A Kádártaiak után a Rátóton élőket is "hasba akasztották"

2013-04-06 09:23:25

Ezen a héten kedden és csütörtökön zajlott le Veszprémben a 2010 őszére egy választókerületté összeolvasztott, de valamikor önálló településként létező két városrész, Kádárta és Gyulafirátót önkormányzati képviselőjének lakossági fóruma. (A fotó régebbi fórumon készült.) 

A Fideszes képviselő Kádártán a Faluházban alig egy tucat ember (beleértve a rajta kívül még 4 részönkormányzati képviselőt is) előtt mesélt a kádártai "sikerekről". Szó szerint mesélt, hisz valóságos sikerek nem igazán akadnak. Talán a Lánci utcai kicsatlakozás első ütemének a megvalósítása. Ami persze csak a nevében Lánc(z)i utcai projekt. Jó sok pénzbe került (a 2012. évi költségvetési rendelet 2013. évi februári véglegesítése során közölt adat szerint erre közel 34 millió Ft-ot költöttek) és valójában  egy évtizedes adósságot rendeztek ezzel a beruházással el. S a valamikori ÉPSZÖV területén működő számos vállalkozás kulturált megközelítési lehetőségét teremtették meg. Ha nem tették volna meg, adóbevételektől eshetett volna el a város. A cselekvést a peres eljárásoktól való félelem is segítette. Az egyik vállalkozó annak idején a városnak magánterületeket adott át azért cserében, hogy megoldhatóvá váljon a vállalkozói területek kicsatlakozása a 82-es főúthoz, illetve a Kádártai körforgalomhoz. Még Dióssy László polgármestersége idején indult el ennek a problémának a kezelése, de az azt követő Debreczenyi Jánoshoz  kapcsolódó ciklus Fideszes többsége mindent megtett azért, hogy ez a fejlesztés félbemaradjon. Most, a bírósági eljárástól is félve szerencsére muszáj volt lépni. (Ezt adja tehát el Czaun igazi sikerként!) A Lánci utcaiak kicsatlakozása meg változatlanul várat magára. Továbbra is egy igencsak balesetveszélyes útkapcsolatot kénytelenek használni a Lánci utcában élők, hiszen a megújított részhez (I. ütem) vezető földút pocsék állapotban van. Akik az ÉPSZÖV előtti buszváróhoz igyekeznek, azok meg jobb ha viszik magukkal a munkahelyükre a váltócipőiket. S akik éjszaka járnak munkába, jobb ha zseblámpával indulnak útnak!

A többi fejlesztésről Czaunt érdemes idézni „sok apró javítás, amitől jobb itt élni”. Az, hogy mi a sok, megközelítés kérdése. S ha a szükséges karbantartások elvégzése nem kötelesség, hanem maga a siker, akkor nincs mit beszélni erről a továbbiakban! (Amíg ők voltak ellenzékben, ezeket a javítgatásokat egészen biztosan nem sikerként kezelték.)

A jövőre vonatkozóan is mondott egy szerinte biztatót. A Kádártai Falunap megszüntetése után, a Kádártai Faluház és az ott található kis klubkönyvtár "falun" belüli áttelepítését tervezi. Állítólag a tervezés papíron már meg is történt, csak a költöztetéshez nincs meg a szükséges pénzügyi fedezet. A Faluház most egy a városrész életében kedves, otthonos hely. A volt TSZ étterembe azért akarják szerintem átvinni, mert az azt működtető Közösség Kádártáért (Fidesz-közeli) Egyesület így tud majd több önkormányzati támogatáshoz jutni. Az, hogy ez egy ésszerűtlen és pazarló ötlet, hogy a Kádártai Séd mellől, a faluközpontból egy lényegesen rosszabb állapotú, barátságtalan épületbe vinnék így ezeket a helyi művelődést segítő fontos intézményeket, az meg azt remélik, igazán senkit sem érdekel. (Eddig a tervezésre- Kádártai Közösségi Ház rekonstrukciója címen- a költségvetési rendelet szerint elköltöttek 6 milió Ft-ot!)

A több mint másfél évtizeden át igazán sikeresen működő és népszerű június eleji Kádártai Falunapot, ami hagyományként élt már a településrészen, azért akarják felváltani a május közepi Kádártai Vigasságokkal, mert így a Közösség Kádártáért (Fidesz-közeli) Egyesület által pár éven keresztül eddig megszervezett -állításuk szerint „nagyságrendekkel látogatottabb”- Kádártai Gyereknapra épülhet. (Leírták a Kádártai Híres Újságban is.) Ez úgy hülyeség, ahogy van! Nem igazán lehet a fogalmak használatával tisztában az, aki ilyet állít! A nagyságrendekkel nagyobb az azt jelenti, hogy legalább két nagyságrenddel nagyobb, azaz minimum a százszorosa valaminek. Ha a falunapokon eddig átlagosan nyolcszáz, max. ezer fő volt a látogató, akkor a gyereknapokon 80-100 ezer fő vett szerintük részt Ugyan! :)

(Bővebben a Falunap megszüntetésével kapcsolatos véleményemről ide klikkelve olvashat!)

No, de nézzük Gyulafirátótot, ahol kb. három tucatnyian voltak kíváncsiak a helyi képviselő és a polgármester, meg alpolgármester ámulatba ejtő meséire!

Először is íme egy hír „Jó úton” címmel 2011.januárjából a Gyulafirátóti Részönkormányzat honlapjáról:

Jó úton (2011. jan. 14.)

