A bölcsessĂ©g Ăşgy látszik eddig tartott! A városban működĹ‘ Ă©s rendszerint a veszprĂ©miek közĂĽl alig egytucatnyi embert megmozgatni kĂ©pes Jobbik rá tudta venni a döntĂ©shozĂłkat, hogy ezt a javaslatukat támogassa. NemrĂ©g egy közgyűlĂ©sen napirend elĹ‘tt kĂ©rdeztem rá a város polgármesterĂ©tĹ‘l, jĂł-e az, ha ezt a kĂ©rdĂ©st kĂ©pviselĹ‘-testĂĽlet helyett az önkormányzat egyik bizottsága dönti el csupán? Sajnos a város Fideszes polgármestere ebben nem látott semmi kivetnivalĂłt. Nem volt kĂ©pes átlátni, hogy az egĂ©sz város szegĂ©nysĂ©gi bizonyĂtványa lesz az, ha egy ilyen tábla kikerĂĽl. S elĂ©g durva sĂ©rtĂ©s a város lakĂłi számára, hogy ilyen dolgokba a vĂ©lemĂ©nyĂĽk semmit sem számĂt. S az mĂ©g durvább, hogy egy nyilvánvalĂł kisebbsĂ©g ráerĹ‘szakolja az akaratát a többsĂ©gre.
Mondhatnánk, nem igazán probléma ez. Hisz más települések határában is kihelyezésre kerültek ilyen táblák. Csak hát ott is ugyanazt jelzik, amit itt is. Körülbelül azt, hogy itt nem normális emberek laknak.
Ha normális emberek Ă©lnĂ©nek VeszprĂ©mben, akkor azok nem engednĂ©k, hogy politikai pártok a jelkĂ©prendszerĂĽket kirakják a telepĂĽlĂ©sĂĽk határába. A Jobbik most ezt teszi. S itt szeretnĂ©m megint leszögezni, a rovásĂrás megismertetĂ©sĂ©vel-azok számára, akik ezt meg akarják ismerni- nincs semmi bajom. A rĂ©sze a törtĂ©nelmĂĽnknek, mĂ©g ha számos álláspont akár az egykori, akár a mai használatával kapcsolatosan erĹ‘sen vitathatĂł.
A problĂ©ma azzal van, hogy egy rasszista, nyĂltan antidemokrata, Ă©s antiszemita párt valĂłjában csak eszközkĂ©nt használja arra, hogy -akár a kutyák a vizeletĂĽkkel a fán-Ĺ‘k is azt jelezzĂ©k, ez a telepĂĽlĂ©s is valĂłjában már az Ĺ‘ terĂĽletĂĽk.
Tudomásul kellene venni, hogy a telepĂĽlĂ©s határában a rovásĂrásos táblák megjelenĂ©sĂ©t a többsĂ©g a szĂ©lsĹ‘jobb jelenlĂ©tĂ©hez kapcsolja. 100 emberbĹ‘l szinte 100 nem ismeri fel a rovásĂrással Ărt betűk egyikĂ©t sem. Azt viszont mĂ©g egy erre tĂ©vedĹ‘ kĂĽlföldi is azonnal felfogja, mirĹ‘l szĂłl valĂłjában ez a tábla. S magában elkönyveli, itt is szĂ©lsĹ‘sĂ©ges nacionalisták Ă©lnek. Pedig itt is csak annyi törtĂ©nt, hogy a „farka csĂłválta” egy kicsit a kutyát! Akár a kettĹ‘s keresztek állĂtásával, ezzel is azt ĂĽzeni a Jobbik, Ĺ‘ itt bizony jelen van, s alkalomadtán a hatalomgyakorlásra is jelentkezik.
Hacsak a magyar identitást vagy valamifĂ©le kulturális identitást jeleznĂ©nek ezek a táblák, bánná a fene! Akárki akármit mond, ez valĂłjában a politikai identitásra utal, akár a kettĹ‘s keresztek felállĂtása, s nem más mindez, mint egy politikai mozgalom szimbĂłluma. S ezt a Fideszes városvezetĂ©s most ugyanĂşgy „megette”, ahogy „megettĂ©k” az elmĂşlt Ă©vekben a környezĹ‘, de akár az ország más terĂĽletein is a telepĂĽlĂ©sek vezetĹ‘i.
Mit lehet tenni mindezek után? Újra kell kezdeményezni a döntés felülvizsgálatát.
