Bizonyára nemcsak Ă©n vettem Ă©szre, hogy megyĂ©nkben egyre több intĂ©zmĂ©ny fenntartĂłja jelzi, egyházi fenntartásĂşvá kĂvánja tenni oktatási intĂ©zmĂ©nyĂ©t.
2011 novemberĂ©ben Nem hiszek... cĂmmel már Ărtam arrĂłl, milyen következmĂ©nyekkel járhat mindez. Akkor Ărásra Ă©s aggodalmaim megfogalmazására a megyei napilapban az a cĂmlapon megjelent hĂr inspirált, mely szerint „a bencĂ©sektĹ‘l várnak menedĂ©ket” a fĂĽrediek.
Nem tiltakozott tudomásom szerint senki a szerkesztĹ‘sĂ©gben, hogy milyen tartalommal kerĂĽlt az olvasĂłk elĂ© ez a hĂr.
ĂŤgy a leĂrtakat tĂ©nyleg komolyan kell venni Ă©s ezek az önkormányzatok az egyházaktĂłl valĂłban „menedĂ©ket várnak”. MenedĂ©ket, de vajon kitĹ‘l, mi elĹ‘l? Az államtĂłl kell ennyire fĂ©lni, hovatovább a hátralĂ©vĹ‘ pár hĂłnapban mindenáron megmenekĂĽlni? 2011 novemberi fĂĽredi hĂr Ăłta egyre-másra jelennek meg Ăşjabb Ă©s Ăşjabb iskolák egyházi kezelĂ©sbe adási szándĂ©kárĂłl a hĂrek. A csopaki polgármester, Ambrus Tibor a megyei napilapban megjelentek szerint alig egy hĂłnapja Ăşgy fogalmazott RemĂ©nyik Sándort idĂ©zve: "Ne hagyjátok a templomot /Ă©s az iskolát!" A szĂĽlĹ‘ket tájĂ©koztatĂł fĂłrumon hozzászĂłlĂł TislĂ©r GĂ©za református lelkipásztor, helyi kĂ©pviselĹ‘ pedig „úgy vĂ©lte, ismĂ©t olyan idĹ‘ket Ă©lĂĽnk, amikor fĂ©lteni kell az iskolát.”
S ezekhez a mondatokhoz sem fűzött helyreigazĂtĂł vagy akár a törtĂ©nĂ©s drámaiságát csillapĂtĂł pontosĂtást, kiegĂ©szĂtĂ©st az „új” (szerintem pedig a mĂłdosĂtásokkal inkább az idĹ‘k kerekĂ©t a mĂşltba visszaforgatni szándĂ©kozĂł) közoktatási törvĂ©nyt megszavazĂł Fideszes országgyűlĂ©si kĂ©pviselĹ‘k közĂĽl Ă©s a már egy ideje fungálĂł megyei kormányhivatal kĂ©pviseletĂ©ben sem senki.
Azóta bejelentették az alsóőrsi iskola, majd a tihanyi általános iskola „menedékkeresési” szándékát is.
Tessék mondani, mi zajlik itt le a szemünk láttára?
Egyes telepĂĽlĂ©sek vezetĹ‘i a parlamentben, -mint országgyűlĂ©si kĂ©pviselĹ‘k (pl. BĂłka István Ă©s ha a pletyka igaz, akkor a litĂ©ri iskolát is hamarosan „menedĂ©khez” juttatni akarĂł LitĂ©r polgármestere, Szedlák Attila is)- simán megszavazzák ezeket a visszafordĂthatatlannak tűnĹ‘ változásokat.
Ambrus Tibor Csopakon 2010-ben szintĂ©n a Fidesz-KDNP támogatásával vált a telepĂĽlĂ©s elsĹ‘ emberĂ©vĂ©. Ugyanannak a politikai tömörĂĽlĂ©snek a támogatĂłikĂ©nt mint döntĂ©shozĂłk fegyelmezetten segĂtik Ă©rvĂ©nyre jutni mindazt, amit (otthon) a szĂĽlĹ‘k Ă©s gyermekeik elĹ‘tt telepĂĽlĂ©seik jövĹ‘jĂ©re nĂ©zve már károsnak tartanak.
A folyamat persze nemcsak ettĹ‘l a kĂ©tarcĂşságtĂłl káros. Bármikor Ă©s könnyedĂ©n bizonyĂthatĂł, hogy az egyházi fenntartásba adás az önkormányzati kezelĂ©sben Ă©s vagy az állami kezelĂ©sben tartásnál is jĂłval drágább. A vatikáni szerzĹ‘dĂ©s alapján az államnak Ă©s Ăgy termĂ©szetesen az adĂłfizetĹ‘knek lĂ©nyegesen többe kerĂĽl, ha egyház lesz egy intĂ©zmĂ©ny fenntartĂłja. Ugyanakkor nyilvánvalĂłan nem fog teljesĂĽlni mindaz, amit sajtĂłanyagkĂ©nt a Nemzeti ErĹ‘forrás MinisztĂ©riumának oktatási ĂĽgyekĂ©rt felelĹ‘s államtitkára jelentetett meg magyarázatkĂ©nt a törvĂ©ny elfogadásakor.
