Az, hogy a történet ugyanúgy végződik-e, azt még nem tudom. Csupán azt, a közoktatásban Klebelsberg Kunó nevének a közbeszédbe bevonása egyértelműen Cipolla-i.
GrĂłf Klebelsberg KunĂł rendkĂvĂĽl sikeresen tevĂ©kenykedett 1922-1931 között vallás- Ă©s közoktatásĂĽgyi miniszterkĂ©nt. NĂ©piskolai programja keretĂ©ben 5000, fĹ‘kĂ©nt tanyai iskolát lĂ©tesĂtettek. Sikeresen reformálta meg a kĂ©pzĂ©s szempontjábĂłl elavult közĂ©piskolai oktatást. A termĂ©szettudományos kĂ©pzĂ©s megĂşjĂtásakĂ©nt bevezette a reálgimnáziumokat. Szegeden, Debrecenben Ă©s PĂ©csen nagyszabásĂş egyetemi Ă©pĂtkezĂ©sekkel teremtette meg a felsĹ‘oktatás korszerű műhelyeit. Akkoriban a megroggyant, dĂĽledezĹ‘ Ă©pĂĽletekben, rozzant tantermekben gyatra minĹ‘sĂ©gű tanszerekkel Ă©s nem ritkán 60 fĹ‘s osztályokban zajlĂł korszerűtlen nĂ©piskolai oktatás megĂşjĂtása Ă©getĹ‘ szĂĽksĂ©gszerűsĂ©ggĂ© vált. A 6 Ă©vesnĂ©l idĹ‘sebb nĂ©pessĂ©g 15%-a analfabĂ©ta volt, a tankötelese közel 23%-a nem járt iskolákba. A több ezer Ăşj Ă©s tĂ©glábĂłl Ă©pĂĽlĹ‘, fĹ‘kĂ©nt tanyasi iskola mellĂ© 3 szobás szolgálati lakásokat is Ă©pĂtettek a tanĂtĂłknak, amelyekhez a megĂ©lhetĂ©st segĂtĹ‘, gazdálkodásra alkalmas föld Ă©s udvari mellĂ©kĂ©pĂĽletek is tartoztak. Klebelsberg a gyermekközpontĂş oktatás hĂve volt.„Én tanulĂł Ă©s szorgalmas, de amellett játĂ©kos magyar gyermeket akarok. Mert csak játĂ©kos, eleven magyar gyermekbĹ‘l lehet derűs, dolgos magyar fĂ©rfi, aki vállalkozását s az Ă©let nagy kötelessĂ©geit emelt fĹ‘vel, mosolyogva Ă©s nem elkeseredĂ©ssel vállalja” (1926)
A jogász vĂ©gzettsĂ©gű Klebelsberg felvilágosult államfĂ©rfi volt. Oktatáspolitikai elkĂ©pzelĂ©seit a trianoni bĂ©ke határozta meg. Egy romokban heverĹ‘ ország oktatásĂĽgyĂ©t kellett magasra emelnie. Akkoriban, amikor a bĂ©kediktátum miatt hadseregre, fegyverre az ország nem költhetett. Ha Ăşgy tetszik, akkoriban hatalmas mennyisĂ©gű pĂ©nz állt rendelkezĂ©sre ahhoz, hogy azokat Ă©rtelmes cĂ©lokra költhessĂ©k el. Az akkori teljes költsĂ©gvetĂ©s több, mint 10 százalĂ©kát lehetett kulturális, Ă©s oktatási cĂ©lokra fordĂtani. Ez az azt megelĹ‘zĹ‘ Ă©s azt követĹ‘ korokat szemlĂ©lve is, pĂ©lda nĂ©lkĂĽl állĂł lehetĹ‘sĂ©gekhez juttatta a vallás-Ă©s közoktatási tárca vezetĹ‘jĂ©t. „A korszak ideolĂłgusai szerint most a kultĂşrpolitikának kell a magyarság fegyverĂ©vĂ© válnia, hiszen katonailag jelentĂ©ktelennĂ© zsugorodtunk össze, Ăgy csupán szellemi fölĂ©nyĂĽnk az, ami igazolhatja a környezĹ‘ nĂ©peknek a korban alacsonyabbnak vĂ©lt kulturális szĂnvonalát, Ă©s jogunkat arra, hogy a Kárpát-medence egyetlen államszervezĹ‘ nĂ©pe mi vagyunk, Ă©s minket illet meg a Szent István-i nemzetszemlĂ©let jegyĂ©ben a Kárpátok bĂ©rcei által koszorĂşzott terĂĽlet. Tehát ha katonailag nem vagyunk kĂ©pesek dominanciánkat Ă©rvĂ©nyre juttatni a Kárpát-medencĂ©ben, akkor a kultĂşra terĂĽletĂ©n kell azt megtenni. Ezek a cĂ©lok, Ă©s elvek mozgatták grĂłf Klebelsberg KunĂłt is.”*
