Ugyanakkor a 89/D. paragrafus (2) bekezdĂ©sĂ©ben a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselĆ tagjĂĄvĂĄ vĂĄlhat az Ășj közsĂ©g alakĂtĂĄsa Ă©rdekĂ©ben lĂ©trehozott elĆkĂ©szĂtĆ bizottsĂĄgnak. CsupĂĄn ennyibĆl is kiderĂŒl, törvĂ©nyt sĂ©rtett az önkormĂĄnyzat, amikor kizĂĄrt a falugyƱlĂ©s kezdemĂ©nyezĆinek sorĂĄbĂłl. Mint KĂĄdĂĄrtĂĄn lakĂł kĂ©pviselĆ, nincs jogom KĂĄdĂĄrtĂĄn Ășj közsĂ©g alakĂtĂĄsĂĄnak elĆkĂ©szĂtĂ©sĂ©vel összefĂŒggĂ©sben falugyƱlĂ©s összehĂvĂĄsĂĄt kezdemĂ©nyezni. Czaun JĂĄnosnak, aki RĂĄtĂłton Ă©l, van. Ugyanakkor az 1990. Ă©vi LXV. törvĂ©ny a helyi önkormĂĄnyzatokrĂłl szĂłlĂł törvĂ©ny 52. paragrafusĂĄnak (2) bekezdĂ©sĂ©nek az SZMSZ-be törtĂ©nĆ ĂĄtemelĂ©se alapjĂĄn ahhoz mĂĄr  van jogom, hogy ha hatĂĄrozatkĂ©pes falugyƱlĂ©s jönne össze KĂĄdĂĄrtĂĄn, akkor az Ășj közsĂ©g alakĂtĂĄsĂĄnak elĆkĂ©szĂtĂ©sĂ©re Ă©letre hĂvott bizottsĂĄgnak vĂĄlasztĂĄs nĂ©lkĂŒl is tagja legyek.
(A jelenleg hatĂĄlyos helyi szabĂĄlyozĂĄs szerint falugyƱlĂ©s kezdemĂ©nyezĂ©snek lehetĆsĂ©gĂ©t csak az egyĂ©ni kĂ©pviselĆnek Ă©s nem a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselĆnek biztosĂtjĂĄk. Ezt a "szabĂĄlyozĂĄst" nem a törvĂ©ny szövegĂ©bĆl vettĂ©k ĂĄt. FeltĂ©telezem, nem vĂ©letlenĂŒl. MindenĂĄron szeretnĂ©k megakadĂĄlyozni, hogy Ă©n is kezdemĂ©nyezhessem a falugyƱlĂ©s összehĂvĂĄsĂĄt. Czaun JĂĄnos -az eddigi magatartĂĄsa alapjĂĄn mondhatĂł, hogy -nem fogja ezt megtenni. A törvĂ©ny szellemĂ©ben persze nem is tehetnĂ© meg KĂĄdĂĄrtĂĄn, RĂĄtĂłttal ellentĂ©tben. RĂĄtĂłton teljesen logikus, hogy nekem (Ă©s termĂ©szetesen mĂĄs önkormĂĄnyzati kĂ©pviselĆnek sem) sincs az Ătv. alapjĂĄn jogom (joga) falugyƱlĂ©st indĂtvĂĄnyozni. Ha mĂĄs kĂ©pviselĆnek (Ă©s nem csak Czaun JĂĄnosnak) is lenne GyulafirĂĄtĂłton ĂĄllandĂł lakhelye, akkor viszont ezt a jogot nekik is biztosĂtani kellene az SZMSZ-ben az Ătv.-ben foglaltak alapjĂĄn.)
