Zebrát zabrálnak

2012-07-12 06:39:20

„Sok helyi legenda fűződik Pap János nevéhez. Mesélik, hogy a Zöldház (egykori Pártház) melletti aluljárót azért építtette, mert szemben volt a Szakszervezetek Háza (mikor fölszámolták a könyvtárát, sok jó Bodor Ádám-kötetet vásároltam onnét, feleségem pedig megszervezte, hogy a maradékot szállítsák Vajdaságba), és a Szakszervezetek Házának vezetője, bizonyos Júlia volt a helyi pártvezér szeretője.

Azért kellett megépíteni az aluljárót, három lámpán átmenve kerülnie, ha meg akarja látogatni a kedvest. És amikor a Szakszervezetek Háza fölépült, a hivatalos átadás előestéjén egy ismeretlen kéz öles betűkkel a falra pingálta: Jancsitól Juliskának.

„A kocsmába, ahova járok, azt szokták mondani, amíg a húszemeletes áll, addig Pap János szelleme itt röpdös körülöttünk és eloszlik helyi politikusaink lelkében. Kinek-kinek az alkata szerint.”

A fenti két idézet Bozsik Péter „Följegyzések a Pap-lukból 1. című, a neten megtalálható írásából származik. Klikkeljen ide!

Nos, a mai városvezetésnek úgy néz ki sikerül itt tartani Pap János szellemét. A Pap-likat lehetett volna illemhellyé is alakítani, vagy végre betemetni- mindezt közlekedésmérnökök, szakemberek állították két évvel ezelőtt-de a városvezetés ragaszkodott hozzá. Kicsit megújítva, kicsit átformálva, sok pénzt költve rá, elhatározta, ami nem sikerült Pap Jánosnak, azt Ő megvalósítja.

Rákényszeríti a városlakókat, hogy arra használják a „Pap-lukat”, amire Pap János is használni akarta. Ő ugyanis így akart átközlekedni a Jutasi út alatt. S hogy még kiteljesedettebb legyen a Pap János-i „álom”, a Budapest út alatt is aluljáró épül. Szép és fontos városi fejlesztéseket arra használnak fel a fideszes városvezetők, hogy egy rossz stratégiát követve a gyalogosan közlekedőket a föld alá vigyék. S annak érdekében, hogy az ezt a kényszerútvonalat elkerülni szándékozók más módon még véletlenül se tudjanak átkelni sem a Budapest-, sem a Jutasi úton, olyan csúf fizikai akadályokat építenek „drága pénzen” az aluljárók mellé, ami valóban lehetetlenné teszi a földfelszíni átközlekedést. Azért épült a Budapesti úton a rámpás aluljáró mellé több mint egy méter magas csúnya (vélhetően a kifestése után is ronda) támfal, hogy ezzel akadályozzák meg, neveljék rendre a veszprémieket. S ezért épül acélkorlát és járdasziget a Jutasi úton pár héten belül a sávokat elválasztva 20 méteres hosszúságban a most még üzemelő lámpás zebra helyén, hogy megtanulják a zebrát most használók, átmenni ezután csak a Pap-lukon lehet.

Nincs kegyelem!

Vagy az aluljárón mennek át ezután az emberek, vagy leélik az útnak azon az oldalán az életüket, amelyik oldalra születtek!

Katanics Sándor Veszprém, 2012. 07.11.

A fent olvasható szöveget küldtem el a média számára sajtóanyagként.

A tegnapi sajtótájékoztatón megjelent és eddig tudósított az elmondottakról:

A Napló: Gyalogosátnevelés indul a belvárosban

A Vehír: Eltűnik a zebra  ( Itt szoktak hozzászólni azok a jobboldaliak, akik rühellik, hogy vagyok és megszólalok. Már most is olvasható olyan épületes megjegyzés: hogy Katanics kussolj! 

A Veszport: Volt-nincs zebra a belvárosban

A Veszprémi Tv nem jött el, őket nem érdekelte ez a téma.

A Veszprémi 7 Nap: kiderül hamarosan (pénteken), hogy mit ír vagy mit nem ír meg. :-) Rendesen szoktak "ferdíteni". 

Ha érdekli a városfejlesztési iroda vezetőjének válaszlevele kérdéseimre, íme:

 Tisztelt Képviselő Úr!

Kedves Sándor!

Mint azt alpolgármester asszony válaszában is elmondta a Jutasi út – Budapest utca körforgalmi (ötágú) csomópont építése során részleges átépítésre, illetve felújításra kerül a Jutasi út, a körforgalmi csomóponttól a Bagolyvári utcai kereszteződésig. Ezen szakasz leg markánsabb változása a jelzőlámpás gyalogos átkelőhely jogerős építési engedély alapján történő végleges megszüntetése.

