Az új Munka törvénykönyve
„52§ (2) A munkavállalĂł a munkáltatĂł elĹ‘zetes hozzájárulása nĂ©lkĂĽl harmadik szemĂ©lytĹ‘l dĂjazást a munkaviszonyban vĂ©gzett tevĂ©kenysĂ©gĂ©re tekintettel nem fogadhat el, vagy nem köthet ki.”
Továbbgondoltuk ezt a törvĂ©nyhelyet, Ă©s rájöttĂĽnk, hogy a törvĂ©nyhozĂł cĂ©lja az átláthatĂł, törvĂ©nyes, szabályozott viszonyok megteremtĂ©se minden terĂĽleten. A jövĹ‘ben korrupciĂł, megvesztegetĂ©s csak elĹ‘zetes engedĂ©ly birtokában törtĂ©nhet, aki nem Ăgy jár el, az bűncselekmĂ©nyt követ el, Ă©s a törvĂ©ny szigora fog lesĂşjtani rá. ElĹ‘zetes engedĂ©llyel termĂ©szetesen mindez törvĂ©nyes.
KĂváncsiak voltunk, mikĂ©nt kĂ©szĂĽlnek fel hivatalaink erre a valĂłban gyökeres változásra, Ăşgyhogy megszereztĂĽk egyik állami hivatalunk belsĹ‘ utasĂtását. ĂŤme:
BelsĹ‘ korrupciĂłs utasĂtás
Tisztelt Munkatársak!
Mint az Ă–nök elĹ‘tt bizonyára már ismert, jĂşlius elsejĂ©tĹ‘l lĂ©nyeges, belsĹ‘ viszonyainkat alapvetĹ‘en Ă©rintĹ‘ változás törtĂ©nt a ránk vonatkozĂł törvĂ©nyi környezetben. JĂşlius elsejĂ©tĹ‘l ugyanis tilos korrupciĂłs jellegű pĂ©nzeket elfogadni, ilyeneket kĂ©rni, ezek elfogadására vonatkozĂł ráutalĂł magatartást tanĂşsĂtani. A tilalom alĂłl kivĂ©telt kĂ©pez az az eset, ha a munkáltatĂł a tilalom alĂłl elĹ‘zetesen felmentĂ©st ad. Jelen szabályozás a felmentĂ©ssel kapcsolatos eljárási szabályokat tartalmazza.
1. Nagyobb állami beruházásokat megelĹ‘zĹ‘en a döntĂ©s elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘je az átláthatĂłság Ă©s a tiszta közĂ©let biztosĂtása Ă©rdekĂ©ben köteles korrupciĂłs tervet kĂ©szĂteni. A tervnek ki kell terjednie a döntĂ©ssel kapcsolatos megvesztegetĂ©si mĂ©rtĂ©kekre. A mĂ©rtĂ©keket – tekintettel arra, hogy a pályáztatás ezen szakaszában az összegek mĂ©g nem ismertek – százalĂ©kos arányban kell meghatározni.
2. A megvesztegetés maximális mértéke 25 százalék lehet. Számunkra ugyanis különösen fontos az adófizetők pénzével történő megfelelő gazdálkodás. Az adófizetők erről tudnak, hiszen többször elmondtuk nekik, ezért a százalékos mértéket külön nem kell velük közölni.
3. A döntĂ©s elĹ‘kĂ©szĂtĂ©se során megállapĂtott mĂ©rtĂ©kkel az eredetileg elĹ‘irányzott összeget meg kell emelni, mert ellenkezĹ‘ esetben a vállalkozĂł a saját bevĂ©teleibĹ‘l kĂ©nyszerĂĽlne azt finanszĂrozni. Ez pedig ellentĂ©tes lenne a kormány vállalkozásbarát gazdaságpolitikájával.
