Kaptak a központi költsĂ©gvetĂ©sbĹ‘l normatĂvát, amibĹ‘l működtetni kellett intĂ©zmĂ©nyeiket. Fizetni pĂ©ldául a fűtĂ©st, a világĂtást, a tanárokat Ă©s a technikai dolgozĂłkat. IdĹ‘nkĂ©nt (normális körĂĽlmĂ©nyek között 5 Ă©vente) eldönthettĂ©k ki vezesse az iskolát, a pedagĂłgiai programokat formálhatták- persze a törvĂ©ny szabta keretek között- Ă©s használhatták akár kulturális cĂ©lok megvalĂłsĂtására is intĂ©zmĂ©nyeiket.
Január elsejĂ©tĹ‘l nem Ăgy lesz. Sok minden alapjaiban változik, csak errĹ‘l sokan mĂ©g mit sem sejtenek.
A napokban irodájába rendelte az ország miniszterelnöke a legnĂ©zettebb talkshow műsorvezetĹ‘jĂ©t Ă©s Karácsony elĹ‘tt, (vasárnap este) csodák-csodája nem a királyi tv-n, hanem az egyik kereskedelmi csatornán keresztĂĽl prĂłbálta CipollakĂ©nt megdelejezni a mĂ©g megdelejezhetĹ‘eket. SzemrebbenĂ©s nĂ©lkĂĽl állĂtotta a teljesen felkĂ©szĂĽletlen Ă©s akaratgyenge műsorvezetĹ‘ álkĂ©rdĂ©seire, hogy az oktatás terĂĽletĂ©n lĂ©ptek a legnagyobbat elĹ‘re. Ezt az állĂtást azĂłta a lakájmĂ©dia bejáratott fĂłrumain keresztĂĽl is ismĂ©telgeti a kormány nĂ©hány más tagja is, hátha Ăgy hihetĹ‘bben hangzik ez a nyilvánvalĂł hazugság. Ha valamit ugyanis az elmĂşlt kĂ©t Ă©s fĂ©l Ă©vben sikerĂĽlt rekord gyorsasággal teljesen leĂ©pĂteni Ă©s szĂ©tverni, az Ă©ppen a köz- Ă©s felsĹ‘oktatás.
Egy Ă©vvel ezelĹ‘tt- mintegy fĹ‘prĂłbakĂ©nt- szĂ©tzĂĽllesztettĂ©k a megyei fenntartásĂş intĂ©zmĂ©nyeket. Nem igazán sok hĂr Ă©rt el hozzánk arrĂłl, mikĂ©nt lehetetlenĂĽlt el az állami kezelĂ©sbe vĂ©tel miatt jĂł nĂ©hány iskola gazdálkodása, mikĂ©nt alakult át azok irányĂtása. Sok intĂ©zmĂ©nyben a kiválĂł tanárembereket sokszor durván megalázĂł vezetĹ‘váltásokrĂłl sem kaptunk tĂ©nyszerű informáciĂłkat. Pontosabban semmifĂ©le tájĂ©koztatást nem kaptunk.
A kormányhivatalok fideszes vezetĹ‘i nem tartották fontosnak a „sikeres” pályázĂłkrĂłl, a pályáztatás körĂĽlmĂ©nyeirĹ‘l a rĂ©szletes informáciĂłkat mint közĂ©rdekű adatokat megosztani velĂĽnk. Nem egy intĂ©zmĂ©nyben neveztek ki hithű fideszes komisszárokat, bukott fideszes önkormányzati vezetĹ‘ket, olyan a „kĂ©tharmadhoz” közel állĂł szemĂ©lyeket, akik ugyan a posztra nem voltak alkalmasak, de a Fidesz iránti hűsĂ©gĂĽk kĂ©tsĂ©gbevonhatatlan. Volt, ahol csupán azĂ©rt váltottak le valakit, mert egy fideszközelinek igazgatĂłi állásra fájt a foga Ă©s az adott helyre viszonylag könnyű volt megoldani az „igĂ©nyt” bejelentĹ‘nek a napi közlekedĂ©sĂ©t. Az almádi gimnázium igazgatĂłi állására többször lett volna lehetĹ‘sĂ©ge az állam nevĂ©ben cselekvĹ‘ kormányhivatalnak alkalmas szemĂ©lyt is választani, de esze ágában sem volt azt tenni, hisz a tantestĂĽlet Ă©s egyĂ©b szervezetek által támogatott szemĂ©ly a Fidesz számára nem tűnt megbĂzhatĂłnak. (Nem volt ugyanis elkötelezett Fidesz-hĂvĹ‘.) A pletyka szerint mindössze nĂ©gyen támogatták annak a szemĂ©lynek a kinevezĂ©sĂ©t, aki most -a keretszámok drasztikus csökkentĂ©se miatti diáktĂĽntetĂ©seket látva- nekiállt a diákok Ă©s tanárok listázásának*. Csak idĹ‘ kĂ©rdĂ©se volt a botrány. Csoda, hogy fĂ©l Ă©vig kihĂşzta a feladatra eddig is nyilvánvalĂłan alkalmatlan hölgy kĂĽlönösebb botrány nĂ©lkĂĽl. Nem hiszem, hogy a tanárok nyĂlt levele ellenĂ©re most meneszteni fogják. Megvárják, mĂg totálisan leĂ©pĂĽl az igazgatĂł szemĂ©lyĂ©vel egyĂĽtt ez a kiválĂł eredmĂ©nyeket elĂ©rĹ‘ közĂ©piskola. No nem azĂ©rt, mert Ĺ‘k eleve ezt szerettĂ©k volna, de ha már Ăgy esett, kizárt, hogy lĂ©pjenek, hisz az presztĂzsvesztesĂ©g lenne, amit nem engednek meg maguknak semmifĂ©le körĂĽlmĂ©nyek között sem. (Akkor inkább pusztuljon minden!)
