadásul Magyarország EU- Ă©s NATO-tagsága valĂłjában inkább Ăşgy tűnik, az ellenzĂ©k esĂ©lyeit rontja, mert a Fidesz kihĂvĂłi nĂ©lkĂĽlözik a legerĹ‘sebb szimbĂłlumot, aminek a szlovák ellenzĂ©k 15 Ă©vvel ezelĹ‘tt birtokában volt: a Nyugathoz tartozás nagyon is konkrĂ©t ĂgĂ©retĂ©t. Szlovákia EU- Ă©s NATO-tagságának egyik feltĂ©tele MeÄŤiar bukása Ă©s az ország demokratizálĂłdása volt. A magyar ellenzĂ©knek nincs ilyen erĹ‘s ĂĽtĹ‘kártya, egysĂ©gesĂtĹ‘ „narratĂva” a kezĂ©ben, Ă©s egyelĹ‘re nem is találja, mit állĂtson szembe Orbán Magyarország-kĂ©pĂ©vel.
Ha szĂĽksĂ©ges, a Fidesz fel fogja venni a kesztyűt, Ă©s a magyar állam minden rendelkezĂ©sĂ©re állĂł eszközĂ©t az ellenzĂ©kre, Ă©s a nem kormányellenĹ‘rzĂ©s alatt állĂł mĂ©diára fogja ereszteni. KĂ©t pár ezres diáktĂĽntetĂ©s elĂ©g volt, hogy diákvezetĹ‘k szemĂ©lyes adataival Ă©ljen vissza a kormánypárti sajtĂł, Ă©s hogy egy jĂłl hangzĂł mondatĂ©rt (nincsenek keretszámok) a felsĹ‘oktatási rendszert az eredetinĂ©l is nagyobb válságba lökjĂ©k. Ez elĹ‘revetĂti, hogy mire lehet számĂtani, ha a hatalom elvesztĂ©se tĂ©nyleges lehetĹ‘sĂ©gnek fog tűnni. ArrĂłl nem is beszĂ©lve, hogy a Fidesz tud kampányolni, megvannak a választĂłk milliĂłinak adatait, pártszimpátiáját tartalmazĂł listái, Ă©s lesz pĂ©nz osztogatni is. Aki tehát arra számĂt, hogy a következĹ‘ választásokat nem megnyerni kell, hanem elĂ©g, ha a Fidesz veszĂt, ahogy az MSZP 2010-ben, keservesen csalĂłdni fog. Az ellenzĂ©ki gyĹ‘zelmet, ami a jogállamiság helyreállĂtásának szĂĽksĂ©ges, de nem elĂ©gsĂ©ges feltĂ©tele, nem adják ingyen.
Labanino Rafael
Forrás: www.szuveren.hu
|