Helyesen állĂtotta, hagy a menekĂĽltek, akikkel találkozott (többnyire 57 februárjában, mielĹ‘tt szĂ©tszĂ©ledtĂĽnk a Bard College-bĂłl, ahol több mint háromszázan voltunk), állandĂłan az anyagiakrĂłl beszĂ©ltek. Akkor már tudtam, hogy mĂ©g nem Ă©ppen orátori angoltudásommal legkönnyebben egy pĂ©ldával gyĹ‘zhetem meg Ĺ‘t. Egy hajĂłtörött utazĂłval álltam elĹ‘, akinek az egyetlen vágya, hogy kiszabadĂtsák egy kis sziget fogságábĂłl, Ă©s amikor rátalálnak, elĹ‘ször vĂzĂ©rt könyörög, majd miután szomját oltotta, Ă©telĂ©rt; Ă©s nem tarthatjuk tĂşlságosan anyagiasnak, ha kĂ©sĹ‘bb lerongyolĂłdott ruháit is szeretnĂ© tisztessĂ©gesebbre cserĂ©lni.
 Az Ă©n nemzedĂ©kem a forradalom elĹ‘tti Ă©vtizedben nem is álmodhatott a határainkon tĂşli világ megismerĂ©sĂ©rĹ‘l. A kitelepĂtĂ©sben mĂ©g a falunk határát sem hagyhattuk el, Ă©s sokan örĂĽltek, ha olykor kijuthattak a börtön udvarára. A szabadság volt tehát a leghĹ‘bb vágyunk, amiĂ©rt sokan adták vagy kockáztatták az Ă©letĂĽket 1956-ban. A nyolcvanas Ă©vekben szocializálĂłdĂł fiatalok már sokkal nagyobb szabadságot Ă©lveztek, s inkább azĂ©rt kĂĽzdöttek, hogy rĂ©szt vehessenek a hatalomban. Az elsĹ‘ szabad választás után több százan be is kerĂĽltek a hatalmi struktĂşrába vagy annak holdudvarába: a kormányba, a parlamentbe, a politikai pártok vezetĂ©sĂ©be, de csak egyikĂĽkrĹ‘l fogalmazta meg az elĹ‘zĹ‘ rĂ©szben is idĂ©zett kĂ©rdĂ©sĂ©t Debreczeni JĂłzsef: „LĂ©tezik-e egyáltalán Orbán Viktor – önmaga? Vagy csak az embertelen hatalomvágy lĂ©tezik?” A nyolcvanas Ă©vek ifjai között nem Ĺ‘ volt az egyedĂĽli, aki hatalomra szomjazott, de Ĺ‘ látszik az egyetlennek, akinek hatalomvágya kielĂ©gĂthetetlennek bizonyult, Ă©s despotikussá, Debreczeni szerint embertelennĂ© vált. Ennek a patologikus-krĂłnikus hatalomvágynak az eredetĂ©t az elĹ‘zĹ‘ rĂ©szben az Ăşgynevezett NapĂłleon-komplexusra vezettem vissza, de ugyanakkor rámutattam, hogy Ă©njĂ©nek más dimenziĂłit, a hajĂłtörött más vágyait is meg kell ismernĂĽnk, hogy felismerhessĂĽk, mire számĂthatunk uralma hátralĂ©vĹ‘ napjaiban, Ă©s felkĂ©szĂĽlhessĂĽnk kormányzása vĂ©gjátĂ©kára.
Miért kell megértenünk, hogy kivel állunk szemben?
Ezt a kérdést már próbáltam megválaszolni az előző rész bevezetésében a medve és a farkas példájával, amelyet azonban kénytelen voltam azzal befejezni, hogy nem vagyunk jók politikusaink valós természetének felismerésében, „pedig anélkül aligha mérhetjük fel, hogy ők hová tartanak, s mi milyen veszélyeknek vagyunk kitéve, ha szembetaláljuk magunkat velük vagy követjük őket”.
