Ć mĂĄr nem vĂĄltozik, itt marad ennek az Ășjra szerencsĂ©tlennĂ© tett magyar kultĂșrĂĄnak a nyakĂĄn. FeneketlenĂŒl gyƱlöli, ami liberĂĄlis, ami demokrĂĄcia, ami nem Ășgy hazafi, ahogy azt az Ć elrugaszkodott eszmevilĂĄga sugallja. SzĂ©gyen Ă©s közveszĂ©ly, hogy ennek a jĂłzan ĂtĂ©lĆkĂ©pessĂ©g nĂ©lkĂŒli embernek kezĂ©be hatalmat, pĂ©nzt, befolyĂĄst adnak. MĂ©g hozzĂĄ alaptörvĂ©nyileg!
De Medveczky ĂdĂĄm karmesteren csodĂĄlkozom Ă©s megdöbbenek. Mint ismeretes, a karnagy Ășr azt mondta, hogy ha KonrĂĄd György kimegy kĂŒlföldre Ă©s onnan kĂgyĂłt-bĂ©kĂĄt kiabĂĄl hazĂĄjĂĄra, akkor nem magyar. Ăs, amennyiben hasonlĂł kritikĂĄval Ă©l a Nobel-dĂjas KertĂ©sz Imre, vagy EsterhĂĄzy PĂ©ter, akkor magukra vessenek, mert Ćk sem magyarok.
Furcsa! Nem tudtam, hogy a jeles muzsikust a kitƱnĆ, szabad szellemƱ ZeneakadĂ©miĂĄn okleveles magyarszemlĂ©sszĂ© is kikĂ©peztĂ©k.
Medveczky egykor jĂł muzsikuskĂ©nt, nagy remĂ©nyƱ karmesterkĂ©nt kezdte pĂĄlyĂĄjĂĄt. Mi törtĂ©nt ezzel az emberrel? MitĆl veszti el embersĂ©gĂ©t, jĂłzansĂĄgĂĄt, hogyan lesz egy univerzĂĄlis mƱvĂ©szet gyakorlĂłja, durva, embert sĂ©rtĆ, mƱvĂ©sztĂĄrsakat gyalĂĄzĂł, vad nacionalistĂĄvĂĄ? OlyannĂĄ, aki kĂ©tsĂ©gbe vonja KertĂ©sz Imre, KonrĂĄd, EsterhĂĄzy vagy bĂĄrki magyarsĂĄgĂĄt. Micsoda belsĆ megtĂ©vedĂ©s, micsoda a beteges indulat kell ahhoz, hogy egy valaha Ă©rtĂ©kes muzsikus ilyen megveszekedett kijelentĂ©sekre ragadtassa magĂĄt? A lĂ©lektan tud vĂĄlaszt adni erre a fĂ©lelmetes jelensĂ©gre. IdĆk mĂșltĂĄn, ki tudja miĂ©rt, a tehetsĂ©g fogyatkozik, a nagy remĂ©nyek nem vĂĄlnak valĂłra. HelyĂŒkbe ellensĂ©gessĂ©g, a nĂĄla kvalitĂĄsosabbal szemben gyötrĆ irigysĂ©g lĂ©p. Ahelyett, hogy minden erejĂ©vel, szorgalmĂĄval, valaha volt jelentĆs tehetsĂ©gĂ©t tartanĂĄ karba , gyƱlölködik, magyarkodik, kiosztja, hogy ki magyar, ki meg - szerinte - nem az. TalĂĄn BartĂłk BĂ©la magyarsĂĄga ellen is kifogĂĄsa van karnagyunknak? Hiszen az az ember, aki nagy magyar Ă©s ugyan akkor egyetemes alkotĂłmƱvĂ©szkĂ©nt nem tudta elviselni szeretett hazĂĄja jobbszĂ©lre tolĂłdĂĄsĂĄt, aki KonrĂĄdnĂĄl, KertĂ©sznĂ©l kemĂ©nyebb szavakkal illette kora ĂĄlmagyarjait, bĆven rĂĄszolgĂĄlt mai mĂ©rce szerint a "nem magyar" kitĂ©telre.
