A fenti tĂ©ma nyilvánvalĂłan szakmai vĂ©lemĂ©nyt kĂván. JankĂł TamásnĂ© közlekedĂ©si mĂ©rnök a legkompetensebb ebben a kĂ©rdĂ©sben, hiszen Ĺ‘ kĂ©szĂtette a körforgalmi csomĂłpont terveit. Szerinte a kĂ©rdĂ©ses lámpás gyalogos átkelĹ‘t ameddig csak lehet, meg kell tartani. Zalavári István, a mĂ©rnöki kamara elnöke szerint a körforgalmi csomĂłpont tervezĂ©se Ă©s kivitelezĂ©se a város által elfogadott rendezĂ©si terv szerint zajlik. MĂ©gis, mi a gond a belvárosi Ă©pĂtkezĂ©sekkel, honnan származnak a közlekedĂ©s szabályozása körĂĽli viták? - Voltak Ă©s vannak eltĂ©rĹ‘ szakmai vĂ©lemĂ©nyek - mondja JankĂł TamásnĂ© -, viszont az 1994-ben elfogadott rĂ©szletes rendezĂ©si terv vezĂ©rgondolata mentĂ©n, azt következetesen vĂ©gigkĂsĂ©rve alakultak ki az álláspontok Ă©s törtĂ©ntek a fejlesztĂ©sek. A városi forgalom egy egymásba Ă©pĂĽlĹ‘ rendszer, amely csak Ăşgy működhet, ha a tervezĂ©s körĂĽltekintĹ‘ Ă©s egysĂ©ges szemlĂ©letet tĂĽkröz. Ebbe illik bele a körforgalmi csomĂłpont Ă©s annak a folytatása, a buszpályaudvar mindkĂ©t vĂ©gĂ©n Ă©pĂĽlĹ‘ körforgalom. Majd következik az Ă©szakdĂ©li tengely, a Levendula utca Ă©s a RadnĂłti tĂ©ri körforgalom, ezt követi kelet-nyugati irányban a McDonald's elĹ‘tti körforgalom.
Zalavári István mindehhez hozzáfűzi, hogy a '94-es városrendezĂ©si terv nem számolt a pláza Ă©pĂtĂ©sĂ©vel Ă©s azzal sem, hogy a városvezetĂ©s a belvárosi rehabilitáciĂł rĂ©vĂ©n a Kossuth utca vonalán dĂ©li irányban a Hangvilla felĂ©, Ă©szakon pedig a pláza felĂ© kĂvánja kiterjeszteni a belvárost, Ă©s hogy nyilván valahol keresztezni kell a Jutasi utat. A város Ăşgy döntött, hogy a rĂ©gi helyĂ©n, egy szĂ©les Ă©s kĂ©nyelmes, hosszan kifutĂł aluljárĂłval megoldja az átjárás kĂ©rdĂ©sĂ©t. Csakhogy ez az aluljárĂł nem rĂ©sze a körforgalomnak, mert a belvárosi rehabilitáciĂł beruházás rĂ©sze. Viszont a veszprĂ©mi átlagember nem igazán Ă©rzĂ©keli Ă©s Ă©rti, hogy a körforgalom Ă©s a belváros felĂşjĂtása kĂ©t egymástĂłl fĂĽggetlen projekt, kĂĽlön beruházás, kĂ©t kĂĽlön kivitelezĹ‘vel, ugyanakkor egymást nagyon is Ă©rintĹ‘ Ă©s befolyásolĂł mĂ©rnöki feladatkörrel. JĂł tudni, hogy a körforgalmi csomĂłpont már rĂ©gen engedĂ©lyt kapott, amikor a belvárosi Ă©pĂtkezĂ©s tervezĂ©se megkezdĹ‘dött. A lámpás gyalogátkelĹ‘hely körĂĽli kĂ©tsĂ©gekre a közlekedĂ©sĂ©pĂtĂ©si mĂ©rnök határozott álláspontja tehetne pontot: - Amikor a körforgalmi csomĂłpontot Ă©s a hozzá tartozĂł aluljárĂłt terveztĂĽk, mĂ©g nem volt szĂł arrĂłl, hogy a vásárcsarnokhoz vezetĹ‘ aluljárĂłt is átĂ©pĂtik. Emiatt ez az átjárĂł szervesen nem kapcsolĂłdik a körforgalom alatti aluljárĂłkhoz - szögezi le JankĂłnĂ©. - A majdani rĂ©gi/Ăşj aluljárĂłn kijutĂł járĂłkelĹ‘ csak Ăşgy juthat el a vásárcsarnokhoz, ha a piac oldalán, a Jutasi Ăşt mentĂ©n, egy balra ĂvelĹ‘ rámpával kiegĂ©szĂtjĂĽk. Mivel az Ă©pĂtkezĂ©s csĂşszik, mert a kivitelezĹ‘ sĂşlyos műszaki problĂ©mákkal kerĂĽlt szembe, az a vĂ©lemĂ©nyem, hogy ameddig csak lehet, a kĂ©rdĂ©ses lámpás gyalogátkelĹ‘helyet meg kell tartani. Nem kĂ©nyszerĂthetjĂĽk a járĂłkelĹ‘t arra, hogy a piacra igyekezvĂ©n, zebra hĂján, több száz mĂ©teres kerĂĽlĹ‘t tegyen. A megoldás: a közlekedĂ©si lámparendszert meghagyva a zebrát kissĂ© ferdĂ©n átfestjĂĽk Ăşgy, hogy a gyalogos a vásárcsarnok szigetĂ©re Ă©rkezik. ĂŤgy a kivitelezĹ‘ a Jutasi Ăşton nyugodtan lezárhatja a munkaterĂĽletet - vĂ©li a szakember.
A megoldás ideiglenes, amĂg el nem kĂ©szĂĽl a mĂ©rnökök által javasolt, az aluljárĂłbĂłl a piac irányába kanyarodó rámpa - ami egyĂ©bkĂ©nt az eredeti tervekben nem szerepelt.
Forrás: Napló
 |