Ezzel a pĂ©ldával azonban, Ăşgy tűnik, nem sikerĂĽlt megĂ©rtetnem, miĂ©rt tartom mindennĂ©l fontosabbnak a jelenlegi helyzetben, hogy felderĂtsĂĽk annak a politikusnak minden vágyát, motiváciĂłját, rögeszmĂ©jĂ©t – mĂ©g azokat is, amelyeknek talán Ĺ‘ maga sincs tudatában –, akivel szembetaláljuk magunkat az Ă©let minden frontján. EllenkezĹ‘leg, mĂ©g most is sokan kĂ©rdezik tĹ‘lem, miĂ©rt tartom olyan fontosnak, hogy megĂ©rtsĂĽk, mit miĂ©rt csinál az a ......... – ahol a kipontozott szĂł helyĂ©n mindig valami nagyon leegyszerűsĂtett jellemzĂ©s, állapotfelmĂ©rĂ©s áll. Sokan Ăşgy vĂ©lik, nem kell megĂ©rteni a miniszterelnököt, csak le kell váltani. Én viszont azt mondom: a sikeres leváltásához is nagyon fontos megĂ©rteni a motiváciĂłit, erĹ‘s Ă©s gyenge pontjait, felfedni Achilles-sarkát. És a mostani helyzetben nemcsak Ĺ‘t kell megĂ©rtenĂĽnk, hanem azt is, hogy milliĂłnyi választĂłpolgár vajon miĂ©rt látja benne a megváltĂłt. Ehhez pedig nem elĂ©g, ha megállapĂtjuk: Orbán „folyton más eszmĂ©t Ă©s alakot ölt”. Ha Ăgy van, annál inkább fel kell mĂ©rnĂĽnk a már vĂ©gbement változások folyamatát, okát Ă©s mikĂ©ntjĂ©t, hogy megĂ©rthessĂĽk, milyen változásokra számĂthatunk mĂ©g: Ă©njĂ©nek milyen aspektusai kerĂĽlhetnek mĂ©g elĹ‘tĂ©rbe, Ă©s mekkora hányadát hĂłdĂthatja vissza velĂĽk azoknak, akik már nem ajnározzák, de mĂ©g nem találtak másik messiásra.
Az ajnározott és az ajnározó
Az ajnározĂłkat csakis az ajnározott megismerĂ©sĂ©n keresztĂĽl Ă©rthetjĂĽk meg, Ă©s a kettejĂĽk viszonyának megĂ©rtĂ©sĂ©hez Ă©szben kell tartanunk, hogy társas lĂ©nyek vagyunk, akiknek alapvetĹ‘ szĂĽksĂ©gletĂĽk a közössĂ©ghez tartozás. Talán a remetĂ©k szolgáltatják erre a legjobb pĂ©ldát, akiknek a bennĂĽk lĂ©vĹ‘ űr betöltĂ©sĂ©hez szĂĽksĂ©gĂĽk van arra, hogy olyan teljessĂ©ggel tartozzanak valakihez, adják magukat valakinek, amelynek terhĂ©t földi lĂ©nyek el sem viselnĂ©nek. Liberális demokraták, pláne liberális Ă©rtelmisĂ©giek (ha ugyan tarthatjuk Ĺ‘ket kĂĽlön társadalmi csoportoknak) nem kĂ©pesek megĂ©rteni, miĂ©rt van sokaknak szĂĽksĂ©gĂĽk valakire, akit vakon követhetnek, akinek minden szavát elhiszik, akit imádhatnak olyan erĹ‘s hittel, amilyennel valaha csak a mennyekben vagy az OlĂĽmposz csĂşcsán lakĂłkban hittek az emberek. A demagĂłgokra Ă©s demigodokra (fĂ©listenekre) támasztott igĂ©ny megĂ©rtĂ©sĂ©hez meg kell Ă©rtenĂĽnk, hogy nem mindenki számára intellektuálisan kihĂvĂł Ă©s kielĂ©gĂtĹ‘, hanem talán mĂ©rhetetlenĂĽl unalmas vagy Ă©ppen frusztrálĂł a munkája; nem gazdag, hanem inkább sivár a társadalmi környezete. KiĂĽrĂĽlt az Ă©rzelmi Ă©lete. Vannak, akiknek a magánszfĂ©rájukban nincs senki Ă©s semmi, ami betöltenĂ© a bennĂĽk lĂ©tezĹ‘ űrt.
