„Az állami fenntartásban működĹ‘ szakkĂ©pzĹ‘ iskolák irányĂtásával, működtetĂ©sĂ©vel a Klebelsberg IntĂ©zmĂ©nyfenntartĂł Központ (KLIK) keretein belĂĽl alapvetĹ‘, a működĂ©st ellehetetlenĂtĹ‘ problĂ©mák jelentkeznek. A KLIK jelenlegi struktĂşrájában a szakkĂ©pzĂ©s-átalakĂtás hatĂ©konysági cĂ©ljai elĂ©rhetetlenek, a KLIK nem kĂ©pes az elĹ‘Ărt intĂ©zmĂ©nyátalakĂtást vĂ©grehajtani, emiatt ellehetetlenĂĽl a szakkĂ©pzĹ‘ iskolák működĂ©se, a rendszerben helyrehozhatatlan károk jelentkeznek” – ezekkel a mondatokkal kezdĹ‘dik az a kormányzati anyag, amelyet a Nemzetgazdasági MinisztĂ©rium (NGM) kĂ©szĂtett a kabinet mĂşlt heti ĂĽlĂ©sĂ©re.
A Népszabadság birtokában lévő dokumentum emlékeztet arra, hogy a kormány május 8-i ülésén döntött „a szakképzéssel kapcsolatos hatásköröknek a nemzetgazdasági miniszter felelősségi körébe történő áthelyezéséről”. Az előterjesztés a hatáskörök áthelyezéséhez szükséges lépések és intézkedések megalapozását jelentő kérdéseket mutatja be.
A dokumentum kĂ©szĂtĹ‘i elismerik, hogy ha a szakkĂ©pzĹ‘ intĂ©zmĂ©nyek az NGM alá, vagyis egy Ăşj fenntartĂłi intĂ©zmĂ©nyhez kerĂĽlnek, azzal „a kormányzat tulajdonkĂ©ppen beismeri a KLIK rossz működĂ©sĂ©t a szakkĂ©pzĂ©s terĂ©n”. Az elĹ‘terjesztĂ©s szerint azonban kisebb a vesztesĂ©g a hibás döntĂ©sek beismerĂ©sĂ©vel, mint ha a helyzet megoldásával „várna” a kormány. A dokumentum szerint „a megoldás nem várathat magára sokáig, hiszen egy megbĂ©nulĂł szakkĂ©pzĹ‘ iskolai hálĂłzat is sĂşlyos kockázatot jelent”. A kormányzaton belĂĽli zűrzavarra jellemzĹ‘: pedagĂłgusnapon, vagyis nĂ©hány nappal azután, hogy ezt az elĹ‘terjesztĂ©st megtárgyalta a kabinet, Balog Zoltán minisztĂ©riumának köznevelĂ©sĂ©rt felelĹ‘s államtitkársága „Nagyobb biztonságot nyĂşjt a megĂşjĂtott köznevelĂ©s” cĂmmel adott ki közlemĂ©nyt, amelyben azt Ărják: „a kormány a társadalom többsĂ©gĂ©nek egyetĂ©rtĂ©sĂ©tĹ‘l kĂsĂ©rve (…) biztonságosabb Ă©s eredmĂ©nyesebb iskolarendszer lehetĹ‘sĂ©gĂ©t teremtette meg a köznevelĂ©s megĂşjĂtásával”.
Nos, hogy mennyire nem biztonságos ez az Ăşj iskolarendszer, azt Ă©ppen a birtokunkba jutott dokumentum bizonyĂtja. Diákok tĂzezreinek szakközĂ©piskolai Ă©s szakiskolai kĂ©pzĂ©se forog kockán. Ugyanakkor a kormányelĹ‘terjesztĂ©s rámutat egy másik problĂ©mára is, jelesĂĽl arra, hogy az NGM „konyhájában” e dokumentum szerint azt fĹ‘ztĂ©k ki, hogy mikĂ©nt tudna a minisztĂ©rium több százmilliárd forintnyi, korábban önkormányzati vagyon felett rendelkezni. A szöveg ugyanis hosszasan rĂ©szletezi, hogy a KLIK-nek nem sikerĂĽlt az államosĂtás során tekintettel lennie a szakkĂ©pzĹ‘ iskolák sajátosságaira, Ă©s nem hajtotta vĂ©gre a szakkĂ©pzĹ‘ iskolák integráciĂłját. A felmerĂĽlĹ‘ problĂ©mákat az NGM Ăşgy orvosolná, hogy a szakkĂ©pzĹ‘ iskolákat a saját fenntartásába helyeznĂ©.
