Ott voltam azon a városrĂ©szi fĂłrumon, amit január 31-re hĂvott össze a városrĂ©sz kĂ©pviselĹ‘je azzal a cĂ©llal, hogy megvitassák a telekadĂł bevezetĂ©se miatt felháborodott GyulafirátĂłtiak felvetĂ©se mennyire vehetĹ‘ komolyan. Sok ebben a városrĂ©szben Ă©lĹ‘ ember gondolta Ăşgy, Ă©pp ideje lenne a várostĂłl valĂł elválásnak, mert az egyĂĽttműködĂ©sbĹ‘l RátĂłtnak sokkal kevesebb elĹ‘nye, mint amennyi hátránya származott. TĂ©ny, hogy a kĂ©rdĂ©s körĂĽltekintĹ‘ megvitatásához Ă©s egy önállĂł telepĂĽlĂ©s lĂ©trejöttĂ©nek a megteremtĂ©sĂ©hez olyan jogszabály, ami megfelelĹ‘en kezelhetĹ‘ tennĂ© a folyamatot, jelenleg nem áll rendelkezĂ©sĂĽnkre. A jegyzĹ‘ a január vĂ©gi fĂłrumon ĂgĂ©rte, hogy a február 23-i közgyűlĂ©sre elkĂ©szĂti a mĂłdosĂtási javaslatát, amely segĂt a megfelelĹ‘ joghĂ©zagok befoltozásában. Az elmĂşlt napokban vált ismerttĂ© ez a javaslat. S Ă©rtĹ‘ ember számára mindebbĹ‘l gyorsan kiderĂĽlt, ez nem segĂtsĂ©g, hanem sokkal inkább áthághatatlannak tűnĹ‘ akadály. RátĂłt választĂłkorĂş lakĂłinak száma elĂ©ri a kĂ©tezret. Ahhoz, hogy egy olyan határoztat szĂĽlethessen a falugyűlĂ©sen, ami elindĂtja egy leválás lehetĹ‘sĂ©geinek megvizsgálását, valamint egy az ilyen jellegű ĂĽgyek kezelĂ©sĂ©ben jártas grĂ©mium felállĂtását, legalább 500 fĹ‘ jelenlĂ©te lenne szĂĽksĂ©ges. (A javaslat szerint a RátĂłton Ă©lĹ‘ választĂłkorĂşak 25%-a). LegutĂłbb Ăşgy voltak ott kb. 250-en, hogy sok Ă©rdeklĹ‘dĹ‘ jelent meg VeszprĂ©m más városrĂ©szeibĹ‘l is.
A művelődési házban jó ha százan le tudnak ülni egyszerre, az iskola tornatermében 300-350 fő a maximális befogadóképesség.
A valós cél ezzel a szabályozással véleményem szerint az, hogy végleg elvegyék a kedvét a Rátóton élőknek. S nemcsak a kedvét, hanem a probléma megismerésének, körüljárásnak a lehetőségét is.
MeghökkentĹ‘, hogy amĂg a városrĂ©szi kĂ©pviselĹ‘nek egyedĂĽl is megadja a tervezet azt a jogot, hogy a polgármesternĂ©l „falugyűlĂ©s” összehĂvását kezdemĂ©nyezze, addig a választĂłkorĂşak 10%-ának aláĂrását várják el, ha a falugyűlĂ©st nem a kĂ©pviselĹ‘ kezdemĂ©nyezi. Ă–nök szerint is annyira evidens, hogy egy kĂ©pviselĹ‘ felĂ©r 200 rátĂłti vĂ©lemĂ©nyĂ©vel? Akkor miĂ©rt nem mindjárt már az egĂ©sz faluĂ©val?
Miután megválasztották a képviselőt, már nem is kell semmiről a falu véleményét kikérni, elég, ha az adókat rendesen befizetik a város működése érdekében?
Ha számĂtanának a városrĂ©szben Ă©lĹ‘k, ha fontosak lennĂ©nek mĂ©g a demokratikus intĂ©zmĂ©nyek (pl. a nĂ©pszavazás), akkor másfĂ©le szabályozás is megfogalmazásra kerĂĽlhetett volna. MiĂ©rt is nem lehet biztosĂtani, hogy a városrĂ©sz lakĂłi egy elĹ‘re kijelölt szombati napon, titkosan szavazhassanak reggel 7 Ă©s este 7 Ăłra között arrĂłl, hogy kĂvánják-e felállĂtani azt az 5 fĹ‘s városrĂ©szi bizottságot, aki elkĂ©szĂt egy olyan elĹ‘terjesztĂ©st, ami sorra veszi azokat a tĂ©nyadatokat, amit egy felelĹ‘s döntĂ©s meghozatala elĹ‘tt a választĂłpolgároknak cĂ©lszerű a rendelkezĂ©sĂ©re bocsátani? Ha 25% rĂ©szt vesz a szavazáson Ă©s igenel szavaz, mi lehet mĂ©g az akadálya annak, hogy azt követĹ‘en egy falugyűlĂ©s keretĂ©ben a jelölĂ©s lehetĹ‘sĂ©gĂ©t a RátĂłton Ă©lĹ‘k számára megfelelĹ‘ mĂłdon biztosĂtva döntsĂ©k el a fĂłrum rĂ©sztvevĹ‘i (mindenfĂ©le lĂ©tszámkorlát nĂ©lkĂĽl), kik legyenek a bizottság tagjai, feltĂ©ve hogyha a feladatot a jelöltek maguk is elvállalják?
Nos, ha lenne hajlam a város vezetĹ‘i rĂ©szĂ©rĹ‘l az ĂĽgy korrekt kezelĂ©sĂ©re, nem olajat akarnának egy ilyen szabályozással a tűzre önteni. ĂŤgy viszont azt teszik. S miĂ©rt is ne gondolhatnánk azt, ezzel a minden mĂłdon a korrekt áttekintĂ©st akadályozĂł szabályozásnak az igazi cĂ©lja az, hogy elfojtsák az alulrĂłl jövĹ‘ kezdemĂ©nyezĂ©st. Könnyen elkĂ©pzelhetĹ‘ ugyanis, aminek már mutatkoztak meg egyĂ©b jelei. Kádártán is van mozgolĂłdás Ă©s ha a Kádártán élĹ‘k is elindĂtják ezt a vizsgálĂłdást Ă©s olyan döntĂ©st hoznak, aminek a vĂ©ge válás, a város lehet, hogy a kĂ©t volt önállĂł telepĂĽlĂ©s Ăşjra fĂĽggetlenedĂ©sĂ©t már nagyon is megĂ©reznĂ©.
A tĂ©mához tartozĂł Ărások a Veszporton jelentek meg itt Ă©s itt! |