Chomsky soha nem csinált titkot abból, hogy a liberális demokrata eszméket tartja magához a legközelebbieknek, s az anarcho-szindikalizmus egyes alapvetéseit is a magáévá tette (ami egy, a nyolcvanas éveiben járó egyetemi tanár esetében minimum respektet és csettintést érdemel…)
No de itt Ă©s most nem is az Ĺ‘ Ă©lettörtĂ©netĂ©rĹ‘l akarok beszámolni, hanem arrĂłl a – tĂz pontbĂłl állĂł – tĂ©telsorrĂłl, amit sokan Chomsky tĂzparancsolatának is neveznek, lĂ©vĂ©n hogy a Mester ezeken keresztĂĽl magyarázza a mindenkori politikai hatalom tömegeket manipulálĂł mesterkedĂ©seinek termĂ©szetrajzát. Az Ĺ‘ szavaival: ezek a hatalmi diverziĂł mĂ©diastratĂ©giái.
Chomsky barátunk ezeket elĹ‘ször Ăşgy 25-30 Ă©vvel ezelĹ‘tt Ărta össze, amibĹ‘l mindenki olyan következtetĂ©st von le, amilyet akar. Mindenesetre Ăşgy vĂ©lem: ha tudjuk, hogy a Hatalom miben (Ă©s hogyan) mesterkedik, vĂ©dettebbek vagyunk vele szemben. Már ha mĂ©g tudunk gondolkozni Ă©s kĂ©telkedni…
Lássuk tehát, hogyan prĂłbálja a hatalom maga alá gyűrni (az egyĂ©nen keresztĂĽl) a társadalmat. Az alábbiak nem szĂł szerinti idĂ©zetek, hanem Chomsky egy-egy tĂ©telĂ©nek kicsit zanzásĂtott verziĂłi.
1.) Az emberek agyát Ă©s figyelmĂ©t le kell foglalni másod- Ă©s harmadrangĂş problĂ©mákkal. Ennek Ă©rdekĂ©ben figyelmĂĽket el kell vonni a valĂłs Ă©s sĂşlyos szociális gondokrĂłl, mĂ©gpedig olyan hĂrekkel, amelyek társadalmi jelentĹ‘sĂ©ge kicsi ugyan, de Ă©rzelmileg erĹ‘sen megĂ©rintik Ĺ‘ket. Támaszkodjunk a bulvársajtĂłra, amely hű szolgánk lesz.
2.) A nĂ©pnek Ăşgy kell tekintenie politikai vezetĹ‘ire, mint a nemzet megmentĹ‘ire. Ennek Ă©rdekĂ©ben (elsĹ‘sorban a mĂ©dia segĂtsĂ©gĂ©vel) hamis riasztások Ă©s nemlĂ©tezĹ‘ fenyegetĂ©sek tömkelegĂ©t kell rájuk zĂşdĂtani, amelyek miatt aggĂłdni, kĂ©sĹ‘bb szorongani kezd. Ha a szorongás elĂ©rte a kritikus szintet, lĂ©pj közbe Ă©s oldd meg a (máskĂĽlönben nemlĂ©tezĹ‘, illetve általad gerjesztett) problĂ©mákat. Hálásak lesznek, s önmaguk fogják kĂ©rni szabadságjogaik csorbĂtását.
3.) A nemzetnek mindig kĂ©szen kell lennie arra, hogy valami rosszabb következik. Ennek sulykolása Ă©rdekĂ©ben használd fel a „fehĂ©r” propagandát (vagyis nyĂltan a kormány irányĂtása alatt állĂł mĂ©diumokat), a „szĂĽrkĂ©t” (azokat a sajtĂłtermĂ©keket, amelyek csak rĂ©szben állnak kormánybefolyás alatt), s a „feketĂ©t” (amelyekrĹ‘l senki sem gondolná, hogy valĂłjában a hatalom szolgálatában állnak). Ezeknek karöltve azon kell munkálkodniuk, hogy egy olyan kormány kĂ©pĂ©t vetĂtsĂ©k a lakosság szeme elĂ©, amely minden erejĂ©vel azon munkálkodik, hogy a jövĹ‘ egĂ©t beárnyĂ©kolĂł sötĂ©t fellegek legalább egy rĂ©szĂ©t elhessentse a nemzet feje felĹ‘l. A kemĂ©ny, megszorĂtĂł intĂ©zkedĂ©seket fokozatosan kell bevezetni, mert Ăgy az emberek hozzászoknak a rosszhoz, sĹ‘t: örĂĽlnek, hogy mĂ©g mindig nem a legrosszabb következett be.