Most, hogy az önkormányzatok által eddig viszonylag sikeresen működtetett intĂ©zmĂ©nyek is állami kezelĂ©sbe kerĂĽlnek a dĂşlás folytatĂłdni fog. Már most beszĂ©lik, hogy kĂ©szĂĽlnek meneszteni -fĹ‘leg nagyvárosi intĂ©zmĂ©nyekben- a nemrĂ©g önkormányzatok által kinevezett igazgatĂłk egy rĂ©szĂ©t. RĂ©szben azĂ©rt, mert kell a fideszes klientĂşrának a feladat, pontosabban az azzal járĂł pĂ©nz Ă©s státusz, rĂ©szben pedig azĂ©rt, mert akik most irányĂtĂłi az iskoláknak, azokat nem tartják teljesen megbĂzhatĂłaknak a fideszes körökben.
Az intézményvezetők nagy része eközben csendben tűr, megalázkodik és abban reménykedik, őt nem temeti maga alá ez a nagyhatalmi gőg, arrogancia.
Szerintem tévednek. Idő kérdése és eltiporják őket is, vagy annyira meg fog hajolni a gerincük, hogy tükörbe nézve, nem ismerik majd fel már önmagukat sem.
Kevesen tudják azt is, hogy az Ăşj Ă©s kĂ©sve megjelenĹ‘ Ă©s a pedagĂłgusokat minden önállĂł cselekvĂ©stĹ‘l megfosztĂł kerettantervek alapjaiban zĂşzzák szĂ©t mindazt, ami eddig igenis jĂłl működött. 2004-ben sokan örĂĽltek a nyelvi elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘ osztályok bevezetĂ©sĂ©nek. Mindezt most lapátra teszik. Ăšgy alakĂtják át a feltĂ©teleket, hogy azok a sikeres rĂ©gi formájukat hamarosan teljesen elveszĂthetik. A csĂşnya ebben a törtĂ©netben az, hogy miközben az elĹ‘zĹ‘ kormányzatokat sikertelensĂ©ggel vádolják -a nyelvoktatás terĂĽletĂ©n a nyelvi elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘ Ă©v bevezetĂ©se pĂ©ldául korszakváltĂł volt, sok helyen kiválĂłan működött- Ă©s most pusztán anyagi okokbĂłl mĂ©gis ellehetetlenĂtik ezeket a kĂ©pzĂ©si formákat is. KĂváncsi leszek, meri-e majd valaki szĂłvá tenni, hogyha a 2013 szeptemberĂ©re meghirdetett kĂ©pzĂ©si formák nem olyan feltĂ©telekkel indulnak majd valĂłjában, ahogyan azt most 2012 oktĂłberĂ©nek vĂ©gĂ©ig meghirdettĂ©k az igazgatĂłk. Pedig erre megvan minden esĂ©ly. S a mostani 9. Ă©vfolyam (nyelvi elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘s osztályok) tanulĂłi várhatĂłan Ăşgy fognak jövĹ‘re ismĂ©t kilencedik Ă©vfolyamra járni, hogy egy a megĂgĂ©rtekhez kĂ©pest egĂ©szen más kĂ©pzĂ©si struktĂşrában vĂ©gzik, vĂ©gezhetik tovább tanulmányaikat. Pedig a kormányfĹ‘ HajdĂş PĂ©ter elĹ‘tt mondott ám olyan szĂ©peket, hogy ami ezután következik, az csak azoknak hoz változást, akik mĂ©g nincsenek benn az adott kĂ©pzĂ©si formákban. A felsĹ‘oktatásra gondolt, de ennek az elvnek Ă©rvĂ©nyesnek kellene lenni a közĂ©pfokĂş kĂ©pzĂ©sekre