„Kilóg a lóláb”

2012-04-20 20:08:40

Az önkormĂĄnyzat szervezeti Ă©s mƱködĂ©si szabĂĄlyzatĂĄbĂłl kĂ©t paragrafust, illetve annak pĂĄr bekezdĂ©sĂ©t szeretnĂ©m figyelmĂŒkbe ajĂĄnlani a közöttem Ă©s a jegyzƑ között zajlĂł törvĂ©nyessĂ©gi vita kapcsĂĄn. JĂłl lĂĄthatĂł, hogy a 89/A. paragrafus (2) bekezdĂ©se szerint az egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒleti kĂ©pviselƑt illeti csak az a jog, hogy javasolja falugyƱlĂ©s összehĂ­vĂĄsĂĄt.

Ugyanakkor a 89/D. paragrafus (2) bekezdĂ©sĂ©ben a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselƑ tagjĂĄvĂĄ vĂĄlhat az Ășj közsĂ©g alakĂ­tĂĄsa Ă©rdekĂ©ben lĂ©trehozott elƑkĂ©szĂ­tƑ bizottsĂĄgnak. CsupĂĄn ennyibƑl is kiderĂŒl, törvĂ©nyt sĂ©rtett az önkormĂĄnyzat, amikor kizĂĄrt a falugyƱlĂ©s kezdemĂ©nyezƑinek sorĂĄbĂłl. Mint KĂĄdĂĄrtĂĄn lakĂł kĂ©pviselƑ, nincs jogom KĂĄdĂĄrtĂĄn Ășj közsĂ©g alakĂ­tĂĄsĂĄnak elƑkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©vel összefĂŒggĂ©sben falugyƱlĂ©s összehĂ­vĂĄsĂĄt kezdemĂ©nyezni. Czaun JĂĄnosnak, aki RĂĄtĂłton Ă©l, van. Ugyanakkor az 1990. Ă©vi LXV. törvĂ©ny a helyi önkormĂĄnyzatokrĂłl szĂłlĂł törvĂ©ny 52. paragrafusĂĄnak (2) bekezdĂ©sĂ©nek az SZMSZ-be törtĂ©nƑ ĂĄtemelĂ©se alapjĂĄn ahhoz mĂĄr  van jogom, hogy ha hatĂĄrozatkĂ©pes falugyƱlĂ©s jönne össze KĂĄdĂĄrtĂĄn, akkor az Ășj közsĂ©g alakĂ­tĂĄsĂĄnak elƑkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©re Ă©letre hĂ­vott bizottsĂĄgnak vĂĄlasztĂĄs nĂ©lkĂŒl is tagja legyek.

(A jelenleg hatĂĄlyos helyi szabĂĄlyozĂĄs szerint falugyƱlĂ©s kezdemĂ©nyezĂ©snek lehetƑsĂ©gĂ©t  csak az egyĂ©ni kĂ©pviselƑnek Ă©s nem a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselƑnek biztosĂ­tjĂĄk. Ezt a "szabĂĄlyozĂĄst" nem a törvĂ©ny szövegĂ©bƑl vettĂ©k ĂĄt. FeltĂ©telezem, nem vĂ©letlenĂŒl. MindenĂĄron szeretnĂ©k megakadĂĄlyozni, hogy Ă©n is kezdemĂ©nyezhessem a falugyƱlĂ©s összehĂ­vĂĄsĂĄt. Czaun JĂĄnos -az eddigi magatartĂĄsa alapjĂĄn mondhatĂł, hogy -nem fogja ezt megtenni. A törvĂ©ny szellemĂ©ben persze nem is tehetnĂ© meg KĂĄdĂĄrtĂĄn, RĂĄtĂłttal ellentĂ©tben. RĂĄtĂłton teljesen logikus, hogy nekem (Ă©s termĂ©szetesen mĂĄs önkormĂĄnyzati kĂ©pviselƑnek sem) sincs az Ötv. alapjĂĄn jogom (joga) falugyƱlĂ©st indĂ­tvĂĄnyozni. Ha mĂĄs kĂ©pviselƑnek (Ă©s nem csak Czaun JĂĄnosnak) is lenne GyulafirĂĄtĂłton ĂĄllandĂł lakhelye, akkor viszont ezt a jogot nekik is biztosĂ­tani kellene az SZMSZ-ben az Ötv.-ben foglaltak alapjĂĄn.)