IgazĂĄn elszomorĂtĂł, hogy a jegyzĆ, a törvĂ©nyessĂ©g Ćre (a most tapasztaltak szerint) ezĂșttal nem a jogot kĂ©pviseli, hanem a Fidesz Ă©rdekeit âerĆsĂtiâ több mint kĂ©t oldalas vĂĄlaszlevelĂ©ben. VĂĄlaszĂĄt eljuttattam annak a megyĂ©nkben a 90-es Ă©vek elejĂ©n köztĂĄrsasĂĄgi megbĂzotti feladatot ellĂĄtĂł szemĂ©lynek is, aki a törvĂ©nyessĂ©g (Ăgy az Ătv-ben foglaltaknak is) Ćre volt akkoriban. Ma talĂĄlkoztam is vele Ă©s beszĂ©ltĂŒnk minderrĆl. Azt jelezte a szĂĄmomra, hogy a vitĂĄban nekem van igazam.
Mire megyek vele, ha a jegyzĆ a presztĂzsĂ©t Ă©s ki tudja mĂ©g mit fĂ©ltve, nem akarja segĂteni helyrehozni a nyilvĂĄnvalĂł jogsĂ©rtĂ©st.
SzĂ©p Ășj vilĂĄg van kialakulĂłban.
KĂ©t paragrafusrĂ©szlet az önkormĂĄnyzat SZMSZ-bĆl.
89/A.§
Ăj közsĂ©g alakĂtĂĄsĂĄnak elĆkĂ©szĂtĂ©sĂ©vel összefĂŒggĂ©sben falugyƱlĂ©st kell összehĂvni.
1.) A falugyƱlĂ©st a polgĂĄrmester hĂvja össze az elkĂŒlönĂŒlt, legalĂĄbb hĂĄromszĂĄz lakosĂș telepĂŒlĂ©srĂ©sz: a.) egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒleti kĂ©pviselĆje, vagy b.) vĂĄlasztĂłpolgĂĄrainak legalĂĄbb 10%-a rĂ©szĂ©rĆl benyĂșjtott ĂrĂĄsbeli kezdemĂ©nyezĂ©sre.
2.) A vĂĄlasztĂłpolgĂĄrok ĂrĂĄsbeli kezdemĂ©nyezĂ©sĂŒket alĂĄĂrĂĄsgyƱjtĆ Ăv alkalmazĂĄsĂĄval nyĂșjthatjĂĄk be. Az alĂĄĂrĂĄsgyƱjtĆ Ăvet az ĂnkormĂĄnyzat honlapjĂĄrĂłl lehet letölteni.
89.D.§
1.) A falugyƱlĂ©s az Ășj közsĂ©g alakĂtĂĄsĂĄnak elĆkĂ©szĂtĂ©se Ă©rdekĂ©ben öttagĂș elĆkĂ©szĂtĆ bizottsĂĄgot vĂĄlaszt. A polgĂĄrmester felhĂvja a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆt, hogy nyilatkozzon arra vonatkozĂłan, az elĆkĂ©szĂtĆ bizottsĂĄgi tagsĂĄgot vĂĄllalja-e.
2.) A telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselĆ, ha a bizottsĂĄgi tagsĂĄgot vĂĄllalja, kĂŒlön szavazĂĄs nĂ©lkĂŒl a bizottsĂĄg tagja lesz.
Egy kis emlĂ©keztetĆ:
A köztĂĄrsasĂĄgi megbĂzott jogĂĄllĂĄsĂĄrĂłl, hivatalĂĄrĂłl Ă©s egyes feladatairĂłl szĂłlĂł törvĂ©nyjavaslat megtĂĄrgyalĂĄsa. 1990. 11. 27. (55.ĂŒlĂ©snap)
 Dr. Horvåth Balåzs- hozzåszólåsa. Részlet:
Tisztelt OrszĂĄggyƱlĂ©s! A köztĂĄrsasĂĄgi megbĂzottak kinevezĂ©se Ă©s intĂ©zmĂ©nyi rendszerĂ©nek mƱködĂ©se az önkormĂĄnyzatok törvĂ©nyes mƱködĂ©sĂ©nek egyik fontos törvĂ©nyi garanciĂĄja. Emiatt a köztĂĄrsasĂĄgi megbĂzott jogĂĄllĂĄsĂĄnak szabĂĄlyozĂĄsa Ă©s hivatali szervezetĂ©nek kialakĂtĂĄsa az önkormĂĄnyzati szervek kiĂ©pĂŒlĂ©sĂ©vel pĂĄrhuzamosan megoldĂĄsra vĂĄrĂł Ă©s Ă©getĆen sĂŒrgĆs feladat. Mindezekre is figyelemmel kĂ©rem önöket, kĂ©rem a tisztelt HĂĄzat, hogy a törvĂ©nyjavaslatot vitassa meg, Ă©s a mĂĄr beĂ©rkezett mĂłdosĂtĂł indĂtvĂĄnyokat is figyelembe vĂ©ve, azt fogadja el. Köszönöm a figyelmĂŒket.