A gyalogátkelőhely megszűnésének legfőbb indoka, hogy a körforgalmi csomópontok leg jellemzőbb tulajdonsága és építésük alapvető célja a gyors forgalom áteresztés. Ennek érdekében már a tervezés során a csomóponton kívül annak környezetét is vizsgálni, méretezni kellett. A közlekedési felügyelet egyébként is elvárta, de magunktól is megcsináltuk a belváros közlekedésfejlesztési koncepcióját, mely azóta több hivatalos (Bizottságok, Közgyűlés, Tervtanács, Környezetvédelmi és egyéb szakhatóságok, stb.) és nyilvános lakossági fórumon is bemutatásra került (például csak ebben a témában volt a Kossuth iskolában és a Lovassy Gimnáziumban többször is sajtónyilvános fórum).

Mindemellett ez a munkaanyag az IVS-ünk és a belváros rehabilitációs feladatok munkaanyaga is. A belváros rehabilitációs pályázatunkban és a körforgalom építését és Völgyhíd felújítását magában foglaló projektek pályázati dokumentumaiban, és építési engedélyezési eljárásaiban is be kellett mutatni, melynek tartalmát többek között az alább csatolt átnézeti rajz is mutatja. (a jobb láthatóság érdekében pdf-es formátumban mellékelten csatolom is). A közlekedési csomópontok majd mindegyikét egyébként már a rendezési terv 2003-as előkészítő munkaanyaga is tartalmazta, de csak koncepcionálisan. A rajz által mutatott tartalmi elemek már a rendezési tervi koncepción alapuló tanulmánytervek, és engedély szintű tervek alapján került kidolgozásra. Amire nem készült engedély szintű terv, az a 2011-2012 évi költségvetésben szereplő, végrehajtandó feladat. Szükségessé teszi a kidolgozásukat az is, hogy az ICS, azaz az Intermodális Közlekedési Csomópont fejlesztési projektben megvalósuló feladatok jól előkészítettek legyenek.

Nagyon fontos, hogy a körforgalom és Jutasi út építését mielőbb kövesse az É-D tengely megépítése (elnyert pályázat), aztán a Bajcsy utcai Mc Donalds előtti csomópont megépítése (jelenleg terveztetés és forráskeresés alatt) aztán a Bagolyvári utcai és Kopácsi utcai csomópontok megépítése, melyek várhatóan az ICS projekt keretén belül valósulnak meg. Itt kell megemlíteni a volt bútorgyári terület fejlesztéséhez, előzetes közlekedési vizsgálat eredményeként javasolt körforgalmi csomópont is, melyet a terület fejlesztőjének kell majd megépítenie.

 A csatolt átnézeti rajzon a gépjárműves forgalmi utak és tervezett csomópontok mellett jól látható a gyalogos közlekedési főtengelyek iránya is. Belváros (Kossuth utcai irány) narancssárga vonal. Itt már egyértelműen megjelenik, hogy a Jutasi út forgalmi dugók megszüntetésén, a körforgalmi csomópont gyors forgalom áteresztésén kívül a városrehabilitáció során kialakítandó kelet-nyugati irányú fő gyalogos tengely városszerkezeti kialakítása is cél volt. A csatolt pdf-es terv jobb alsó sarkában lévő fejlécről jól kiolvasható azon magas szakmai képzettségű szakemberek neve, akik részt vettek a koncepció kialakításában, Köztük Ruttkay M. Gyula Ybl díjas építész is. Ezen fejlécben olvasható a terv készítésének dátuma „2008. december”, azaz e szakmai műszaki tartalom 4 éve ismert. Nem történik más, mint ennek a koncepciónak a tudatos, ütemezett szakmai végrehajtása.

A szakmai végrehajtás két, egymásra épülő EU által is finanszírozott projekt kivitelezésében valósul meg. Nagyon fontos az egymásra épülés, hisz egymást keresztező, és más-más projekt más kivitelezője által építendő közlekedő felületek kivitelezése történik.

Konkrétan:

1. a körforgalom építése során 2012. július végéig elkészül

a. a kör,

b. mind az öt csatlakozó ág (Ady Endre utcai, Ádám Iván utcai, Budapest utcai 2 irányban, Jutasi úti),

c.elkészülnek a parkolók,

d.elkészül a Budapest utca alatt átvezető aluljáró és lépcsős, rámpás csatlakozó ágai szerkezetileg, és mindegyik más a körhöz kapcsolódó gyalogátkelő.

2. nem készül el 2012. július végéig

a. a Jutasi út – Bagolyvári utcai útszakasz, ennek 2012. november 15-ig kell elkészülnie. Ennek része a

3.a belváros rehabilitáció során 2012. június végéig el kellett volna készülnie a Kossuth utca Jutasi út alatti átvezetésének támfal szerkezete, de közműkiváltások és talajszerkezeti változások miatt áttervezésre, építési engedélymódosításra szorul. Amíg nincs új engedély a támfal építését le kellett állítani, de a többi területen a kivitelező tud dolgozni. Ez mindenképp késlelteti a Jutasi út átépítését, és most nehéz megmondani, mikorra lesz jogerős módosított engedélyünk. Jó esetben 2012. szeptemberére. Ez nem veszélyezteti a Jutasi út novemberi átadását, de ha valami közbe jön, pl egy fellebbezés, az komoly késlekedést okozhat.