IgazĂĄn elszomorĂ­tĂł, hogy a jegyzƑ, a törvĂ©nyessĂ©g Ƒre (a most tapasztaltak szerint) ezĂșttal nem a jogot kĂ©pviseli, hanem a Fidesz Ă©rdekeit „erƑsĂ­ti” több mint kĂ©t oldalas vĂĄlaszlevelĂ©ben. VĂĄlaszĂĄt eljuttattam annak a megyĂ©nkben a 90-es Ă©vek elejĂ©n köztĂĄrsasĂĄgi megbĂ­zotti feladatot ellĂĄtĂł szemĂ©lynek is, aki a törvĂ©nyessĂ©g (Ă­gy az Ötv-ben foglaltaknak is) Ƒre volt akkoriban. Ma talĂĄlkoztam is vele Ă©s beszĂ©ltĂŒnk minderrƑl. Azt jelezte a szĂĄmomra, hogy a vitĂĄban nekem van igazam.

Mire megyek vele, ha a jegyzƑ a presztĂ­zsĂ©t Ă©s ki tudja mĂ©g mit fĂ©ltve, nem akarja segĂ­teni helyrehozni a nyilvĂĄnvalĂł jogsĂ©rtĂ©st.

SzĂ©p Ășj vilĂĄg van kialakulĂłban.

KĂ©t paragrafusrĂ©szlet az önkormĂĄnyzat SZMSZ-bƑl.

89/A.§

Új közsĂ©g alakĂ­tĂĄsĂĄnak elƑkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©vel összefĂŒggĂ©sben falugyƱlĂ©st kell összehĂ­vni.

1.) A falugyƱlĂ©st a polgĂĄrmester hĂ­vja össze az elkĂŒlönĂŒlt, legalĂĄbb hĂĄromszĂĄz lakosĂș telepĂŒlĂ©srĂ©sz: a.) egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒleti kĂ©pviselƑje, vagy b.) vĂĄlasztĂłpolgĂĄrainak legalĂĄbb 10%-a rĂ©szĂ©rƑl benyĂșjtott Ă­rĂĄsbeli kezdemĂ©nyezĂ©sre.

2.) A vĂĄlasztĂłpolgĂĄrok Ă­rĂĄsbeli kezdemĂ©nyezĂ©sĂŒket alĂĄĂ­rĂĄsgyƱjtƑ Ă­v alkalmazĂĄsĂĄval nyĂșjthatjĂĄk be. Az alĂĄĂ­rĂĄsgyƱjtƑ Ă­vet az ÖnkormĂĄnyzat honlapjĂĄrĂłl lehet letölteni.

89.D.§

1.) A falugyƱlĂ©s az Ășj közsĂ©g alakĂ­tĂĄsĂĄnak elƑkĂ©szĂ­tĂ©se Ă©rdekĂ©ben öttagĂș elƑkĂ©szĂ­tƑ bizottsĂĄgot vĂĄlaszt. A polgĂĄrmester felhĂ­vja a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑt, hogy nyilatkozzon arra vonatkozĂłan, az elƑkĂ©szĂ­tƑ bizottsĂĄgi tagsĂĄgot vĂĄllalja-e.

2.) A telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselƑ, ha a bizottsĂĄgi tagsĂĄgot vĂĄllalja, kĂŒlön szavazĂĄs nĂ©lkĂŒl a bizottsĂĄg tagja lesz.