„A parlamenti vita eredmĂ©nyekĂ©nt KDNP-s javaslatra az alapelvekbĹ‘l kikerĂĽl az állami intĂ©zmĂ©nyek számára világnĂ©zeti semlegessĂ©get elĹ‘ĂrĂł rĂ©sz. Helyette azt Ărja elĹ‘ a törvĂ©ny, hogy az állami Ă©s telepĂĽlĂ©si önkormányzati nevelĂ©si-oktatási intĂ©zmĂ©nyben az ismereteket, a vallási, világnĂ©zeti informáciĂłkat tárgyilagosan, sokoldalĂşan kell közvetĂteni, a teljes nevelĂ©s - oktatási folyamatban tiszteletben tartva a gyermek, a tanulĂł, a szĂĽlĹ‘, a pedagĂłgus vallási, világnĂ©zeti meggyĹ‘zĹ‘dĂ©sĂ©t, Ă©s lehetĹ‘vĂ© kell tenni, hogy a gyermek, tanulĂł egyházi jogi szemĂ©ly által szervezett fakultatĂv hit- Ă©s vallásoktatásban vehessen rĂ©szt.”
Ugyan kĂ©rem, mikĂ©nt is lehetne elvárni egy világnĂ©zetileg deklaráltan nem semleges intĂ©zmĂ©nytĹ‘l, hogy más világnĂ©zetek fontos ismĂ©rveit tárgyilagosan közvetĂtsĂ©k a gyerekek számára? S azon a telepĂĽlĂ©sen, ahol már csak egy iskola van Ă©s Ă©pp most teszik egyházi fenntartásĂşvá, ott keresztet lehet vetni a világnĂ©zeti semlegessĂ©gre. Pontosabban arra, hogy a kĂĽlönbözĹ‘ világnĂ©zetek közĂĽl, az egyik mellett a működtetĹ‘ pozĂciĂłjábĂłl adĂłdĂłan ne a megtehetĹ‘nĂ©l erĹ‘szakosabb mĂłdon Ă©rveljenek. S ezzel máris odalett a legfontosabb alapjogok egyike, a szabad iskolaválasztás joga. (HĂşsevĹ‘ket vegetáriánusokkal sehol sem lehet összezárni. Egy idĹ‘ után ott ugyanis csak a hĂşsevĹ‘k maradnak meg.)
No Ă©s nemcsak a gyerekek Ă©s szĂĽleik szabad iskolaválasztási joga sĂ©rĂĽl Ăgy. SĂ©rĂĽl a tanĂtĂłk, a tanárok joga is. Merjenek csak Ăłdzkodni az egyházi kezelĂ©sbe vĂ©teltĹ‘l! Elvesztik azonnal a munkahelyĂĽket. Másikat pedig könnyen lehet, hogy Ă©letĂĽk hátralĂ©vĹ‘ rĂ©szĂ©ben már nem is találhatnak. JĂłl megvĂ©dte a Fideszes oktatáspolitika az iskolákat!
Katanics Sándor, VeszprĂ©m Demokratikus KoalĂciĂł
Ui.: A feledĂ©kenysĂ©g nagy bajok forrása lehet. Éppen ezĂ©rt ismĂ©t a figyelmĂĽkbe szeretnĂ©m az alábbiakat is ajánlani: A vallási iskolák tĂ©rnyerĂ©se az AlkotmánybĂrĂłság világnĂ©zetileg semleges oktatásra vonatkozĂł elĹ‘Ărását is sĂ©rti. Az AB 1993-as döntĂ©sĂ©ben ez áll: „Az állami iskola nem lehet elkötelezett egyetlen vallás mellett sem. Ahol az állam az állami iskola Ă©pĂĽletĂ©t egyházi tulajdonba adja, azok számára, akik nem kĂvánnak egyházi iskolába járni, tĂ©nylegesen Ă©s Ăşgy kell lehetĹ‘vĂ© tennie állami iskola látogatását, hogy ez ne jelentsen nekik aránytalan terhet.” Az egyházi iskolának ugyanis nem csak arra van joga, hogy vallásilag indoktrinálja diákjait, hanem arra is, hogy a felvĂ©telben hátrányosan megkĂĽlönböztesse a más felekezetűeket. Ez önmagában is egy fura Ă©s kĂĽlönleges privilĂ©gium, de egy olyan kontextusban, amikor egyre több önkormányzati iskola válik egyházi iskolává, sok diákot Ă©rinthet hátrányosan ez a kĂ©t sajátos elĹ‘jog.”
 |