Az Ătv. erre a problĂ©makörre vonatkozĂł paragrafusa:
1990. évi LXV. törvény a helyi önkormånyzatokról
52. § (1) A helyi vĂĄlasztĂłpolgĂĄrok kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©re Ășj közsĂ©g alakĂthatĂł az olyan elkĂŒlönĂŒlt, legalĂĄbb hĂĄromszĂĄz lakosĂș lakott telepĂŒlĂ©srĂ©szbĆl, amely feltĂ©telei alapjĂĄn kĂ©pes az önkormĂĄnyzati jogok gyakorlĂĄsĂĄra, a 8. § (4) bekezdĂ©sĂ©ben meghatĂĄrozott feladatok teljesĂtĂ©sĂ©re a szolgĂĄltatĂĄsok szĂnvonalĂĄnak csökkenĂ©se nĂ©lkĂŒl.
(2) Ăj közsĂ©g alakĂtĂĄsĂĄnak a kezdemĂ©nyezĂ©se esetĂ©n a falugyƱlĂ©s legalĂĄbb hĂĄromtagĂș elĆkĂ©szĂtĆ bizottsĂĄgot vĂĄlaszt a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆkbĆl, ha nincs elĂ©g telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆ, vagy azok a megbĂzatĂĄst nem vĂĄllaljĂĄk, akkor mĂĄs vĂĄlasztĂłpolgĂĄrokbĂłl. Az elĆkĂ©szĂtĆ bizottsĂĄg javaslatot tesz az Ășj közsĂ©g terĂŒletĂ©re, szakĂ©rtĆi vĂ©lemĂ©ny alapjĂĄn a közsĂ©g elnevezĂ©sĂ©re, a vagyon, valamint a vagyoni jogok Ă©s kötelezettsĂ©gek megosztĂĄsĂĄra, a költsĂ©gek viselĂ©sĂ©re. A javaslat elkĂ©szĂtĂ©sĂ©hez - az elĆkĂ©szĂtĆ bizottsĂĄg felkĂ©rĂ©sĂ©re - a fĆvĂĄrosi Ă©s megyei kormĂĄnyhivatal szakmai segĂtsĂ©get ad, mĂĄs szerv pedig szakmai segĂtsĂ©get adhat.
 S Ăme, dr. Mohos GĂĄbor jegyzĆ Ășr levele:
Tisztelt KĂ©pviselĆ Ăr!
2012. ĂĄprilis 12-Ă©n hozzĂĄm Ărt levelĂ©ben arra hĂvta fel figyelmemet, hogy az SzMSz 89/A. § (2) bekezdĂ©s a) pontjĂĄval kapcsolatban a KözgyƱlĂ©s törvĂ©nysĂ©rtĆ szabĂĄlyt fogadott el. KĂ©pviselĆ Ășr ĂĄllĂĄspontja szerint ez a rendelkezĂ©s sĂ©rti a kĂ©pviselĆi jogok azonossĂĄgĂĄra vonatkozĂł szabĂĄlyt, azaz (levelĂ©ben konkrĂ©tan nem emlĂtve, de tartalmĂĄbĂłl beazonosĂthatĂłan) a helyi önkormĂĄnyzatokrĂłl szĂłlĂł 1990. Ă©vi LXV. törvĂ©ny (Ătv.) 19. § (1) bekezdĂ©s 3. mondatĂĄt, ami szerint âA telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆk jogai Ă©s kötelessĂ©gei azonosakâ.