is. Ahol viszont törvĂ©nyeket visszamenĹ‘legesen is lehet hozni Ăşgy, hogy a társadalom ezt elnĂ©zi nekik, ott ne csodálkozzon senki. Aki meg csodálkozik, az jobb ha fĂ©l Ă©s a fĂ©lelem miatt inkább meg sem szĂłlal. Az általuk nagyĂvűnek tartott átalakĂtásban, sokkal inkább forráselvonĂł „nagytakarĂtásban”, az egzisztenciális ellehetetlenĂtĂ©sekben az általános fĂ©lelemĂ©rzet kialakĂtása is cĂ©l. A ma hatalombrĂłkerei azĂ©rt „eredmĂ©nyesebbek” ebben elĹ‘deiknĂ©l, mert eltiportak mára minden demokratikus intĂ©zmĂ©nyrendszert, azok csak látszĂłlag működnek Ă©s mindenki megtanulta mára, ha szĂłlni mer, annak könnyen lehet állásvesztĂ©s, hosszan tartĂł munkanĂ©lkĂĽlisĂ©g, megalázĂł közmunka a vĂ©ge.
A sikeresnek hazudott közoktatás-átalakĂtás rĂ©sze az is, hogy most intĂ©zmĂ©nyekben dolgozĂł takarĂtĂłk, portások, s mindazok, akik nĂ©lkĂĽl az iskolák normális mĂłdon egy percig sem működhetnek, mĂ©g nem tudják biztosan, hogy 2012. január 2-tĂłl ki a fĹ‘nökĂĽk, lesz-e Ă©s ha igen, milyen feltĂ©telekkel munkájuk. Itt VeszprĂ©mben pĂ©ldául Ăşgy hoztak lĂ©tre egy intĂ©zmĂ©nyszolgáltatĂł intĂ©zmĂ©nyt az utolsĂł pillanatban, hogy a vezetĹ‘jĂ©t az önkormányzat alig 2 hĂ©ttel ezelĹ‘tt nevezte ki. S a vezetĹ‘ mĂ©g nem ismeri a munkatársait, sejtĂ©sem szerint fogalma sincs mikĂ©nt kell irányĂtania január másodikátĂłl a dolgozĂłit. Az iskolák igazgatĂłi zömĂ©ben Ăşgy kezdik 2013-at az iskoláikban, hogy nem Ĺ‘k a munkáltatĂłi sem a takarĂtĂłknak, sem a portásoknak, sem a gazdasági irodák munkatársainak. Január másodikán Ăşgy mennek dolgozĂłk százai VeszprĂ©mben Ă©s az országban vĂ©lhetĹ‘en dolgozĂłk ezrei Ăşgy a megszokott munkahelyeikre, hogy fogalmuk sincs, ki osztja majd be Ĺ‘ket munkába. Totális az anarchia. S a miniszterelnök mondja tovább a nyilvánvalĂł hazugságokat. A műsorvezetĹ‘ mindezeket meg nem vitatja, nem meri, merheti vitatni. BehĂłdol Ă©s bĂłlogat. S bĂłlogat mindenki, mert ki lehet ma-ilyen nehĂ©z idĹ‘kben- annyira bátor, hogy felkiáltson, hisz „a király (valĂłban) meztelen”! Ăšgy tűnik, sajnos tragĂ©diáknak kell mĂ©g ahhoz majd megtörtĂ©nnie, hogy elmĂşljon vĂ©gre ez az ijesztĹ‘ mĂ©rtĂ©kű „vakság”, legyĹ‘zhetĹ‘vĂ© váljon a fĂ©lelem Ă©s eljöjjön vĂ©gre a gyors kijĂłzanodás is.
*Kulka János mondja egy interjĂşban: "A mai Magyarország tragĂ©diája az igazodás. Amikor egy balatonalmádi gimnázium igazgatĂłnĹ‘je azt gondolja, neki az a dolga, hogy behĂvassa a diákokat Ă©s jegyzĹ‘könyvet vegyen fel arrĂłl, kinek mi a vĂ©lemĂ©nye a diáktĂĽntetĂ©sekrĹ‘l..." |