A demokratikus alkotmányosságot felváltotta az egypárti, mi több, miniszterelnöki önkĂ©nyt megalapozĂł alaptörvĂ©ny, a magánkezdemĂ©nyezĂ©sek bátorĂtására Ă©pĂĽlĹ‘ szabályozott piacgazdaság helyett a kormány az állam szerepĂ©t erĹ‘sĂti. A társadalompolitika cĂ©lja többĂ© nem a polgárok kulturális, szociális integráciĂłja, befogadása, hanem az Ă©rdemtelenek megbĂ©lyegzĂ©se, kirekesztĂ©se, megbĂĽntetĂ©se lett, vĂ©gĂĽl pedig a nemzetközi Ă©letben a fĹ‘ tájĂ©kozĂłdási Ă©s viszonyĂtási pont nem az EurĂłpai UniĂł, hanem a közelebbrĹ‘l nem definiált kelet, vĂ©lhetĹ‘en az orosz Ă©s kĂnai oligarchikus, az egypárti központokbĂłl vezĂ©nyelt bĂĽrokratikus államkapitalizmus. Igen, felĂ©pĂĽlt egy ellen Magyarország, igen, kĂ©szen van a forradalmi nagy mű.
Nem vitatom, hogy vannak törtĂ©nelmi helyzetek, amikor alapvetĹ‘n Ăşj irányt kell szabni a dolgok folyásának, amikor a kormány akkor cselekszik helyesen, ha nem az örökölt helyzet aprĂł korrekciĂłjára, hanem gyökeres változtatásokra vállalkozik. Sok tekintetben ez törtĂ©nt a harmincas Ă©vek Amerikájában, amikor New Deal szakĂtott az állam Ă©jjeliĹ‘r szerepĂ©vel, Ă©s gigantikus közberuházásokba kezdve Ăşjra Ă©letet lehelt a gazdasági válság által legyengĂtett gazdaságba. Vagy hasonlĂł mĂ©lysĂ©gű változásokat okozott amikor a hetvenes Ă©vektĹ‘l kezdve az államok leĂ©pĂtettĂ©k a korábban stratĂ©giai jelentĹ‘sĂ©gűnek tekintett szektorokban (távközlĂ©s, energetika, pĂ©nzĂĽgyi szfĂ©ra stb.) addig megvolt tulajdoni rĂ©szesedĂ©sĂĽket, jelentĹ‘sen csökkentettĂ©k e vállalti körben az állami szabályozást Ă©s a kĂĽlföldi befektetĹ‘k elĹ‘tt kinyitották a piacokat.
A forradalmi változások kezdeményezésének végső fokmérője, hogy általuk gyarapodott-e a közjó, hogy végső soron erősebb lett-e az ország, gazdagabbá vált-e az ország és polgárai. Ha igen, akkor a kormány helyes döntést hozott, ha nem, akkor tévútra vitte az országot.
Most, Orbán kormányzásának fĂ©lidejĂ©ben minden jel arra mutat, hogy a Fidesz forradalma elbukni látszik. Magyarország sebezhetĹ‘bb, gyengĂ©bb, mint kĂ©t Ă©vvel ezelĹ‘tt. Magyarország partnerek, barátok nĂ©lkĂĽl maradt, egyfajta feketebárányok lettĂĽnk a világban, elkerĂĽlnek bennĂĽnket az állam- Ă©s kormányfĹ‘k, a kĂĽlföldiek menekĂtik befektetĂ©seiket, egyre többen viszik ki kĂĽlföldre megtakarĂtásaikat, 1956-Ăłta ennyien nem akartak elköltözni az országbĂłl, csökkennek a beruházások, a fogyasztás, a keresetek reálĂ©rtĂ©ke, a nemzeti jövedelem, növekszik a leggazdagabbak Ă©s legszegĂ©nyebbek közti jövedelmi-, vagyoni távolság. ElkedvetlenĂtĹ‘, megrázĂł kĂ©p bontakozik ki elĹ‘ttĂĽnk. Magyarország bajban van.
Sommásnak tűnĹ‘ Ă©rtĂ©kelĂ©sĂĽnket Ă©rdemes konkrĂ©t adatokkal, számokkal alátámasztani. Csak Ăgy kerĂĽlhetjĂĽk el a vádat, hogy ĂtĂ©letĂĽnk nem több egy ellenzĂ©ki politikus szokásosnak tekinthetĹ‘ rosszindulatĂş vagdalkozásánál. MenjĂĽnk szĂ©pen sorjában!