Egy kis emlĂ©keztetƑ:

A köztĂĄrsasĂĄgi megbĂ­zott jogĂĄllĂĄsĂĄrĂłl, hivatalĂĄrĂłl Ă©s egyes feladatairĂłl szĂłlĂł törvĂ©nyjavaslat megtĂĄrgyalĂĄsa. 1990. 11. 27. (55.ĂŒlĂ©snap)

 Dr. Horvåth Balåzs- hozzåszólåsa. Részlet:

Tisztelt OrszĂĄggyƱlĂ©s! A köztĂĄrsasĂĄgi megbĂ­zottak kinevezĂ©se Ă©s intĂ©zmĂ©nyi rendszerĂ©nek mƱködĂ©se az önkormĂĄnyzatok törvĂ©nyes mƱködĂ©sĂ©nek egyik fontos törvĂ©nyi garanciĂĄja. Emiatt a köztĂĄrsasĂĄgi megbĂ­zott jogĂĄllĂĄsĂĄnak szabĂĄlyozĂĄsa Ă©s hivatali szervezetĂ©nek kialakĂ­tĂĄsa az önkormĂĄnyzati szervek kiĂ©pĂŒlĂ©sĂ©vel pĂĄrhuzamosan megoldĂĄsra vĂĄrĂł Ă©s Ă©getƑen sĂŒrgƑs feladat. Mindezekre is figyelemmel kĂ©rem önöket, kĂ©rem a tisztelt HĂĄzat, hogy a törvĂ©nyjavaslatot vitassa meg, Ă©s a mĂĄr beĂ©rkezett mĂłdosĂ­tĂł indĂ­tvĂĄnyokat is figyelembe vĂ©ve, azt fogadja el. Köszönöm a figyelmĂŒket.

Az Ötv. erre a problĂ©makörre vonatkozĂł paragrafusa:

1990. évi LXV. törvény a helyi önkormånyzatokról

52. § (1) A helyi vĂĄlasztĂłpolgĂĄrok kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©re Ășj közsĂ©g alakĂ­thatĂł az olyan elkĂŒlönĂŒlt, legalĂĄbb hĂĄromszĂĄz lakosĂș lakott telepĂŒlĂ©srĂ©szbƑl, amely feltĂ©telei alapjĂĄn kĂ©pes az önkormĂĄnyzati jogok gyakorlĂĄsĂĄra, a 8. § (4) bekezdĂ©sĂ©ben meghatĂĄrozott feladatok teljesĂ­tĂ©sĂ©re a szolgĂĄltatĂĄsok szĂ­nvonalĂĄnak csökkenĂ©se nĂ©lkĂŒl.

(2) Új közsĂ©g alakĂ­tĂĄsĂĄnak a kezdemĂ©nyezĂ©se esetĂ©n a falugyƱlĂ©s legalĂĄbb hĂĄromtagĂș elƑkĂ©szĂ­tƑ bizottsĂĄgot vĂĄlaszt a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑkbƑl, ha nincs elĂ©g telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑ, vagy azok a megbĂ­zatĂĄst nem vĂĄllaljĂĄk, akkor mĂĄs vĂĄlasztĂłpolgĂĄrokbĂłl. Az elƑkĂ©szĂ­tƑ bizottsĂĄg javaslatot tesz az Ășj közsĂ©g terĂŒletĂ©re, szakĂ©rtƑi vĂ©lemĂ©ny alapjĂĄn a közsĂ©g elnevezĂ©sĂ©re, a vagyon, valamint a vagyoni jogok Ă©s kötelezettsĂ©gek megosztĂĄsĂĄra, a költsĂ©gek viselĂ©sĂ©re. A javaslat elkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©hez - az elƑkĂ©szĂ­tƑ bizottsĂĄg felkĂ©rĂ©sĂ©re - a fƑvĂĄrosi Ă©s megyei kormĂĄnyhivatal szakmai segĂ­tsĂ©get ad, mĂĄs szerv pedig szakmai segĂ­tsĂ©get adhat.

 S Ă­me, dr. Mohos GĂĄbor jegyzƑ Ășr levele:

Tisztelt KĂ©pviselƑ Úr!

2012. ĂĄprilis 12-Ă©n hozzĂĄm Ă­rt levelĂ©ben arra hĂ­vta fel figyelmemet, hogy az SzMSz 89/A. § (2) bekezdĂ©s a) pontjĂĄval kapcsolatban a KözgyƱlĂ©s törvĂ©nysĂ©rtƑ szabĂĄlyt fogadott el. KĂ©pviselƑ Ășr ĂĄllĂĄspontja szerint ez a rendelkezĂ©s sĂ©rti a kĂ©pviselƑi jogok azonossĂĄgĂĄra vonatkozĂł szabĂĄlyt, azaz (levelĂ©ben konkrĂ©tan nem emlĂ­tve, de tartalmĂĄbĂłl beazonosĂ­thatĂłan) a helyi önkormĂĄnyzatokrĂłl szĂłlĂł 1990. Ă©vi LXV. törvĂ©ny (Ötv.) 19. § (1) bekezdĂ©s 3. mondatĂĄt, ami szerint „A telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑk jogai Ă©s kötelessĂ©gei azonosak”.

