MásfĂ©l Ă©vig mennek egy Ăşton (ami termĂ©szetesen teljesen más Ăşt, mint amit az azt megelĹ‘zĹ‘ nyolc Ă©vben ĂgĂ©rtek), meghirdetik az önfenntartĂł felsĹ‘oktatást, döntenek az Ăşj keretszámokrĂłl, ideolĂłgiát kerĂtenek hozzá, a jobboldali sajtĂł át is dobja a váltĂłt, Ă©s lelkesebben Ă©rvel a tandĂj mellett, mint Gyurcsány hat Ă©ve, aztán zutty, a kormányfĹ‘ gondol egyet, nem, nem, mĂ©gse, legyen inkább mindenkinek ingyenes a felsĹ‘oktatás, pfuj, ronda keretszámok, Ĺ‘ mindig is ezt mondta.
Náluk ez a kormányzás. Ennyit gondolnak a világról, az országról, a nemzeti együttműködésről. Két hete tüntetnek a különféle hallgatói szervezetek, tiltakoznak a rektorok, sztrájkolnak a középiskolások, ezrek vannak az utcákon, a miniszterelnök mégsem velük, hanem néhány kiválogatott kebelbeli fiatallal ül le „priviben” beszélgetni, majd egyoldalúan bejelent valamit, amit senki sem ért.
Ebben a gesztusban egyszerre van sĂ©rtettsĂ©g (Ĺ‘ nem azokkal tárgyal, akik ellene tĂĽntetnek) Ă©s gĹ‘g (Ĺ‘ magátĂłl változtat, nem nĂ©hány taknyos kĂ©nyszerĂti rá). AzĂ©rt is Ă©n vagyok a gĂłrĂ© – vĂ©gĂĽl is ezt ĂĽzente a miniszterelnök. Ebben az egĂ©sz törtĂ©netben persze nem az ellenszenves stĂlus az igazán lehangolĂł. Hanem a benne megmutatkozĂł mĂ©rhetetlen felelĹ‘tlensĂ©g. A hozzáértĂ©s hiánya. A komolytalanság.
Tegnap ezt mondták, ma azt, holnap meg, ha úgy alakul, valami egész mást. Közben persze folyamatosan barkácsolgatnak a rendszeren, mert őket a nép felhatalmazta mindenre és annak az ellenkezőjére is. Két hónappal a felsőoktatási jelentkezések előtt egyszer csak radikális keretszámcsökkentéssel állnak elő, aztán a keretszámok eltörlésével. De ez utóbbi mit jelent? Mindenki mehet mindenhova, és tanulhat ingyenesen? Jogot és közgazdaságot is?
Vagy csak kommunikáciĂłs trĂĽkk ez az egĂ©sz, Ă©s az ingyenessĂ©g csupán nullaszázalĂ©kos kamatot jelent majd a meghitelezett tandĂjon hetedĂziglen tartĂł röghöz kötĂ©ssel? MiĂ©rt kell ezt a kormányzás lassan harmadik Ă©vĂ©ben találgatni? MiĂ©rt nem lehet rendesen kormányozni? A miniszterelnök három napot ad az Ăşj felsĹ‘oktatási koncepciĂł kidolgozására. Három napot! Egy több százezer embert Ă©rintĹ‘ nagy ágazat kitalálására három napot.
Egy romkocsma esetĂ©ben biztosan több idĹ‘t szánna a tulajdonos magának arra, hogy Ăşj működĂ©si modellt dolgozzon ki. Három nap alatt semmit sem lehet vĂ©giggondolni rendesen, nem kĂ©szĂĽlnek majd számĂtások, nem lesznek hatásvizsgálatok. EgyeztetĂ©sek kizárva. De nem is ez a cĂ©l, mindössze a kommunikáciĂłs válsághelyzetet kell megoldani, ha rámegy a magyar felsĹ‘oktatás – Ă©s nĂ©hány tĂzezer diák jövĹ‘je –, hát rámegy. Ezen a hĂ©tvĂ©gĂ©n ez a legjobb ötletĂĽk. Majd lesz valahogy.
Mekk Elek kormányoz.
Forrás: Nol.hu |