A jobboldalon Orbán megtesz mindent, hogy betöltse ezt az űrt, Ă©s a Jobbik mĂ©g inkább az emberek Ă©rzelmi-indulati igĂ©nyeinek kielĂ©gĂtĂ©sĂ©re játszik rá. Mert ne feledjĂĽk, a gyűlölet is Ă©rzelmi lĂ©nyĂĽnk megnyilvánulása: mĂ©g azt az űrt is betöltheti, amely a szeretetlensĂ©gbĹ‘l fakad. De szemben a szeretettel, amely olykor Ă©veken át bimbĂłzik, a gyűlöletet a legaprĂłbb parázsbĂłl is könnyen lángra lehet lobbantani, amely aztán mindent felemĂ©sztĹ‘ futĂłtűzkĂ©nt terjedhet tovább.
Nem Ă©pĂthetjĂĽk fel a magunk stratĂ©giáját a megosztĂłk, a gyűlöletszĂtĂłk ellen, ha nem Ă©rtjĂĽk meg, mi motiválja Ă©s hajtja Ĺ‘ket, Ă©s mi köti hozzájuk követĹ‘iket. Hallottunk már olyan vĂ©lemĂ©nyt Ă©pp eleget, amelyek lebirkázzák a nĂ©pet azĂ©rt, mert nem lázadt fel már rĂ©gen azok ellen, akik megtettĂ©k velĂĽk mindazt, amit megtettek. De miĂ©rt lázadnának fel, ha egyszer szĂĽksĂ©gĂĽk van valakire, akit követhetnek Ă©s ajnározhatnak? Ha egyszer nem találnak senki mást a horizonton, aki nemcsak racionális Ă©rvekkel akarja maga mellĂ© állĂtani Ĺ‘ket, hanem a szavaibĂłl kicseng, a testbeszĂ©dĂ©bĹ‘l kitűnik, hogy Ă©rzelmi kötelĂ©ket is ajánl nekik, aki nem rejti el a vágyait, Ă©rzelmeit azok elĹ‘l, akiknek van ezekre hangolt antennájuk, Ă©s viszonozni tudjál ezeket a kötelmeket.
Az emberi termĂ©szet Ă©s a napfĂ©ny sokszĂnűsĂ©ge
A despota Ă©s a liberális demokrata egyaránt sokfĂ©le vágybĂłl, igĂ©nybĹ‘l tevĹ‘dik össze, mĂ©g ha kĂĽlönbözĹ‘ körĂĽlmĂ©nyek között, Ă©letĂĽk kĂĽlönbözĹ‘ szakaszaiban más-más tulajdonságaik kerĂĽlhetnek is elĹ‘tĂ©rbe, mert mindannyian összetett szemĂ©lyisĂ©gek vagyunk. Igaz, ennek nem mindig vagyunk tudatában, mint ahogy mindaddig el sem tudjuk kĂ©pzelni, milyen összetett a napfĂ©ny, amĂg egy prizmán át a szivárvány minden szĂnĂ©re nem törik. És lehet, hogy csak egy katartikus helyzetben ismerjĂĽk fel valakinek – akirĹ‘l azt hittĂĽk, jĂłl ismerjĂĽk – egy-egy meghatározĂł tulajdonságát: pĂ©ldául egy önzĹ‘nek hitt szemĂ©ly nagylelkűsĂ©gĂ©t.