4. Az ilyen mĂłdon elkĂ©szĂtett korrupciĂłs tervet elĹ‘zetes hozzájárulás cĂ©ljábĂłl a munkáltatĂłnak be kell mutatni, megfelelve ezzel a hivatkozott törvĂ©nyi elĹ‘Ărásnak. A korrupciĂłs engedĂ©ly iránti kĂ©relmet három pĂ©ldányban kell benyĂşjtani, majd azonnal százhatvan Ă©vre titkosĂtani kell. Amennyiben a munkáltatĂł meggyĹ‘zĹ‘dik annak garanciáirĂłl, hogy a megállapĂtott korrupciĂłs összeg nagy biztonsággal befolyik, az engedĂ©lyt megadja. Amennyiben a folyamatban bizonytalanságot lát, az elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘ket a fegyelmezett gazdálkodás Ă©rdekĂ©ben kiegĂ©szĂtĂ©s kĂ©szĂtĂ©sĂ©re utasĂthatja.
5. A megállapĂtott százalĂ©kos mĂ©rtĂ©ket a pályázĂłkkal közölni kell. A pályázat kiĂrása tulajdonkĂ©ppen a korrupciĂłs arány vĂ©gsĹ‘ mĂ©rtĂ©kĂ©nek megállapĂtására vonatkozik, mert ez vĂ©gsĹ‘ soron az összes többi paramĂ©tert eldönti. Ez az eddigi eljárásokat lĂ©nyegesen leegyszerűsĂti, Ă©s megfelelĹ‘ válasz azokra a bĂrálatokra, amelyek a kormányt a pályázatokkal kapcsolatos lassĂş ĂĽgymenet miatt támadják. Nyertesnek azt kell tekinteni, aki a legnagyobb arányt vállalja visszafizetni. Amennyiben kettĹ‘ vagy több pályázĂł azonos mĂ©rtĂ©ket jelöl meg, a megfelelĹ‘ összeget mindegyiktĹ‘l el kell fogadni, mert a tiszta verseny a kormány számára ebben az esetben is elsĹ‘dleges fontosságĂş.
6. Az előzetesen kiválasztott nyertes védelmében a többi pályázót ki kell zárni. Ennek érdekében őket csak akkor szabad az épületbe beengedni a pályázat beadása céljából, ha az átvevők nem tartózkodnak az épületben. Ezt a beadási határidőig kell gyakorolni. A határidő letelte után a pályázatok befogadhatóak, majd késedelmes benyújtás miatt azonnal ki kell zárni őket. Az intézkedés vállalkozásbarát, hiszen a pályázóknak továbbiakban nem kell idegeskedniük a várható végeredmény miatt.
7. Már a kiĂrásban ki kell zárni azokat a pályázĂłkat, akikkel szemben az elmĂşlt tĂz Ă©vben nem folyt versenyhivatali eljárás, vagy a gyanĂş árnyĂ©ka sem merĂĽlt fel velĂĽk kapcsolatban. EsetĂĽkben ugyanis felmerĂĽl a megbĂzhatatlan teljesĂtĂ©s lehetĹ‘sĂ©ge, márpedig a kormány minden terĂĽleten törekszik a kiszámĂthatĂł viszonyok biztosĂtására.
8. A döntĂ©st követĹ‘en a korábban százalĂ©kban meghatározott összeget haladĂ©ktalanul, elĹ‘re vissza kell kĂ©rni. Az ĂĽgyletet kĂ©szpĂ©nzben kell lebonyolĂtani, mert banki átutalás esetĂ©n a tranzakciĂłs illetĂ©k kötelezĹ‘ befizetĂ©se jelentĹ‘s vesztesĂ©geket okozna.
9. A befizetett összeget az eddig alkalmazott módszer szerint kell átadni a már korábban kijelölt személynek. A folyamatban résztvevők nem emelhetnek le saját célra összeget, mert ez jelen szabályba ütközik, a törvénnyel ezért ellentétes, bűncselekménynek minősül, büntetést von maga után. Természetesen a visszaosztás során a résztvevők az eddig megszokott módon és mértékben részesülnek az összegből.
