2013. január 1. mĂ©rföldkĹ‘ a pályáján. Ezen a napon teljesĂĽlt a miniszterelnök hĂşsz Ă©ve dĂ©delgetett titkos vágya. SikerĂĽlt az önkormányzatok karmábĂłl kiszabadĂtani Ă©s az állam alá rendelni a köznevelĂ©s intĂ©zmĂ©nyrendszerĂ©nek nagy rĂ©szĂ©t, az itt dolgozĂł több, mint százötvenezer közalkalmazottal. Ezzel a teljesĂtmĂ©nnyel elĹ‘kelĹ‘ helyet foglal el egy olyan kabinetben, amelynek legfontosabb cĂ©lkitűzĂ©se, a pártállam visszaállĂtása a befejezĂ©shez közeledik. Nem is kĂ©slekedett az államtitkár a gyĹ‘zelmi jelentĂ©s kiadásával. A televĂziĂł nyilvánossága elĹ‘tt tudatta a nagyvilággal: minden rendben, minden jĂłl működik, nem Ă©reztĂ©k meg a változásokat a pedagĂłgusok, a szĂĽlĹ‘k, a tanulĂłk. A pedagĂłgusok megkapták a fizetĂ©sĂĽket, az iskolák kapuit kinyitották, a tanulĂłk leĂĽlhettek padjaikba, megtalálták tanáraikat, megkapták a házi feladatokat. Érdemes azonban áttekinteni az esemĂ©nyeket. Mi is törtĂ©nt idáig? Mi van mĂ©g hátra az államosĂtásbĂłl?
Valamennyi, az önkormányzattĂłl átvett intĂ©zmĂ©ny jogilag megszűnt, beolvadt az állami intĂ©zmĂ©nyfenntartĂł központba, a hivatal rĂ©szekĂ©nt működik tovább. EzĂ©rt az intĂ©zmĂ©nyek nem tudnak ĂĽgyeket intĂ©zni, mivel nincs mĂ©g meg az Ăşj nevĂĽk, nem kĂ©szĂĽltek el a levĂ©lpapĂrok, a bĂ©lyegzĹ‘k. EnnĂ©l komolyabb változás, hogy ezĂ©v január 1-jĂ©tĹ‘l az intĂ©zmĂ©nyeknek megszűnt a gazdálkodási, bĂ©rgazdálkodás joga, nem rendelkeznek munkáltatĂłi jogokkal, nincs költsĂ©gvetĂ©sĂĽk. EzĂ©rt az igazgatĂł nem vehet fel Ăşj dolgozĂłt, nem engedĂ©lyezheti a szabadság kivĂ©telĂ©t, nem Ărhat alá egy hitelkĂ©relemhez szĂĽksĂ©ges munkáltatĂłi igazolást. Miután at intĂ©zmĂ©nyeknek nincs költsĂ©gvetĂ©se nem vásárolhatják meg a legkisebb, a legszĂĽksĂ©gesebb eszközöket sem, nem vehetik át a szĂĽlĹ‘ktĹ‘l az ebĂ©dpĂ©nzt. FeljegyzĂ©st kĂ©szĂthetnek hivatali fĹ‘nökeik rĂ©szĂ©re Ă©s várhatják az ĂĽgyintĂ©zĂ©si határidĹ‘ lejártát, a postás csengetĂ©sĂ©t.
Az Ă©pĂĽletek, a bĂştorok valĂłban a helyĂĽkön maradtak, csak az intĂ©zmĂ©nyek változtak meg benne. A változás egyik kiváltĂł oka az, hogy a bölcsĹ‘dĂ©k, az Ăłvodák, a könyvtárak, a művelĹ‘dĂ©si házak, a sportlĂ©tesĂtmĂ©nyek államosĂtása várat magára. Az önkormányzatok felelĹ‘sek továbbra is ezekĂ©rt a feladatokĂ©rt, ezĂ©rt az állami intĂ©zmĂ©nyek keretei között többĂ© nem lehet ellátni Ĺ‘ket. ĂŤgy, bár egymás mellett működik továbbra is az Ăłvoda Ă©s az általános iskola, az általános iskola Ă©s a könyvtár, már kĂĽlön intĂ©zmĂ©nykĂ©nt, másnak a fenntartásában. Az ĂłvodapedagĂłgus Ă©s a tanĂtĂł már nem egymás kollĂ©gája, a könyvtáros már nem a nevelĹ‘testĂĽlet tagja. Pusztulniuk kellett a közoktatás legsikeresebb intĂ©zmĂ©nyeinek, az általános művelĹ‘dĂ©si központoknak, amelyek biztosĂtani tudták volna, hogy a szeptembertĹ‘l indulĂł reggel nyolctĂłl dĂ©lután tizenhat Ăłráig tartĂł általános iskolai oktatásban a tanulĂłk tanterem Ă©s iskolaudvar helyett a kulturális, sport, művĂ©szeti intĂ©zmĂ©nyekben tölthessĂ©k el a napi foglalkozási idĹ‘ egy rĂ©szĂ©t. A nevelĂ©si tanácsadást, a beszĂ©djavĂtást, a pályaválasztást, a gyĂłgytestnevelĂ©st a jövĹ‘ben megyei szinten összevonják egy szervezetbe. Az Ăłvodákkal, iskolákkal egy intĂ©zmĂ©ny keretei között dolgozĂł logopĂ©dusok, fejlesztĹ‘ pedagĂłgusok, iskola pszicholĂłgusok az államosĂtás pillanatátĂłl kezdĹ‘dĹ‘en nem tartoznak a nevelĹ‘testĂĽlethez, nem feladatuk az ott lĂ©vĹ‘ Ăłvodás gyermekek vizsgálata, a tanulĂłk fejlesztĂ©se. Ma mĂ©g ott vannak a rĂ©gi helyĂĽkön, s feltehetĹ‘en el is látják a gyermekeket, a tanulĂłkat.