Az utĂłbbi hĂłnapokban Orbán Ăşjabb Ă©s Ăşjabb frontokat nyitĂł, gyakran teljesen ellentmondásos, olykor látszĂłlag minden racionalitást nĂ©lkĂĽlözĹ‘ megnyilvánulásai egyre inkább egy hálĂłba kerĂĽlt hal csapkodására emlĂ©keztetnek. És ez a hálĂł csakis a hatalomvágya lehet, amely Ĺ‘t fogságban tartja. Azt, hogy vergĹ‘dĂ©se elvezet-e a megváltĂł katarzishoz, amely felszabadĂthatja pozitĂvabb energiáit – jobbik Ă©njĂ©t –, egyelĹ‘re nem tudhatjuk. Hogy visszavonult lemerĂĽlt akkumulátorai feltöltĂ©sĂ©re, jelentheti azt is, hogy kĂ©sz szembenĂ©zni önmagával, de azt is, hogy felismerte: fĂ©kezhetetlen hatalomvágya a katarzis felĂ© sodorja, amely jobbik Ă©njĂ©t hozhatja elĹ‘tĂ©rbe, ám ennek elfogadásához fĂ©l feladni azt, amit eddig Ă©lete meghatározĂł mozgatĂłrĂşgĂłjakĂ©nt ismert. Vagy legalábbis mutatott a világ számára.
Lehet, hogy a midlife crisis csĂşcsárĂłl letekintve Ă©lete második felĂ©re, megfĂ©lemlĂti a határtalan hatalom csĂşcsán tĂşl tátongĂł vĂ©gtelen belsĹ‘ ĂĽressĂ©g. Talán Ă©rzi, hogy a másik (jobbik) Ă©nje ki akar szabadulni hatalomvágya fogságábĂłl, de fĂ©l utat engedni neki, mert ezt gyengesĂ©gnek tartja, vagy ami mĂ©g fĂ©lelmetesebb: gyengesĂ©gnek tarthatják mások. Pedig elnyomott jobbik Ă©njĂ©nek legfĹ‘bb meghatározĂłja Ă©ppen a hatalomvágyával egyenlĹ‘en erĹ‘s szeretet- vagy akár imádatvágy lehet, amelyrĹ‘l már 2006 tavaszán Ărtam, de ezt szinte senki sem tudta elfogadni, mert nem sokat idĂ©zett szavaibĂłl tűnt elĹ‘, hanem a sokkal nehezebben olvashatĂł testbeszĂ©dĂ©bĹ‘l, mimikájábĂłl. AbbĂłl, ahogy egy idĹ‘s hölgy vagy Ăşr kĂ©zcsĂłkját fogadja. Vagy hogy akkor van igazán elemĂ©ben, amikor rajongĂłi körĂ©ben, velĂĽk egy szintrĹ‘l szĂłlhat hozzájuk. Ez pedig ellentĂ©tes az akár több emelet magas hitleri–sztálini emelvĂ©nyrĹ‘l lenĂ©zĹ‘ despota hatalmi pozĂciĂłjának elĹ‘tĂ©rbe helyezĂ©sĂ©vel.
A második rĂ©szben már idĂ©ztem egy idevágĂł mondatot C. G. JungtĂłl: „A hatalomvágy minden bizonnyal ugyanolyan hatalmas dĂ©mon, mint az erĂłsz, Ă©ppoly rĂ©gi Ă©s eredendĹ‘ is.” És a kettĹ‘ nyilván lakhatik egy testben. MegjegyzendĹ‘, itt nem csak az erĂłsz testi kielĂ©gĂĽlĂ©shez vezetĹ‘ aspektusára kell gondolnunk – már csak azĂ©rt sem, mert Orbán Ă©letĂ©nek errĹ‘l az aspektusárĂłl mit sem tudunk, Ă©s nem is tartozik ránk. Jung kijelentĂ©se azonban akkor is igaz, ha a szeretet bármely – „égi vagy földi” – formájára gondolunk, amelyekre a görögöknek fĂ©ltucatnyi szavuk volt, beleĂ©rtve a jĂ©zusi, keresztĂ©nyi szeretetet, az agapĂ©t is, megkĂĽlönböztetve az akkoriban tisztátalannak vagy Ă©ppen paráznának tartott erĂłsztĂłl. Akárhogy Ă©rtelmezzĂĽk is azonban a szeretet szĂłt, nincs semmi rossz abban, ha valaki vágyik rá – mint ahogy a politikai ambĂciĂłnak is tekinthetĹ‘, másokat szolgálĂł hatalomvágyban sem –, amennyiben nem uralkodik el rajtunk, despotizmusba fojtva jĂłzan ĂtĂ©lĹ‘kĂ©pessĂ©gĂĽnket.
