„MegdöbbenĂ©sĂĽnket Ă©s tiltakozásunkat fejezzĂĽk ki az iskolák visszaállamosĂtásának következtĂ©ben kialakult helyzettel kapcsolatban” – kezdik a tanárok a Balog Zoltánnak cĂmzett, s szerkesztĹ‘sĂ©gĂĽnkbe is megkĂĽldött levelet, amelyben felhĂvják a figyelmet arra, hogy a Klebelsberg IntĂ©zmĂ©nyfenntartĂł Központ (KIK) alá rendelt Ă©s az iskolákat irányĂtani hivatott tankerĂĽletek hivatali szervezete mĂ©g nem Ă©pĂĽlt ki.„Sok helyen a tankerĂĽleti igazgatĂł egymagában – infrastruktĂşra Ă©s munkatársak nĂ©lkĂĽl – prĂłbál megkĂĽzdeni a feladatával, nem kĂ©szĂĽltek el a működĂ©si szabályzatok, nincsenek kialakĂtva a feladat- Ă©s hatáskörök, a felmerĂĽlĹ‘ problĂ©mákat nem tudják megoldani, a kĂ©rdĂ©sekre nem tudnak válaszolni. A tankerĂĽlethez tartozĂł összes iskolát egyetlen, helyismerettel nem rendelkezĹ‘, egy távoli központbĂłl jelentĂ©sbekĂ©rĂ©sekkel irányĂtani prĂłbálĂł tankerĂĽleti igazgatĂł jogosult vezetni.”
Kifogásolják, hogy mĂg az iskola mint intĂ©zmĂ©ny a KIK-hez tartozik, az Ă©pĂĽlet önkormányzati működtetĂ©sű maradt – tehát egy abszurd társbĂ©rlet lett az iskolábĂłl. SĂ©relmezik azt is, hogy az iskolák igazgatĂłit megfosztották munkáltatĂłi Ă©s gazdálkodási jogosĂtványaiktĂłl, a központi akarat vĂ©grehajtĂł bábjaivá degradálták Ĺ‘ket. Nincs lehetĹ‘sĂ©gĂĽk mĂ©g arra sem, hogy váratlanul adĂłdĂł helyzetekben felelĹ‘ssĂ©ggel, megfelelĹ‘ jogosĂtványok birtokában járhassanak el. Naponta alázzák meg Ĺ‘ket Ăşjabb Ă©s Ăşjabb jelentĂ©sek, listák Ă©s kimutatások bekĂ©rĂ©sĂ©vel, teljesĂthetetlen határidĹ‘kkel. Mindez a tanĂ©v kellĹ‘s közepĂ©n, a fĂ©lĂ©vzárás idĹ‘szakában.
Azt Ărják, hogy a kormányzat nem mĂ©rte fel erejĂ©t Ă©s lehetĹ‘sĂ©geit, de jure vĂ©grehajtotta, ám de facto nem kĂ©pes vĂ©grehajtani az állami irányĂtás alá vĂ©telt. A rĂ©gi struktĂşrát fölszámolták, az Ăşj mĂ©g nem lĂ©tezik. A helyzet irracionális – szögezik le a pedagĂłgusok, akik „– politikai szimpátiátĂłl Ă©s világnĂ©zeti hovatartozástĂłl fĂĽggetlenĂĽl – aggĂłdva, kirekesztettkĂ©nt szemlĂ©lik az erĹ‘ltetett iramĂş, homályos tartalmĂş Ă©s cĂ©lĂş átalakĂtást”.