Amikor az engedĂ©ly megadásakor kĂ©rdĹ‘re vontam ezĂ©rt a polgármestert, már akkor is jeleztem, semmikĂ©ppen nem támogatnám a táblák önkĂ©nyes eltávolĂtását, megrongálását. Magam ilyet sohasem követnĂ©k el Ă©s másokat is arra kĂ©rek, ne bántsák ezeket a Jobbikot hirdetĹ‘ táblának látszĂł transzparenseket! A város vezetĂ©sĂ©nek a szĂ©gyene, hogy ezek a táblák ott lehetnek! S persze kicsit minden veszprĂ©miĂ© is. MĂ©gis törvĂ©nyes mĂłdon kell harcolni az eltávolĂtásáért! A Jobbik egyes gyűlölködĹ‘ tagjai a kettĹ‘s kereszt állĂtásakor is vádoltak áttĂ©telesen minket, engem azzal, hogy közĂĽnk lehet annak meggyalázásához. A VeszprĂ©mi 7 Napban a Jobbik városi elnöke a vád megfogalmazásig is eljutott. S annak ellenĂ©re, hogy mi ennek a gyanĂşsĂtgatásnak a visszautasĂtását azonnal jeleztĂĽk a hetilapnak, az errĹ‘l semmit sem Ărt.
ĂŤr viszont általában bĹ‘sĂ©gesen mindarrĂłl, amit a Jobbik a városban csinál. A legutĂłbbi számában pĂ©ldául a kokárdaosztogatĂł akciĂłjukrĂłl. S arrĂłl, megalakult a Jobbik ifjĂşsági tagozata, akik a kokárdaosztogatást is magukra vállalták. ArrĂłl viszont, hogy ugyanezek a fiatalok a február 15-i veszprĂ©mi Gyöngyösi fĂłrumon kiálltak az zsidĂłk listázása mellett, már nem esik szĂł. S arrĂłl sem, hogy milyen jelentĹ‘s civil Ă©s ellenzĂ©ki megmozdulás zajlott Ă©ppen ekkor  a Jobbik sajnos mĂ©g kegyeletsĂ©rtĹ‘nek is tarthatĂł magatartása miatt. Egy fĂĽggetlen lapban nem titkolták volna el, milyen határozott kiállás, tiltakozás volt a Jobbik fĂłruma ellen, amelynek helyszĂnĂ©ĂĽl Ă©pp azt az Ă©pĂĽletet választották, amely az egykor ott állĂł veszprĂ©mi zsinagĂłga Ă©s volt zsidĂł gettĂł helyĂ©n ma áll.
SzĂ©gyen bizony mindez egy olyan város számára, amelyik bĂĽszke egyetemi város mivoltára is. A fĂĽredi Ăşton az ezt hirdetĹ‘ tábla, már meglehetĹ‘sen ingatag. Ha Ăgy megy tovább, nemcsak az egyetemi város feliratot tartalmazĂł tábla, hanem a veszprĂ©miek emberi tartása is megroggyanhat.
A rovásĂrásrĂłl:
'A legelterjedtebb, a szakma által támogatott nĂ©zet szerint a magyar rovásĂrás az arámi eredetű tĂĽrk Ărás egyik családjához tartozik. TĹ‘lĂĽk tanulhatták meg a magyarok az 5-6. század körĂĽl, Ă©s a maguk nyelvĂ©hez idomĂtották. Egy másik elgondolás az Ăłmagyar Ărást az Ăłkori magas kultĂşrák világába vezeti, s közeli kapcsolatban állĂłnak tartja más Ăłkori Ărásokkal, Ăgy a fönĂciai, az egyiptomi Ă©s a sumĂ©r Ărásokkal, vagyis szerinte ez egy rĂ©gi (35 ezer Ă©vvel ezelĹ‘tti), egĂ©sz Eurázsiában elterjedt Ărásrendszer rĂ©sze. Ez a nĂ©zet a rovásĂrást az emberisĂ©g legĹ‘sibb kulturális kincsĂ©nek tekinti. Bárhogy legyen is, a keresztĂ©nysĂ©g felvĂ©telĂ©vel e honfoglalás elĹ‘tti mestersĂ©g, mivel a pogány vallásra emlĂ©keztetett, -nemkĂvánatossá- vált. Olyannyira, hogy a fellelhetĹ‘ Ăłmagyar Ărásokat összegyűjtöttĂ©k Ă©s megsemmisĂtettĂ©k, az Ărást magát pedig betiltották. EmlĂ©ke dacolt a latin betűs Ărás kĂ©nyszerĂ©vel, melynek köszönhetĹ‘en mára szĂ©p számmal kerĂĽlnek elĹ‘ fĹ‘kĂ©nt közĂ©pkori rovásĂrásos emlĂ©kek."
 |