A szeretetvágy is csak akkor válik destruktĂvan tragikussá, ha normális kiteljesĂĽlĂ©se helyett elfojtottságában vĂ©gsĹ‘ fokon olyan kĂ©nyszerkĂ©pzettĂ© válik valakiben, hogy Ĺ‘t mindenkinek szeretnie kell. Ezzel az a nagy baj, hogy erre van egy egyszerű, de vĂ©gsĹ‘ fokon despotikus – hitleri, sztálini – megoldás: aki nem szeret, az nem ember, hanem eltiprandĂł fĂ©reg.
Ez aggasztott leginkább Orbán ellenzĂ©kisĂ©gĂ©nek legvadabb, második választási kudarcát kompenzálĂł Ă©veiben, amikor csak Ăşgy kerĂĽlhette el a teljes összeomlást Ă©s hĂvei elvesztĂ©sĂ©t, hogy a kormány minden áron valĂł megbuktatásának szentelte magát. ĂŤgy szeretetigĂ©nyĂ©t nehĂ©z volt felismerni, talán önmagának is, miközben megosztĂł gyűlöletszĂtással prĂłbálta leválasztani az Ĺ‘t nem-szeretĹ‘-nem-embereket a haza testĂ©rĹ‘l. MinderrĹ‘l majd mĂ©g ejtĂĽnk szĂłt, ha eljutunk Orbán damaszkuszi Ăştjáig. Jelenleg legfeljebb elĹ‘jeleit (pl. lemerĂĽlt akkumulátorok) láthatjuk egy olyan katartikus transzformáciĂłnak, amelyet gyakran a tĂşlfeszĂtett hĂşr elpattanása vált ki.
FelmerĂĽlhet a kĂ©rdĂ©s, miĂ©rt számolok azzal, hogy Orbán mĂ©g átmehet olyan változásokon, amelyek nem jellemzĹ‘k egy Ă©rett fĂ©rfira. Erre csak egy magyarázatot adhatok: Nagy Imre temetĂ©sekor tĂşl fiatalon kerĂĽlt rivaldafĂ©nybe, Ă©s az esemĂ©nyek sodrásában azĂłta sem tudott gyökeret verni bármilyen világnĂ©zet, ideolĂłgia, spiritualitás táptalaján. Ăšgy tűnik, jelenleg inkább egy Ăşj, spirituális dimenziĂłjának kĂ©szĂĽl utat engedni, rátalálva a frusztrált nĂ©ptribunok ĂłszövetsĂ©gi szerepvállalására, miután leĂrta az Ĺ‘t nem ajnározĂł fĂ©l országot, Ă©s elĂ©rte a hatalom demokráciában pĂ©ldátlan csĂşcsait.
Új horizontok, új utak: új veszélyek
AzĂ©rt utaltam az imĂ©nt az ĂłszövetsĂ©gi szerepre, mert a mai Orbánban egy profetikus-messiási kĂĽldetĂ©studat kialakulását vĂ©ltem felismerni már több mint egy Ă©vvel ezelĹ‘tt. Ennek adtam hangot A szakrális nacionalizmus rĂ©me cĂmű Ărásomban – itt felvetettem azt a kĂ©rdĂ©st is, lehetsĂ©ges-e szakrális demokrácia –, amely Orbán nemrĂ©g elhangzott megjegyzĂ©se fĂ©nyĂ©ben –„RemĂ©ljĂĽk, a JĂłisten megsegĂt bennĂĽnket, Ă©s a demokrácia helyett nem kell kigondolnunk más tĂpusĂş politikai rendszereket” – mĂ©g aktuálisabbá vált.