10. Amennyiben a pályázaton a KĂ–ZPÉP nevű vállalkozás is indul, a fentieket a következĹ‘ eltĂ©rĂ©sekkel kell alkalmazni: a százalĂ©kos arányt a KĂ–ZPÉP megbĂzottja állapĂtja meg, ennek során a 25 százalĂ©kos felsĹ‘ korláttĂłl el lehet tekinteni. Az Ăgy megállapĂtott aránnyal az eredetileg tervezett összeget meg kell emelni, a megfelelĹ‘ összeget azonban nem kell visszakĂ©rni, hiszen az eleve oda Ă©rkezik, ahova a többit is szántuk. A pályáztatás során bármilyen arányt vagy összeget ajánlanak a többiek, a már ismertetett mĂłdon ki kell zárni Ĺ‘ket.
11. Kisebb volumenű beruházások, beszerzĂ©sek esetĂ©ben a fentiek szerint kell eljárni, elĹ‘zetes tervet nem kell azonban kĂ©szĂteni. A korrupciĂłs összeg az eddigi gyakorlatnak megfelelĹ‘en számĂtandĂł ki, beszedĂ©sĂ©rĹ‘l is a korábbiaknak megfelelĹ‘en kell gondoskodni. A munkáltatĂł elĹ‘zetes engedĂ©lye szĂłban kĂ©rhetĹ‘, az engedĂ©ly szĂłban megadhatĂł. Mint láthatĂł, konzervatĂvokkĂ©nt törekszĂĽnk hagyományaink minĂ©l erĹ‘teljesebb Ă©rvĂ©nyesĂtĂ©sĂ©re.
12. Befolyással valĂł ĂĽzĂ©rkedĂ©s, jogosulatlan elĹ‘ny biztosĂtása esetĂ©ben a megvesztegetĂ©s összegĂ©t a befolyás vagy az elĹ‘ny mĂ©rtĂ©kĂ©nek arányában kell meghatározni. Az elĹ‘zetes engedĂ©lyt ez esetekben is meg kell kĂ©rni, az összeg megjelölĂ©sĂ©vel egyĂĽtt. A munkáltatĂł a 11. pont szerinti eljárás keretĂ©ben dönt az engedĂ©ly megadásárĂłl vagy megtagadásárĂłl. Ez utĂłbbira mĂ©g nem volt pĂ©lda.
13. KorrupciĂłs ĂĽgy, megvesztegetĂ©s, jogosulatlan elĹ‘nyök pĂ©nzĂ©rt törtĂ©nĹ‘ biztosĂtása a jövĹ‘ben kizárĂłlag jelen szabályozás Ă©rvĂ©nyesĂtĂ©se szerint törtĂ©nhet! A vezetĂ©s eltökĂ©lt minden nemkĂvánatos jelensĂ©g letörĂ©sĂ©re, csĂrájában törtĂ©nĹ‘ elfojtására. A leghatározottabban megtiltunk tehát minden olyan cselekedetet, amely a vezetĂ©s tudta Ă©s elĹ‘zetes engedĂ©lyezĂ©se nĂ©lkĂĽl vezethet megvesztegetĂ©shez. Az elĹ‘zetes engedĂ©ly nĂ©lkĂĽl elfogadott kenĹ‘pĂ©nz a jövĹ‘ben nem minĹ‘sĂĽl korrupciĂłnak, ezĂ©rt ĂĽldözendĹ‘. Jelmondatunk: „TörvĂ©nyessĂ©g, átláthatĂłság, tiszta közĂ©let minden elĹ‘tt!”
Jelen szabályokat 2012. július 1-jétől kell alkalmazni, hagyományainknak megfelelően visszamenőleges hatállyal, a folyamatban lévő korrupciós ügyekre is.
Kuncze Gábor
Forrás: Galamus.hu |