1. Az SzMSz sérelmezett, 89/A. § (2) bekezdés a) pontja az alåbbiak szerint rendelkezik:

„A falugyƱlĂ©st a polgĂĄrmester hĂ­vja össze az elkĂŒlönĂŒlt, legalĂĄbb hĂĄromszĂĄz lakosĂș lakott telepĂŒlĂ©srĂ©sz:

a) egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒleti kĂ©pviselƑje, vagy

b) vĂĄlasztĂłpolgĂĄrainak legalĂĄbb 10%-a

rĂ©szĂ©rƑl benyĂșjtott Ă­rĂĄsbeli kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©re”.

2. KĂ©pviselƑ Ășr Ă©rvei szerint az a tĂ©ny, hogy a falugyƱlĂ©s összehĂ­vĂĄsĂĄra csak a telepĂŒlĂ©srĂ©sz egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒleti kĂ©pviselƑje jogosult, mĂ­g az ott ĂĄllandĂł lakĂłhellyel rendelkezƑ, listĂĄn megvĂĄlasztott kĂ©pviselƑ nem, sĂ©rti a kĂ©pviselƑi jogok egyenlƑsĂ©gĂ©t.

3. ÁllĂĄspontom szerint a kĂ©pviselƑi jogok Ă©s kötelessĂ©gek azonossĂĄga tekintetĂ©ben differenciĂĄlni kell aszerint, hogy azok gyakorlĂĄsa a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©vel kapcsolatosan, vagy speciĂĄlis esetkĂ©nt – Ă­gy pĂ©ldĂĄul csak az adott telepĂŒlĂ©srĂ©sz jövƑbeli sorsĂĄt Ă©rintƑen – merĂŒl fel.

a) Az Ötv. kĂ©pviselƑi jogok azonossĂĄgĂĄra vonatkozĂł szabĂĄlyĂĄt az AlkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg több döntĂ©sĂ©ben is alkalmazta. A telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©t Ă©rintƑ ĂŒgyekben az AlkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg valĂłban azt hangsĂșlyozta, hogy a kĂ©pviselƑi jogok közötti kĂŒlönbsĂ©gtĂ©tel nem megengedhetƑ, Ă­gy etekintetben az egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒletben, vagy listĂĄn bejutott kĂ©pviselƑk között nem tehetƑ kĂŒlönbsĂ©g. Ebben a vonatkozĂĄsban ugyanis a telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑ „a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©Ă©rt vĂĄllalt felelƑssĂ©ggel kĂ©pviseli a vĂĄlasztĂłinak az Ă©rdekeit, ezĂ©rt az egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒletben megvĂĄlasztott kĂ©pviselƑk is elszakadnak az Ƒket megvĂĄlasztĂł szƱkebb közössĂ©gtƑl” [67/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat].

Az AlkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg több döntĂ©sĂ©ben kimondta azt is, hogy a kĂ©pviselƑi jogegyenlƑsĂ©g megsĂ©rtĂ©sĂ©t is jelenti, ha valamely önkormĂĄnyzati rendeletben meghatĂĄrozott magatartĂĄs tanĂșsĂ­tĂĄsa esetĂ©n a telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑ nem gyakorolhatja kĂ©pviselƑi jogait, s nem lĂĄthatja el feladatĂĄt [43/1992. (VII. 16.) AB hatĂĄrozat, 49/1992. (IX. 26.) AB hatĂĄrozat].