Magyarország a 2008. Ă©vi világgazdasági válság kitörĂ©sĂ©ig sok-sok Ă©ven keresztĂĽl növekvĹ‘ pályán volt. MĂ©g a 2006-os kiigazĂtás sem törte meg a nemzeti jövedelem gyarapodását. A kiigazĂtási ciklus vĂ©gĂ©n, 2007 negyedik negyedĂ©vĂ©ben 0,4 százalĂ©kkal volt magasabb a GDP az elĹ‘zĹ‘ negyedĂ©vinĂ©l, hogy aztán 2008 közepĂ©n már több mint 2 százalĂ©kos legyen a növekedĂ©s. Ezt a trendet törte meg a 2008 Ĺ‘szĂ©n ránk szakadt válság. 2009 közepĂ©re mĂ©ly recessziĂłba sĂĽllyedtĂĽnk, Ă©s NĂ©metországgal lĂ©nyegĂ©ben egyezĹ‘ mĂ©rtĂ©kben, mintegy 8 százalĂ©kkal zuhant a nemzeti jövedelem, hogy aztán fĂ©l Ă©vvel kĂ©sĹ‘bb, a hatásos válságkezelĂ©snek is köszönhetĹ‘en Ăşjra növekvĹ‘ pályára álljunk. Ezt a pályát törte meg a Fidesz kormány gazdaságpolitikája, melynek köszönhetĹ‘en Ăşgy zuhantunk vissza recessziĂłba, hogy dacára az eurĂłpai perifĂ©ria finanszĂrozási gondjainak, EurĂłpa egĂ©szĂ©ben ma nincs válság, NĂ©metország, Franciaország, vagy Ă©ppen Lengyelország Ă©s Szlovákia egyaránt növekvĹ‘ gazdasággal rendelkezik.
MiĂ©rt nem növekszik a magyar gazdaság? AzĂ©rt, mert a nemzeti jövedelem gyarapĂtásának motorjai nem működnek. Csökkennek a beruházások, zsugorodik a fogyasztás, csak az export lanyha növekedĂ©se jelent szerĂ©ny gyĂłgyĂrt bajainkra. De miĂ©rt is várnánk a beruházások növekedĂ©sĂ©t? A bankok nyögnek a kĂĽlönadĂłktĂłl, a vĂ©gtörlesztĂ©s terhei alatt, ezĂ©rt visszafogják a hitelezĂ©st, alig vannak Ăşj projektek. A legintenzĂvebben beruházĂł szektorok, a távközlĂ©s, az energetika ugyancsak kĂĽlönadĂłktĂłl szenvednek. A lakosság is visszafogta beruházásait, beszĂ©des pĂ©lda, hogy a rendszerváltozás Ăłta nem Ă©pĂĽlt olyan kevĂ©s lakás, alig több mint tizenháromezer, mint tavaly.
És ha valaki fordulatban reménykedik, annak le kell hűtsük várakozásait, az Európai Bizottság előrejelzése szerint legalább 2013 végéig folytatódni fog a beruházások csökkenő trendje. Ráadásul az idei év első négy hónapjában közel négy százalékkal csökkentek a reálkeresetek, aminek egyenes következménye lesz, hogy kevesebb lesz a vásárló, hogy kevesebbet fogunk majd fogyasztani. A hazai vállalatok nem tudják eladni itthon áruikat, szolgáltatásaikat, csak azoknak van némi reménye, akik exportra termelnek. Ha csökkennek az eladások, akkor csökkenni fog a termelés is, kevesebb embert fognak alkalmazni a cégek, és kevesebb adót fognak befizetni a költségvetésbe. Tegyük hozzá újra, itt nem nemzetközi hatásokról van szó, számos ország, köztük nekünk fontos országok továbbra is növekszenek.
A devizában eladĂłsodott lakosság, vállaltok Ă©s a költsĂ©gvetĂ©s mozgásterĂ©t egyaránt szűkĂti a magyar forint elmĂşlt egy Ă©vben tapasztalt közel tĂz százalĂ©kos Ă©rtĂ©kvesztĂ©se. Bár a miniszterelnök szerint közgazdasági analfabĂ©ta, aki a forint gyengĂĽlĂ©sĂ©t a kormányon kĂ©ri számon, azĂ©rt nem ilyen egyszerű a helyzet. NĂ©zzĂĽk meg összehasonlĂtáskĂ©ppen a lengyel zlotyi, a cseh korona Ă©s a román lej Ă©rtĂ©kĂ©nek változását az elmĂşlt egy Ă©vben! Azt látjuk, hogy ezek a devizák legfeljebb a forint harmadával, alig több mint három százalĂ©kkal gyengĂĽltek. Akkor viszont adĂłdik a következtetĂ©s: a magyar forint Ă©rtĂ©kvesztĂ©sĂ©nek kĂ©tharmadát nem a rĂ©giĂłval kapcsolatos általános befektetĹ‘i bizalomvesztĂ©s, hanem a magyar kormány gazdaságpolitikája okozta. Ki akkor az analfabĂ©ta? - kĂ©rdezhetjĂĽk.