Az elĹ‘terjesztĂ©s szövegĂ©nek Ă©rtelmezĂ©sĂ©hez SzĂĽdi János jogász, közoktatási szakĂ©rtĹ‘ segĂtsĂ©gĂ©t kĂ©rtĂĽk. SzĂĽdi emlĂ©keztet arra: a kormány elkĂ©pzelĂ©se az volt, hogy a szakkĂ©pzĹ‘ket összevonják, s megyĂ©nkĂ©nt egy kĂ©pzĹ‘intĂ©zmĂ©nyt működtetnek. Ezt a struktĂşrát kellett volna lĂ©trehoznia a KLIK-nek május 31-ig, ami a jelek szerint nem sikerĂĽlt.
– Torkukon akadt a falat – Ă©rtelmezi a jogász a helyzetet, utalva arra, hogy ez az elĹ‘terjesztĂ©s bizonyĂtja, az államosĂtás mennyire elkapkodott Ă©s elĹ‘kĂ©szĂtetlen volt. – TöbbfĂ©le szakkĂ©pzĹ‘ intĂ©zmĂ©ny van. Egy rĂ©szĂĽk megyei önkormányzati fenntartásban volt. Azokat tavaly államosĂtották, Ă©s átadták a megyei kormányhivatalok mellett szervezett fenntartĂłi központoknak. Az önkormányzati szakkĂ©pzĹ‘ iskolák idĂ©n január elsejĂ©vel kerĂĽltek a KLIK-hez. Sajátos a helyzetĂĽk az agrárszakkĂ©pzĹ‘ intĂ©zmĂ©nyeknek, amelyek január elsejĂ©vel ugyancsak átkerĂĽltek a KLIK-hez, de idĹ‘közben szĂĽletett egy kormányrendelet, amely agrárszakkĂ©pzĹ‘ iskolahálĂłzat kiĂ©pĂtĂ©sĂ©t Ărja elĹ‘. Ezek lĂ©trehozásán a VidĂ©kfejlesztĂ©si MinisztĂ©rium (VM) már dolgozik. Emellett vannak alapĂtványi szakiskolák, amelyek finanszĂrozása mĂ©g mindig bizonytalan, velĂĽk egyenkĂ©nt állapodik meg a szakkĂ©pzĂ©sĂ©rt felelĹ‘s miniszter – magyarázza a jogász. A NĂ©pszabadság talált is egy április közepi MTI-hĂrt, amely szerint a VM fenntartása alá 46 szakkĂ©pzĹ‘ iskola kerĂĽlt. Ezeknek egy röpke tanĂ©ven belĂĽl három fenntartĂłjuk is volt.
Szüdi János rámutat, az előterjesztés semmilyen információt nem közöl arról, hogy ha az NGM-hez kerülnek az iskolák, mi történik velük.
– Az államosĂtással január elsejĂ©tĹ‘l az Ăłvodák kivĂ©telĂ©vel az összes önkormányzati köznevelĂ©si intĂ©zmĂ©ny beolvadt a KLIK-be. Ezeknek az intĂ©zmĂ©nyeknek ezzel megszűnt polgárjogi Ă©rtelemben a jogi szemĂ©lyisĂ©gĂĽk, elveszĂtettĂ©k bĂ©rgazdálkodási jogaikat, nem rendelkeznek költsĂ©gvetĂ©ssel. Ha most a VM-hez, illetve az NGM-hez kerĂĽlnek iskolák, azzal visszakapják ezeket az elveszĂtett jogaikat? – teszi fel a kĂ©rdĂ©st, rávilágĂtva a kĂ©ptelen jogi helyzetre. – Hol van a forrás ahhoz, hogy a KLIK-bĹ‘l az NGM-hez kerĂĽljenek a szakiskolák? Az elĹ‘terjesztĂ©sben szĂł sincs arrĂłl, mi lesz azokkal a többcĂ©lĂş intĂ©zmĂ©nyekkel, ahol szakiskola, általános iskola Ă©s gimnázium működik egyĂĽtt. Ott a szakiskola átkerĂĽl az NGM-hez, a többi marad a KILK-nĂ©l? Nincs hatástanulmány az elĹ‘terjesztĂ©sben arrĂłl sem, hogy a tervezett fenntartĂłváltás összesen hány iskolát, hány pedagĂłgust Ă©s hány tanulĂłt Ă©rint. Ha átkerĂĽlnek a tanárok az NGM fenntartása alá, akkor a fizetĂ©sĂĽk is a tárcátĂłl jön majd? Hol van erre elkĂĽlönĂtett forrás? Az NGM-ben? Vagy a KLIK-tĹ‘l vesznek el pĂ©nzt, Ă©s azt csoportosĂtják a minisztĂ©riumba? Az idĂ©n beiskolázott tanulĂłkat hogy fogják bizonyĂtványhoz juttatni? – sorolja az elĹ‘terjesztĂ©sben fel sem vetett kĂ©rdĂ©seket a szakember, utalva arra: tartani lehet attĂłl, hogy alapvetĹ‘ adatok hiányában dönt majd a kormány.
