Egyelőre marad a zebra

2012-07-19 17:59:17

Veszprém - Élénk reagálásokat kiváltó (ellenzéki) képviselői sajtótájékoztató témája volt a napokban a piachoz vezető gyalogos átkelőhely sorsa. Soron következik ugyanis a Jutasi út felújítása, amelyre a sávokat elválasztva 20 méteres hosszúságban egy acélkorláttal kiegészített járdaszigetet terveznek a most még üzemelő lámpás átkelő helyén, annak ellenére, hogy  a zebrát kiváltó aluljáró még nem készült el.

A fenti téma nyilvánvalóan szakmai véleményt kíván. Jankó Tamásné közlekedési mérnök a legkompetensebb ebben a kérdésben, hiszen ő készítette a körforgalmi csomópont terveit. Szerinte a kérdéses lámpás gyalogos átkelőt ameddig csak lehet, meg kell tartani. Zalavári István, a mérnöki kamara elnöke szerint a körforgalmi csomópont tervezése és kivitelezése a város által elfogadott rendezési terv szerint zajlik. Mégis, mi a gond a belvárosi építkezésekkel, honnan származnak a közlekedés szabályozása körüli viták?  - Voltak és vannak eltérő szakmai vélemények - mondja Jankó Tamásné -, viszont az 1994-ben elfogadott részletes rendezési terv vezérgondolata mentén, azt következetesen végigkísérve alakultak ki az álláspontok és történtek a fejlesztések. A városi forgalom egy egymásba épülő rendszer, amely csak úgy működhet, ha a tervezés körültekintő és egységes szemléletet tükröz. Ebbe illik bele a körforgalmi csomópont és annak a folytatása, a buszpályaudvar mindkét végén épülő körforgalom. Majd következik az északdéli tengely, a Levendula utca és a Radnóti téri körforgalom, ezt követi kelet-nyugati irányban a McDonald's előtti körforgalom.

Zalavári István mindehhez hozzáfűzi, hogy a '94-es városrendezési terv nem számolt a pláza építésével és azzal sem, hogy a városvezetés a belvárosi rehabilitáció révén a Kossuth utca vonalán déli irányban a Hangvilla felé, északon pedig a pláza felé kívánja kiterjeszteni a belvárost, és hogy nyilván valahol keresztezni kell a Jutasi utat. A város úgy döntött, hogy a régi helyén, egy széles és kényelmes, hosszan kifutó aluljáróval megoldja az átjárás kérdését. Csakhogy ez az aluljáró nem része a körforgalomnak, mert a belvárosi rehabilitáció beruházás része. Viszont a veszprémi átlagember nem igazán érzékeli és érti, hogy a körforgalom és a belváros felújítása két egymástól független projekt, külön beruházás, két külön kivitelezővel, ugyanakkor egymást nagyon is érintő és befolyásoló mérnöki feladatkörrel. Jó tudni, hogy a körforgalmi csomópont már régen engedélyt kapott, amikor a belvárosi építkezés tervezése megkezdődött.  A lámpás gyalogátkelőhely körüli kétségekre a közlekedésépítési mérnök határozott álláspontja tehetne pontot: - Amikor a körforgalmi csomópontot és a hozzá tartozó aluljárót terveztük, még nem volt szó arról, hogy a vásárcsarnokhoz vezető aluljárót is átépítik. Emiatt ez az átjáró szervesen nem kapcsolódik a körforgalom alatti aluljárókhoz - szögezi le Jankóné. - A majdani régi/új aluljárón kijutó járókelő csak úgy juthat el a vásárcsarnokhoz, ha a piac oldalán, a Jutasi út mentén, egy balra ívelő rámpával kiegészítjük. Mivel az építkezés csúszik, mert a kivitelező súlyos műszaki problémákkal került szembe, az a véleményem, hogy ameddig csak lehet, a kérdéses lámpás gyalogátkelőhelyet meg kell tartani. Nem kényszeríthetjük a járókelőt arra, hogy a piacra igyekezvén, zebra híján, több száz méteres kerülőt tegyen. A megoldás: a közlekedési lámparendszert meghagyva a zebrát kissé ferdén átfestjük úgy, hogy a gyalogos a vásárcsarnok szigetére érkezik. Így a kivitelező a Jutasi úton nyugodtan lezárhatja a munkaterületet - véli a szakember.

A megoldás ideiglenes, amíg el nem készül a mérnökök által javasolt, az aluljáróból a piac irányába kanyarodó  rámpa - ami egyébként az eredeti tervekben nem szerepelt.

Forrás: Napló

 

Vissza...