No, de mi zajlik most, közel egy Ă©vszázad távolábĂłl Klebelsberg mögĂ© bĂşjva a köz-Ă©s felsĹ‘oktatásban? SzemĂ©rmetlen pĂ©nzelvonás. Egy gátlástalan retorikával azt sugallja a mai oktatási kabinet, mintha a közoktatás Klebelsbergi formátumĂş megĂşjĂtása zajlana. Eközben az Ăşj kerettantervek a pedagĂłgustársadalmat elviselhetetlenĂĽl szoros bĂ©klyĂłba verik. SzemĂ©tdombra kerĂĽl mindaz az innováciĂł, ami az elmĂşlt kĂ©t Ă©vtizedet jellemezte. KötelezĹ‘en, szinte Ăłrára lebontott tananyag kerĂĽlhet csak a tanmenetekbe. A megfĂ©lemlĂtett pedagĂłgus munkája ellenĹ‘rzĂ©sekĂ©nt arra számĂthat, hogy az lesz a fontos, ideolĂłgiailag jĂłl trenĂrozza-e a diákjait. S az önállĂł gondolkodásra nevelĂ©s helyett az elĹ‘Ărt ideolĂłgiát közvetĂti, vagy sem. S retorziĂłkra számĂthat, ha nem vezeti pontosan a naplĂłt Ă©s nem vĂ©gzi el elĹ‘Ărások szerint, rendkĂvĂĽli precizitással adminisztráciĂłs kötelessĂ©geit. Megváltoztatják a munkarendjĂ©t, jĂłval több feladatot kell az eddig általa keresett alapilletmĂ©nynĂ©l kevesebbĂ©rt elvĂ©geznie, az Ă©letpályamodell bevezetĂ©sĂ©nek ĂĽres ĂgĂ©retĂ©vel. Eközben örĂĽlhet, ha munkahelye megmarad, s nem bocsátják el. A munkafeltĂ©telek nem javulnak, pĂ©nz az Ă©pĂĽletek, szemlĂ©ltetĹ‘ eszközök megĂşjĂtására nem jut több. SĹ‘t, az Ĺ‘ket ellenĹ‘rzĹ‘, megregulázĂł hivatali struktĂşra kialakĂtásához is csupán az oktatás elĹ‘l vonták el az eszközöket, forrásokat.
AmĂg Klebelsberg nevĂ©t Ă©s tetteit a hálás szegediek az utĂłkor számára a DĂłmban vĂ©stĂ©k kĹ‘be tanulságul, addig a maiak olyan helyzetet teremtettek, hogy a Szegedi Egyetem dologi kiadásokra ebben a költsĂ©gvetĂ©si Ă©vben nulla Ft-ot tervezhetett. S az oktatĂłi bĂ©rek is csak áprilisig látszanak kifizethetĹ‘nek.
A tanköltelezettsĂ©get 18-rĂłl 16 Ă©ves Ă©letorra szállĂtották le, a nyelvi elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘Â kĂ©pzĂ©si formákat nem forráshiányra hivatkozva számoltatják fel, hanem olyan kerettantervek iskolákra kĂ©nyszerĂtĂ©sĂ©vel, ami felĂ©r azok likvidálásával. Kirakták az iskolák igazgatĂłi elĂ© az egy golyĂłt tartalmazĂł revolvereket Ă©s mĂ©g közöltĂ©k is velĂĽk, nem mi leszĂĽnk azok, akik meghĂşzzák a ravaszt! MeghĂşzzátok majd Ti, amikor a jövĹ‘jĂĽket elveszni látĂł pedagĂłgusok tavasszal egymásnak esnek a pedagĂłgiai programok kĂ©nyszer szĂĽlte elfogadásakor. A szakkĂ©pzĂ©s lepusztulĂłban. A közismereti Ăłrákra nem szánnak idĹ‘t. A szakmaira meg a hitelek hĂján befektetĂ©sre kĂ©ptelen Ă©s tanulĂłkat sarokban kucorgásra, cselĂ©dmunkára alkalmazĂł munkáltatĂłk nem fognak szánni. A mindennapos testnevelĂ©s, szintĂ©n a verbális teljesĂtmĂ©ny nagyra nĹ‘tt Ă©s Ă©rett gyĂĽmölcskĂ©nt, meg csak megvalĂłsul majd valahogy. A szakkĂ©pzĹ‘kben olyan áron, hogy a közismereti kĂ©pzĂ©sre szánt egy tanĂtási napon lesz muszáj mind az öt testnevelĂ©s Ăłrát megtartani. MindenfĂ©le infrastrukturális beruházás nĂ©lkĂĽl is.
Nem folytatom tovább, mert még a végén Mario nem Cipollát lövi agyon, hanem önmagával végez.
Akkoriban, amikor Thomas Mann Mario Ă©s a varázslĂł cĂmű elbeszĂ©lĂ©sĂ©t olvastam mĂ©g nem Ă©rtettem igazán, hogy Cipolla valĂłjában egyáltalán nem magányos. A varázslĂł gonoszsága ugyanis nem lĂ©tezhetne a közönsĂ©ge, az Ĺ‘t csodálĂł Ă©s vele egyĂĽttműködĹ‘ többi ember rĂ©szvĂ©tele nĂ©lkĂĽl.
*forrás: http://klebelsbergkuno.blogol.hu/ |