Az aláĂrĂłk szerint oktatásunk, iskoláink, egyetemeink nemzedĂ©kek munkájával fölhalmozott nemzeti kincset kĂ©peznek. EzĂ©rt tiltakoznak e nemzeti öröksĂ©g elherdálása, a tanárok, diákok, szĂĽlĹ‘k bizonytalanságban tartása, a napi improvizáciĂłk Ă©s a valĂłs helyzetet elleplezĹ‘, megszĂ©pĂtĹ‘ vagy fĂ©lremagyarázĂł, a közvĂ©lemĂ©ny fĂ©lrevezetĂ©sĂ©t szolgálĂł kormányzati kommunikáciĂł ellen. Tiltakoznak továbbá az ellen a gyakorlat ellen, hogy a kormányzat az Ă©rintettek bevonása, a velĂĽk valĂł tĂ©nyleges egyeztetĂ©sek Ă©s tárgyalások nĂ©lkĂĽl, elĹ‘kĂ©szĂtetlenĂĽl, mĂ©g saját szakĂ©rtĹ‘inek vĂ©lemĂ©nyĂ©t is figyelmen kĂvĂĽl hagyva forgatja fel az iskolák Ă©letĂ©t.
A pedagĂłgusok követelik, hogy az iskolák igazgatĂłinak adják vissza cselekvĂ©si lehetĹ‘sĂ©gĂĽket, hogy továbbra is felelĹ‘ssĂ©ggel működtethessĂ©k a rájuk bĂzott iskolákat. Követelik az iskola kiszámĂthatĂł, nyugodt működĂ©sĂ©nek biztosĂtását, a tanárok munkájának Ă©s szakĂ©rtelmĂ©nek megbecsĂĽlĂ©sĂ©t, elismerĂ©sĂ©t. Követelik, hogy a tankerĂĽleti igazgatĂłk kinevezĂ©sĂ©nek mĂłdja legyen nyilvános, Ă©s ezekbe a kinevezĂ©sekbe legyen beleszĂłlása az Ă©rintett intĂ©zmĂ©nyeknek Ă©s vezetĹ‘iknek. És követelik azt is, hogy a kialakult veszĂ©lyes Ă©s káros helyzet megváltoztatása Ă©rdekĂ©ben haladĂ©ktalanul kezdĹ‘djenek valĂłdi tárgyalások az igazgatĂłkkal, a pedagĂłgusokkal, a diákokkal, az oktatási szakemberekkel, a szĂĽlĹ‘i, tanári Ă©s Ă©rdekvĂ©delmi szervezetekkel.
A 49 szilágyis közĂ©piskolai tanár hisz a demokrácia erejĂ©ben. EzĂ©rt arra buzdĂtják az iskolákat, tantestĂĽleteket, közĂ©piskolákat, egyetemi hallgatĂłkat, tanárokat, oktatĂłkat, szĂĽlĹ‘ket, szakmai Ă©s Ă©rdekvĂ©delmi szervezeteket, hogy csatlakozzanak a tiltakozásokhoz Ă©s követelĂ©sekhez.
A köznevelĂ©si törvĂ©ny elfogadása elĹ‘tt, 2011-ben a budaörsi IllyĂ©s Gyula Gimnázium Ă©s Közgazdasági SzakközĂ©piskola tanárai gyűjtöttek aláĂrásokat, több ezer pedagĂłgus követelte a köznevelĂ©si törvĂ©ny elfogadásának elhalasztását. Azt szerettĂ©k volna elĂ©rni, hogy a kormány hozzon lĂ©tre egy KöznevelĂ©si Kerekasztalt, amely – az addigiaktĂłl eltĂ©rĹ‘en – valĂłdi szakmai egyeztetĂ©sek után, konszenzusra Ă©pĂĽlve alakĂtotta volna ki a közoktatás Ăşj rendszerĂ©t. Akkor lapunknak azt mondták a tiltakozĂłk, hogy rengeteg pedagĂłgus biztosĂtotta Ĺ‘ket a támogatásárĂłl, de fĂ©ltek aláĂrni az Ăveket, fĂ©ltettĂ©k egzisztenciájukat. A – mostani államosĂtást is elĹ‘revetĂtĹ‘ – törvĂ©nyt 2011 decemberĂ©nek vĂ©gĂ©n fogadta el a parlament.
Forrás: fn.hir24.hu |