Az AlkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg ezekre az Ă©rvekre alapozva több alkalommal semmisĂ­tett meg olyan elƑírĂĄsokat, melyek adott telepĂŒlĂ©srĂ©sz tekintetĂ©ben felmerĂŒlƑen tettek kĂŒlönbsĂ©get egyĂ©ni Ă©s listĂĄs kĂ©pviselƑk között, de ezek az esetekben a kĂ©pviselƑ törvĂ©nyben biztosĂ­tott, Ă©s az egĂ©sz telepĂŒlĂ©s Ă©rdekĂ©ben törtĂ©nƑ kĂ©pviselƑi joggyakorlĂĄsĂĄnak korlĂĄtozĂĄsĂĄrĂłl volt szĂł [67/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat, 68/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat, 71/2006. (XII. 15.) AB hatĂĄrozat].

b) NyomatĂ©kosan hangsĂșlyozta azonban az AlkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg:

- a szabad mandĂĄtum Ă©s a telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑk egyenlƑsĂ©gĂ©nek elvĂ©bƑl sem következik azonban az, hogy kĂ©pviselƑk között - nem jogaikat1, hanem tĂ©nyleges helyzetĂŒket tekintve - ne lehetnĂ©nek kĂŒlönbsĂ©gek. Így pĂ©ldĂĄul az AlkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg a 126/E/2001. AB hatĂĄrozatĂĄban nem ĂĄllapĂ­tott meg mulasztĂĄsban megnyilvĂĄnulĂł alkotmĂĄnyellenessĂ©get amiatt, hogy egyes telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselƑk nem kaptak az önkormĂĄnyzati bizottsĂĄgokban helyet;

- amennyiben az adott jog nem a kĂ©pviselƑi feladat ellĂĄtĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges jogot jelenti, amely minden kĂ©pviselƑt meg kell, hogy illessen, akkor az a szabĂĄlyozĂĄs, amely azt csak a kĂ©pviselƑk meghatĂĄrozott csoportja rĂ©szĂ©re biztosĂ­tja, nem sĂ©rti az Ötv. 19. § (1) bekezdĂ©sĂ©nek a kĂ©pviselƑi jogegyenlƑsĂ©gre vonatkozĂł rendelkezĂ©sĂ©t [67/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat];

- amennyiben a helyi szabĂĄlyozĂĄs minden kĂ©pviselƑnek azonosan biztosĂ­t valamely lehetƑsĂ©get a „vĂĄros egĂ©szĂ©t Ă©rintƑ” ĂŒgyben, akkor a kĂ©pviselƑk jogai ebben a tekintetben egyenlƑek, nem merĂŒl fel az Ötv. 19. § (1) bekezdĂ©sĂ©nek a sĂ©relme [1114/H/2005. AB hatĂĄrozat];

- az egyenlƑsĂ©g merev alkalmazĂĄsa esetenkĂ©nt abszurd eredmĂ©nyre vezetne. Az AlkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg emiatt nem tekintette alkotmĂĄnyellenesnek, hogy a kĂ©pviselƑ a többi kĂ©pviselƑtƑl eltĂ©rƑ jogokkal rendelkezett amiatt, hogy mĂĄs pozĂ­ciĂłt is betöltött (polgĂĄrmester volt, frakciĂłvezetƑ volt) [834/B/2003. AB hatĂĄrozat, 565/H/1999. AB hatĂĄrozat].

4. Az Ötv. egyenlƑsĂ©gi szabĂĄlyĂĄbĂłl Ă©s az ahhoz kapcsolĂłdĂł alkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄgi gyakorlatbĂłl tehĂĄt az következik, hogy a kĂ©pviselƑk közötti (pĂ©ldĂĄul a mandĂĄtumszerzĂ©s mĂłdja alapjĂĄn törtĂ©nƑ) kĂŒlönbsĂ©gtĂ©tel akkor sĂ©rti az Ötv. e rendelkezĂ©sĂ©t, ha az a kĂ©pviselƑ törvĂ©nyben biztosĂ­tott, a kĂ©pviselƑi tevĂ©kenysĂ©gĂ©hez, kĂ©pviselƑi feladatainak ellĂĄtĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges jogok tekintetĂ©ben kĂŒlönböztet.