4.) A nemzetet meg kell gyĹ‘zni, hogy minden rossz, ami aktuálisan törtĂ©nik, az kizárĂłlag azĂ©rt van, hogy a szebb jövĹ‘t biztosĂtsuk számára. Vagy ha nem a számára, akkor a gyermekei számára. Az emberek remĂ©nytelenĂĽl idealisták Ă©s hiszĂ©kenyek: Ă©vszázadokon keresztĂĽl hajlandĂłk benyelni Ă©s elfogadni ezt az Ă©rvet („majd a következĹ‘ generáciĂłknak sokkal jobb lesz, nekĂĽnk ezĂ©rt kell áldozatokat hoznunk”).
5.) Az embereket le kell szoktatni a gondolkodásrĂłl, s arrĂłl, hogy a törtĂ©nĂ©sekben felfedezzĂ©k az ok-okozati kapcsolatokat. Ennek Ă©rdekĂ©ben a politikai vezetĹ‘knek egyszerűen kell megfogalmazniuk ĂĽzeneteiket, már-már infantilis mĂłdon, minimális szĂłkinccsel, rövid mondatokban. A hallgatĂłság ily mĂłdon megszokja a felĂĽletessĂ©get, naĂv lesz Ă©s hajlamos az informáciĂłs beetetĂ©sek elfogadására.
6.) Minden adandĂł alkalommal az emberek Ă©rzelmeire kell hatni, nem a racionális gondolkodásukra. BátorĂtani kell mindenfĂ©le emocionális megnyilvánulást, mert az Ă©rzelmeket sokkal könnyebb manipulálni, mint a ráciĂłt.
7.) Az embereket a lehetĹ‘ legnagyobb tudatlanságban Ă©s műveletlensĂ©gben kell tartani, mert Ăgy nem lesznek motiváltak magasabb ideálok Ă©s összetettebb tervek megvalĂłsĂtásában. ButĂtsd le az oktatásĂĽgyet, tedd korrupttá Ă©s hozd a működĂ©skĂ©ptelensĂ©g kĂĽszöbĂ©re. Egy ilyen iskolarendszer a közvĂ©lemĂ©ny manipulálásának ideális eszköze.
8.) A nĂ©pet el kell zárni az objektĂv, korrekt Ă©s teljes tájĂ©kozĂłdás/tájĂ©koztatás minden forrásátĂłl. Ennek Ă©rdekĂ©ben pĂ©nzĂĽgyileg támogatni kell azokat a mĂ©diumokat, amelyek butĂtják Ă©s fĂ©lretájĂ©koztatják az embereket, s gazdaságilag el kell lehetetlenĂteni azokat, amelyek ennek ellenkezĹ‘jĂ©t prĂłbálják elĂ©rni
9.) A nyájszellem erĹ‘sĂtĂ©se prioritás! Az egyĂ©nben fel kell Ă©breszteni a szĂ©gyen- Ă©s tehetetlensĂ©g-Ă©rzetet, s választhatĂł (pontosabban választandĂł!) alternatĂvakĂ©nt ezzel szembe kell állĂtani az igazodási, csatlakozási kĂ©nyszert. Az egyĂ©nisĂ©geket nĂ©lkĂĽlözĹ‘ nyájat mindig könnyebb irányĂtani, ellenĹ‘rizni Ă©s befolyásolni.
10.) Mindent meg kell tenni az egyĂ©nek megismerĂ©se Ă©rdekĂ©ben. Ezt elĂ©rendĹ‘ belsĹ‘ (Ă©s titkos) nyilvántartásokat kell felfektetni az egyĂ©n kĂĽlönfĂ©le (ĂzlĂ©sbeli, politikai, ideolĂłgiai, viselkedĂ©si) preferenciáirĂłl, opciĂłirĂłl, egyszĂłval teljes pszicholĂłgiájárĂłl. Törekedni kell arra, hogy jobban megismerjĂĽk az egyĂ©nt, mint ahogy Ĺ‘ ismeri önmagát. Fel kell használni a társadalomtudományok (szociolĂłgia, lĂ©lektan, csoportkĂ©pzĂ©s pszicholĂłgiája, stb.) legĂşjabb vĂvmányait cĂ©ljaink elĂ©rĂ©se Ă©rdekĂ©ben, de ezeket a lĂ©pĂ©seket a legnagyobb titokban kell tartani.
Forrás: konteo.blogrepublik.eu
 |