1. Az SzMSz sérelmezett, 89/A. § (2) bekezdés a) pontja az alåbbiak szerint rendelkezik:
âA falugyƱlĂ©st a polgĂĄrmester hĂvja össze az elkĂŒlönĂŒlt, legalĂĄbb hĂĄromszĂĄz lakosĂș lakott telepĂŒlĂ©srĂ©sz:
a) egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒleti kĂ©pviselĆje, vagy
b) vĂĄlasztĂłpolgĂĄrainak legalĂĄbb 10%-a
rĂ©szĂ©rĆl benyĂșjtott ĂrĂĄsbeli kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©reâ.
2. KĂ©pviselĆ Ășr Ă©rvei szerint az a tĂ©ny, hogy a falugyƱlĂ©s összehĂvĂĄsĂĄra csak a telepĂŒlĂ©srĂ©sz egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒleti kĂ©pviselĆje jogosult, mĂg az ott ĂĄllandĂł lakĂłhellyel rendelkezĆ, listĂĄn megvĂĄlasztott kĂ©pviselĆ nem, sĂ©rti a kĂ©pviselĆi jogok egyenlĆsĂ©gĂ©t.
3. ĂllĂĄspontom szerint a kĂ©pviselĆi jogok Ă©s kötelessĂ©gek azonossĂĄga tekintetĂ©ben differenciĂĄlni kell aszerint, hogy azok gyakorlĂĄsa a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©vel kapcsolatosan, vagy speciĂĄlis esetkĂ©nt â Ăgy pĂ©ldĂĄul csak az adott telepĂŒlĂ©srĂ©sz jövĆbeli sorsĂĄt Ă©rintĆen â merĂŒl fel.
a) Az Ătv. kĂ©pviselĆi jogok azonossĂĄgĂĄra vonatkozĂł szabĂĄlyĂĄt az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg több döntĂ©sĂ©ben is alkalmazta. A telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©t Ă©rintĆ ĂŒgyekben az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg valĂłban azt hangsĂșlyozta, hogy a kĂ©pviselĆi jogok közötti kĂŒlönbsĂ©gtĂ©tel nem megengedhetĆ, Ăgy etekintetben az egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒletben, vagy listĂĄn bejutott kĂ©pviselĆk között nem tehetĆ kĂŒlönbsĂ©g. Ebben a vonatkozĂĄsban ugyanis a telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆ âa telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©Ă©rt vĂĄllalt felelĆssĂ©ggel kĂ©pviseli a vĂĄlasztĂłinak az Ă©rdekeit, ezĂ©rt az egyĂ©ni vĂĄlasztĂłkerĂŒletben megvĂĄlasztott kĂ©pviselĆk is elszakadnak az Ćket megvĂĄlasztĂł szƱkebb közössĂ©gtĆlâ [67/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat].
Az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg több döntĂ©sĂ©ben kimondta azt is, hogy a kĂ©pviselĆi jogegyenlĆsĂ©g megsĂ©rtĂ©sĂ©t is jelenti, ha valamely önkormĂĄnyzati rendeletben meghatĂĄrozott magatartĂĄs tanĂșsĂtĂĄsa esetĂ©n a telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆ nem gyakorolhatja kĂ©pviselĆi jogait, s nem lĂĄthatja el feladatĂĄt [43/1992. (VII. 16.) AB hatĂĄrozat, 49/1992. (IX. 26.) AB hatĂĄrozat].