Akkor, több mint egy Ă©ve, Ăgy válaszoltam meg a saját kĂ©rdĂ©semet: „A modern demokráciák nagy többsĂ©ge szekuláris alapon működik, több-kevesebb patriĂłta-nacionalista beĂĽtĂ©ssel. (...) Ezt nem várhatjuk el a szakrális nacionalizmustĂłl, amely Ă©rzelmi alapon működik, s amelyben a gnosztikus Beavatott birtokában van mindannak a Tudásnak, amely hĂveit-nĂ©pĂ©t minden más nĂ©p fölĂ© emeli. Ez a Tudás, illetve a felemeltetĂ©s mĂłdszere nem kĂ©rhetĹ‘ számon, mert nem racionális megfontolásra, szociális Ă©s gazdasági elvrendszerre, filozĂłfiára Ă©pĂĽl, hanem a profetikus elhivatottság intuitĂv meggyĹ‘zĹ‘dĂ©sĂ©bĹ‘l fakad, amely kĂ©ptelen ellenĂ©rvek befogadására, sĹ‘t mĂ©g csak meghallására is.” KitĂ©rtem arra is, hogy a Beavatott a csalhatatlanság dogmájában találhatja meg önnön közös vonását a pápával.
Mindennek – a demokrácia lĂ©tjogosultságát is kĂ©tsĂ©gbe vonĂł attitűdnek – a jeleit már láthattuk Orbán elsĹ‘ kormányzása idejĂ©n is, de akkor mĂ©g Ăşgy tűnt, csak az oltár Ă©s a trĂłn valamikor jĂłl bevált szövetsĂ©gĂ©t akarja helyreállĂtani Ă©s kihasználni, fĹ‘leg a katolikus hierarchiának kedveskedve, saját messiási kĂĽldetĂ©studatát leplezve. ElĹ‘ször csak szárnysegĂ©djĂ©t, SemjĂ©nt kĂĽldte RĂłmába, hogy elĹ‘kĂ©szĂtse az Ăştját, de aztán önmaga is haverkodva kezet fogdoshatott XVI. Benedekkel. SĹ‘t, ez Ă©v májusában is, egy fotĂłzási alkalom erejĂ©ig. De Orbánnak be kellett látnia: a Vatikán sosem fog neki „koronát kĂĽldeni”. Ebbe, Ăşgy tűnik, bele is nyugodott: a kormánypárt nagylelkűen megadta a nekik tetszĹ‘ egyházaknak a megkĂĽlönböztetĹ‘ státust, Orbán tehát remĂ©lheti, hogy örökre lekötelezettjei maradnak, Ă©s kĂ©sz Ăşj szakrális frontot nyitni.
Az ezerĂ©ves szent istván-i Ăşt Ă©s a hozzá kötĹ‘dĹ‘ pápai szent korona már nem elĂ©g neki: hatalmas egĂłjának (Ă©s a jobbikos Ĺ‘smagyarokkal ápolandĂł jĂł viszony fenntartása Ă©rdekĂ©ben?) szĂ©lesebb, Ĺ‘sibb, koppányi perspektĂvára van szĂĽksĂ©ge: egyre inkább egy Ăşj (pogány) szakralitás prĂłfĂ©tája tűnik elĹ‘ belĹ‘le.
A minden hatalmat egy kĂ©zben összpontosĂtĂł, a hetvenes-nyolcvanas kádári Ă©vekben szocializálĂłdott Orbán Viktort kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl a rajta egyre inkább eluralkodĂł „embertelen hatalomvágy” hajtotta egyre mĂ©lyebben Ă©s gátlástalanabbul a politika (al)világába. Ez azonban nem jelenti azt, hogy – miután hatalomvágya beteljesĂĽlt, Ă©s szeretetvágyát kielĂ©gĂtette azzal, hogy az aki-nem-szeret-az-nem-ember megoldással hĂvei körĂ©re korlátozta – ne kĂsĂ©rtettĂ©k volna meg Ĺ‘t más dĂ©monok, Ăşjabb horizontok varázsa. Ezeknek a termĂ©szetĂ©t kell felismernĂĽnk a következĹ‘ rĂ©szben, mert ezek határozhatják meg, milyen Ăşj frontokat nyit meg magának hatalma vĂ©gjátĂ©kában.
Forrás: Galamus.hu
 |