KĂ©tsĂ©gtelen ugyanakkor, hogy van egy terĂĽlet, ahol a kormány tud nĂ©mi sikert felmutatni. A költsĂ©gvetĂ©s tavaly többlettel zárt, Ă©s idĂ©n - emberemlĂ©kezet Ăłta elĹ‘ször - három százalĂ©k alatt lesz a hiány. De ha közelebbrĹ‘l megnĂ©zzĂĽk a hiány csökkenĂ©sĂ©nek okait, akkor már nem olyan szĂ©p a kĂ©p. Unalomig ismĂ©telt tĂ©ny, hogy a 2011-es hiánycsökkenĂ©s oka a szĂ©leskörűen kivetett vállalati kĂĽlönadĂłk Ă©s a magánynyugdĂj-vagyon államosĂtása. Ez utĂłbbi közel háromezer-milliárd forintot vett ki zsebĂĽnkbĹ‘l arra hivatkozva, hogy azzal majd az államadĂłsságot csökkentik. De ma már tudjuk, az elkonfiskált pĂ©nznek csak fele ment adĂłsságtörlesztĂ©sre, a többit erre-arra felhasználta a költsĂ©gvetĂ©s. De mĂ©g Ăgy sem csökkent az adĂłsság a várt mĂ©rtĂ©kben, mert Ă©ppen az elĹ‘zĹ‘ekben leĂrt mĂ©rtĂ©kben gyengĂĽlĹ‘ forint megemelte a hazai devizában kifejezett adĂłsságállomány Ă©rtĂ©kĂ©t. ĂŤgy törtĂ©nhetett meg, hogy miközben Orbán besöpört a nemzeti jövedelem tĂz százalĂ©kát meghaladĂł magán megtakarĂtást, az államadĂłsság alig három százalĂ©kkal csökkent. Nem tudom van-e valaki a kormány Ă©s leghűsĂ©gesebb támogatĂłin kĂvĂĽl, aki ezt utĂłlag jĂł ĂĽzletnek gondolja.
A költsĂ©gvetĂ©s hiányának csökkenĂ©sĂ©t sok terĂĽlet megszenvedte. Én ezek közĂĽl csak kettĹ‘t emelek ki. 2010-hez kĂ©pest jelentĹ‘sen csökkent a közoktatásra Ă©s az egĂ©szsĂ©gĂĽgyre fordĂtott közkiadások GDP arányos rĂ©szesedĂ©se. 2006 után mi láttuk, hogy pĂ©ldául a felsĹ‘oktatás vagy az egĂ©szsĂ©gĂĽgy szĂnvonalának megtartása, emelĂ©se igĂ©nyli a szolgáltatásokat igĂ©nybevevĹ‘k közvetlen, szabályozott hozzájárulását. EzĂ©rt javasoltuk a szerĂ©ny mĂ©rtĂ©kű tandĂj Ă©s vizitdĂj bevezetĂ©st.
A Fidesz kezdemĂ©nyezte, szociálisnak hazudott nĂ©pszavazás eltörölte mindkettĹ‘t Ă©s lĂ©nyegĂ©ben meglĂ©kelte akkori reformpolitikánkat. Most, amikor a Fidesz kormányon van, saját csapdájában vergĹ‘dik. A költsĂ©gvetĂ©sbĹ‘l nem tud többet adni ezeknek a fontos ágazatoknak, a magánhozzájárulás szabályozott bevezetĂ©sĂ©nek meg önmaga állta Ăştját. Mi lesz ebbĹ‘l? A felsĹ‘oktatásban most kommunikáciĂłs trĂĽkkel prĂłbálkozik a kormány (tandĂj helyett az azt jelentĹ‘sen költsĂ©gtĂ©rĂtĂ©srĹ‘l beszĂ©l), de mi lesz az egĂ©szsĂ©gĂĽggyel? A közoktatásban nyilván nem lehet tandĂjat szedni, ott nincs más Ăşt, mint az állami költsĂ©gvetĂ©s mainál nagyobb szerepvállalása.
NĂ©gy Ă©vvel ezelĹ‘tt, szocialisták Ă©s liberálisok kormányzásának fĂ©lidejĂ©n tĂşl voltunk a fájdalmas kiigazĂtáson, növekedett a gazdaság, növekedtek a jövedelmek, a fogyasztás, állam- Ă©s kormányfĹ‘k adták át a kilincset egymásnak Budapesten. Azokban az Ă©vekben szinte mindenki itt volt, aki számĂtott a világ- Ă©s eurĂłpai politikában. Most gyökeresen más a helyzet. Zsugorodunk Ă©s magányosak vagyunk. A forradalom mintha vĂ©gnapjait Ă©lnĂ©. MielĹ‘bb pontot kellene tenni e rĂ©mtörtĂ©net vĂ©gĂ©re.
Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus KoalĂciĂł elnöke
|