Az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg ezekre az Ă©rvekre alapozva több alkalommal semmisĂtett meg olyan elĆĂrĂĄsokat, melyek adott telepĂŒlĂ©srĂ©sz tekintetĂ©ben felmerĂŒlĆen tettek kĂŒlönbsĂ©get egyĂ©ni Ă©s listĂĄs kĂ©pviselĆk között, de ezek az esetekben a kĂ©pviselĆ törvĂ©nyben biztosĂtott, Ă©s az egĂ©sz telepĂŒlĂ©s Ă©rdekĂ©ben törtĂ©nĆ kĂ©pviselĆi joggyakorlĂĄsĂĄnak korlĂĄtozĂĄsĂĄrĂłl volt szĂł [67/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat, 68/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat, 71/2006. (XII. 15.) AB hatĂĄrozat].
b) NyomatĂ©kosan hangsĂșlyozta azonban az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg:
- a szabad mandĂĄtum Ă©s a telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆk egyenlĆsĂ©gĂ©nek elvĂ©bĆl sem következik azonban az, hogy kĂ©pviselĆk között - nem jogaikat, hanem tĂ©nyleges helyzetĂŒket tekintve - ne lehetnĂ©nek kĂŒlönbsĂ©gek. Ăgy pĂ©ldĂĄul az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg a 126/E/2001. AB hatĂĄrozatĂĄban nem ĂĄllapĂtott meg mulasztĂĄsban megnyilvĂĄnulĂł alkotmĂĄnyellenessĂ©get amiatt, hogy egyes telepĂŒlĂ©si kĂ©pviselĆk nem kaptak az önkormĂĄnyzati bizottsĂĄgokban helyet;
- amennyiben az adott jog nem a kĂ©pviselĆi feladat ellĂĄtĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges jogot jelenti, amely minden kĂ©pviselĆt meg kell, hogy illessen, akkor az a szabĂĄlyozĂĄs, amely azt csak a kĂ©pviselĆk meghatĂĄrozott csoportja rĂ©szĂ©re biztosĂtja, nem sĂ©rti az Ătv. 19. § (1) bekezdĂ©sĂ©nek a kĂ©pviselĆi jogegyenlĆsĂ©gre vonatkozĂł rendelkezĂ©sĂ©t [67/2002. (XII. 17.) AB hatĂĄrozat];
- amennyiben a helyi szabĂĄlyozĂĄs minden kĂ©pviselĆnek azonosan biztosĂt valamely lehetĆsĂ©get a âvĂĄros egĂ©szĂ©t Ă©rintĆâ ĂŒgyben, akkor a kĂ©pviselĆk jogai ebben a tekintetben egyenlĆek, nem merĂŒl fel az Ătv. 19. § (1) bekezdĂ©sĂ©nek a sĂ©relme [1114/H/2005. AB hatĂĄrozat];
- az egyenlĆsĂ©g merev alkalmazĂĄsa esetenkĂ©nt abszurd eredmĂ©nyre vezetne. Az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg emiatt nem tekintette alkotmĂĄnyellenesnek, hogy a kĂ©pviselĆ a többi kĂ©pviselĆtĆl eltĂ©rĆ jogokkal rendelkezett amiatt, hogy mĂĄs pozĂciĂłt is betöltött (polgĂĄrmester volt, frakciĂłvezetĆ volt) [834/B/2003. AB hatĂĄrozat, 565/H/1999. AB hatĂĄrozat].
4. Az Ătv. egyenlĆsĂ©gi szabĂĄlyĂĄbĂłl Ă©s az ahhoz kapcsolĂłdĂł alkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄgi gyakorlatbĂłl tehĂĄt az következik, hogy a kĂ©pviselĆk közötti (pĂ©ldĂĄul a mandĂĄtumszerzĂ©s mĂłdja alapjĂĄn törtĂ©nĆ) kĂŒlönbsĂ©gtĂ©tel akkor sĂ©rti az Ătv. e rendelkezĂ©sĂ©t, ha az a kĂ©pviselĆ törvĂ©nyben biztosĂtott, a kĂ©pviselĆi tevĂ©kenysĂ©gĂ©hez, kĂ©pviselĆi feladatainak ellĂĄtĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges jogok tekintetĂ©ben kĂŒlönböztet.