A dokumentum elĹ‘nyösnek tartaná, ha 2014. január elsejĂ©vel kerĂĽlnĂ©nek át a szakiskolák az NGM fenntartásába, mert addig sem kell az intĂ©zmĂ©nyeknek a KLIK alatt működniĂĽk. ElĹ‘nyös továbbá azĂ©rt is, mert a jövĹ‘ tavaszi országgyűlĂ©si választások elĹ‘tt megtörtĂ©nne a fenntartĂłváltás. Kockázatnak nevezi ugyanakkor, hogy az „intĂ©zmĂ©nyátszervezĂ©s tanĂ©v közben alapvetĹ‘en veszĂ©lyezteti az intĂ©zmĂ©nyek működĂ©sĂ©t”. Érdekes, hogy a közoktatás teljes államosĂtásakor e szempont nem merĂĽlt fel, Ăgy az iskolák a tanĂ©v kellĹ‘s közepĂ©n kerĂĽltek a KLIK-hez, hiába figyelmeztettĂ©k a szakszervezetek Ă©s szakmai szervezetek e totális központosĂtás közvetlen felelĹ‘sĂ©t, Orbán Viktor miniszterelnököt.
SzĂĽdi János mindemellett rámutat az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos helyzetre is. EmlĂ©keztet arra: az államosĂtás elĹ‘tt közvetlenĂĽl megalkotott, az intĂ©zmĂ©nyek átadás-átvĂ©telĂ©vel kapcsolatos törvĂ©ny szabályozza, hogy az iskolaĂ©pĂĽletek, eszközök, berendezĂ©sek olyan vagyontárgyak, amelyek önkormányzati tulajdonban maradnak, a KLIK-nek használati vagy kezelĹ‘i joga van ezek felett. Az NGM által Ărt elĹ‘terjesztĂ©s nem tĂ©r ki arra, ki rendelkezik majd az iskola vagyona felett. Nem kis összegekrĹ‘l van szĂł: az agrárkĂ©pzĂ©sre használt földterĂĽletek, az elmĂşlt Ă©vekben uniĂłs forrásokbĂłl felĂşjĂtott iskolaĂ©pĂĽletek, korszerű tanműhelyek több százmilliárdos vagyont tesznek ki. SzĂĽdi elkĂ©pzelhetĹ‘nek tartja, hogy mindezek szabályzásárĂłl kĂ©szĂĽl majd egy törvĂ©ny. De attĂłl, hogy lesz rá jogszabály, mĂ©giscsak az törtĂ©nik, hogy az önkormányzati vagyon a minisztĂ©rium rendelkezĂ©si körĂ©be kerĂĽl majd. – Az elĹ‘terjesztĂ©sben egy szĂł sem esik a tanulĂłk sorsárĂłl sem. Pedig Ă©vente körĂĽlbelĂĽl ötvenezer gyerek lĂ©p a szakkĂ©pzĂ©sbe –fogalmaz a jogász, aki szerint a zűrzavart jelzi, hogy a több ezer iskola fenntartĂłi jogával rendelkezĹ‘, százezer pedagĂłgust alkalmazĂł KLIK-nek mĂ©g mindig nincs alapĂtĂł okirata. – Vagyis az összes államosĂtott iskola jogilag nem lĂ©tezik, nem is adhatnának ki közokiratnak minĹ‘sĂĽlĹ‘ bizonyĂtványt – mondja, jelezve, fĂ©l Ă©vvel az államosĂtás után látszik igazán, mennyire átgondolatlan volt az egĂ©sz.
Ónody-Molnár Dóra
Forrás: Nol.hu |