4. A városrehabilitáció és körforgalom építés egyik, a két kivitelező közösen építendő műszaki eleme a MATCH áruház és a Jutasi út között tervezett gyalogos rámpa, mely a Kossuth utcai gyalogos rámpa Vásárcsarnok irányába vezető akadálymentes szakasza. Sajnos itt is akadályba ütköztek a kivitelezők, mert építési törmelékkel feltöltött altalajjal találkoztak, ami miatt szintén tervet kell módosítani, és statikai számításokat végezni. Az is megfigyelhető, hogy e gyalogos rámpa felszínre érkező vége teljesen belenyúlik a jelenlegi gyalogátkelőbe, ezért, (mint ahogy azt korábban említettem a Jutasi útnak november közepére kell elkészülni), de a rámpa építése miatt a gyalogátkelőt hamarabb meg kell szüntetni, mint ahogy terveztük. Hogy mikor? Senki nem tudja pontosan, mert az előbbi pontokban kifejtettem több feltételnek kell egyszerre teljesülnie. Ennek vizsgálata és organizálása, a kivitelezés ütemtervének, a szerződéses határidők módosítása van folyamatban, ami teljesen természetes egy ilyen léptékű, de kisebb beruházások során is. A feltárások során keletkező problémák orvoslása után sokkal hatékonyabb, látványosabb építés indul.

A gyalogátkelő „idő előtti megszüntetése” időpontjaként úgy szeretnénk, ha szeptemberig, azaz az iskolakezdéssel és szabadságok lejártával, téli közlekedési menetrend visszaállításával, járatnövekedéssel keletkező forgalomnövekedésre megnyitásra kerülne a Budapest úti aluljáró. Mindemellett elképzelhető, hogy 2012. július végével, augusztus közepével a kivitelezéshez kapcsolódó forgalomtechnikai okok miatt meg kell szüntetni a gyalogátkelőt, hogy a kivitelezés zavartalanul folytatódhasson.

A gyalogátkelő megszüntetése tehát eleve jogerős építési engedély része, de a menet közbeni megszüntetése is engedély köteles, mert forgalomtecnikai terv alapján külön engedélyt kell kérni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. 2012. július 11-én, azaz e hét szerda reggel pont e témakörben lesz egyeztető megbeszélés, ahol minden érintett (kivitelezők, tervezők, beruházó, lebonyolító, műszaki ellenőrök, közútkezelő, közl. hatóság, stb.) nyilatkozataival fogjuk összehangolni pont azt a kérdéskört, amit képviselő úr is kérdez. Szeretném rögzíteni, hogy e megbeszélést nem képviselő úr kérdései miatt hívtuk össze, hanem ez a beruházás életciklusában egy természetese, soron következő állomás. A szerdai egyeztetés eredményeként fog a kivitelező engedélyt kérni a közlekedési hatóságtól forgalmi rend megváltoztatására, amihez forgalomtechnikai tervet is kell csatolni. Ez a terv fogja tartalmazni, hogy mind a gépjárművek, mind a gyalogosok közlekedése hol, mikor, milyen formában kerül korlátozásra, és mely irányok lesznek átmenetileg a közlekedési utak. Amint erre engedély adható, a lakosságot minimum sajtóközlemény útján tájékoztatni fogjuk.

A Jutasi útra építendő fizikai elválasztó (az U-3 tervet mellékelten csatolom)) 20 méter hosszú, mindkét végén terelőtáblákkal ellátott, 0,15 m magas kiemelt szegélysávra helyezett, a belváros rehabilitációnál használt UPCITE utcabútor család egyik terméke az SL 660 típusú (csatolt mellékletben) elválasztó korlát kerül elhelyezésre 1,00 m magasságban. (csatolt U-6-3 számú metszetrajz alapján)

Tisztelt Képviselő Úr!

Kedves Sándor!

Remélem minden részletre kiterjedő a fenti válaszsor, melyet ugyan késve kapsz meg, mert a csatolt „U-3 Jutasi út” terven összerajzoltattam a Jutasi úti terveket a belváros rehab aluljáró terveivel, ami időt vett igénybe, de így komplett a két projekt csatlakozó műszaki tartalma.

Üdvözlettel:

S c h m i d t  I s t v á n

irodavezető

Itt nézheti meg milyen utcabútorral lesz elválasztva a volt zebra helyén a két sáv a Jutasi úton. Önnek tetszik?

Vissza...