Legyen el茅g a pedag贸gusok ostoroz谩s谩b贸l!

2013-02-08 16:36:02

Elk茅pedve olvastam a Napl贸ban febru谩r 4-茅n 鈥濩sak tan铆t贸 volt, nem pedag贸gus鈥 c铆mmel k枚z枚lt olvas贸i levelet. Sz眉leimt艖l azt tanultam, tisztelni kell az id艖seket. No, meg azt is, a j枚v艖 a fiatalok茅. S aki a fiatalokat nevelni seg铆ti, az val贸j谩ban a j枚v艖t 茅p铆ti. Nem sz眉ks茅gszer疟, hogy az id艖sek 茅s a m煤lt tisztelete az av铆tt gondolatokkal szemben b谩rkit is reakci贸k n茅lk眉liv茅 tegyen.

Aki egy demokratikus berendezked茅s疟nek mondott orsz谩gban, egy k枚zt谩rsas谩gban l谩zong谩snak tekinti a szakszervezeti vezet艖k 茅rdekeket v茅d艖 谩ll谩sfoglal谩s谩t, aki feleslegesnek tartja a pedag贸gusok 谩ltal jogszer疟en l茅trehozott sztr谩jkbizotts谩got, 茅s a tan谩rt贸l a hatalommal szembeni al谩zatoss谩got, felt茅tlen odaad谩st k枚vetel, az ne tollat ragadjon, hanem el艖bb k枚r眉ltekint艖en t谩j茅koz贸djon! Az 茅ltes kor nem ments茅g a maradis谩gra, a halad谩ssal szembeni kardoskod谩sra, az 茅rvek n茅lk眉li, a korm谩nyzati int茅zked茅seket r茅szleteiben nem ismer艖, vel眉k szemben m茅gis odaad贸 magatart谩sra.

Az olvas贸i lev茅l 铆r贸j谩nak soraib贸l vil谩gosan t疟nik ki, fogalma sincs arr贸l, hogy telik ma el egy pedag贸gus napja. M茅g hogy nem kell d茅lel艖tt 茅s d茅lut谩n tan铆tania, szeml茅ltet艖 eszk枚z枚ket k茅sz铆tenie, esetleg sz铆ndarabot rendeznie, s a 22 贸ra 鈥瀕etan铆t谩sa鈥 ut谩n nincs m谩s a tan铆tv谩nyaival, az oktat谩ssal, nevel茅ssel kapcsolatos munk谩ja? Nyilv谩n nem csak a tollat ragad贸 lev茅l铆r贸, hanem az olvas贸k k枚z眉l is sokan vannak olyanok, akik nem l谩tt谩k m茅g soha, mit is tartalmaz manaps谩g egy pedag贸gus munkak枚ri le铆r谩sa. 脕ltal谩nos tapasztalat, hogy fogalma sincs az iskola vil谩g谩t bel眉lr艖l nem ismer艖knek, milyen elv谩r谩sok sokas谩g谩val terhelik manaps谩g egy tan谩rnak a mindennapjait. Csak p谩r p茅ld谩t sorolok a teljess茅g ig茅nye n茅lk眉l. Ilyen a d茅lut谩ni szakk枚r枚k vezet茅se, a tehets茅ggondoz谩s k眉l枚nb枚z艖 form谩inak a megval贸s铆t谩sa, a feladatlapok, a szeml茅ltet茅st seg铆t艖 informatikai eszk枚z枚k vagy egy茅b demonstr谩ci贸s 茅s k铆s茅rleti eszk枚z枚k kezel茅se, a digit谩lis t谩bl谩kon a m谩snapra bemutat谩sra tervezett anyagok 枚ssze谩ll铆t谩sa, a d茅lut谩ni, az esti 茅s ak谩r a pihen艖 napokra szervezett iskolai rendezv茅nyek, a kir谩ndul谩sok, 眉gyeleti feladatainak ell谩t谩sa. Vagy az 煤j kabinet 谩ltal (谩tgondolatlanul kital谩lt 茅s kapkodva) bevezetett (k枚telez艖) 枚nk茅ntes munk谩hoz tartoz贸 adminisztr谩ci贸s k枚telezetts茅g elv茅gz茅se. S mindezeken t煤l folyamatos terhel茅st jelent a k茅s艖 est茅nk茅nt 茅s h茅tv茅geken szinte v茅g n茅lk眉l zajl贸- di谩kok 谩ltal elk茅sz铆tett- 铆r谩sbeli munk谩k 茅rt茅kel茅se, jav铆t谩sa. A most meghozott 茅s bevezet茅sre ker眉l艖 korm谩nyzati int茅zked茅sek, s a k枚zoktat谩st, a feladatell谩t谩st szab谩lyoz贸 t枚rv茅nyek (t谩rsadalmi vit谩kat mell艖z艖) megv谩ltoz谩sa miatt jelent艖s m茅rt茅kben fog n枚vekedni a tan谩rok terhel茅se.

S ek枚zben a munkahelyek megmarad谩sa minden eddigin茅l bizonytalanabb谩 v谩lt. Az elv茅gzett munk谩茅rt j谩r贸 munkab茅r pedig legjobb esetben is v谩ltozatlan, vagy ink谩bb cs枚kken艖 m茅rt茅k疟 a felgyorsult infl谩ci贸, vagy a fenntart贸 szem茅ly茅nek a v谩ltoz谩sa, az 谩llami kezel茅sbe v茅tel miatt.

Aki a ma tan谩rait, a j枚v艖 nemzed茅k茅nek seg铆t艖it az 茅rt眉k a megbecs眉l茅s眉k茅rt ki谩ll贸kat nem tiszteli, munk谩jukat 茅s a t谩rsadalomban bet枚lt枚tt szerep眉ket len茅zi, vagy semmibe veszi, val贸j谩ban az orsz谩g felemelked茅s茅t g谩tolja, s a nemzet eg茅sz茅nek boldogul谩s谩t vesz茅lyezteti.

Katanics S谩ndor, tan谩r, Veszpr茅m

A lev茅l el艖zm茅nye: Klikkeljen ide!

Vissza...