BartĂłk Ărja, nem sokkal emigrĂĄciĂłba menekĂŒlĂ©se elĆtt, egyik levelĂ©ben: "Sajnos nĂĄlunk az Ășgynevezett keresztĂ©ny közĂ©posztĂĄly szinte teljes egĂ©szĂ©ben a nĂĄci eszmĂ©knek hĂłdol. SzĂ©gyellem, hogy Ă©n is ebbĆl az osztĂĄlybĂłl szĂĄrmazom." Ha Medveczky következetes, akkor ezen az alapon egy hangnyi BartĂłkot sem fog vezĂ©nyelni! De nem ĂĄm! Azt a mƱvĂ©szt, akit a Horthy-korszak nacionalistĂĄi nem gyĆztek tĂĄmadni, aki szörnyƱsĂ©gnek tartotta a Horthy-korszak lezĂŒllĂ©sĂ©t. Csak hĂĄt ugye az a baj, hogy mĂ©g sem Tormay CĂ©cile, meg Wass grĂłf, hanem BartĂłk BĂ©la az, aki minden idĆkre a mƱvĂ©szet Ă©s az erkölcsi kiĂĄllĂĄs legnagyobbjai közĂ© tartozik.
Meg aztĂĄn, ha megemlĂtem Schiff AndrĂĄst - hĂĄt vele, napjaink egyik legremekebb magyar pianistĂĄjĂĄval, hogyan ĂĄllunk? Ć, az emberi mĂ©ltĂłsĂĄgĂĄban, magyarsĂĄgĂĄban, hitĂ©ben folyvĂĄst megsĂ©rtett nagy mƱvĂ©sz, szintĂ©n az emigrĂĄciĂłt vĂĄlasztotta. S nem fogja be peres szĂĄjĂĄt, hanem nagy elĆdeihez hasonlĂłan nem szƱnik meg honi viszonyainkat a legkemĂ©nyebben bĂrĂĄlni. Ahogyan tette ezt BartĂłk, ahogy tette egykor Bruno Walter, Toscanini vagy Thomas Ă©s Heinrich Mann Ă©s mĂ©g annyian!
Mint a magyar OperahĂĄzbĂłl elƱzött remek dirigens, Fischer ĂdĂĄm Ă©s testvĂ©re a nem kevĂ©sbĂ© jeles muzsikus, Fischer IvĂĄn. Medveczkynek ezek a nagyszerƱ magyar mƱvĂ©sztĂĄrsak nem magyarok? Esetleg Thomas Mann mƱveit sem veszi a kezĂ©be, mert anno a nĂ©met prĂłza e nagymestere kora nĂ©met rezsimjĂ©t a lehetĆ legkemĂ©nyebb "nemnĂ©met" szavakkal illette s kit ezĂ©rt nĂ©met ĂĄllampolgĂĄrsĂĄgĂĄtĂłl is megfosztottĂĄk. Medveczky ĂdĂĄm nyilvĂĄn nem kĂvĂĄn a "nemmagyar" Schifffel egyĂŒtt muzsikĂĄlni. MƱvĂ©szbarĂĄtsĂĄgot, erkölcsi, esztĂ©tikai Ă©rtĂ©ket felĂĄldoz egy megveszekedett ĂĄlmagyarsĂĄg, egy gyilkos nacionalizmus oltĂĄrĂĄn?
Jobb sorsra Ă©rdemes mƱvĂ©sz Ăgy pusztĂtja önmagĂĄt, s Ăgy pusztĂtja hazĂĄjĂĄt, amikor kiutasĂtanĂĄ, egy gonosz Ă©s ostoba politikai kurzus Ă©s egy belsĆ meghasonlĂĄs jegyĂ©ben a legnagyobb magyarokat. A kĂgyĂł meg a bĂ©ka most mĂĄr ott van, ahol rĂ©gebben mĂ©g muzsikĂĄlĂĄs volt, ahol a mƱvĂ©szi igazmondĂĄsnak volt otthona. Titkon - gondolom - Medveczky Ă©s tĂĄrsai azĂ©rt tudjĂĄk, hogy egy hazug politikai kurzus elkerĂŒlhetetlen bukĂĄsa utĂĄn helyre ĂĄll a rend az Ă©rtĂ©kek körĂ©ben. A magyarsĂĄgukbĂłl kigyalĂĄzott, megsĂ©rtett mƱvĂ©szek, SchifftĆl EsterhĂĄzyig Ă©s tovĂĄbb, fĂ©nyesebben, igazabban lesznek magyar Ă©s egyetemes mƱvĂ©szek, mint eddig. A talmi, az irigy, a hitvĂĄny politikĂĄba belĂĄzasodottak pedig kihullanak a mƱvĂ©szetbĆl. Nekik nem marad mĂĄs, mint a szĂ©gyen, a tĂŒkörbe nĂ©zĂ©s Ă©s gyötrelmes felismerĂ©se annak - kĂgyĂłval, bĂ©kĂĄval, hogyan alĂĄztĂĄk meg önmagukat, egykori mƱvĂ©sz mivoltukat. Tudnom kellett volna persze, hogy 2006-ban Medveczky ĂdĂĄm a MIĂP-Jobbik közös jelöltje volt.
SzĂĄsz IstvĂĄn szaszi@nepszava.hu /
|