5. Az SzMSz kĂ©pviselĆ Ășr ĂĄltal tĂĄrgyalt szabĂĄlya vonatkozĂĄsĂĄban a jogi helyzet ettĆl eltĂ©rĆ.
A falugyƱlĂ©ssel kapcsolatban ugyanis a központi jogszabĂĄlyi hĂĄttĂ©r rĂ©szletes szabĂĄlyozĂĄst nem tartalmaz. Az Ătv. 18. § (2) bekezdĂ©se szerint â(2) A kĂ©pviselĆ-testĂŒlet meghatĂĄrozza azoknak a fĂłrumoknak a rendjĂ©t (közsĂ©g-, vĂĄrospolitikai fĂłrum, vĂĄrosrĂ©sz tanĂĄcskozĂĄs, falugyƱlĂ©s stb.), amelyek a lakossĂĄg, a tĂĄrsadalmi szervezetek közvetlen tĂĄjĂ©koztatĂĄsĂĄt, a fontosabb döntĂ©sek elĆkĂ©szĂtĂ©sĂ©be valĂł bevonĂĄsĂĄt szolgĂĄljĂĄk.â
A falugyƱlĂ©ssel kapcsolatban tehĂĄt az Ătv. 18. § (2) bekezdĂ©s a helyi szabĂĄlyozĂĄsra utalja a rĂ©szletezĂ©st, Ăgy a központi szabĂĄlyozĂĄs ezzel kapcsolatban semmilyen, a meglĂ©vĆkön tĂșli kĂ©pviselĆi jogot nem keletkeztet, mĂĄsrĂ©szt etekintetben a kĂ©pviselĆ szĂĄmĂĄra helyi rendeletben biztosĂtott jog gyakorlĂĄsa nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©sze, hanem kifejezetten a telepĂŒlĂ©srĂ©sz tekintetĂ©ben felmerĂŒlĆ jogosĂtvĂĄnyokat jelent.
VeszprĂ©m MJV KözgyƱlĂ©se az SzMSz mĂłdosĂtĂĄsakor â a jogszerƱsĂ©g keretei között â szabadon hatĂĄrozhatott abban, hogy a kezdemĂ©nyezĂ©si jogot egyĂĄltalĂĄn megnyitja-e a kĂ©pviselĆk szĂĄmĂĄra. Az sem lett volna törvĂ©nysĂ©rtĆ, ha a falugyƱlĂ©s összehĂvĂĄsĂĄra kĂ©pviselĆknek egyĂĄltalĂĄn nem biztosĂtott volna lehetĆsĂ©get. A KözgyƱlĂ©s azonban â a telepĂŒlĂ©srĂ©sz vĂĄlasztĂłpolgĂĄrai jogainak Ă©rvĂ©nyesĂŒlĂ©sĂ©t segĂteni kĂvĂĄnva â lehetĆvĂ© tette, hogy a jogilag hangsĂșlyozottan nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©t Ă©rintĆ ĂŒgyben a telepĂŒlĂ©srĂ©sz vĂĄlasztĂłinak közvetlen bizalmĂĄt bĂrĂł kĂ©pviselĆ kezdemĂ©nyezĂ©si jogot gyakorolhasson. Ez a kĂ©pviselĆi jog nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©t Ă©rintĆ, a kĂ©pviselet ĂĄltalĂĄnos ellĂĄtĂĄsĂĄt biztosĂtĂł jog, emiatt az Ătv. sĂ©relme nem merĂŒl fel â ellenkezĆ esetben csak az lenne jogszerƱ, ha minden közgyƱlĂ©si kĂ©pviselĆ rendelkezne kezdemĂ©nyezĂ©si joggal, fĂŒggetlenĂŒl mandĂĄtumszerzĂ©si mĂłdjĂĄtĂłl, lakĂłhelyĂ©tĆl stb.
ĂllĂĄspontom szerint, amint a vĂĄros vĂĄlasztĂłpolgĂĄrai is egyenlĆ jogokkal rendelkeznek, mĂ©gsem törvĂ©nysĂ©rtĆ, hogy a telepĂŒlĂ©srĂ©sz elszakadĂĄsĂĄnak kĂ©rdĂ©sĂ©ben csak az ott ĂĄllandĂł lakĂłhellyel rendelkezĆk rendelkeznek döntĂ©si joggal, Ășgy az sem törvĂ©nysĂ©rtĆ, ha az ehhez a folyamathoz szorosan kapcsolĂłdĂł eljĂĄrĂĄsi cselekmĂ©nyt is az ottaniak bizalmĂĄt bizonyĂtottan bĂrĂł kĂ©pviselĆ gyakorolhatja.