A tĂ©nyleges intĂ©zmĂ©nyátszervezĂ©sek most kezdĹ‘dnek. KĂ©szĂĽlnek az állam által átvett köznevelĂ©si intĂ©zmĂ©nyek Ăşj alapĂtĂł okiratai. EgĂ©szen pontosan az állami intĂ©zmĂ©nyfenntartĂł központ alapĂtĂł okiratát kell az illetĂ©kes tankerĂĽletnĂ©l kiegĂ©szĂteni a köznevelĂ©s feladatait ellátĂł szervezeti egysĂ©gekkel. Most kell eldönteni, hogy melyik intĂ©zmĂ©ny működhet tovább Ă©s milyen feladatotokat láthat el: - pĂ©ldául elláthat-a kĂ©t tanĂtási nyelvű oktatást, emelt szintű oktatást, nyelvi elĹ‘kĂ©szĂtĂ©st. Most kell eldönteni, feladatonkĂ©nt szĂ©tszedik-e azt az iskolát, amelyikben ellátják az általános iskola, a gimnázium, a szakiskola feladatait, vagy tovább működhet többcĂ©lĂş intĂ©zmĂ©nykĂ©nt. Miután január 1-jĂ©tĹ‘l megyĂ©nkĂ©nt általában csak egy szakkĂ©pzĹ‘ iskola működhet, most kell eldönteni azt is, melyik szakkĂ©pzĹ‘ iskola marad meg. Ezeket a döntĂ©seket az oktatásĂ©rt felelĹ‘s miniszternek kell meghoznia.
A pedagĂłgusok januári fizetĂ©sĂĽket megkapták, köszönhetĹ‘en a kincstár dolgozĂłinak, akiknek emiatt az idĂ©n nem volt pihenĹ‘napjuk decemberben Ă©s az önkormányzatoknak, amelyek megelĹ‘legeztĂ©k a fedezetet. A februári utalás vĂ©grehajtása már az Ăşj gazdán mĂşlik. A gazdasági, munkaĂĽgyi Ă©s más technikai feladatokat ellátĂłkat azonban már elkĂĽldtĂ©k az intĂ©zmĂ©nyekbĹ‘l. A jövĹ‘ hĂłnapra kiderĂĽl, hogy az állami intĂ©zmĂ©nyfenntartĂł talált-e megfelelĹ‘ szakembereket, hogy elvĂ©gezze az illetmĂ©nyek kifizetĂ©sĂ©hez szĂĽksĂ©ges feladatokat. Nincsenek már az intĂ©zmĂ©ny állományában a portások, a takarĂtĂłk, a fűtĹ‘k, ha a működtetĂ©s feladatait az önkormányzat látja el. Az igazgatĂłnak Ăgy semmi köze sincs azokhoz, akik az adott Ă©pĂĽlet működtetĂ©sĂ©vel összefĂĽggĹ‘ feladatokat látják el. Igaz, a pedagĂłgusok felett sem gyakorol már munkáltatĂłi jogokat az igazgatĂł. Az állami intĂ©zmĂ©nyfenntartĂł keretei között mindenkinek egy szemĂ©ly a munkáltatĂłja, fĂĽggetlenĂĽl attĂłl hogy hol dolgozik. Az intĂ©zmĂ©nyfenntartĂł központ elnökĂ©nek kell engedĂ©lyeznie, ha a pedagĂłgus szabadságra akar menni, munkahelyet kĂván változtatni.