5. Az SzMSz kĂ©pviselƑ Ășr ĂĄltal tĂĄrgyalt szabĂĄlya vonatkozĂĄsĂĄban a jogi helyzet ettƑl eltĂ©rƑ.

A falugyƱlĂ©ssel kapcsolatban ugyanis a központi jogszabĂĄlyi hĂĄttĂ©r rĂ©szletes szabĂĄlyozĂĄst nem tartalmaz. Az Ötv. 18. § (2) bekezdĂ©se szerint „(2) A kĂ©pviselƑ-testĂŒlet meghatĂĄrozza azoknak a fĂłrumoknak a rendjĂ©t (közsĂ©g-, vĂĄrospolitikai fĂłrum, vĂĄrosrĂ©sz tanĂĄcskozĂĄs, falugyƱlĂ©s stb.), amelyek a lakossĂĄg, a tĂĄrsadalmi szervezetek közvetlen tĂĄjĂ©koztatĂĄsĂĄt, a fontosabb döntĂ©sek elƑkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©be valĂł bevonĂĄsĂĄt szolgĂĄljĂĄk.”

A falugyƱlĂ©ssel kapcsolatban tehĂĄt az Ötv. 18. § (2) bekezdĂ©s a helyi szabĂĄlyozĂĄsra utalja a rĂ©szletezĂ©st, Ă­gy a központi szabĂĄlyozĂĄs ezzel kapcsolatban semmilyen, a meglĂ©vƑkön tĂșli kĂ©pviselƑi jogot nem keletkeztet, mĂĄsrĂ©szt etekintetben a kĂ©pviselƑ szĂĄmĂĄra helyi rendeletben biztosĂ­tott jog gyakorlĂĄsa nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©sze, hanem kifejezetten a telepĂŒlĂ©srĂ©sz tekintetĂ©ben felmerĂŒlƑ jogosĂ­tvĂĄnyokat jelent.

VeszprĂ©m MJV KözgyƱlĂ©se az SzMSz mĂłdosĂ­tĂĄsakor – a jogszerƱsĂ©g keretei között – szabadon hatĂĄrozhatott abban, hogy a kezdemĂ©nyezĂ©si jogot egyĂĄltalĂĄn megnyitja-e a kĂ©pviselƑk szĂĄmĂĄra. Az sem lett volna törvĂ©nysĂ©rtƑ, ha a falugyƱlĂ©s összehĂ­vĂĄsĂĄra kĂ©pviselƑknek egyĂĄltalĂĄn nem biztosĂ­tott volna lehetƑsĂ©get. A KözgyƱlĂ©s azonban – a telepĂŒlĂ©srĂ©sz vĂĄlasztĂłpolgĂĄrai jogainak Ă©rvĂ©nyesĂŒlĂ©sĂ©t segĂ­teni kĂ­vĂĄnva – lehetƑvĂ© tette, hogy a jogilag hangsĂșlyozottan nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©t Ă©rintƑ ĂŒgyben a telepĂŒlĂ©srĂ©sz vĂĄlasztĂłinak közvetlen bizalmĂĄt bĂ­rĂł kĂ©pviselƑ kezdemĂ©nyezĂ©si jogot gyakorolhasson. Ez a kĂ©pviselƑi jog nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©t Ă©rintƑ, a kĂ©pviselet ĂĄltalĂĄnos ellĂĄtĂĄsĂĄt biztosĂ­tĂł jog, emiatt az Ötv. sĂ©relme nem merĂŒl fel – ellenkezƑ esetben csak az lenne jogszerƱ, ha minden közgyƱlĂ©si kĂ©pviselƑ rendelkezne kezdemĂ©nyezĂ©si joggal, fĂŒggetlenĂŒl mandĂĄtumszerzĂ©si mĂłdjĂĄtĂłl, lakĂłhelyĂ©tƑl stb.

ÁllĂĄspontom szerint, amint a vĂĄros vĂĄlasztĂłpolgĂĄrai is egyenlƑ jogokkal rendelkeznek, mĂ©gsem törvĂ©nysĂ©rtƑ, hogy a telepĂŒlĂ©srĂ©sz elszakadĂĄsĂĄnak kĂ©rdĂ©sĂ©ben csak az ott ĂĄllandĂł lakĂłhellyel rendelkezƑk rendelkeznek döntĂ©si joggal, Ășgy az sem törvĂ©nysĂ©rtƑ, ha az ehhez a folyamathoz szorosan kapcsolĂłdĂł eljĂĄrĂĄsi cselekmĂ©nyt is az ottaniak bizalmĂĄt bizonyĂ­tottan bĂ­rĂł kĂ©pviselƑ gyakorolhatja.