Amennyiben a telepĂŒlĂ©sen listĂĄn mandĂĄtumot szerzett, a telepĂŒlĂ©srĂ©szen lakĂł kĂ©pviselĆ is rendelkezne a kezdemĂ©nyezĂ©si joggal, akkor â az egyĂ©niben mandĂĄtumot szerzett kĂ©pviselĆvel ellentĂ©tben â lehetĆsĂ©g nyĂlna a lakĂłhely megvĂĄltoztatĂĄsĂĄval valamely telepĂŒlĂ©srĂ©sz ĂŒgyĂ©ben kezdemĂ©nyezĂ©si jogot szerezni.
A telepĂŒlĂ©segyesĂtĂ©s megszĂŒntetĂ©se vonatkozĂĄsĂĄban tehĂĄt indokolt szĂ©tvĂĄlasztani a mandĂĄtumszerzĂ©s mĂłdjĂĄt, mivel e vonatkozĂĄsban nem jelenik meg a törvĂ©nyi igĂ©ny, hogy a kĂ©pviselĆ megvĂĄlasztĂĄsĂĄt követĆen a telepĂŒlĂ©s egĂ©szĂ©Ă©rt köteles tevĂ©kenykedni â ebben a speciĂĄlis helyzetben a kĂ©pviselĆ kivĂ©telesen Ă©ppen nem a telepĂŒlĂ©s egĂ©sze, hanem az adott telepĂŒlĂ©srĂ©sz Ă©rdekeit tartja szem elĆtt.
6. A szabĂĄlyozĂĄs kialakĂtĂĄsakor figyelemmel kell lenni arra is, hogy a kezdemĂ©nyezĂ©si lehetĆsĂ©get Ășgy kell biztosĂtani, hogy az reĂĄlisan gyakorolhatĂł legyen. A kezdemĂ©nyezĂ©si jognak a kĂ©pviselĆ lakĂłhelyĂ©hez (Ă©s nem mandĂĄtumszerzĂ©sĂ©hez) kötĂ©se azt eredmĂ©nyezhetnĂ©, hogy egyes vĂĄlasztĂłkerĂŒletek tekintetĂ©ben az esetleges elszakadĂĄsi folyamat kezdemĂ©nyezĂ©se tekintetĂ©ben kedvezĆbb helyzetbe kerĂŒlne az a telepĂŒlĂ©srĂ©sz, ahol lakik kĂ©pviselĆ, mint az, ahol nem lakik. Ebben a vonatkozĂĄsban az egyenlĆsĂ©get tehĂĄt csak az egyĂ©ni kĂ©pviselĆ kezdemĂ©nyezĂ©se alapjĂĄn lehet biztosĂtani.
7. A fentiekre figyelemmel kĂ©pviselĆ Ășrnak azt a javaslatĂĄt, mely szerint kezdemĂ©nyezĂ©si joggal rendelkezzen a telepĂŒlĂ©srĂ©szben ĂĄllandĂł lakhellyel rendelkezĆ, listĂĄn megvĂĄlasztott kĂ©pviselĆ is, a lakĂłhellyel kapcsolatos vĂĄltozĂĄsi lehetĆsĂ©gek miatt nem tartom tĂĄmogathatĂłnak, az SzMSz szabĂĄlyĂĄt pedig â a nem törvĂ©nyben biztosĂtott Ă©s a kĂ©pviselĆt nem az egĂ©sz telepĂŒlĂ©s Ă©rdekĂ©ben valĂł feladatellĂĄtĂĄsra vonatkozĂł jog jellege miatt â nem tartom törvĂ©nyellenesnek.
Veszprém, 2012. åprilis 18.
Tisztelettel:
Dr. Mohos GĂĄbor (jegyzĆ)
|