Az állami intĂ©zmĂ©nyátvĂ©tel a szĂĽlĹ‘t általában nem Ă©rdekelte. Azok az esemĂ©nyek, amelyek Ă©rintik a szĂĽlĹ‘ket, mĂ©g hátra vannak. Az általános iskolai felvĂ©teli eljárás keretĂ©ben idĂ©n elĹ‘ször kell a szĂĽlĹ‘nek nyilatkoznia arrĂłl is, hogy gyermekĂ©t erkölcstan Ăłrára vagy hit- Ă©s erkölcstan Ăłrára Ăratja be. Ebben az Ă©vben nincs már olyan iskola, amelyik köteles lenne felvenni az általános iskolai tanulmányok után a tanulĂłt. Indul viszont a HĂŤD-program, amelyben a tankötelezettsĂ©gĂ©t teljesĂti az, aki nem jutott be a közĂ©pfokĂş iskolába.. A programban rĂ©szt vevĹ‘ iskolák kijelölĂ©se mĂ©g nem törtĂ©nt meg.
A tĂ©nyleges helyzet az, hogy mĂ©g nem dĹ‘l el az egyes átvett intĂ©zmĂ©nyek sorsa. A miniszter mĂ©g nem adta ki azt a fĹ‘városi, megyei feladatellátási, intĂ©zmĂ©nyhálĂłzat-működtetĂ©si Ă©s köznevelĂ©s-fejlesztĂ©si tervet amely meghatározza, hol, milyen köznevelĂ©si intĂ©zmĂ©ny működhet tovább szeptembertĹ‘l. A miniszter mĂ©g nem adta ki az állami intĂ©zmĂ©nyfenntartĂł központ szervezeti Ă©s működĂ©si szabályzatát, Ăgy senki nem tudhatja, milyen ĂĽgyben jogosult, köteles eljárni, dönteni. Ma mĂ©g mindenki vár. Csak a nagyon bátrak mernek szĂłlni. Ez a siker igazi titka.
Az egĂ©szben az a legszörnyűbb, hogy ez a rendszer működhet nagyon olajozottan, minden zökkenĹ‘ nĂ©lkĂĽl. Minden remĂ©ny megvan arra, hogy ez a rendszer át is áll az Ăşj rendre. Hivatalnokokat ugyanis minden feladatra lehet találni. Az intĂ©zmĂ©nyekben dolgozĂłk pedig teljesen ki vannak szolgáltatva a hatalomnak. Az intĂ©zmĂ©nyvezetĹ‘k kinevezĂ©se Ă©s felmentĂ©se miniszteri jogkör. PrĂłbáljon meg akadĂ©koskodni.... A pedagĂłgus pedig nemcsak azĂ©rt kiszolgáltatott, mivel nem menekĂĽlhet el munkáltatĂłja elĹ‘l, hanem azĂ©rt is, mert az állami szakfelĂĽgyelet figyelemmel kĂsĂ©ri, hogy hivatásához mĂ©ltĂł magatartást tanĂşsĂtott-e a munkahelyĂ©n Ă©s azon kĂvĂĽl is.
A közoktatás rendszere akkor lehet sikeres, ha megadja a lehetĹ‘sĂ©get mindenkinek ahhoz, hogy használhatĂł tudásra tegyen szert, hogy szemĂ©lyisĂ©gĂ©t a lehetĹ‘ legteljesebb mĂ©rtĂ©kben kiteljesĂtse. A köznevelĂ©s rendszerĂ©t pedig nem ehhez Ă©pĂtik ki. A tantervi utasĂtásra Ă©s az ahhoz elĹ‘Ărt kötelezĹ‘ tantervre Ă©pĂĽlĹ‘ oktatási folyamat, az önállĂł gondolkozás jogában korlátozott pedagĂłgus, a jogi szemĂ©lyisĂ©gĂ©tĹ‘l megfosztott, a hivatalnokok által irányĂtott iskola ezt a feladatot nem tudja megoldani. Az Ăşj országgyűlĂ©snek, ha abban a mai ellenzĂ©k jut vezetĹ‘ szerephez, ezĂ©rt az elsĹ‘ ĂĽlĂ©sĂ©n el kell fogadnia az Ăşj közoktatásrĂłl szĂłlĂł törvĂ©nyt, amely visszaállĂtja az önkormányzatok felelĹ‘ssĂ©gĂ©t, a tizennyolc Ă©ves korig tartĂł tankötelezettsĂ©get, az iskolák szakmai önállĂłságát, a szakiskolai kĂ©pzĂ©s becsĂĽletĂ©t.
Szüdi János
Forrás: Népszava |