Amennyiben a telepĂŒlĂ©sen listĂĄn mandĂĄtumot szerzett, a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselƑ is rendelkezne a kezdemĂ©nyezĂ©si joggal, akkor – az egyĂ©niben mandĂĄtumot szerzett kĂ©pviselƑvel ellentĂ©tben – lehetƑsĂ©g nyĂ­lna a lakĂłhely megvĂĄltoztatĂĄsĂĄval valamely telepĂŒlĂ©srĂ©sz ĂŒgyĂ©ben kezdemĂ©nyezĂ©si jogot szerezni.

A telepĂŒlĂ©segyesĂ­tĂ©s megszĂŒntetĂ©se vonatkozĂĄsĂĄban tehĂĄt indokolt szĂ©tvĂĄlasztani a mandĂĄtumszerzĂ©s mĂłdjĂĄt, mivel e vonatkozĂĄsban nem jelenik meg a törvĂ©nyi igĂ©ny, hogy a kĂ©pviselƑ megvĂĄlasztĂĄsĂĄt követƑen a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©Ă©rt köteles tevĂ©kenykedni – ebben a speciĂĄlis helyzetben a kĂ©pviselƑ kivĂ©telesen Ă©ppen nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©sze, hanem az adott telepĂŒlĂ©srĂ©sz Ă©rdekeit tartja szem elƑtt.

6. A szabĂĄlyozĂĄs kialakĂ­tĂĄsakor figyelemmel kell lenni arra is, hogy a kezdemĂ©nyezĂ©si lehetƑsĂ©get Ășgy kell biztosĂ­tani, hogy az reĂĄlisan gyakorolhatĂł legyen. A kezdemĂ©nyezĂ©si jognak a kĂ©pviselƑ lakĂłhelyĂ©hez (Ă©s nem mandĂĄtumszerzĂ©sĂ©hez) kötĂ©se azt eredmĂ©nyezhetnĂ©, hogy egyes vĂĄlasztĂłkerĂŒletek tekintetĂ©ben az esetleges elszakadĂĄsi folyamat kezdemĂ©nyezĂ©se tekintetĂ©ben kedvezƑbb helyzetbe kerĂŒlne az a telepĂŒlĂ©srĂ©sz, ahol lakik kĂ©pviselƑ, mint az, ahol nem lakik. Ebben a vonatkozĂĄsban az egyenlƑsĂ©get tehĂĄt csak az egyĂ©ni kĂ©pviselƑ kezdemĂ©nyezĂ©se alapjĂĄn lehet biztosĂ­tani.

7. A fentiekre figyelemmel kĂ©pviselƑ Ășrnak azt a javaslatĂĄt, mely szerint kezdemĂ©nyezĂ©si joggal rendelkezzen a telepĂŒlĂ©srĂ©szben ĂĄllandĂł lakhellyel rendelkezƑ, listĂĄn megvĂĄlasztott kĂ©pviselƑ is, a lakĂłhellyel kapcsolatos vĂĄltozĂĄsi lehetƑsĂ©gek miatt nem tartom tĂĄmogathatĂłnak, az SzMSz szabĂĄlyĂĄt pedig – a nem törvĂ©nyben biztosĂ­tott Ă©s a kĂ©pviselƑt nem az egĂ©sz telepĂŒlĂ©s Ă©rdekĂ©ben valĂł feladatellĂĄtĂĄsra vonatkozĂł jog jellege miatt – nem tartom törvĂ©nyellenesnek.

Veszprém, 2012. åprilis 18.

Tisztelettel:

Dr. Mohos Gábor (jegyzƑ)

„Jogaikat” kitĂ©tel alatt törvĂ©nyben biztosĂ­tott, a kĂ©pviselƑi feladat ellĂĄtĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges jogok Ă©rtendƑk - 67/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat.

ElƑzmĂ©nyek: Klikkeljen ide!

Vissza...