Központi instrukciĂłk alapján kellett a fideszes önkormányzati vezetĹ‘knek a helyi kĂ©pviselĹ‘-testĂĽleti ĂĽlĂ©sen a rezsicsökkentĂ©srĹ‘l beszĂ©lniĂĽk – Ărtuk nĂ©hány napja. Javasolták azt is, hogy a helyi baloldali ellenzĂ©k vezetĹ‘it, kĂ©pviselĹ‘it hozzák olyan helyzetbe, amikor az intĂ©zkedĂ©srĹ‘l egyĂ©rtelműen állást kell foglalniuk, vagyis: kĂ©rjĂ©k Ĺ‘ket, hogy maguk is csatlakozzanak a Fidesz aláĂrás-gyűjtĂ©si akciĂłjához. Egy veszprĂ©mi várospolitikus ezzel kapcsolatban arra hĂvta fel a figyelmet, hogy elkĂ©pzelhetĹ‘: nemcsak a kĂ©rdĂ©s napirendre vĂ©telĂ©re, hanem a felszĂłlalás tartalmára vonatkozĂłan is kaptak a cĂmzettek nĂ©mi munĂciĂłt.
Katanics Sándor, VeszprĂ©m korábbi szocialista, jelenleg DK-s kĂ©pviselĹ‘je mindezzel összefĂĽggĂ©sben elmondta: valamikor április második felĂ©ben tájĂ©koztatták a testĂĽlet tagjait arrĂłl, hogy NĂ©medi Lajos alpolgármester másnap napirend elĹ‘tti felszĂłlalást tervez. A szervezeti Ă©s működĂ©si szabályzat szerint ilyenkor ismertetni kell, hogy a tĂ©ma elĹ‘adĂłja mirĹ‘l kĂván beszĂ©lni.
Ennek a rendelkezĂ©snek maradĂ©ktalanul eleget is tettek, tehát a kĂ©pviselĹ‘ket Ă©rtesĂtettĂ©k arrĂłl, hogy a város második embere a rezsicsökkentĂ©s kapcsán kĂ©r szĂłt. A mellĂ©kelt szöveget kinyitva Katanics azonban azzal szembesĂĽlt, hogy a dokumentumot eredetileg egy bizonyos SzabĂł Márk nevĂ©re bejegyzett számĂtĂłgĂ©pen kĂ©szĂtettĂ©k, aki viszont bizonyosan nem a polgármesteri hivatalban dolgozik.
KiderĂĽlt azt is, hogy az eredeti szöveg április 23-án 8 Ăłra 13 perckor keletkezett. Azt az alpolgármester titkárnĹ‘je másnap 7 Ăłra 48 perckor szerkesztette át, Ă©s erre a munkára összesen 1 perc 13 másodpercet fordĂtott – állĂtja a várospolitikus. EzĂ©rt Ăşgy vĂ©li, az Ărás nem helyben szĂĽletett, hanem máshonnan Ă©rkezhetett, mert ennyi idĹ‘ alatt legfeljebb arra volt lehetĹ‘sĂ©g, hogy beleĂrják a telepĂĽlĂ©s nevĂ©t.
A kĂ©pviselĹ‘ szerint ezt az álláspontot az is erĹ‘sĂti, hogy a kikĂĽldött anyagban az szerepel: a rezsicsökkentĂ©s mögĂ© „a magyar emberek, a veszprĂ©mi családok tĂz- Ă©s százezrei” sorakoztak fel. Csakhogy a város lakĂłinak száma összesen alig haladja meg a hatvanezret, s ez megint csak arra utal – amit Katanics elĹ‘bb a blogjában, majd a testĂĽleti ĂĽlĂ©sen is jelzett –, hogy valaki „besegĂthetett”.
Hogy ki, azt nem tudta kiderĂteni, mert hiába kĂ©rdezett rá, nem kapott választ. Az alpolgármester csak annyit jegyzett meg, arra gyanakszik, hogy ezt neki „belĂĽlrĹ‘l kotyogta ki” valaki.
Kár ebben az ĂĽgyben összeeskĂĽvĂ©s-elmĂ©letet kreálni – jelentette ki kĂ©rdĂ©sĂĽnkre a várospolitikus. Miután a szövegszerkesztĹ‘ program alapvetĹ‘ funkciĂłit ismeri, szerinte nem kellett sĂşgni senkinek ahhoz, hogy felismerje: az állĂtĂłlagos helyi kezdemĂ©nyezĂ©s mögött vĂ©lhetĹ‘en állhat valaki.
Katanics az ügy kapcsán felvetette azt is, hogy napirend előtti felszólalásra a szervezeti és működési szabályzat szerint csak a település életét közvetlenül érintő sürgős, a napirenden nem szereplő ügyekben kerület sor. A polgármester szerint a rezsicsökkentés pontosan ilyen kérdés, ezzel tehát hiába érvelt.
A helyi politikus szĂłvá tette ugyanakkor, hogy fideszes kĂ©pviselĹ‘társa a testĂĽleti ĂĽlĂ©sen a rezsicsökkentĂ©si akciĂłhoz valĂł csatlakozásra szĂłlĂtott fel, s mindjárt az aláĂrásgyűjtĹ‘ Ăvet is elĹ‘vette. Ăšgy gondolja, ha ezt egy ellenzĂ©ki kĂsĂ©relnĂ© meg, a polgármester bizonyára tiltakozna. EgyĂ©bkĂ©nt pedig nem is tartja helyĂ©nvalĂłnak, hogy egy közintĂ©zmĂ©ny hivatalos helyisĂ©gĂ©ben gyűjtsenek aláĂrásokat.
PĂ©terfalvi szerint kĂ©pviselĹ‘-testĂĽleti ĂĽlĂ©sen lehet aláĂrásokat gyűjteni
Katanincs ezĂ©rt a Nemzeti AdatvĂ©delmi Ă©s InformáciĂłszabadság HatĂłsághoz fordult, de hiába. PĂ©terfalvi Attila elnök arrĂłl tájĂ©koztatta ugyanis, hogy arra vonatkozĂłan, hol lehet aláĂrásokat – ajánlásokat – gyűjteni, csak a választási eljárási törvĂ©ny tartalmaz rendelkezĂ©seket, más hasonlĂł akciĂłkra azonban nincs szabályozás.
A közintĂ©zmĂ©nyekben törtĂ©nĹ‘ aláĂrásgyűjtĂ©s adatvĂ©delmi szempontbĂłl több aggályt is felvet – ismerte el –, hiszen ha „a munkavállalĂł aláĂrja az Ăvet, illetĹ‘leg ha megtagadja az aláĂrásgyűjtĹ‘ Ăv aláĂrását (…), kinyilvánĂtja politikai vĂ©lemĂ©nyĂ©t, amelybĹ‘l az aláĂrásgyűjtĂ©sben rĂ©szt vevĹ‘ szemĂ©lyek mellett az Ă©rintett munkáltatĂłja, felettesei Ă©s közvetlen munkatársai is rá vonatkozĂł következtetĂ©st vonhatnak le”.
Más a helyzet azonban egy képviselő-testületi ülésen, hiszen ott a választott képviselők politikai tevékenységet folytatnak, és „közszereplőként a politikai véleményükre vonatkozó adatok kezeléséhez való hozzájárulásukat eleve megadottnak kell tekintetni”.
Forrás: Nol.hu |