„Jó ütemben halad a 82-es főút Gyulafirátótot és Kádártát elkerülő szakaszának előkészítése. Ez Gyulafirátót szempontjából nagyon fontos beruházás, hisz meg fogja szüntetni a teherautó-forgalmat a 82-es főút jelenlegi nyomvonalán, és nyaranta az északról a Balaton felé (vagy vissza) igyekvő turisták is elkerülik ezt a szakaszt; másrészt pedig így könnyen elérhetővé válik mind a 8-as főút, mind az M7-es autópálya, így Székesfehérvár és Budapest, de akár a Balaton is az itt lakók számára.
A már 20 éve tervezett, becslések szerint 1,3 milliárd forintos beruházás jelenleg az engedélyek jogerőre emelkedésének szakaszában van. Az adminisztratív munkák és egyeztetések várhatóan idén lezárulnak, és jövőre elkezdődhet a kivitelezés, ami a tervek szerint 2013-ban ér véget. Az út Gyulafirátótról, a Tik-hegy nevű zártkert és a falu közti területről indul, és a jelenlegi nagyfeszültségű kábel nyomvonala mellett, azzal párhuzamosan fut egészem a 8-as főúton már kiépített kétszintű, Litéri elágazóig. A munkálatok elkezdése előtt a beruházásról még részletes tájékoztatást adunk.”

Ugye érthető? 2011-ben azt ígérték, hogy 2013-ban készen lesz az elkerülő út. S most? Azt mondja a polgármester, a pénz sajnos még hiányzik. Mentegetőzik.

„Mikor valósulhat meg a 82-es út Gyulafirátótot elkerülő szakasza? - tette fel a kérdést egy lakos. A polgármester szerint a tervek készen állnak, az engedélyezés lefutott, már csak a pénz hiányzik. Hozzátette: a pénzügyi kormányzatnak nehéz döntéseket kellett meghoznia az elmúlt években, ennek esett áldozatul a 82-es út is, ami azonban továbbra is rajta van a tervezett beruházások listáján – közelebb vagyunk a megvalósuláshoz, mint pár évvel ezelőtt.

Forrás: Vehir.hu (Ahol a víz az úr)”

A félrebeszélés többi elemét -átverési szándékkal megformált állításokat- nem igazán van kedvem részletezni. Még annyit azért leírok, hogy a Kádártól Gyulafirátótig tartó kerékpárút szerintem miért nem épülhet meg. Kész tervek voltak a régi- a két falut összekötő- 82-es útvonala melletti kerékpárút létesítésére. Ezt az elképzelést Czaun János és Brányi Mária megfúrta. Nem tetszett nekik, hogy pár száz méterrel hosszabb lenne így az útvonal, mint a mai 82-es nyomvonala mellett. A jelentős szintkülönbség a két település között és a vasúti felüljáró szerintük nem akadály. Régebben olyan pályázatok jelentek meg, ahol a kerékpárutakhoz csak akkor adtak EU-s forrást, ha annak volt némi turisztikai jellege is. Kádártán átvezetett útvonal esetén a Kádártai-Séd nyomvonalát is követve lehetett volna kerékpárutat építeni. Ráadásul egy csapásra megoldódott volna a Győri utca egy részének csapadékvíz-elvezetési gondja. Hibába ígérgetik most, hogy majd lesz erre és így is megoldás! Közben meg jó drágán Veszprém jelentős anyagi hozzájárulásával egy gazdag településnek, Nemesvámosnak épül kerékpárút.

Képek a Lánci utca kicsatlakozásának első üteméről.

Egy 2012. szeptemberi sajtótájékoztatón (A Lánczi utca hosszú útja- helyesen egy utcanév-bizottsági döntés miatt Lánci u.) elhangzottak szerint:

Idén novemberben befejezik Kádártán a Lánczi utca építését. Brányi Mária alpolgármester és Czaun János Kádárta részönkormányzatának vezetője tartott a projektről sajtótájékoztatót a helyszínen.

A két politikus megköszönte egymásnak ( hát ez haláli! :)) az eddigi segítséget a megrekedt projekt újraindításában. Elhangzott, az elmúlt időszak tehetetlenségének vége, novemberben végre szabad utat kapnak az autósok. (Micsoda orbitális hazugság! Bravó!)

A tehetetlenkedők és a fejlesztés megakasztói éppen ők voltak, hisz a hír bejelentésekor már Czaun túl volt 4 év kudarcos alpolgármesterkedésen és 2 éve Kádárta képviselője (a Kádártán élők többségének akarata ellenére.) Brányi Mária meg 4 évnyi városfejlesztési bizottsági elnökösködés után csücsült be Czaun székébe.

Érdemes megnézni a képeket! Fogalmam sincs mi került itt 34 millió Ft-ba! S ez a projekt a Lánci utcában élők életét egy picinykét sem könnyítette meg. Amint már írtam, ez a projekt a volt ÉPSZÖV  területén működő vállalkozások 82-esre történő új kicsatlakozását oldotta csupán meg. Ha nem lépnek, akkor a magánterületet városnak átadó tulajdonos lezárta volna a magánútját a többi, a területén átközlekedő vállalkozó elől és ők bezárhatták volna a vállalkozásaikat. Így az önkormányzat lépéskényszerben volt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez a kicsiny útszakasz, járda, némi csapadékvíz-elvezető árok és pár villanyoszlop került 34 millióba?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Lánci utca valójában igen távol van a felújított szakasztól.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt lehet éjszaka a vaksötétben bóklászni, ha az ÉPSZÖV előtti buszváróhoz akar eljutni valaki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Lánci utcában élőknek maradt ez a balesetveszélyes kiközlekedési lehetőség.

Vissza...